Kokemuksia vessanpytyn rikkoutumisesta ja korvauksesta?

ptjuntunen

Onko kellään kokemusta vastaavista tapauksista tai jotain tietoa miten tulisi toimia?

50-luvun vessanpytyn vesisäiliö halkesi ihan istumalla ja nojaamalla siihen. Isännöintifirma ei suostu millään tavalla korvaamaan pyttyä tai asennuttamaan uutta, vaan vaatii, että tilaamme omaan laskuun viralliselta putkifirmalta uuden pytyn ja asennuksen, josta sitten pitää toimittaa virallinen remontti-ilmoitus isännöintiin.

Omasta mielestäni asia ei mene ihan näin. Asiaa tutkiessa huomasin, että 2010 tulleessa lakimuutoksessa vessanpytyn pitäisi kuulua kokonaisuudessaan taloyhtiölle, ellei siitä ole erikseen sovittu. Ja jos vaikka hanat menevät epäkuntoon, eikö taloyhtiön kuulu korjata ne? Mitenkä vessanpytty eroaa tästä, kun vanha pytty on normaalissa käytössä rasituksessa rikkoutunut? Isännöintifirman mielestä vanhatkaan vessanpytyt eivät noin vain rikkoudu.

Olen siis vuokralainen kerrostaloasunnossa. Vuokraisäntä itse ei osaa ottaa kantaa ja mielellään ei asennuttaisi uutta tällä hetkellä koska asunto on myynnissä ja remontin tarpeessa muutenkin, joten hän olettaa mahdollisen uuden ostajan kuitenkin remontoivan kämpän.

Vakuutusfirmani mielipide oli, että vessanpytyn korvausvelvollisuus ei ole minulla, koska pytty ei ole mennyt rikki tapaturmaisesti. Itsellä on toki kotivakuutus jonka piikkiin mahdollinen lasku voisi mennä, ellei sitten siinäkin ole omat kiemuransa jos vakuutusfirman mielestä minulla ei edes korvausvelvollisuutta ole.

3

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asfaltti Erkki

      Vakuutusfirma on oikeassa ja he eivät tule mitään korjaamaan. Koska sinä olet vuokralainen, niin sinun tehtäväsi on ilmoittaa asiasta vuokranantajalle, joka ei voi olla ottamatta kantaa. Vuokranalennushan on mahdollinen, jos sitä vessaa ei nyt voi enää käyttää.

      Vuokranantaja vastaa siitä, että kämppä on asuttavassa kunnossa. Vuokranantaja sitten keskustelee taloyhtiön kanssa. Ja oikeassa olet lain suhteen, yhtiön korjattavaksi tuo menee. Jos yhtiö pystyy osoittamaan, että pöntön rikkoutumisessa on huolimattomuutta, voivat he alkaa riitelemään asiasta osakkaan eli vuokranantajasi kanssa, joka sitten kinaa teidän kanssanne.

    • ilmoita omistajalle

      No eihän se mitään vakuutuksen piikkiin ole menossa jos kerran vakuutusfirma jo sanoi että ei mene. Tuo on luonnollista kulumista, vanhat jutut vaan hajoaa jossain vaiheessa.

      Ehkä sinun pitäisi vähän muuttaa tarinaa ja muistatkin kompastuneesi ja kaatuneesi pönttöä päin. Sitten kotivakuuksesi korvaa sen.

      Vanhan lain mukaan vain WC-istuimen huuhtelulaite kuului yhtiöllä, posliiniosat kuului osakkaalle.

      Mutta uuden vastuujakotaulukon mukaan koko WC-istuin kuuluu yhtiölle. Jos ne ovat yhtiön asennuttamia. Jos istuin on vaihdettu osakkaan toimesta, niin se ei kuulu yhtiön vastuulle. Sama koskee sitä jos sinä nyt hankit sinne uuden istuimen, niin se ei ole yhtiön vastuulla.

      http://www.kiinteistohuoltomaatta.fi/tiedotteet/vastuunjakotaulukko.pdf

      Jos et ole itse (tai joku vieraasi) aiheuttanut istuimen rikkoutumista, niin ilmoitat vaan asunnon omistajalle että järjestää uuden. Se kuuluu taloyhtiön vastuulle. Isännöitsijä ei välttämättä ota sinulta vastaan korjausvaatimusta, vaan osakkaan pitää se tehdä.

    • Anonyymi

      Jos pytty kuuluu vuokralaiselle niin sitten se pitää ottaa mukaan jos muuttaa toiseen asuinpaikkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe