Olemme jo kauan etsineet perheeseemme pienikokoista koirulia ja nyt sitten viikonloppuna löysin sellaisen. Laitoin viipymättä asiasta viestiä myyjälle ja hän ilmoitti, että yksi pentu on vapaana ja haluammeko varata sen. Ilmoitin heti takaisin, että varaamme pennut! Myyjä ilmoittaa, seuraavana päivänä varausmaksusta, paljoko ja mille tilille ja tästä muutaman tunnin päästä hän ilmoittaa että joku toinen maksoi varausmaksun ja tyyliin voi voi, etsikää koira muualta ja hyvää jatkoa!
Mitä olette mieltä? Onko kokemuksia? Laitoin jo viestiä, ettei hän voi olettaa minun olevan koneen tai puhelimen ääressä 24/7, koska olen töissä ja olen varausmaksun kyllä maksanut mutta meillä eri pankki! Myyjä on edelleen sitä mieltä, että hän voi kauppasopimuksen purkaa!!!!!!???????
Nyt tuli ongelma!
9
445
Vastaukset
- Minpin4Ever
En ole mikään tietäjä mutta ymmärtääkseni varaus on sitova vasta varausmaksun myötä ja silloinkin myyjällä on oikeus perua varaus ja palauttaa rahat. Kaikki jotta pentu saa mahdollisimman hyvän kodin.
Mutta oikeasti hyvä kasvattaja haastattelee pennunostajia tarkkaan ennen kuin päättää antaako varata pennun, jolloin ei myöskään muuta päätöstään ellei jotain ilmene mikä muuttaa tilanteen. Harmi että jouduit tuollaista kokemaan. - Ihmetyttää
No otin yhteyttä kennelliittoonkin ja sopimus on sitova ja kauppaa myyjä ei voi purkaa, koska ei ole eräpäivää maksulle asettanut, eikä ole muutoinkaan estettä kaupan toteutumiselle! Olemme sopineet sähköpostitse pennun kaupasta ja se on molempia osapuolia siova sopimus kuulemma!
Suullinen varauskin on jo sitova.
Kaupan voi kyllä myyjä perua,vaikka varausmaksu olisi maksettukkin,mutta vain jos myyjää on huijattu jollain tavalla ostossa,pimittämällä kaupan kannalta oleellisia tietoja ym.
Eli mielestäni kasvattajan käytös oli sekä "teknisesti",että moraalisesti väärin.
Toisaalta,ei tässä tapauksessa kummaankaan tapa toimia ollut erikoisen fiksua...
Hyvä kasvattaja todellakin,kuten alla jo sivuuttiin,ottaa kunnolla ostajaehdokkaasta selvän,eikä edes varaa pentua näkemättä ostajaehdokasta.
Hyvän ostajan velvollisuuksiin taas kuuluu käydä siellä paikanpäällä,ja ottaa selvän kunnolla niin kasvattajasta,kuin koirienpito olosuhteista.
Jos noin kumpikin toimisi aina,niin vältyttäisiin ainakin osaltaan,turhista mieliharmeista ym.negatiivisista puolista koirajutuissa.- Jotain outoa
Olipa erikoinen kasvattaja!
Jos antaa varata pennun ja maksaa varausmaksun ilman, että näkee ihmistä - tai että mahd. ostajat näkevät pentua, niin jossain on jotain pahasti vialla. Tosin ihmettelen vähän, että tekin olette ostamassa pentua näkemättä sitä ja sen emää ja pentujen oloja ensin.
Ole vain onnellinen, että ette tätä pentua saaneet. Etsikää kunnollinen kasvattaja!
