LENTOMATKA

ei kysyvä tieltäeksy

Kysymys teille kaikille, jotka olette lentäneet suoralla lennolla kaukokohteeseen. Miten 10-12 tuntia kestänyt lento sujuu? Onko pitkälle lennolle osattava varautua jotenkin? Onko tietoa siitä, että onko jonkin lääkkeen käytöstä lennolla haittaa. Mitä tapahtuu, jos tarve lääkäriin ilmaantuu yllätten. Tekeekö em. tilanteessa jumbo pakkolaskun ja onko miehistöllä taitoja hätätilanteessa?

156

9656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiupououopiuopuop

      Olemme lentäneet kymmeniä kertoja Bangkokkiin suoralla lennolla. Ei mitään ongelmia. Lentosukat jalkaan. Suurin osa ajasta ainakin meillä menee nukkuen. Joka kerta nukutaan noin 5-6 tuntia. Telkkarista tulee hyviä elokuvia. Itselläni on aina hyvä kirja mukana. Joutuisasti lento menee, älä murehdi.

      Lääkkeistä en osaa sanoa, itsellä kun ei ole mitään.

      • voivoivoivoivoiv

        Älä nyt purematta niele.

        Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni jne. Ihmiset levottomia. Etenkin jos lapsia koneessa jne.

        Yölento menettelee kun voi nukkua 3-4 tuntia.

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...


      • tyytyväinen!
        voivoivoivoivoiv kirjoitti:

        Älä nyt purematta niele.

        Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni jne. Ihmiset levottomia. Etenkin jos lapsia koneessa jne.

        Yölento menettelee kun voi nukkua 3-4 tuntia.

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...

        Niinhän se näkyy olevan, että sopeutuva asiakas on aina tyytyväinen mutta
        marisija marisee joka asiasta!


      • voivoivoivoivoiv
        tyytyväinen! kirjoitti:

        Niinhän se näkyy olevan, että sopeutuva asiakas on aina tyytyväinen mutta
        marisija marisee joka asiasta!

        Vittu se yks tanskalainen perhe pienen lapsen kanssa... koneessa oli tilaa joten hyppivät paikasta toiseen ..välillä oli kuusi istuinta varattuna.. penkit kaadettiin,mutta ei vaivauduttu nostaman vaikka lähdettiin paikalta pois..

        päivälennon riemua from Bangkok to Helsinki


      • jalat maassa
        voivoivoivoivoiv kirjoitti:

        Älä nyt purematta niele.

        Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni jne. Ihmiset levottomia. Etenkin jos lapsia koneessa jne.

        Yölento menettelee kun voi nukkua 3-4 tuntia.

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...

        olen katsellut ohjelmaa,lentoturma tutkinta.lentäminen on yksi maailman vaarallisempia yhdistelmiä.jatkuvasti putoilee lentokoneita maahan niistä ei vain kerrota.nytkin oli iso matkustaja kone vaikeuksissa amerikan lento japaniin oli varauduttu että tekee pakkolaskun mihin tahansa suomeen mikkelin varalaskupaikkaan sitten rissalaan.kapteeni päätti lentää viallisella koneella venäläiselle kentälle jos pysyy ilmassa niin kauan.onnea oli että kesti sinne saakka.jos henki kulta on rakas älä lennä,noutaja tulee kymmeniä vuosia myöhemmi mutta tulee kumminkin


      • jahasjahas
        jalat maassa kirjoitti:

        olen katsellut ohjelmaa,lentoturma tutkinta.lentäminen on yksi maailman vaarallisempia yhdistelmiä.jatkuvasti putoilee lentokoneita maahan niistä ei vain kerrota.nytkin oli iso matkustaja kone vaikeuksissa amerikan lento japaniin oli varauduttu että tekee pakkolaskun mihin tahansa suomeen mikkelin varalaskupaikkaan sitten rissalaan.kapteeni päätti lentää viallisella koneella venäläiselle kentälle jos pysyy ilmassa niin kauan.onnea oli että kesti sinne saakka.jos henki kulta on rakas älä lennä,noutaja tulee kymmeniä vuosia myöhemmi mutta tulee kumminkin

        "jalat maassa" ei vissiin sitte autoilekkaan, siinähän on huomattavasti suurempi riski joutua onnetomuuteen.. ja aika mielenkiintoinen mikäli suomen yli menisi usa-japani lentoreitti.. ihanko huvikseen liki tuplasti pidempää reittiä lentävät?


      • ....
        voivoivoivoivoiv kirjoitti:

        Älä nyt purematta niele.

        Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni jne. Ihmiset levottomia. Etenkin jos lapsia koneessa jne.

        Yölento menettelee kun voi nukkua 3-4 tuntia.

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...

        Tämä "penkkien kaataminen syliin" on jokin täysin älytön suomalainen paheksunnan aihe, siinä vatun penkissä on se selkänojan recline juuri siksi, että matkanteko olisi edes hieman inhimillisempää. Myös sinun penkissäsi on, eli ei muuta kuin itsellekin selkänoja kenoon ja rentoudu.

        Tulen aina ja ikuisesti lyhyillä ja pitkillä lennoilla "kaatamaan" penkkini syliisi, heti nousun jälkeen, ruokailun jälkeen ja laskeutumiseen saakka. 190cm varsi ei muutoin meinaa nimittäin kestää istumista turistissa. Minun ongelmani ei ole sinun mukavuutesi jos fatalistisesti vedät marttyyrilinjaa oman selkänojasi kanssa. Koita kestää!


      • Nou problem

        Koneesta ikkunapaikka. Ei muuta kun ilmoitat lennon alussa lentoemakolle että ei tarvitse herättää ruokailuun sillä nukut koko matkan. Sen jälkeen otat peiton ja tyynyn sekä hyvän asennon. Tietysti olet fiksuna ihmisenä käynyt veskissä ennen koneeseen tuloa. Viimeisenä nappaat itsellesi sopivan nukkunapin (unipillerin) naamaan ja heräiletkin seuraavaksi juuri sopivasti ennen koneen laskeutumista hyvin levänneenä ja valmiina loman rientoihin. Aina on toiminut eikä lento ole rasitellut. Tämä on ainoa oikea tapa matkustaa pitkiä lentoja jos ei satu olemaan varaa tilavempiin bisnesistuimiin. Kuka niitä kakaroiden ja örveltäjien huutoja jaksaa kuunnella kun voi unimaailmassa aikansa viettää.


      • Härregud
        Nou problem kirjoitti:

        Koneesta ikkunapaikka. Ei muuta kun ilmoitat lennon alussa lentoemakolle että ei tarvitse herättää ruokailuun sillä nukut koko matkan. Sen jälkeen otat peiton ja tyynyn sekä hyvän asennon. Tietysti olet fiksuna ihmisenä käynyt veskissä ennen koneeseen tuloa. Viimeisenä nappaat itsellesi sopivan nukkunapin (unipillerin) naamaan ja heräiletkin seuraavaksi juuri sopivasti ennen koneen laskeutumista hyvin levänneenä ja valmiina loman rientoihin. Aina on toiminut eikä lento ole rasitellut. Tämä on ainoa oikea tapa matkustaa pitkiä lentoja jos ei satu olemaan varaa tilavempiin bisnesistuimiin. Kuka niitä kakaroiden ja örveltäjien huutoja jaksaa kuunnella kun voi unimaailmassa aikansa viettää.

        Onnea vaan sulle ja pian tulevalle veritulpalle. Tämä on ääliömäisin viesti ja neuvo, mitä olen koskaan kuullut. Unipilleriä ei missään nimessä saa ottaa pitkiä lentoja varten! 36-vuotias nainen kuoli veritulppaan juuri tämän takia. Penkistä täytyy nousta 2-3 h välein jaloittelemaan.
        Onko tosiaan näin tietämättömiä ja tyhmiä ihmisiä olemassa????


      • ie

        Kyllä on parempi pysyä siellä peräkamarissa, jos on noin houriot kysymykset.


      • Paheksun minäkin
        .... kirjoitti:

        Tämä "penkkien kaataminen syliin" on jokin täysin älytön suomalainen paheksunnan aihe, siinä vatun penkissä on se selkänojan recline juuri siksi, että matkanteko olisi edes hieman inhimillisempää. Myös sinun penkissäsi on, eli ei muuta kuin itsellekin selkänoja kenoon ja rentoudu.

        Tulen aina ja ikuisesti lyhyillä ja pitkillä lennoilla "kaatamaan" penkkini syliisi, heti nousun jälkeen, ruokailun jälkeen ja laskeutumiseen saakka. 190cm varsi ei muutoin meinaa nimittäin kestää istumista turistissa. Minun ongelmani ei ole sinun mukavuutesi jos fatalistisesti vedät marttyyrilinjaa oman selkänojasi kanssa. Koita kestää!

        MINÄ; MINÄ, MINÄ , Tässä SE tulee , Vie vartesi Bisnekseen, niin saa toiset
        tavalliset matkustaa mukavammin. Inhoan näitä penkkien " kaatajia".
        Syytä paheksumiseen ON .


      • ...
        Paheksun minäkin kirjoitti:

        MINÄ; MINÄ, MINÄ , Tässä SE tulee , Vie vartesi Bisnekseen, niin saa toiset
        tavalliset matkustaa mukavammin. Inhoan näitä penkkien " kaatajia".
        Syytä paheksumiseen ON .

        Miksi penkissä on "kaato-ominaisuus"? Miksi "kaataminen" ei ole kiellettyä?

        Siinähän martta inhoat - minä nautin!


