Liian ohut kohdun limakalvo

Siina.

Ollaan nyt yritetty lasta neljä kuukautta ja kävin yksityisellä gynellä ihan vaan tsekkauksessa ja ultraäänessä. Siellä selvisi, että kohdun limakalvo on kiertoon nähden aivan liian ohut (oviksen aikaan vaan 3 mm). Gyne ei kuitenkaan osannut tähän sen enempää sanoa. Miten tästä voisi edetä ja onko jotain hoitokeinoa? Mihinkään hoitoihin ei taideta vielä päästä, kun yritystä on vasta noin vähän takana. Toisaalta tuntuu tyhmältä yrittää väkisin se vuosi ja sitten vielä jonottaa hoitoihin, kun ei noin ohueen limakalvoon käsittääkseni kuitenkaan mikään pysty kiinnittymään. Olisiko kenelläkään vinkkejä miten edetä?

16

10965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhh555

      luget avuksi

      • <3

        Yksityiselle?! Gyne antaa varmasti luget avuksi!


    • Siina.

      Kiitos paljon avusta, nämä on minulle vielä ihan uusia juttuja. Eli pitää mennä varmaan jollekin lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle? Tuo tavallinen yksityinen gyne ei tosiaan osannut tähän mitään sanoa. Sitten ihan tyhmä kysymys, eli saako lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle varata ajan, vaikka yritystä on noin vähän takana? Ja voinko ihan suoraan vaan mennä juttelemaan gynen kanssa tuo jo otettu ultraäänikuva mukana ja saada reseptin sitten saman tien? Vai vaatiiko tuo luge-resepti muita kokeita tms.?

      Piti vielä sen verran lisätä, että kiertoni on tosi säännöllinen, eli tasan 28 päivää aina.

      • Poiiuyt

        Yksityiselle gynelle saa mennä koska vaan. Varsinkin kun sulla ongelma tiedossa.


      • Siina.
        Poiiuyt kirjoitti:

        Yksityiselle gynelle saa mennä koska vaan. Varsinkin kun sulla ongelma tiedossa.

        Kävin sitten sellaisella yksityisellä gynellä, jonka pitäisi olla erikoistunut näihin lapsettomuusasioihin. Hän sanoi, että ei tuolle limakalvolle mitään voi tehdä. Hieman masentava olo tuli :( Siis hän oli sitä mieltä, että hormonitoiminnassa ei todennäköisesti ole vikaa, kun kierto on niin säännöllinen (varmistetaan tämä vielä erikseen verikokeilla). Mutta jos näin on että hormonitoiminta ok, niin mitään sellaista ei ole tehtävissä, joka kohdun limakalvoa kasvattaisi. Sanoi kyllä, että ohuellakin limakalvolla voi tulla raskaaksi, mutta ilmeisesti ei kovin todennäköistä...

        Haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta, joilla on ollut ohut limakalvo, mutta säännöllinen kierto. Eikö tosiaan mitään hoitoa ole tarjolla?


      • Ex-lapseton
        Siina. kirjoitti:

        Kävin sitten sellaisella yksityisellä gynellä, jonka pitäisi olla erikoistunut näihin lapsettomuusasioihin. Hän sanoi, että ei tuolle limakalvolle mitään voi tehdä. Hieman masentava olo tuli :( Siis hän oli sitä mieltä, että hormonitoiminnassa ei todennäköisesti ole vikaa, kun kierto on niin säännöllinen (varmistetaan tämä vielä erikseen verikokeilla). Mutta jos näin on että hormonitoiminta ok, niin mitään sellaista ei ole tehtävissä, joka kohdun limakalvoa kasvattaisi. Sanoi kyllä, että ohuellakin limakalvolla voi tulla raskaaksi, mutta ilmeisesti ei kovin todennäköistä...

        Haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta, joilla on ollut ohut limakalvo, mutta säännöllinen kierto. Eikö tosiaan mitään hoitoa ole tarjolla?

        Hei ei mitään hätää!! Kyllä teille vielä lapsi todennäköisesti tulee! Minä en usko etteikö tuota limakalvoa jollain nyt saa paksummaksi ja eihän sen limakalvoa tarvitsekaan olla otoksen aikaan vielä niin mahdottoman paksu. Hedelmöittynyt munasoluhan kiinnittyy vasta noin viikon päästä ovulaatioista. Uskoisin että tuo linakalvokin on silloin jo paljon paksumpi. Onko sinulla miten runsaat kuukautiset? Sehän kertoi jotain siitä limakalvon paksuudesta myös. Minä teinä odottaisin nyt kaikessa rauhassa tuon vuoden, ja sitten jos ei lasta kuulu niin alkaisin hakeutumaan hoitoihin.

