Ei voi olla totta!

A.E.I

Ostin luontaistuotekaupasta kipeille, jännittyneille ja väsyneille lihaksille linimenttiä, eli sellaista voidetta. Myyjän mukaan sitä voidetta voi ihan hyvin käyttää imetyksen aikana. Olen siis imettänyt ja levittänyt iholleni linimenttiä. Huomasin kotona tuoteselosteesta, että sisältää kamferia ja siihen ei olla laitettu, että minkä verran se sisältää kamferia. Löysin netistä, että vauva voi kuolla 70mg kamferimäärään.
Ja että kamferista hermostohäiriötä ja ehkä syöpääkin!
Tiedän sen, että sitä väkisin imeytyy verenkiertoon ja minkä verran imeytyy maitoon?
Ei voi olla totta, että minulle on uskallettu myydä voidetta, jossa on vauvoille hengenvaarallista ainetta! Kun nyt saisi tietää, että MINKÄ VERRAN LINIMENTISSÄ ON KAMFERIA? Onko LÄÄKÄRIÄ paikan päällä, joka tietää esim. lääkelaskennat?

5

4469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soita tänne huomen

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

      Tässä teratologinen tietopalvelu, soita sinne heti huomenna :) Itse olen tätä palvelua käyttänyt muutaman kerran ja erittäin asiallista ja asiantuntevaa on ollu.

      Vihaksi pistää tuommoiset myyjät, jotka tuputtavat tuotteitaan silmät kirkkaina ja väittävät asioita, vaikkeivät mittään tiedä. Kyllä sen vielä ymmärtää kosmetiikan kohdalla, että luvataan maat ja taivaat ja valehdellaan silmät päästä, mutta kun on imetyksestä kyse ...!

      70 mg kuulostaa aika isolta määrältä ja epäilen, että verenkiertoon ei senvertaa kamferia ihan helposti joudu ... jos joutuisi, olisi siitä jo varmaan ollut jonkinsortin haloo jo aikaisemminkin. Kyllähän noita luontaistuotteitakin viranomaiset kyttää.

      Onko sulla maitoa pumpattuna tai korviketta, mitä voisit antaa yön yli?

      • edellinen

        Niin, ja mene huutamaan sille myyjälle. Niin mä ainakin tekisin. Ettei toiste enää tee samaa virhettä! Siitä vois sen myyjän esimiehellekin sanoa, että varmasti menee perille koko firmalle. Vastuutonta toimintaa. Aaargh kun harmittaa sun puolesta.


      • ja edelleen
        edellinen kirjoitti:

        Niin, ja mene huutamaan sille myyjälle. Niin mä ainakin tekisin. Ettei toiste enää tee samaa virhettä! Siitä vois sen myyjän esimiehellekin sanoa, että varmasti menee perille koko firmalle. Vastuutonta toimintaa. Aaargh kun harmittaa sun puolesta.

        Itse asiassa rupes niinpal potuttaan, että menin ja googlasin itse. Tämä kamferihan on siis englanniksi camphor ja sitä on esim. sellaisessa tiikerisalvassa, jota käytetään nuhaan ja kaikenlaiseen kipuun ja kolotukseen. Aikamoista myrkkyä, kun lukee että mitä kaikkea siitä voi tulla.

        Meilläkin on sitä voidetta ja mun mies sitä käyttää aina, kun on nuha. Käyttäköön vaan, mutta nyt ne putelit siirtyy jonnekin ylähyllyn ylähyllylle, pois pikku kätösten ulottuvilta.

        Tehkää te samoin! Tiikerisalva on hyvin vaarallista lapsille ja pistäkää ne purkit visusti piiloon!

        Yleensähän muuten niissä sisältöluetteloissa ne aineet luetellaan siinä järjestyksessä, kuinka paljon sitä ainetta on siinä voiteessa. Jos sinun linimenttisi on juuri tätä tiikerijuttua, sitä lienee siinä aika paljon, koska käsittääkseni juuri kamferi on siinä se ainoa vaikuttava aine. Jos voide taas on jotain sellaista yrtti-sekoitusta ja kamferi on siellä hännänhuippuna, sitä tuskin on voiteessa paljon.

        Kamferi on myös hyvin kitkerän makuista, luin netistä. Uskoisin, että jos sitä olisi maidossa paljon, olisi maito myös kitkerää ja vauva irvistelisi sitä juodessaan. Niin ainakin meidän tyttö teki, kun olin syönyt sipulia ...


    • hold your horses

      Ensinnäkin: tämä on yksi niistä syistä, minkä takia suositellaan, että raskausaikana (ja imetysaikana) ei käytettäisi luontaistuotteita, vaan kaikki lääkkeet ja salvat ostettaisiin apteekista, jotta apteekin henkilökunta voi kertoa, voiko niitä käyttää imetyksen tai raskauden aikana. Luontaistuotteita ei ole laajamittaisesti testattu, joten niiden turvallisuutta ei voi taata. Eihän minkään lääkkeen turvallisuutta tietysti sataprosenttisesti voi luvata, mutta yleensä sellaisista lääkkeistä, jotka ovat sallittuja raskaana oleville ja imettäville, on olemassa laajamittaista kokemusta.

      Toiseksi: yksittäisten ainesosien perusteella EI voi tehdä mitään päätelmiä siitä, sopiiko tuote raskaana olevalle tai imettävälle. Monet lääkeaineet ovat isoina annoksina epäsopivia tai vaarallisia kenelle tahansa, mutta minimaalisina määrinä harmittomia. Monet raskaana imetyksen aikana sallitut lääkkeet sisältävät ainesosia, jotka suurina määrinä olisivat vaarallisia. Ei siis ole mitään järkeä googlettaa kamferia ja päättää, että tuote on imettävälle sopimaton. Kamferia on esimerkiksi Vicks Vapo Rub -voiteessa, jota saa kyllä pienissä määrin käyttää raskaus ja imetys -aikana. Sitä paitsi on aivan eri asia levittää voidetta iholle, kuin syödä sitä. Ihon läpi imeytyvät pitoisuudet ovat huomattavasti pienempiä. En siis rynnisi kauppaan huutamaan asiasta...

      Loppuun vielä: osta Ice Poweria, se on sallittu sekä raskauden, että imetyksen aikana, koska ei sisällä varsinaisia lääkeaineita. Tehokaan ei siis välttämättä ole kummoinen, mutta tuntuuhan se hyvältä.

    • Tuuli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      135
      2232
    2. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      27
      1725
    3. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      381
      1696
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1216
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      1049
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      97
      1045
    7. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1014
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1003
    9. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      888
    10. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      877
    Aihe