Onko kellään kokemusta vastaavista tapauksista tai jotain tietoa miten tulisi toimia?
50-luvun vessanpytyn vesisäiliö halkesi ihan istumalla ja nojaamalla siihen. Isännöintifirma ei suostu millään tavalla korvaamaan pyttyä tai asennuttamaan uutta, vaan vaatii, että tilaamme omaan laskuun viralliselta putkifirmalta uuden pytyn ja asennuksen, josta sitten pitää toimittaa virallinen remontti-ilmoitus isännöintiin.
Omasta mielestäni asia ei mene ihan näin. Asiaa tutkiessa huomasin, että 2010 tulleessa lakimuutoksessa vessanpytyn pitäisi kuulua kokonaisuudessaan taloyhtiölle, ellei siitä ole erikseen sovittu. Ja jos vaikka hanat menevät epäkuntoon, eikö taloyhtiön kuulu korjata ne? Mitenkä vessanpytty eroaa tästä, kun vanha pytty on normaalissa käytössä rasituksessa rikkoutunut? Isännöintifirman mielestä vanhatkaan vessanpytyt eivät noin vain rikkoudu.
Olen siis vuokralainen kerrostaloasunnossa. Vuokraisäntä itse ei osaa ottaa kantaa ja mielellään ei asennuttaisi uutta tällä hetkellä koska asunto on myynnissä ja remontin tarpeessa muutenkin, joten hän olettaa mahdollisen uuden ostajan kuitenkin remontoivan kämpän.
Vakuutusfirmani mielipide oli, että vessanpytyn korvausvelvollisuus ei ole minulla, koska pytty ei ole mennyt rikki tapaturmaisesti. Itsellä on toki kotivakuutus jonka piikkiin mahdollinen lasku voisi mennä, ellei sitten siinäkin ole omat kiemuransa jos vakuutusfirman mielestä minulla ei edes korvausvelvollisuutta ole.
Kokemuksia vessanpytyn rikkoutumisesta ja korvauksesta?
6
318
Vastaukset
- Asfaltti Erkki
Vakuutusfirma on oikeassa ja he eivät tule mitään korjaamaan. Koska sinä olet vuokralainen, niin sinun tehtäväsi on ilmoittaa asiasta vuokranantajalle, joka ei voi olla ottamatta kantaa. Vuokranalennushan on mahdollinen, jos sitä vessaa ei nyt voi enää käyttää.
Vuokranantaja vastaa siitä, että kämppä on asuttavassa kunnossa. Vuokranantaja sitten keskustelee taloyhtiön kanssa. Ja oikeassa olet lain suhteen, yhtiön korjattavaksi tuo menee. Jos yhtiö pystyy osoittamaan, että pöntön rikkoutumisessa on huolimattomuutta, voivat he alkaa riitelemään asiasta osakkaan eli vuokranantajasi kanssa, joka sitten kinaa teidän kanssanne. - ilmoita omistajalle
No eihän se mitään vakuutuksen piikkiin ole menossa jos kerran vakuutusfirma jo sanoi että ei mene. Tuo on luonnollista kulumista, vanhat jutut vaan hajoaa jossain vaiheessa.
Ehkä sinun pitäisi vähän muuttaa tarinaa ja muistatkin kompastuneesi ja kaatuneesi pönttöä päin. Sitten kotivakuuksesi korvaa sen.
Vanhan lain mukaan vain WC-istuimen huuhtelulaite kuului yhtiöllä, posliiniosat kuului osakkaalle.
Mutta uuden vastuujakotaulukon mukaan koko WC-istuin kuuluu yhtiölle. Jos ne ovat yhtiön asennuttamia. Jos istuin on vaihdettu osakkaan toimesta, niin se ei kuulu yhtiön vastuulle. Sama koskee sitä jos sinä nyt hankit sinne uuden istuimen, niin se ei ole yhtiön vastuulla.
http://www.kiinteistohuoltomaatta.fi/tiedotteet/vastuunjakotaulukko.pdf
Jos et ole itse (tai joku vieraasi) aiheuttanut istuimen rikkoutumista, niin ilmoitat vaan asunnon omistajalle että järjestää uuden. Se kuuluu taloyhtiön vastuulle. Isännöitsijä ei välttämättä ota sinulta vastaan korjausvaatimusta, vaan osakkaan pitää se tehdä. - Anonyymi
Jos pytty kuuluu vuokralaiselle niin sitten se pitää ottaa mukaan jos muuttaa toiseen asuinpaikkaan.
- Anonyymi
Onpa jankalaa ota yhteyttä isännöinti liittoon ja kuluttajasuojaan
Asiantuntija - Anonyymi
Vaadin joistain buokran alennusta
- Anonyymi
Eiköhän nykyisin riitä pelkkä reikä lattiassa ja vesiastia vieressä, varsin toimintavarma yhdistelmä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262886Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71288Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892