      • MINÄ juuri MINÄ
        Paheksun minäkin kirjoitti:

        MINÄ; MINÄ, MINÄ , Tässä SE tulee , Vie vartesi Bisnekseen, niin saa toiset
        tavalliset matkustaa mukavammin. Inhoan näitä penkkien " kaatajia".
        Syytä paheksumiseen ON .

        Haluan että edessäni istuva ei kallista penkkiä. Siis kuka tässä se hölmö tässä on. Penkkien kallistaminen on sallittua paitsi nousun/laskun aikana ja ruokailun yhteydessä. Kehtaat vielä kutsua itseäsi tavalliseksi matkustajaksi. Tavalliset (lue normaalit ) matkustajat eivät urputa jos edessä istuva kallistaa penkin. Matkustaisit reittilennoilla tilavasti etkä ahtaasti sisustetuilla TuiFlyn koneilla.


      • Miinukset ja plussat
        tyytyväinen! kirjoitti:

        Niinhän se näkyy olevan, että sopeutuva asiakas on aina tyytyväinen mutta
        marisija marisee joka asiasta!

        Näin se vaan on että jos koneessa on pieniä lapsia et nuku yölläkään jos lapset itkee. Muutenkaan nukkuminen lentokoneessa ei onnistu kaikilta. Jos otat unipillerin, ehkä sitten pienet unetkin saa. Penkkiä ei voi niin paljon kaataa että nukkumisen asento olisi paras mahdollinen. Joillakin on hankalaa juuri se asento, riippuu niin omasta terveydestä. Mutta jaloitella ja seisoskella olisi hyvä välillä pitkällä lennolla, istuminen on jaloittelun jälkeen mukavempaa. Rentouttaa jos ottaa pienet rentouttavat juomat, hyvin monet jännittää lentämistä.


      • Matkailija
        Härregud kirjoitti:

        Onnea vaan sulle ja pian tulevalle veritulpalle. Tämä on ääliömäisin viesti ja neuvo, mitä olen koskaan kuullut. Unipilleriä ei missään nimessä saa ottaa pitkiä lentoja varten! 36-vuotias nainen kuoli veritulppaan juuri tämän takia. Penkistä täytyy nousta 2-3 h välein jaloittelemaan.
        Onko tosiaan näin tietämättömiä ja tyhmiä ihmisiä olemassa????

        Kyllähän siellä ols mekoinen hässäkkä jos kaikki nousisivat 2-3 tunninn välein käytävälle.Parempi kun istut kotona sohvalla ja nouset siitä


      • Sinähän "säätäjä"
        Härregud kirjoitti:

        Onnea vaan sulle ja pian tulevalle veritulpalle. Tämä on ääliömäisin viesti ja neuvo, mitä olen koskaan kuullut. Unipilleriä ei missään nimessä saa ottaa pitkiä lentoja varten! 36-vuotias nainen kuoli veritulppaan juuri tämän takia. Penkistä täytyy nousta 2-3 h välein jaloittelemaan.
        Onko tosiaan näin tietämättömiä ja tyhmiä ihmisiä olemassa????

        vasta olet. Hyvin olet lukenut ohjesääntösi ja opiskellut ulkoa kaikki mahdolliset toimintatavat. Perille päästyäsi sama säätäminen jatkuu. Mukavia lomasäätöjä vaan.


      • Elämä opettaa
        ... kirjoitti:

        Miksi penkissä on "kaato-ominaisuus"? Miksi "kaataminen" ei ole kiellettyä?

        Siinähän martta inhoat - minä nautin!

        Noin itseään täynnä olevat tyypit juuri käyttäytyvät.Paljon on pojalla oppimista , Luotamme , että elämä opettaa.
        Yöllä, kaikkien nukkuessa voi tietysti penkkiä kallistaa, muttei takana istujien
        valveilla ollessa. Fiksut sen tajuaa sanomattakin.


      • PIENI 193cm 150kg
        MINÄ juuri MINÄ kirjoitti:

        Haluan että edessäni istuva ei kallista penkkiä. Siis kuka tässä se hölmö tässä on. Penkkien kallistaminen on sallittua paitsi nousun/laskun aikana ja ruokailun yhteydessä. Kehtaat vielä kutsua itseäsi tavalliseksi matkustajaksi. Tavalliset (lue normaalit ) matkustajat eivät urputa jos edessä istuva kallistaa penkin. Matkustaisit reittilennoilla tilavasti etkä ahtaasti sisustetuilla TuiFlyn koneilla.

        tiedätkös että en muutenkaan mahdu normali istuimeen kun on kokoajan polvet suussa. Ja jos ääliö kuten sinä kallistaa penkkiä eikä sanomalla nouse niin olenhan kerran työntänyt polven penkistä läpi.
        ps
        kun kerran henkilökunnalle oli sanottu ettei mahdu, oli edessä istuja joutunut korvaamaan se muovipaneelin jonka hinta oli vissiin pari sataa


      • ...
        Elämä opettaa kirjoitti:

        Noin itseään täynnä olevat tyypit juuri käyttäytyvät.Paljon on pojalla oppimista , Luotamme , että elämä opettaa.
        Yöllä, kaikkien nukkuessa voi tietysti penkkiä kallistaa, muttei takana istujien
        valveilla ollessa. Fiksut sen tajuaa sanomattakin.

        Suomalainen himo vieraiden ihmisten opettamiseen ei myöskään näytä kadonneen.

        Luulin oikeasti joskus pikkupoikana, että on paheksuttavaa "kaataa" selkänoja koneessa, elämä tosiaan on opettanut ja osaan ottaa itsekkäästi oman tilani - kannattaa kokeilla!


      • ...
        PIENI 193cm 150kg kirjoitti:

        tiedätkös että en muutenkaan mahdu normali istuimeen kun on kokoajan polvet suussa. Ja jos ääliö kuten sinä kallistaa penkkiä eikä sanomalla nouse niin olenhan kerran työntänyt polven penkistä läpi.
        ps
        kun kerran henkilökunnalle oli sanottu ettei mahdu, oli edessä istuja joutunut korvaamaan se muovipaneelin jonka hinta oli vissiin pari sataa

        Heh, käy joskus lentämässä vaikka edes Turkuun, niin voit kertoa oikeasti olleesi koneessa =D Jos paskot sisustuksen, maksat aivan itse, fantasioissasi voit toki kuvitella mitä hyvänsä. Selkänoja taittuu taaksepäin vain selkänojan osalta, ei ne sun koivet niskatukeen asti autossakaan yletä..


      • edunvalvoja*
        Paheksun minäkin kirjoitti:

        MINÄ; MINÄ, MINÄ , Tässä SE tulee , Vie vartesi Bisnekseen, niin saa toiset
        tavalliset matkustaa mukavammin. Inhoan näitä penkkien " kaatajia".
        Syytä paheksumiseen ON .

        Minkä ihmeen takia se vipu on sinne suunniteltu??? Sinähän voit itse tehdä saman ja kallistettu asento on muutenkin paljon rennompi vaihtoehto. Jos on pitkät koivet, niin aluksi tilanne tuntuukin vaikealta, mutta kun kallistat oman selkänojasi, niin väitän, että tila on molemmille parempi.

        Nimimerkillä kymmeniätuhansiakilometrejäbusseissa ja lentokoneellakin usein matkustanut.


      • omaa mokasi
        PIENI 193cm 150kg kirjoitti:

        tiedätkös että en muutenkaan mahdu normali istuimeen kun on kokoajan polvet suussa. Ja jos ääliö kuten sinä kallistaa penkkiä eikä sanomalla nouse niin olenhan kerran työntänyt polven penkistä läpi.
        ps
        kun kerran henkilökunnalle oli sanottu ettei mahdu, oli edessä istuja joutunut korvaamaan se muovipaneelin jonka hinta oli vissiin pari sataa

        Lennolle kun voi varata tilavamman penkin samalla kun varaa matkan jos et sitä osaa tehdä niin miksi edessäsi istuvan pitää kärsiä sinun uusavuttomuudestasi. Penkin kun SAA KALLISTAA sinulta siihen lupaa kysymättä. Minä en ainakaan välitä siitä minkä kokoinen tyyppi takanani istuu vaan haluan NAUTTIA lennostani rennosti kallistetussa penkissäni ja nukkuen, olenhan myös maksanut istuinpaikkani ja silloin minulla on myös OIKEUS kallistaa penkkini sinulta lupaa kysymättä.


      • Sydämen sivistys
        omaa mokasi kirjoitti:

        Lennolle kun voi varata tilavamman penkin samalla kun varaa matkan jos et sitä osaa tehdä niin miksi edessäsi istuvan pitää kärsiä sinun uusavuttomuudestasi. Penkin kun SAA KALLISTAA sinulta siihen lupaa kysymättä. Minä en ainakaan välitä siitä minkä kokoinen tyyppi takanani istuu vaan haluan NAUTTIA lennostani rennosti kallistetussa penkissäni ja nukkuen, olenhan myös maksanut istuinpaikkani ja silloin minulla on myös OIKEUS kallistaa penkkini sinulta lupaa kysymättä.

        OIKEUS ja kohtuus , luulet yksin olevasi ,eläväsi Toisia ihmisiä et siis osaa
        huomioida missään tilanteessa, toivon etten törmää sinun tapaiseesi
        itsekkääseen sikaan- edes samalla lennolla-koskaan.
        Tämä niitä tyyppejä , jotka taksijonossa tappelee, kun on OIKEUS .

        Olipa mielenkiintoinen keskustelunavaus, mielipiteissä fiksut erottuu
        roskasakista.