        Itselläni meni 2,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Ekan 1,5 vuoden jälkeen tuli km. Sen jälkeen päätimme että vielä vuosi yritetään kaikessa rauhassa ja jos ei tärppää niin sitten heti kun vuosi täynnä aloitetaan hoidot. Noh, ei ehtinyt vuosi täyttyä kun pikku tyttö köllötteli masussa. :)


      • Ex-lapseton
        Ex-lapseton kirjoitti:

        Hei ei mitään hätää!! Kyllä teille vielä lapsi todennäköisesti tulee! Minä en usko etteikö tuota limakalvoa jollain nyt saa paksummaksi ja eihän sen limakalvoa tarvitsekaan olla otoksen aikaan vielä niin mahdottoman paksu. Hedelmöittynyt munasoluhan kiinnittyy vasta noin viikon päästä ovulaatioista. Uskoisin että tuo linakalvokin on silloin jo paljon paksumpi. Onko sinulla miten runsaat kuukautiset? Sehän kertoi jotain siitä limakalvon paksuudesta myös. Minä teinä odottaisin nyt kaikessa rauhassa tuon vuoden, ja sitten jos ei lasta kuulu niin alkaisin hakeutumaan hoitoihin.

        Itselläni meni 2,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Ekan 1,5 vuoden jälkeen tuli km. Sen jälkeen päätimme että vielä vuosi yritetään kaikessa rauhassa ja jos ei tärppää niin sitten heti kun vuosi täynnä aloitetaan hoidot. Noh, ei ehtinyt vuosi täyttyä kun pikku tyttö köllötteli masussa. :)

        Otoksen=oviksen. Anteeksi kirjoitusvirheet. Puhelin tökkii.


      • Siina.
        Ex-lapseton kirjoitti:

        Hei ei mitään hätää!! Kyllä teille vielä lapsi todennäköisesti tulee! Minä en usko etteikö tuota limakalvoa jollain nyt saa paksummaksi ja eihän sen limakalvoa tarvitsekaan olla otoksen aikaan vielä niin mahdottoman paksu. Hedelmöittynyt munasoluhan kiinnittyy vasta noin viikon päästä ovulaatioista. Uskoisin että tuo linakalvokin on silloin jo paljon paksumpi. Onko sinulla miten runsaat kuukautiset? Sehän kertoi jotain siitä limakalvon paksuudesta myös. Minä teinä odottaisin nyt kaikessa rauhassa tuon vuoden, ja sitten jos ei lasta kuulu niin alkaisin hakeutumaan hoitoihin.

        Itselläni meni 2,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Ekan 1,5 vuoden jälkeen tuli km. Sen jälkeen päätimme että vielä vuosi yritetään kaikessa rauhassa ja jos ei tärppää niin sitten heti kun vuosi täynnä aloitetaan hoidot. Noh, ei ehtinyt vuosi täyttyä kun pikku tyttö köllötteli masussa. :)

        Kiitos paljon kannustuksesta! :) Minulla on aika niukat kuukautiset, tuolla kierrolla, jolla limakalvon paksuudeksi mitattiin 3 mm, kestivät seuraavat kuukautiset alle 2 päivää. Yleensä sentään vähän pidemmät, n. 3-4 päivää, mutta mitään reilua vuotoa ei tule koskaan. Kovasti toivon, että normaalisti limakalvoni olisi edes vähän paksumpi, kuin tuo ultrassa mitattu.

        Olen nyt syönyt reilusti E-vitamiinia, juonut greippimehua ja pieniä määriä punaviiniä. Ei kuitenkaan nyt tällä seuraavallakaan kierrolla tärpännyt, vaikka nyt alkaneet kuukautiset sentään olivat vähän normaalimmat.

        Ei auta kun yrittää ja toivoa kovasti, että tärppi vielä tulisi!


      • Ex-lapseton
        Siina. kirjoitti:

        Kiitos paljon kannustuksesta! :) Minulla on aika niukat kuukautiset, tuolla kierrolla, jolla limakalvon paksuudeksi mitattiin 3 mm, kestivät seuraavat kuukautiset alle 2 päivää. Yleensä sentään vähän pidemmät, n. 3-4 päivää, mutta mitään reilua vuotoa ei tule koskaan. Kovasti toivon, että normaalisti limakalvoni olisi edes vähän paksumpi, kuin tuo ultrassa mitattu.

        Olen nyt syönyt reilusti E-vitamiinia, juonut greippimehua ja pieniä määriä punaviiniä. Ei kuitenkaan nyt tällä seuraavallakaan kierrolla tärpännyt, vaikka nyt alkaneet kuukautiset sentään olivat vähän normaalimmat.

        Ei auta kun yrittää ja toivoa kovasti, että tärppi vielä tulisi!

        Kyllä se vielä tärppää!:) niin kyllähän ne kierrot tosiaan vielä ovat erilaisia tosiaan. Välillä on ihan normaalia ettei ovuloikaan koko kierrossa! Ja sitten seuraavassa taas ovuloi. Samalla lailla se limakalvon paksuus myös vaihtelee.