Yleensä alustava varaus (joka ei ole kumpaakaan osapuolta sitova) tehdään puhelimessa tai s-postissa. Kun ostajaehdokkaat ovat nähneet pennun sen normaalissa kasvuympäristössä emänsä ja mahd. sisarustensa kanssa ja kasvattaja on haastatellut ostajaehdokkaat SEN JÄLKEEN aletaan tehdä pennusta kauppaa. - Ei hopulla
Ikäväähän se on että noin kävi, mutta ostin itse kesällä seropi pennun, josta myös maksoin ns. varausrahan. Oli onnea matkassa sillä pennut menivät muutaman päivän sisällä. Kävin myös etukäteen tutustumassa tosin vasta varausrahan jälkeen. Silloin otin tietoisen riskin, en tosin siitä ettenkö pentua saisi vaan siitä, että jos ei mielytäkkään minua enkä halua pentua, jolloin olisin rahan menettänyt. Olen nyt onneliinen nuoren viisikuisen pennun emäntä. Koirani on sirutettu, rokotettu jne. On myös kennelin rekisterinumero ja todiste, että pentu on minun. Muistakaa hyvät ihmiset, että ostatte koiran kuin koiran rotuu katsomatta, niin pentu emoineen pitää nähdä. Kyllä niitä pieniä ilmaantuu vielä lisää. Ja kun hyvä aloittaja olet näemmä rotukoiraa hakemassa tee varaus hyvästä paikasta jo ennen pentujen syntymää. Käy tutustumassa kasvattajaa, emoon ja ehkä mahdollisesti isäänkin. Näin saat parhaan mahdollisen avun ja alun uuden tulokkaan kanssa. Käy näyttelyssä ja lue etukäteen kaikki mahdollinen ko. rodusta. Lainaa kirjastosta tai osta kirja pari. Ihan vaan pennusta ja sitten jatkojuttuja. Suosittelen Kaimiota tai muita kotimaisia. Toki ulkolaisiakin on tosi hyviä. Siinä ehtii kodinkin valmistella tulokasta varten ja hommailla niitä "isännän mieleen olevia juttuja". Pedit, pentupannat/valjaat jne. Saat etukäteen tietoa siitä minkälaista ravintoa pennut saavat kasvattajan luona. Voit varautua pikkuhiljaa kaikkeen. Itselläni on viisivuotias ja viisikuinen koiruus ja ihanaa on, mutta myös täysi työ. Pentu vaatii tosi paljon työtä ja pitkää pinnaa sen ekan vuoden. Jo sosiaalistaminen oikein on vaativa tehtävä. Onnea ja iloa pennun etsinnässä!
- ...?
Jos kasvattajalla on kennelliiton hyväksymä kennel-nimi hän on sitoutunut toimimaan kennelliiton kasvattajasopimuksen mukaan.
Tee asiasta kantelu kennelliittoon niin kennelliiton kurinpitolautakunta käsittelee asian ja kasvattaja joutuu tilille teostaan, eipähän ainakaan tee toiste samaa.
Tosiaan sanallinen sopimus on suomessa sitova, ja etenkin jos hän oli tietoinen että maksoit summan.- et silleen
Minä mietin myös sitä, että kuka maksaa varausmaksun tai edes harkitsee sitä, näkemättä koiraa ?
- joobax
En paljoa harmittelisi. En ottaisi koiraa tuollaiselta kasvattajalta. En ylipäätään pysty varaamaan pentua ennen viiden viikon ikää ja näin se vain menee.
Mun pitää nähdä:
1. kasvattaja - haastattelen, mitä kasvattaja tekee pentujen kanssa ennen luovutusta. Sen kyllä näkee 5 viikkoisista, onko mitään tehty vai ei
2. Emo ja mielellään myös isä, mieluusti jo ennen pennutusta
3. kasvuympäristö
4. Pennut - ja näistä aika tarkka valkkausoperaatio ;)
rotukoirista
5. sukutaulut
6. terveystulokset
Kyllä sen vaan tuntee, kun toinen on vilpitön ja hyvä tyyppi, asiantuntemuksesta nyt puhumattakaan. Sellaiselta minä koirani hankin. - exexex
Tässä taas oikein hyvä varoittava esimerkki koirakaupoista. Varausmaksu maksetaan näkemättä pentua, kasvattajaa, olosuhteita!! Kannatan ilmoitusta kennelliittoon, sikäli kun kyseessä on kasvattajasitoumuksen allekirjoittanut kasvattaja. MUTTA, älkää hyvät ihmiset menkö tuohon niin vanhanaikaiseen halpaan. Tuolla ko. kasvattajalla tuskin edes oli pentuja tai jos oli ehti tuolla toiminnalla kerätä varmaan aika monet varausmaksut.
Kasvattajalla on oikeus päättää monien kyselijöiden joukosta ne oikeat kodit pennuille. Itse en edes varaisi pentua sitovasti näkemättä tulevaa perhettä. Kasvattajana oppii erottelemaan jyvät akanoista jo puhelimessa. En todellakaan vaarantaisi omaa toimintaani kasvattajana lupaamalla pentua PELKÄN puhelimen tai s.postin välityksellä!
En tiedä mikä rotu alkuperäisellä on hakusessa, mutta pentumarkkinat ovat tällä hetkellä ostajien puolella, joten ihan varmasti löydät pennun joltain luotettavalta kasvattajalta. Ja malttia sen pennun hankintaan, itse löysin aikoinani pienen koiran perheeseemme yli puolen vuoden odotuksen ja etsinnän jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7193154Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3622852Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o672668Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä342576Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582108- 491639
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181629Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise131621- 821620
- 571509