      • fiksut erottuu joo
        Sydämen sivistys kirjoitti:

        OIKEUS ja kohtuus , luulet yksin olevasi ,eläväsi Toisia ihmisiä et siis osaa
        huomioida missään tilanteessa, toivon etten törmää sinun tapaiseesi
        itsekkääseen sikaan- edes samalla lennolla-koskaan.
        Tämä niitä tyyppejä , jotka taksijonossa tappelee, kun on OIKEUS .

        Olipa mielenkiintoinen keskustelunavaus, mielipiteissä fiksut erottuu
        roskasakista.

        Mutta nim "sydämen sivistys" et kuulu fiksujen ryhmään. Eikö se nyt mene päähäsi että missään ei ole kielletty penkkien kallistus lentokoneessa. Vai täytyykö minun istua ja valvoa 10 tuntia Bangkokin lennolla sen vuoksi että juuri sinä istut takanani. Se on matkustajan OMA VALINTA kallistaako penkkinsä vai ei.


      • On -Off
        edunvalvoja* kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia se vipu on sinne suunniteltu??? Sinähän voit itse tehdä saman ja kallistettu asento on muutenkin paljon rennompi vaihtoehto. Jos on pitkät koivet, niin aluksi tilanne tuntuukin vaikealta, mutta kun kallistat oman selkänojasi, niin väitän, että tila on molemmille parempi.

        Nimimerkillä kymmeniätuhansiakilometrejäbusseissa ja lentokoneellakin usein matkustanut.

        Minkä ihmeen takia sinullakin lienee päässäsi suunniteltu " vipu", jonka voi kääntää asentoon ON , ja katsella ympärilleen , havaita toisiakin matkustajia
        koneessa, varsinkin kun usein olet matkustanut.


      • härregud också
        Härregud kirjoitti:

        Onnea vaan sulle ja pian tulevalle veritulpalle. Tämä on ääliömäisin viesti ja neuvo, mitä olen koskaan kuullut. Unipilleriä ei missään nimessä saa ottaa pitkiä lentoja varten! 36-vuotias nainen kuoli veritulppaan juuri tämän takia. Penkistä täytyy nousta 2-3 h välein jaloittelemaan.
        Onko tosiaan näin tietämättömiä ja tyhmiä ihmisiä olemassa????

        Etko kuuntele mitä lentoemännät sanovat koneen rullatessa lähdössä. Turhaa käytävällä seisoskelua tulee vältää . Mitä siitä tulee jos kaikki 260 matkustajaa seisoisivat käytävällä lennon aikana.


      • ...
        Sydämen sivistys kirjoitti:

        OIKEUS ja kohtuus , luulet yksin olevasi ,eläväsi Toisia ihmisiä et siis osaa
        huomioida missään tilanteessa, toivon etten törmää sinun tapaiseesi
        itsekkääseen sikaan- edes samalla lennolla-koskaan.
        Tämä niitä tyyppejä , jotka taksijonossa tappelee, kun on OIKEUS .

        Olipa mielenkiintoinen keskustelunavaus, mielipiteissä fiksut erottuu
        roskasakista.

        Lässyttäminen ei oikein paranna elämänlaatua. Vertauksesi on aika ontuva, ei kellään ole oikeutta tapella taksijonossa, sitä tekevät juntit. Sen sijaan maailmalla on yleisesti tapana kallistaa selkänoja lentokoneessa, tähän on oikeus. Sinulla sen sijaan ei ole oikeutta sitä kieltää.


      • Jos nukut
        Elämä opettaa kirjoitti:

        Noin itseään täynnä olevat tyypit juuri käyttäytyvät.Paljon on pojalla oppimista , Luotamme , että elämä opettaa.
        Yöllä, kaikkien nukkuessa voi tietysti penkkiä kallistaa, muttei takana istujien
        valveilla ollessa. Fiksut sen tajuaa sanomattakin.

        entäs silloin jos itse nukut ja takana olija ei nuku ? Se penkki kun on sinun niin kallista silloin kuin haluat.


      • Finnair reittilennot
        voivoivoivoivoiv kirjoitti:

        Älä nyt purematta niele.

        Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni jne. Ihmiset levottomia. Etenkin jos lapsia koneessa jne.

        Yölento menettelee kun voi nukkua 3-4 tuntia.

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...

        Valitettavasti Finski ei enää lennä 23.55 lentoa BKK. Tulavana talvena Finnair lentää 2 kertaa päivässä Bangkokiin 16:40 ja 18:30 vastaavasti paluu lennot 09:10 ja 11:30 :itse menen 18;30 ja palaan 11:30 lennoilla JA PENKKIÄ KALLISTAEN niinkuin aina.


      • Reittilento/lomalent
        ... kirjoitti:

        Lässyttäminen ei oikein paranna elämänlaatua. Vertauksesi on aika ontuva, ei kellään ole oikeutta tapella taksijonossa, sitä tekevät juntit. Sen sijaan maailmalla on yleisesti tapana kallistaa selkänoja lentokoneessa, tähän on oikeus. Sinulla sen sijaan ei ole oikeutta sitä kieltää.

        Taitaa nämä penkkien kallistusta vastuvat olla näitä TuiFlyllä ja muilla halpalentoyhtiöillä matkustavia onnettomia pakettimatkaajia. Kyllä Finnairin reittilennoilla penkin voi kallistaa ilman että takana istuva "kärsii". Ovathan nämä halpalentoyhtiöiden koneet sisustettu niin että niihin mahtuu 60 penkkiä enemmän kuin Finnairin 330/340 koneisiin.


      • parempaan aikaan
        Finnair reittilennot kirjoitti:

        Valitettavasti Finski ei enää lennä 23.55 lentoa BKK. Tulavana talvena Finnair lentää 2 kertaa päivässä Bangkokiin 16:40 ja 18:30 vastaavasti paluu lennot 09:10 ja 11:30 :itse menen 18;30 ja palaan 11:30 lennoilla JA PENKKIÄ KALLISTAEN niinkuin aina.

        Nykyisin lennot Bangkokissa aamulla eli parempaan aikaa kuin ennen


      • Koko ei ole syy
        .... kirjoitti:

        Tämä "penkkien kaataminen syliin" on jokin täysin älytön suomalainen paheksunnan aihe, siinä vatun penkissä on se selkänojan recline juuri siksi, että matkanteko olisi edes hieman inhimillisempää. Myös sinun penkissäsi on, eli ei muuta kuin itsellekin selkänoja kenoon ja rentoudu.

        Tulen aina ja ikuisesti lyhyillä ja pitkillä lennoilla "kaatamaan" penkkini syliisi, heti nousun jälkeen, ruokailun jälkeen ja laskeutumiseen saakka. 190cm varsi ei muutoin meinaa nimittäin kestää istumista turistissa. Minun ongelmani ei ole sinun mukavuutesi jos fatalistisesti vedät marttyyrilinjaa oman selkänojasi kanssa. Koita kestää!

        Ja minä, 195 senttiä, lusin matkani aina selkänoja pystyssä. Ja jos sinä viisi senttiä lyhyempi kääpiö lasket selkänojaasi sentinkin syliäni kohti, saat varmasti polvesta takaraivoosi.


      • ...ja sinä kärsit
        Koko ei ole syy kirjoitti:

        Ja minä, 195 senttiä, lusin matkani aina selkänoja pystyssä. Ja jos sinä viisi senttiä lyhyempi kääpiö lasket selkänojaasi sentinkin syliäni kohti, saat varmasti polvesta takaraivoosi.

        Ja sen jälkeen sinulle tuleekin kurja lentomatka, ilman palveluita. Kaikilla matkustajilla on oikeus laskea penkkinsä.


      • Mikä siis syy ?
        Koko ei ole syy kirjoitti:

        Ja minä, 195 senttiä, lusin matkani aina selkänoja pystyssä. Ja jos sinä viisi senttiä lyhyempi kääpiö lasket selkänojaasi sentinkin syliäni kohti, saat varmasti polvesta takaraivoosi.

        On miehelle pituutta kasvanut mutta järki ei ole kasvanut samalla mitalla. Ei taito riitä varaamaan exit paikkaa koneesta senhän voi tehdä samalla kun varaat lennon, näin ainakin Finnairin reittilennoilla. Vai kuulutko myös niihin TuFlyllä tai Tomas Cookilla lentäviin pakettimatkailijoihin jotka istuvat ahtaissa koneissa polvet suussa eikös niihinkin saisi varattua tilavampaa istumapaikkaa. Jos muuten rupeat väkivaltaiseksi lennolla taitaa lentosi olla joksikin aikaa lennetty ja iso sakko tulee päälle. Suorastaan toivon että istuisit takanani lennolla niin katsotaan miten kukkakepille käy jos uskaltaisit töniä kallistettua penkkiäni, jäisit toiseksi ja istuisit loppulennon kädet nippusiteillä sidottuna.


      • Nyt hyvät lentoajat
        parempaan aikaan kirjoitti:

        Nykyisin lennot Bangkokissa aamulla eli parempaan aikaa kuin ennen

        Samaa mieltä itse lennän tuolla 18.30 lennolla ja Bangkokissa aaamulla 09.15 kentällä mennyt aikaa ennen 30-60 min niin sitähän on hotellilla noin klo12.00 ei mene lomapäiviä (30 päiv) hukkaan. Paluu lentoni lähtee klo 11.30 eli voi nukkua aamulla klo 06.00 asti.
        Entinen lentohan lähti 23.55 ja perillä klo 14.20 no oli siinäkin hyvät puolensa kun oli yölento. Mutta saahan nykyisillä lentoajoilla lentäessä nukutuksi jos aamulla herännyt aikaisin, itse sain huhtikuussa nukuttua sillä kello viiden aikaan lähteneellä lennolla yli 5 tuntia jolla muuten lähes kaikki kallistivät penkkinsä paitsi ruokailessa lentäähän finnairin reittilennoilla henkilöitä joista useat ovat kokeneita matkaajia.