      • Anonyymi
        Siina. kirjoitti:

        Kävin sitten sellaisella yksityisellä gynellä, jonka pitäisi olla erikoistunut näihin lapsettomuusasioihin. Hän sanoi, että ei tuolle limakalvolle mitään voi tehdä. Hieman masentava olo tuli :( Siis hän oli sitä mieltä, että hormonitoiminnassa ei todennäköisesti ole vikaa, kun kierto on niin säännöllinen (varmistetaan tämä vielä erikseen verikokeilla). Mutta jos näin on että hormonitoiminta ok, niin mitään sellaista ei ole tehtävissä, joka kohdun limakalvoa kasvattaisi. Sanoi kyllä, että ohuellakin limakalvolla voi tulla raskaaksi, mutta ilmeisesti ei kovin todennäköistä...

        Haluaisinkin kuulla kokemuksia sellaisilta, joilla on ollut ohut limakalvo, mutta säännöllinen kierto. Eikö tosiaan mitään hoitoa ole tarjolla?

        Estrogeenillahan sen limakalvon saa paksummaksi, joten tuo lääkäri puhui ihan puppua. Vaihda lääkäriä ja ota Progynova-resepti, jos ei muuten oma tuotanto riitä.


    • g545fgfd

      odottakaa vaikka 2 vuotta ja sitten uudelleen lekuriin, määräärät luget

    • diudiu1

      mulla eka clomi kuuri takana ja joudun syömään niitä kp 3-7. tänää oli gyne aika ja ultrattiin, nyt menossa kierronpäivä 10 ja limakalvo vain 6mm... kuun lopussa täytyy käydä verikokeissa...

    • etiäpäin

      moikka! mielessä on kaikenlaisia ajatuksia, ja ajatus välillä niin pyörremyrskyä kun olla voi... käyn nyt julkisessa terveudenhuollossa naistentautien erityispoliklinikalla gynellä... mutta jää vain sellainen olo , että osaako hän hommansa aivan 100% mulle hän määräsi clomi kuurin, yhden kierron nyt olen syönyt niitä , kp 3-7 joudun syömään, ja kävin ultrassa kp 10 ja limakalvo oli vain 6mm.. verikokeisiin täytyy nyt mennä kuun lopulla ja jos ei limakalvo paksuunnut, vaihdetaan lääkitys.. mutta kun oeln paljon lapsettomuudesta lukenut juttua, monille on tehty se munanjohtimien?? aukiolotutkimus, mulle gyne ei puhunut ollenkaan siitä... huhtikuuhun astri joudun clomeja syömään, ja sitten jos en ole raskaaksi tullut, laitetaan lähete mulle etiäpäin ja tiedossa inseminaatio, ja tilannehan onkin hankala että olin parisuhteessa, mutta suhde päättyi hetki sitten . voinko mennä iseminaatioon yksin että saan siis jonkun ulkopuolisen spermaa sisälleni? ja minkalaiset jonot ykeensä on? olen miettinyt siirtymistä yksityisellekkin, siellä vois varmaan sen munanjohtimien aukiolotutkimuksenkin tehhä ja yksityisellä varmaan nopeemppaa toiminta? olen valmistautunut kaikinpuolin äityyteen että haluan vauvan ja olen niiin valmis kun olla voi, mulla 6 v lapsi jo entuudestaan.

      • Hoidoissa käyvä

        Voit toki mennä hoitoihin yksinkin, ja pyytää jossain vaiheessa aukiolotutkimusta. Helsingissä ihan hyvä paikka on Väestöliitto, heidän sivuilta löytyy paljon tietoa asioista ja lääkärit ovat mukavia. Kannattaa sitten varautua psykologokäynteihin, mutta ei ne mitään ihmeellisiä ollut. Hyvä käydä asiat läpi. Jos asia on vielä ajankohtainen, rohkeasti vain yhteyttä klinikalle. Tsemppiä!


    • Anonyymi

      Tämä on vanha viestiketju, mutta lapsettomuus klinikan biologin mukaan moni kärsii liian ohuesta limakalvosta ja jos se jää alle 7mm - esimerkiksi munasolua istutusta ei tehdä. Mutta ei hätää, netistä löytyy tutkimuksia: hakusana "thin endometrium PRP"
      Treatment of thin endometrium with autologous platelet-rich plasma: a pilot study:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5365202/

      Ja jos munasarja ei tuota tarpeeksi munasoluja (esim iän vuoksi) löytyy tutkimus:
      Ovarian rejuvenation therapy with PRP (plasma rich in platelets)-an innovative solution for women's infertility. Helsingistä löytyy yksi klinikka joka tarjoaa tätä "kokeellista" hoitoa - huom ei mitään haittavaikutuksia! - Dextra

    • Anonyymi

      kannattaa varmistaa, onko ferritiinin puutos. Ferritiinin puutos voi aiheuttaa sen, että limakalvo on ohut. Raudanpuutos
      on mahdollista ilman anemiaa. Siitä on netissä artikkelikin, että ferritiinin puutos voi aiheuttaa lapsettomuutta ja keskenmenoja. Ferritiiniarvo suositellaan olevan yli 50. Tähän ei saa apua julkiselta eikä yksityiseltä ilman, että itse
      osaa vaatia ja löytää itselleen oikeat lääkärit, jotka auttavat hoitamaan sen kuntoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe