Reseptisi ainekset;
suolaa ja pippuria
elämän iloja ja suruja.
Tällä kertaa tuotti
myös vatsanpuruja.
Itämaisen makuelämyksen
meistä teit ja
rakkauteni mukanasi veit.
Makuun kun kerran päässyt,
niin ei maistu miltään
tuo tuiki tavallinen
siskonmakkarakeitto.
Unohdanko siskoni vai
jätänkö unholaan makkaran...
taitaa olla parempi,
että kaadan maahan
koko helahoitokeiton!.
---
Mielelläni lukisin kommentteja tästä runostani.
Siskonmakkarakeitto
4
243
Vastaukset
- kannonokka
Ja sitten vei harras, Ben Alin hallitsema, muslimi lompakkoni!
Ihmisen tahi mausteitten tuoksu.
Huumaa.
Tunisian yössä on monta kuumaa...
Ruokalajia!
Todella sympaattinen, liian suuressa takissa, vanhempi tarjoilija tarjoaa viiniä arvioitavaksi.
Paikallista punaviiniä.
Vaimoni, sekä kaksi arvokkaampaa rouvaa, istumme tuoksujen maassa.
Miten katkera olenkin jotta menetin passini.
Ja ajokorttini.
Rahat voi käyttää muslimiyhteisön tulevaisuudelle.
Tummasilmäisille viattomille.
Toisaalta olisin yllättynyt!
Jos Ben Ali, haluaisi joskus nauttia siskonmakkarakeittoa Oravatalossa?
Tulihevoselle!
En tunne olevani erikoinen, vaan noin Sinä minut tuntemaan saat.
Sanoistasi!
Enkä häpiä pätkääkään!- ~tulihevonen~
Leivälle ja vedelle Alinpoika laitettakoon.
Alkaisipa siinä
pojalle jo keitto
siskonkin maittamaan ;)
---
Oikeastaan, sanasi saivat aikaan jotain muuta kuin tuon äskeisen tekstin. Alku ja loppu tekstistäsi sekoittaa "ajatukseni"....joten se teksti mikä oli se "jotain muuta", jätän Sinikantiseen etten aiheuta sekoitusta ;)
- theokratie
Kommentteja pyydettiin, yritän sanoa jotain.
Runo ei herättänyt minussa paljoakaan. Arkiset ruokametaforat aiheuttavat minussa saman tapaista ellotusta kuin peruskoulun ruokatunnit.
Kaksi ensimmäistä säkeistöä saivat minut virittymään kevyesti: leppoisaa, tavanomaista sanailua ja suloinen loppusointu. Kolmannen säkeistön "makuelämys" ja puutunut "rakkauteni mukanasi veit" saivat minut kurtistamaan kulmiani, mikä ei ole välttämättä huono asia. En tehnyt päätöksiä tässä vaiheessa, halusin jatkaa lukemista.
Siskonmakkarakeitto muistutti minua kouluruokailun epätoivoisesta nuhjuisuudesta. Makuelämyksen ja sopan välille ei muodostunut hedelmällistä jännitettä. Vertaus tuli helposti ymmärrettäväksi, mutta itse en ainakaan tempautunut siihen mukaan.
Viimeisessä säkeistössä koin, että minulta odotettiin osallistumista vertauksen soveltamiseen. Siskot vai makkarat vai koko keitto maahan? Runo ei kuitenkaan ollut motivoinut, koukuttanut minua osallistumaan. Siksi säkeistö sai sisällön hajaantumaan.
Helahoitokeitto on kyllä hauska sana.- ~tulihevonen~
>
>Arkiset ruokametaforat
>aiheuttavat minussa
>saman tapaista ellotusta
>kuin peruskoulun ruokatunnit.
>
Tavoite saavutettu, sanoisin :) Tarkoitus oli juuri luoda suupielet alaspäin vääntävä olotila lukijalle.
>
>Helahoitokeitto on kyllä hauska sana.
>
Tässä toinen kohta kommentteistasi, mistä olen iloinen.
Lopuksi: on todella kiva että kommentoit. Sitä on itse vaikea suhtautua omaan tekstiin neutraalisti. Ja harva viitsii vaivautua kommentoimaan enempää kuin joo-hyvä-runo....siitä ei kirjoittaja paljoa kostu. Mikä oli hyvää? Miksi oli?....Eikä kaikki voi myöskään aina olla pelkkää hyvää ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3826749Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483926Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava361513Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard441287Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2191205Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä
Voi, voi! Sillan liikuntasauma haittaa pyöräilijöitä! https://yle.fi/a/74-20221468 Aina voi etsiä toisen reitin, jos t791138- 981101
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue211008- 601001
RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä404962