      • Surinamus
        .... kirjoitti:

        Tämä "penkkien kaataminen syliin" on jokin täysin älytön suomalainen paheksunnan aihe, siinä vatun penkissä on se selkänojan recline juuri siksi, että matkanteko olisi edes hieman inhimillisempää. Myös sinun penkissäsi on, eli ei muuta kuin itsellekin selkänoja kenoon ja rentoudu.

        Tulen aina ja ikuisesti lyhyillä ja pitkillä lennoilla "kaatamaan" penkkini syliisi, heti nousun jälkeen, ruokailun jälkeen ja laskeutumiseen saakka. 190cm varsi ei muutoin meinaa nimittäin kestää istumista turistissa. Minun ongelmani ei ole sinun mukavuutesi jos fatalistisesti vedät marttyyrilinjaa oman selkänojasi kanssa. Koita kestää!

        Onhan se ärsyttävää kun penkki tulee syliin ns. ! Ota idiootti muutkin huomioon koneessa. Sinähän tässä olet älytön!!!


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      80-luvun neuvo: VEJÄ SEMMOTTESET KAATOKÄNNIT että et tietä misä olet, vaikka munat palajaana sammut koneen hyyskään, niin ei haittaa

      • Tyhmyys huipussaan

        KAATOKÄNNI !!! Suositellaan pysymään omissa ympyröissä = Kotikylän
        kaljabaarin hyyskän tuntumassa. Ei Thaimaahan -ikinä , tuollaisia tyyppejä.


      • ...
        Tyhmyys huipussaan kirjoitti:

        KAATOKÄNNI !!! Suositellaan pysymään omissa ympyröissä = Kotikylän
        kaljabaarin hyyskän tuntumassa. Ei Thaimaahan -ikinä , tuollaisia tyyppejä.

        Jeh, Thaimaahan vaan sellasia, joita kiinnostaa maksulliset. Kaikki on kaupan - hieno maa! Rottaa kookoslitkussa ja töpselikärsäisiä puolipakko-huukkereita, ihqqqq! Tosin pätee myös muihin kehitysmaihin.


    • fawfa

      eihä niissä koneissa nykyään ees malta nukkua ku kaikki uutuusleffat pelit ja vehkeet naaman edessä

      • nukkuen

        Fiksut nukkuu pakettimatkaajat ryyppää.


      • Putken päättäminen
        nukkuen kirjoitti:

        Fiksut nukkuu pakettimatkaajat ryyppää.

        Just, joo.. Täysin erillaiset kokemukset , onneksi BKK n lennoille
        aina sattunut siistiä sakkia, no, joskus Pattaylta päin pois tulevista pojista
        pientä häiriötä, putken päättäminen kun kestää .


      • ei kysyvä tieltäeksy
        Putken päättäminen kirjoitti:

        Just, joo.. Täysin erillaiset kokemukset , onneksi BKK n lennoille
        aina sattunut siistiä sakkia, no, joskus Pattaylta päin pois tulevista pojista
        pientä häiriötä, putken päättäminen kun kestää .

        Kukin juo sen minkä juo. Tästä en kysynyt, mutta, jos ryyppyputkea tarkoitat, niin ois varmaan kanssamtakustajienkin kannalta nähtynä, niin mukavampi, jos alkoholin suurkuluttajat koettaisivat ko. putken lopettaa jo ennen kaukomatkaa. Näin sais mukavia kokemuksia ja elämyksiä lomalta kaukomaahan aivan toisella tavoin, kun liikaa rellestäen.


      • kysyin jo
        Putken päättäminen kirjoitti:

        Just, joo.. Täysin erillaiset kokemukset , onneksi BKK n lennoille
        aina sattunut siistiä sakkia, no, joskus Pattaylta päin pois tulevista pojista
        pientä häiriötä, putken päättäminen kun kestää .

        Siis en osannut arvata, että Thain lähtevät, niin ovat kiinnostuneet ryyppäämisestä. Ko. ois yölento Hki-Krabi. Muksujen kanssa ei olla lennetty pitkästi, mutta ite ollaan aikoinaan käyty Usassa ja paristi Arabiemiraateissa. On vain mol. niin pitkä aika, etten lentomatkasta muista mitään. Ja nyt ko. siis eka extrapitkä lento ja lapset tulee mukaan. Kertokaa vaan kaikki, please..


      • N
        ei kysyvä tieltäeksy kirjoitti:

        Kukin juo sen minkä juo. Tästä en kysynyt, mutta, jos ryyppyputkea tarkoitat, niin ois varmaan kanssamtakustajienkin kannalta nähtynä, niin mukavampi, jos alkoholin suurkuluttajat koettaisivat ko. putken lopettaa jo ennen kaukomatkaa. Näin sais mukavia kokemuksia ja elämyksiä lomalta kaukomaahan aivan toisella tavoin, kun liikaa rellestäen.

        Huomenta vaan.


      • viime huhtikuussa
        Putken päättäminen kirjoitti:

        Just, joo.. Täysin erillaiset kokemukset , onneksi BKK n lennoille
        aina sattunut siistiä sakkia, no, joskus Pattaylta päin pois tulevista pojista
        pientä häiriötä, putken päättäminen kun kestää .

        Viime huhtikuussa reittilennolla sattui Hua Hinistä saapunut idiootti pariskunta selkäni taakse ja voi sitä itkua kun kallistin selkänojani että voisin nukkua, valittivat lentoemännälle joka totesi että jos matkustaja haluaa kallistaa penkinsä se hänelle suotakoon. No nämä idiootit ramppasivat veskissä vähän väliä ja joka kerta tönivät tahallaan penkkiäni. Valitin heistä lentoemolle ja heille lopetettiin tarjoilu, loppumatkan sain olla rauhassa kallistetussa penkissäni. Onneksi oli korvatulpat koska nämä juntit melusivat myös paljon.
        Elikkä ei taas pidä luulla että kaikki rymysakki tulee Pattaylta kyllä niitä Huassakin käy.


      • erimieltä
        nukkuen kirjoitti:

        Fiksut nukkuu pakettimatkaajat ryyppää.

        Ei kaikki pysty nukkumaan metelissä.


      • kulttuurimatkaaja
        viime huhtikuussa kirjoitti:

        Viime huhtikuussa reittilennolla sattui Hua Hinistä saapunut idiootti pariskunta selkäni taakse ja voi sitä itkua kun kallistin selkänojani että voisin nukkua, valittivat lentoemännälle joka totesi että jos matkustaja haluaa kallistaa penkinsä se hänelle suotakoon. No nämä idiootit ramppasivat veskissä vähän väliä ja joka kerta tönivät tahallaan penkkiäni. Valitin heistä lentoemolle ja heille lopetettiin tarjoilu, loppumatkan sain olla rauhassa kallistetussa penkissäni. Onneksi oli korvatulpat koska nämä juntit melusivat myös paljon.
        Elikkä ei taas pidä luulla että kaikki rymysakki tulee Pattaylta kyllä niitä Huassakin käy.

        Ruokailun aikana on istuimen selkänoja oltava pystyasennossa, samoni nousun ja laskun aikana.
        taikkulaan menee todella juntteja, senhän arvaa kun on i...talolomista kyse.


      • vara,´mies
        ei kysyvä tieltäeksy kirjoitti:

        Kukin juo sen minkä juo. Tästä en kysynyt, mutta, jos ryyppyputkea tarkoitat, niin ois varmaan kanssamtakustajienkin kannalta nähtynä, niin mukavampi, jos alkoholin suurkuluttajat koettaisivat ko. putken lopettaa jo ennen kaukomatkaa. Näin sais mukavia kokemuksia ja elämyksiä lomalta kaukomaahan aivan toisella tavoin, kun liikaa rellestäen.

        Joo mutta taikkulahan on paikka jonne mennään nimenomaan relelstämään. Eli hakemaan niitä ns. "palveluita"....


      • Metelitön
        erimieltä kirjoitti:

        Ei kaikki pysty nukkumaan metelissä.

        Korvatulpat maksavat alle 2 eeroo/5 kpl mm. apteekissa.


      • jurisijat
        Metelitön kirjoitti:

        Korvatulpat maksavat alle 2 eeroo/5 kpl mm. apteekissa.

        Eivät korvatulpat ole mikään ratkaisu. Koettakaa ymmärtää te kaikessa viihtyvät, että meitä ihmisiä on erilaisia, suom. ERILAISIA.


      • Wrong place
        kulttuurimatkaaja kirjoitti:

        Ruokailun aikana on istuimen selkänoja oltava pystyasennossa, samoni nousun ja laskun aikana.
        taikkulaan menee todella juntteja, senhän arvaa kun on i...talolomista kyse.

        Nämä juntit eksyneet Pattyan palstalta tänne.


      • naurattaa taas
        Wrong place kirjoitti:

        Nämä juntit eksyneet Pattyan palstalta tänne.

        Kerro missäpäin maailmaa on Pattya. Taidat itse olla joku Hua Hinissä lomaileva juntti kun kirjoitustaitoa ei ole.


      • ...
        viime huhtikuussa kirjoitti:

        Viime huhtikuussa reittilennolla sattui Hua Hinistä saapunut idiootti pariskunta selkäni taakse ja voi sitä itkua kun kallistin selkänojani että voisin nukkua, valittivat lentoemännälle joka totesi että jos matkustaja haluaa kallistaa penkinsä se hänelle suotakoon. No nämä idiootit ramppasivat veskissä vähän väliä ja joka kerta tönivät tahallaan penkkiäni. Valitin heistä lentoemolle ja heille lopetettiin tarjoilu, loppumatkan sain olla rauhassa kallistetussa penkissäni. Onneksi oli korvatulpat koska nämä juntit melusivat myös paljon.
        Elikkä ei taas pidä luulla että kaikki rymysakki tulee Pattaylta kyllä niitä Huassakin käy.

        Juuri näitä vatun onnettomiä suomalais-juntteja, jotka tosiaan kuvittelevat selkänojan kallistuksen olevan jotenjkin heiltä pois.

        Jos selkänojaa ei itse osaa kallistaa, niin että matka tuntuu mukavalta, kannattaa oikeesti jäädä himaan, tai mennä Tallinnan laivalle omaan hyttiin istumaan - ei ole selkänojia häiritsemässä.


      • näsäviisas
        Metelitön kirjoitti:

        Korvatulpat maksavat alle 2 eeroo/5 kpl mm. apteekissa.

        5 Korvatulppaa? 2 korviin, 2 nenään ja yks hanuriin, ettei pieru yllätä?


      • damiz
        ... kirjoitti:

        Juuri näitä vatun onnettomiä suomalais-juntteja, jotka tosiaan kuvittelevat selkänojan kallistuksen olevan jotenjkin heiltä pois.

        Jos selkänojaa ei itse osaa kallistaa, niin että matka tuntuu mukavalta, kannattaa oikeesti jäädä himaan, tai mennä Tallinnan laivalle omaan hyttiin istumaan - ei ole selkänojia häiritsemässä.

        Oletko ihan ääliö, voi ziisus onko tuollaisia enää olemassakaan???!!!


    • voivoivoivoivoiv

      Lento on loman kurjin vaihe. Toki mennessä vielä fiilispohjalla jotenkin jaksaa,mut tullessa pelkää kurjuutta.. sain räkätaudinkin viimeksi kun pyörittävät matkustajien aivolimoja niissä ilmastointilaitteissaan.

    • voivoivoivoivoiv

      Vielä aloittajalle; ei nyt jumalauta kone mitään pakkolaskua tee,jos lääkäriä tarvitaan !

      • voivoivoivoivoiv

        ...ehkä jos moottorit tulessa !


      • neuvo-ja

        Ei todellakaan kun ja jos joku sattuu voimaan pahoin, ei silloin laskeuduta. Jotain moraalia sentään pitäisi olla matkaajallakin ja eikä lähde minnekään jos on kovin sairas. Kuka sen laskeutumisen maksaa???
        Jos koneessa sattuu lääkäri olemaan, auttaa kyllä.


      • Ruanda

        Olen kerran ollut H-ki-Frankfurth lennolla jossa kuulutettiin lääkäriä mutta joka tapauksessa mentiin alas Kööpenhaminaan jonne pieni lapsi jäi vanhempiensa kanssa, missä ambulanssi odotti. Sitten oltiin hieman myöhässä ja jouduin vaihtamaan jatkolennon, mikä ei suinkaan ollut ongelma.


    • ei kysyvä tieltäeksy

      Edellinen lenoreissu kesti noin kuusi tuntia ja huono olo yllätti, kun kone oli tunnin matkan päässä kentältä. Ilmeisesti oli sillä tavalla, ett yllättäen lomalla alkanu hammassärky erään toisen säryn kanssa nosti verenpainetta. Ja, kun oli vielä ilmakuoppia ja matkustajat muutenkin liikekannalla lähes koko lennon ja lapsista osa vollotti, niin alkas ahdistaa. Toivotaan parempaa lentomatkaa seuraavaks kerraks eikös juu?

      • Pysy vaan kotona.

        Se olisi kaikkien osapuolten etu.


    • Kauko Kaipuu

      "Etenkin päivälento on yhtä 'helvettiä'. Et saa nukuttua,edessä istuva kaata penkkinsä syliisi. Yritä siinä katsoa elokuvaa ruutu naamassa kiinni"

      Turha syyttää olosuhteita jos ihan itse valitsee überahtaan sillipurkin matkustusmuodokseen :D Miksi päivälennolla edes muuten pitäisi yrittää (väkisin) nukkua? Päivälentohan on leppoisin tapa matkustaa, voi nautiskella hyvästä ruoasta ja muutamista drinksuista, leffoista, fiilistellä tulevaa matkaoppaita lukien etc. etc.

      • kqep ss

        p.s.
        Finnair take off at 9 am from Bangkok So do not try to be smart ...


        Paluu päivälennolla ! Like a hell !


    • Kaukomatkoilla ei ole tullut oltua 5-7 tuntia kestävässäkin jo ihan tarpeeksi kestämistä. Drinksuja nautiskellen.Lääkäri varmasti kertoo sinulle vastauksen kysymykseen paremmin kuin s24:n lumelääkärit. En lähtisi matkalle jos olisi
      edes pelko että tarvitaan lääkärin hoivaa. Jos haluat äksöniä, niin kaappaa se kone.

    • ie

      Runkkaa, jos et muuta keksi.

      • Sebasse

        Kymmenen tunnin lennolla ei puolen minuutin runkki paljoa auta...


    • reissujokke

      Itse otan kaukolennolle mukaan sanaristikkolehtiä.Ristikoita täytellessä aika kuluu huomaamatta. Drinkkejä en suosittelisi ainakaan alkumatkassa ,ehkä sitten loppupuolella matkaa.

      • ei kysyvä tieltäeksy

        Pitääpä testata l. ottaa sanaristikoita mukaan matkalle ja ei pidä unohtaa lyijäriä. En kyllä ihan toisissaan tiedä nyt juuri, ett mimmosta sakkia kaukolennot yl. pitää sisällään. Jos kerran meinaan lennolla muidenmuassa nukkua, niin kuulonkaan ei tule, etten kaataisi penkkiäni niin alas, kun kykenen. Ja mihinkään muuhun vipuun/kahvaan, niin en oo ajatellu sattua, kun wc:n oven kahvaan eli jatketaan vaan..


    • awet tawga ddgasfhad

      Singaporeen tullu lennettyä kerran, lennot noin 11h 30min.. muutama tunti menee nukkuessa ja muuten tuli katsottua leffoja ja sarjoja.. finnairilla ilmaset viinit ja kaljat, joten tuli maisteltua muutama pikku pullo viiniä aikani kuluks..

      • moro tenukeppi

        Niinpä, ei alkoholisti päästä sivuitse pientäkään pulloa.


    • jaahasjoo

      rento pukeutuminen tekee matkasta paljon mukavamman. vähän vähemmälle jos jättää edellisen yön unet nii saa helpomin tajun kankaalle koneessa.

    • Näin

      Hermoilet turhaan.

      Itse paljon lentäneenä aikoinani kuulin neuvon, että ei kannata syödä koneessa mitään niin matkasta ja jetlackistä palautuu nopeammin.

      Homeopaattista aconitea d-20 voi alkaa syömään ennen matkaa lentopelkoon/jännitykseen ja matkan keskivaiheilla arnicaa d-20 joka palauttaa matkasta nopeammin.

    • ei kysyvä tieltäeksy

      Voinko avata ulko-oven? Siitä vivusta?

      Entä olisko vitsi "minulla on pommi" hyvä?

      • ihan miten vaan

        Kyllähän ulko-ovia ja muitakin ovia voi avata, yleensä aukeavat jostain vivusta tai kahvasta elleivät ole lukossa.

        Jos tarkoitat lentokoneen ulko-ovien avaamista lennon aikana niin eihän mikään varsinaisesti estä avausyritystäsi, mutta eihän ne silti aukea. Kun kone on lennon aikana paineistettu suhteessa ulkoilman paineeseen, et saa ovea auki vaikka yrittäisit. Tämän jälkeen tosin ranteet ja nilkat kipeytyvät kun sinut paketoidaan nippusiteillä istuimeen kiinni ja lentoyhtiökin jonkilaisen kohtuullisen korvausvaatimuksen esittää ovien ylimääräisestä tarkastuksesta ja huollosta tämän yrityksen jälkeen.

        Tuo vitsisi on ihan hyvä heitto jos sinulla on muutamakymmenentuhatta euroa ylimääräistä taskun pohjalla ja ei ole lähiviikoille muuta tekemistä kuin keskustella asioista paikallisten viranomaisten kanssa. Tuo on siinä mielessä melko vahva vitsi että sen voimalla lentokone laskeutuu pääsääntöisesti lähimmälle kentälle vitsinkertojan kustannuksella riippumatta siitä missä päin maailmaan ollaan menossa. Saatat jopa saada kaupan päälle hävittäjäsaattueen, voit siinä laskeutuessa huiskutella ja ottaa vaikka valokuvia.

        Kannattaa erityisesti kokeilla tuota vitsiä koneen lentäessä Venäjän, USAn tai Kiinan ilmatilassa, näissä viranomaiset suhtautuvat erityisen hyvin tällaisiin humoristisiin heittoihin ja tarjoavat lisäksi todennäköisesti majoituksen ja jonkinlaisen ylläpidon useiden päivien ajaksi, kenties pidemmäksikin ajaksi.


      • jorisija
        ihan miten vaan kirjoitti:

        Kyllähän ulko-ovia ja muitakin ovia voi avata, yleensä aukeavat jostain vivusta tai kahvasta elleivät ole lukossa.

        Jos tarkoitat lentokoneen ulko-ovien avaamista lennon aikana niin eihän mikään varsinaisesti estä avausyritystäsi, mutta eihän ne silti aukea. Kun kone on lennon aikana paineistettu suhteessa ulkoilman paineeseen, et saa ovea auki vaikka yrittäisit. Tämän jälkeen tosin ranteet ja nilkat kipeytyvät kun sinut paketoidaan nippusiteillä istuimeen kiinni ja lentoyhtiökin jonkilaisen kohtuullisen korvausvaatimuksen esittää ovien ylimääräisestä tarkastuksesta ja huollosta tämän yrityksen jälkeen.

        Tuo vitsisi on ihan hyvä heitto jos sinulla on muutamakymmenentuhatta euroa ylimääräistä taskun pohjalla ja ei ole lähiviikoille muuta tekemistä kuin keskustella asioista paikallisten viranomaisten kanssa. Tuo on siinä mielessä melko vahva vitsi että sen voimalla lentokone laskeutuu pääsääntöisesti lähimmälle kentälle vitsinkertojan kustannuksella riippumatta siitä missä päin maailmaan ollaan menossa. Saatat jopa saada kaupan päälle hävittäjäsaattueen, voit siinä laskeutuessa huiskutella ja ottaa vaikka valokuvia.

        Kannattaa erityisesti kokeilla tuota vitsiä koneen lentäessä Venäjän, USAn tai Kiinan ilmatilassa, näissä viranomaiset suhtautuvat erityisen hyvin tällaisiin humoristisiin heittoihin ja tarjoavat lisäksi todennäköisesti majoituksen ja jonkinlaisen ylläpidon useiden päivien ajaksi, kenties pidemmäksikin ajaksi.

        Pyh, kyllä on maailma mennyt vainoharhaiseksi. Sitäpaitsi ei siellä koneessa tartte edes vitsailla kuin sanoa aivan viattomassa yhteydessä "pommin" kaltainen sana, niin jo lentohenkilökunta sekoilee järjettömästi.

        Maailmassa turvajärjestelyt saattavat olla jo enemmän vaarantavia ja rahaa kuluttavia kuin pieni leppoisuus. Ei ole isossa maassakaan ihmisillä hääppöistä, valvotaan ja valvotaan, mutta silti hörhöt sekoilee aseiden kanssa kun niiden kantaminen on niiiiiiiiiiiin pyhä ja sallittu asia. Mitä järkeä?

        P.S. Suomestakin saisi pikkusen rajottaa tuota turhaa metsästysharrastusta, vie henkiä liian monelta viattomalta (mm. eläimet =I).


      • että näin
        jorisija kirjoitti:

        Pyh, kyllä on maailma mennyt vainoharhaiseksi. Sitäpaitsi ei siellä koneessa tartte edes vitsailla kuin sanoa aivan viattomassa yhteydessä "pommin" kaltainen sana, niin jo lentohenkilökunta sekoilee järjettömästi.

        Maailmassa turvajärjestelyt saattavat olla jo enemmän vaarantavia ja rahaa kuluttavia kuin pieni leppoisuus. Ei ole isossa maassakaan ihmisillä hääppöistä, valvotaan ja valvotaan, mutta silti hörhöt sekoilee aseiden kanssa kun niiden kantaminen on niiiiiiiiiiiin pyhä ja sallittu asia. Mitä järkeä?

        P.S. Suomestakin saisi pikkusen rajottaa tuota turhaa metsästysharrastusta, vie henkiä liian monelta viattomalta (mm. eläimet =I).

        Pommista yms puhuttaessa esim. henkilökunta ei voi tietää onko puheesi ns vitsiä vai ei. Siksi se on niin tarkkaa...


    • ei kysyvä tieltäeksy

      Onko se paha, jos kapteeni ja perämies kulkee laskuvarjon kanssa takaovelle???

      • miksi olisi?

        Ei kai siinä mitään pahaa ole. Kyllähän kapteeni ja perämies saavat käyttää takaovea jos eivät jostain syystä halua käyttää etuovea. Eki ja Mikkokin ovat sitä käyttäneet, samoin yksi lääkäri ja pikimies ovat siitä muistaakseni kulkeneet.

        Meidän laskuvarjokerholla kylläkin on etuoven kautta lyhyempi matka kävellä platalle hyppykoneeseen mutta kyllä sieltä takaovestakin pääsee.


      • ..

        Kapteeni, hoi kapteeni! Lentokoneessamme on homo! Perämiehen mulkku maistuu nimittäin ihan paskalle!


      • ...
        miksi olisi? kirjoitti:

        Ei kai siinä mitään pahaa ole. Kyllähän kapteeni ja perämies saavat käyttää takaovea jos eivät jostain syystä halua käyttää etuovea. Eki ja Mikkokin ovat sitä käyttäneet, samoin yksi lääkäri ja pikimies ovat siitä muistaakseni kulkeneet.

        Meidän laskuvarjokerholla kylläkin on etuoven kautta lyhyempi matka kävellä platalle hyppykoneeseen mutta kyllä sieltä takaovestakin pääsee.

        Avaaja kysyi
        "Onko se paha, jos kapteeni ja perämies kulkee laskuvarjon kanssa takaovelle? "
        Vastaus;
        "Ei kai siinä mitään pahaa ole. Kyllähän kapteeni ja perämies saavat käyttää takaovea jos eivät jostain syystä halua käyttää etuovea. "
        ************
        :D

        Ei siis ole paniikin aika, jos miehistö poistuu laskuvarjolla koneesta kesken lennon? No, onhan koneessa autopilotti tai Jeesusteippiä ohjaimia varten

        MIstähän syystä kukaan ei hyppää laskuvarjolla etuovesta, jos moottorit ovat sen takana, ja käynnissä? Tulisi kapeenileikettä?
        Työvoimaa leikattaisiin
        turbiinilla tälläkertaa..


        "miksi olisi?" Nimimerkille ihan saman tekevää, onko lentokoneessa kapteenia, sen lentäessä.
        - Kuka tahaansahan osaa lentää konetta, kun on katsonut tarpeeksi elokuvia!
        (heh)

        Jos vastaukset jatkuvat tällä tavalla ,kohta kukaan ei lennä ja Finnairin lakkoilijat menevät töihin (vai oliko se toisinpäin)


      • Et kai tosissasi ole
        ... kirjoitti:

        Avaaja kysyi
        "Onko se paha, jos kapteeni ja perämies kulkee laskuvarjon kanssa takaovelle? "
        Vastaus;
        "Ei kai siinä mitään pahaa ole. Kyllähän kapteeni ja perämies saavat käyttää takaovea jos eivät jostain syystä halua käyttää etuovea. "
        ************
        :D

        Ei siis ole paniikin aika, jos miehistö poistuu laskuvarjolla koneesta kesken lennon? No, onhan koneessa autopilotti tai Jeesusteippiä ohjaimia varten

        MIstähän syystä kukaan ei hyppää laskuvarjolla etuovesta, jos moottorit ovat sen takana, ja käynnissä? Tulisi kapeenileikettä?
        Työvoimaa leikattaisiin
        turbiinilla tälläkertaa..


        "miksi olisi?" Nimimerkille ihan saman tekevää, onko lentokoneessa kapteenia, sen lentäessä.
        - Kuka tahaansahan osaa lentää konetta, kun on katsonut tarpeeksi elokuvia!
        (heh)

        Jos vastaukset jatkuvat tällä tavalla ,kohta kukaan ei lennä ja Finnairin lakkoilijat menevät töihin (vai oliko se toisinpäin)

        Et kai "..." oikeasti ihan tosissasi ole noissa hypätään koneesta laskuvarjon kanssa -jutuissasi?

        Matkustajakoneessa nyt ei ensinnäkään ole kenellekään ole yhtään laskuvarjoa, ei lentäjille, ei matkustamohenkilökunnalle eikä matkustajille.

        Lentäjät/matkustamohenkilökunta ei missään (siis: ei missään) tilanteessa avaa yhtään koneen ovea lennon aikana vaikka mitä tapahtuisi vaikka lennettäisiin niin matalalla että paineistuksen kannalta oven saisikin auki.

        Koneesta ei voi lennon aikana hypätä kun ei ole laskuvarjoja ja esim. matkustamon tulipalossa tilanne vain pahenisi lisähapen myötä, koneen aerodynamiikka kärsisi avatusta ovesta ja hyppääjät voisivat myös osua esim. korkeusvakaajaan ja pahimmillaan aiheuttaa siihen vaurioita. Ja kapteeni kun ei ylipäänsä poistu koneesta edes onnettomuudessa niin kauan kuin siellä epäillään olevan yksikin elossa oleva matkustaja sisällä.


      • janis petke
        .. kirjoitti:

        Kapteeni, hoi kapteeni! Lentokoneessamme on homo! Perämiehen mulkku maistuu nimittäin ihan paskalle!

        Maksain lentoemolle ja se otti suikkiin 5 kertaa....


    • 4533333333

      Pakko antaa pointsit niille jotka jaksaa olla yli 10h koneessa. Itselle kun pelkkä 4h lento oli yhtä helvettiä, tuntu ettei millään jaksa/pysty pysymään paikalla.

      • ...........

        ADHD tyypit saisivatkin pysyä pois lennoilta.


    • Lepolentelijä

      On ihmisiä, jotka pystyvät nukkumaan lennolla ja niitä jotka eivät.
      Busness luokan penkeilä olen saant nukuttua.
      Eli jos on rahaa, niin mene business luokkaan.
      Lääkäiä en ole tarvinnut, lääkkeitä kyllä. Lääkkeet eivät ole ongelma, kun niihin voi varautua niiltä osin kun tietää tautinsa.

      Liikkumista lennon aikana niin paljon kuin mahdollista. Lentosukat pitää tietysti olla. Penkissäkin voi voimistella, mutta myös käytävällä silloin tällöin kävellä.
      Ensimmäiset 7-8 tuntia menee. Yli 12 alkaa olla yhtä helvettiä.

      • ei kysyvä tieltäeksy

        Tämä ei ole tärkein pointti, mutt pointti kuiteski. Joku otti mun nimimerkin käyttöönsä, mutten tiedä miten mahdollista, mutta näin vain kävi.


      • liikkumista täh

        Kuules ei ne lentokoneen käytävät mitään jalkakaytäviä ole. Turhaa seisomista ja kävelyä olisi vältettävä turvallisuuden vuoksi


    • Bali on ihana!

      Vietämme talvet Balilla, jossa olemme vuokranneet talon. Lennot Balille ovat todella pitkiä, mutta kun sen tiedostaa, niin osaa suhtautua asiaan.

      Lennoilla saattaa olla mukana lääkäri tai sitten ei ole. Todella vakavissa, henkeä ja terveyttä uhkaavissa tilanteissa, kone voi tehdä välilaskun, mutta se ei ole kovinkaan yleistä. Välilaskun tekeminen on niin kallista puuhaa, että kannattaa ottaa hyvä matkavakuutus, joka korvaa em. tilanteen,

      Pitkät lennot sujuvat ihan mukavasti, kunhan muistaa lähteä matkaan sellaisella asenteella, ettei anna pikkujuttujen pilata matkaa. Jos alkaa valittamaan pienistä jutuista, saa valittaa vaikka maailman tappiin asti, sillä syitä valittamisen löytyy kyllä varmasti.
      Lisäksi kannattaa tosiaan ostaa "lentosukat" tai ainakin liikkua vähintään kerran tunnissa ja juoda muuta(kin) kuin alkoholia, ettei DVT iske.
      Siitä ei kovin usein selviä ilman sairaalareissua.

      • ncdoåew

        Mikä DVT? Ettei vain olisi DVD?


      • Bali jne...

      • rauhaa shalom

      • lovewithlyhenne
        rauhaa shalom kirjoitti:

        On se hienoo, kun on saanut "tartunnan" englannista turhien lyhenteiden käyttämiseen.

        Wtf or smt ...lol


    • rh

      yö lento, selvinpäin ja silmät kiinni

    • ajfpjpfapföa

      "Mitä tapahtuu, jos tarve lääkäriin ilmaantuu yllätten. Tekeekö em. tilanteessa jumbo pakkolaskun "

      niin eihän ole tyhmiä kysymyksiä on vain tyhmiä kysymyksen esittäjiä....

      3 viikkoa sitten kun lensin bangkokkiin niin vieressäni istui tummatyttö thaimaasta, kyllähän se matka siinä hyvin meni juttua heittäessä, harmi kun en päässyt pukille. noh toivottavasti paluu lennolla olisi parempi tuuri....

    • clkBVIK

      Oikealla asennoitumisella pärjää hienosti. Itse kykene nukkumaan junassa, bussissa tai lentokoneessa. Mulle päivälennot on parhaita, voi katsella maisemia ja jaksaa lukea sekä katsoa ne elokuvat, joita lennolla tarjolla. Kohokohta on ruokailu ja tullivapaiden ostaminen. Ehdottomasti ne lentosukat jalkaan ja muista juoda vettä lasillinen per tunti niin veressä on enemmän volyymia. Olen lentänyt useamman kerran keski-Euroopan kautta Kauko-Itään, kerran nonstopilla 9H Hong Kongiin parin tunnin lento yli meren sekä Kanarian saarille useammankin kerran. Lapset (silloin 3v ja 9v) oli 1. matkalla Kauko-Itään mukana. Meillä koneessa keskimmäiset neljä paikkaa ja lapset nukkuivat siinä kahdella keskimmäisellä. Lento kesti 12h eikä mitään ongelmia. Asennetta ja hyvin menee.

    • kokemuksenääni

      Aika kuluu lennolla hienosti, kun omaa tarpeeksi lentopelkoisuutta. Ei tule missään välissä tylsää, voin luvata tämän!

      • 12 h koneessa... ;(

        Totta. Itse pystyn lentopelkoni takia lentämään Euroopassa, mutta Euroopan ulkopuolelle en viitsi lähteä. Turhaa kidutusta. Onneksi on kivoja kohteita Euroopassakin pilvin pimein, niin jätän suosiolla pitkät lennot muille.


      • Kunnon paniikki

        kesken lennon piristää koko porukan, ainakin vähäksi aikaa.


      • Siipiveikko

        Juu.. siinä kun lievässä turbulenssissa katsoo ikkunasta ulos siipiin ja väittää kuuluvalla äänellä koneen "räpyttelevän" siipiään aika levottomasti...
        Siinä herää isompikin joukkio tarkistamaan asiaa.. ;D..


    • nvreui

      Joskus olen nähnyt kun lentoemot on tehneet sellaisen verhotunkopin etuistuimille, ilmeisesti sinne siirrettiin joku sairas tai kuollut toivottavasti kuitenkin vain sairas, mutta ei siinäkää keskusteltu mitään laskeutumisesta ja mitä se olis auttanutkaan jonkun siperian yllä?

    • vettä, vettä

      Lentosukat tai tukisukkahousut, muuten väljät vaatteet.
      Kengät pois jalasta ja tilalle (villa)sukat
      Magnesiumia jo edellisen viikon ajan iltaisin, jos et muuten käytä. Kysy toki lääkäriltäsi, sopiiko se muuhun lääkitykseesi.
      Nauti riittävästi vettä ennen lentoa ja sen aikana.
      Vältä alkoholia.
      Tarvitsetko korvatulpat tai niskatyynyn?
      Jos tykkäät lukemisesta, niin tottakai hyvä kirja on matkassa.
      Liikuta itseäsi. Nouse välillä ylös käytävälle.
      Mukavaa matkaa.

      • ei kysyvä tieltäeksy

        Mul on verenpainelääkitys, kaks muksua ja mies. Yhen jännitystä laukasevan tablun otin viimeks Hki-Vantaan kentällä ennen turvatarkastusta. Ja sitte muka koin, etten oisi tablua tarttenukaan. Juon lennoilla niukasti alkoholia, jos ylipäätään juon alkoholia. Muttei ollut eka kerta viime lentokaan, kun lomalla ilmaantu särkyä. Aina on ollu matkavakuutus ja, jos oon lääkäriä tarttenu, niin syynä on ollut poikkeuksetta aina kova vatsatauti. Kiitti kaikil, jotka ootte vastannu. Aloitin ko. ketjun, mutten ole kaikkia samalla nimimerkillä kirjoitettuja juttuja todella kirjoittanu eli joku muu käyttää samaa nimimerkkiä. Ja eipä tuota vielä varmasti edes tiedä, ett istunko jumbossa ens vuoden talvilomalla. Katsotaan ja hyväfiiliksiset lomat kaukomaihin kaikill ja laittakaa lisää infoa, sillä tieto ei oo pahitteeksi koskaan, vaan tietämättömyys on!!!


    • Ip 68

      jos edessäistuva kaataa istuimen taakse ja riistää sinulta tilaa kannattaa suunnata ilmastointi suutiment edessä istuvan niskaan, ja selittää valittajalle että se johtuu siitä kun hänen penkkinsä on niin takana. Etkä itse halu suuttimeien vetoa.

      • buybuy

        Ei haittaa anna tulla vaan, ei tartte kenenkään pierunkäryjä haistella. Pahempi haju se olis jos niin tekisit ja voin aina vetää hupparin päähäni.


    • ihan totta !

      Tiesittekö,että lentäjät nukkuvat pitkän lennon aikana.
      Toinen skarppaa ja toinen vetäsee 30-45 min tirsat.
      Yleensä se väsyneempi ensin.

    • Japaninlento

      Itse lensin vähän yli 9h Helsingistä Japaniin Naritaan ja 7h jälkeen alkoi pahoinvointi. Pienellä kävelyllä alkoi helpottamaan, mutta ei mennyt kokonan ohi. Sama takaisin tullessa. Helpotti heti, kun pääsin koneesta ulos. Ilmeisesti raitis ilma oli helpotus.

      Itse nukuin, luin ja katselin elokuvia. Tullessa oman penkkini telkku oli rikki, en saanut sitä auki ollenkaan mikä harmitti suunnattomasti. Luin ja nukuin siis koko matkan.

      Minua ei itseäni tuo "penkin kaataminen syliin" haitannut yhtään. En itse kaada omaa penkkiäni 180 asteen kulmaan ja ala köllimään tyytyväisenä, vaan muutaman asteen työnnän taakse eikä sitä varmaan takana olija edes huomaa. That's it. Ja siitä huolimatta minua ei haittaa, että edessä olija kaatuu syliin. Tosin olenkin pieni nainen ja pystyn nukkumaan hyvinkin pienessä tilassa, joten ehkä siinä on syy, miksi minä en ala yrittämään koneen kappausta heti, kun joku kaatuu syliin.

    • ihme porukkaa

      Ette keksi ajankulua lennon ajaksi.
      Itselläni on tapana varata molemmat penkit.
      Sitten heittäydyn oikoseksi, housut kinttuun ja aloitan aggressiivisen
      fäpätyksen. Lentoemotkin tykkäävät...

      • Kymppikerholainen 41

        Itse kuulun KYMPPIKERHOON, sain kaksseiskana juuri valmistuneena DI:nä uuden työpaikkana ulkomaankauppasihteeriltä pesää lentokoneessa. Siita on aikaa 14 vuotta, olemme naimisissa ja meillä on 13-vuotias poika. Jonkun verran alkuun saimme työpaikallamme kuittia, lapsi saattoi meidät yhteen, silloin en edes ajatellut sitoutua.....katunut en ole......


      • larsu
        Kymppikerholainen 41 kirjoitti:

        Itse kuulun KYMPPIKERHOON, sain kaksseiskana juuri valmistuneena DI:nä uuden työpaikkana ulkomaankauppasihteeriltä pesää lentokoneessa. Siita on aikaa 14 vuotta, olemme naimisissa ja meillä on 13-vuotias poika. Jonkun verran alkuun saimme työpaikallamme kuittia, lapsi saattoi meidät yhteen, silloin en edes ajatellut sitoutua.....katunut en ole......

        Älä hitto, taidamme olla napalankoja.


    • matkustamaton.

      Miksi lentokoneet ovat niin ahtaita? EIkö voisi olla sängyllisiä (sänky tuoli) koneita? Joissa voi verrytellä jalkojaan ja kroppaa. Itse en voi matkustaa koska ei ole rahaa, mutta aiheesta tuli yleensä mieleen.

      • on lentokoneita

        On sellaisia lentkoneita missä on oma hytti ja suihku mutta vaatii lottovoiton jotta olisi varaa 1-luokka parempi kuin business.


      • 65444444444

        koska lentokoneeseen menevä polttoaine ja lentokoneet ja niiden yllläpitämienn ynnämuut maksavat niin paljon, että jotta lentoyhtiöt saisivat edes jotain voittoa, heidän on laitettava tilat mahdollisimman ahtaiksi.


      • vrsrer
        on lentokoneita kirjoitti:

        On sellaisia lentkoneita missä on oma hytti ja suihku mutta vaatii lottovoiton jotta olisi varaa 1-luokka parempi kuin business.

        sauna olis poikaa? jaettaisiin saunavuoroja penkkiriviitäin.siinä sitä aikaa kuluis saunoessa.


    • kirjanpitäjä_kyttäjä

      Inhottavinta jos joutuu edes lähelle lihavaa, hikoilevaa ja haisevaa ihmistä. Meinää yrjöt lentää, heleveta finskit.

      Kukkahattu tätien vika.

    • Australia....

      No voi hvyä ihme, jos olet niin sairas että epäilet jotain vakavaa lennon aikana, älä lähde minnekään. Kallista on jos jonnekin joutuu laskeutumaan, muiden matkustajien matka menee pilalle jne.
      Onko sinne taikkulaaan pakko kun on noin huonossa kunnossa?
      Itse olen lentänyt Helsingistä Sydneyn eli Australiaan. Yövyin välillä Singaporessa, ei niin pitkää lentoa tervekään halua yhtäjaksoisesti matkustaa.
      Taikkulaan on lyhyempi mutta jos ei ole terve, ei ole mitään ideaa lähteä.

      • bon voyage!

        Lähdetään laivalla, se vasta mannaa olisi, kaikki myrskyt taifuunit, syklonit ja hurrikaanit läpi vain... Yhtä kamalaa kuin yli 7 tunnin lennot, jotka muuten toistuessaan a) vanhentavat b) lisäävät syöpäriskiä selvästi


      • Travel with books

        Nimimerkille Australia.

        Hieno vastaus. Lensin Helsingistä tyttären tyttäreni kanssa Santiago de Chileen Frankfurtin kautta. Frankfurtissa koneen vaihto ja seuraava välilasku Buenos Airesissa. Ilmassa oltiin muistaakseni 14 tuntia ja 45 minuuttia yhtä kyytiä välillä Frankfurt-Buenos Aires. Kestihän se lentomatka, mutta kyllä siitä nautti. Ei mitään ongelmia. Lyhyt on matka Helsingistä Bangkokiin, mutta Sydneyhin on aika pitkä myös.

        En tiedä mikä on takkula, mutta kai siellä on sitten tukat takussa! Itselläni on aina kampa mukana matkoilla. LOL.

        Itselleni ns. pitkillä matkoilla paras ystävä on tiiliskiviromaani.


    • Rituliinii

      Jee mulla juuri 26h lento edessä. Suomesta Australiaan.

      Nämä 12h kaukomatka lennot kuulostaa niin helpoille ja lyhyille :D

      Ei sinne kauas joka vuosi kyl lentäiskään, aika vittumaista puuhaa loppujen lopuksi :)

    • Käkikukkuu

      Kerran olin lentokoneessa 12 tuntia ja jo luulin että olin päässyt perille mutta sitten kerrottiin että lentokone oli pelkkä simulaattori.

    • Kokemus

      12 tunnin lento takana. Siinähän se meni leffoja katsellessa ja nukkuessa:) Isossa koneessa mukavampi matkustaa...

    • Öökstöks...

      Miksi ihmeessä lentää jonnekin Bangokiin tai yleensä toiselle puolelle maapalloa..?? Ajakaa sinne omalla autolla ja säästätte ilmakehää saastumiselta, edellyttäen, että autossa on kaksi tai useampi matkaaja. Samalla saa sellaisen annoksen extreemiä, että siinä on naapureilla kadehtimista pidemmäksikin aikaa ja voi kehuskella kuinka monessa maassa tuli käytyä..tai miten hauskaa olikaan siperian halki ajo. Aikaahan tuohon pitää varata hieman enemmän, mutta mitäpä sitä ei tekisi sivistävän matkailun vuoksi..

    • Äläpäs

      sano.

    • Itse reissaan työn puolesta muutaman kerran vuodessa Aasiassa ja laitan aina korvatulpat koneessa, ehkäisee lentomelua ja jostain syystä mulle sattuu melkein joka lennolle nuori äiti 1 - 3 vuotiaan kanssa joka aloittaa palosireeninä huutamisen kun noustaan ja lopettaa kun laskeudutaan, paitsi ottaessaan välillä unet ja kerätessään voimia uuteen parkumis sessioon. Ostan aina paikan ekalta tai exit riviltä pienellä lisämaksulla, niin ei tule edessä istuva syliin. Tietääkseni jumbo ei laskeudu vaikka olisit kuolemassa koska se joutuisi pudottamaan polttoaineet pois ensin. Nykyiset matkustuskoneet ei pysty laskeutumaan täysillä tankeilla, telineet ei kestä. Olen nähnyt lentoemojen antavan happea huonovointiselle ja kyselevän onko matkustajissa sattumalta lääkäriä, siihen se auttaminen ja osaaminen kait rajoittuukin.
      Kaukolomalennolle en lähde mistään hinnasta, saan lentomatkustamisesta riittämiin työn puolesta

    • Työmatkaaja

      Hei,

      10-12 tunnin lennot ovat uskomattoman rasittavia ja väsyttäviä. Lennon sujuvuus on kuitenkin ihan itsestä kiinni.

      Lentokoneissa on jokaisella matkustajalla oma pieni tv, josta voi katsella elokuvia, kuunnella musiikkia ja pelata joitain yksinkertaisia tietokonepelejä.

      Nukkuminen on todella hankalaa, mutta jos tässä onnistuu niin matka menee huomattavasti mukavammin.

      Lääkkeiden, kuten myös alkoholin nauttiminen lennolla vaikuttaa aivan eri tavalla kuin kotona maan päällä, koska lentokoneessa on alipaine. Pääsääntöisesti mm. rauhoittavia lääkkeitä ei suositella, eli näistä kannattaa keskustella lääkärin kanssa ennen matkaa.

      Jos on tarve lääkärille, niin kyllä, jopa jumbo tekee pakkolaskun. Lentohenkilökunnalla on muistaakseni vähintään EA5 -taitoja vastaava ensiapukoulutus, ja joistakin koneista löytyy välineitä myös vakavampaan, kuten sydänpysähdystä elvyttämään ja lisähappea.

      Mukaan kannattaa ottaa niskan/kaulan ympärille asetettava puhallettava tai muu vastaava tyyny, joka helpottaa nukkumista.

      Melua ja kohinaa vaimenetavat korvakuulokkeet kannattaa ostaa, jos on rahaa. Musiikin kuuntelu ja elokuvien katselu on näin myös huomattavasti mukavampaa.

      • Mielenkiintoista , että olemme saaneet kokea hyviä ja mielenkiintoisia matkoja yhdessä.
        Tuo pikkuinen televisiokin on tullut suomalaisiin koneisiin vasta äskettäin ( vaihtoehtoja ) verrattuna esim Brittiläisiin 747 koneisiin.
        Olen tehnyt muutaman "bisnestribin" brittien koneilla ja täytyy ihmetellä miksi heillä on varaa tarjota "paukkuja" turistiluokassa oleville matkustajille!
        Sairaanhoitohenkilöstöähän koneissa ei tietysti ole, mutta matkustamohenkilökunnalla on jonkin asteinen koulutus, ehkä vakavampiinkin tapauksiin.
        Tuosta melusta en tiedä mitään! Kone joka lentää yliääninopeudella, ei kuulu kuin hiljainen suhina.
        Nim Työmatkaaja sanoo, että jumbojetti tekee hätälaskun milloin tahansa, mutta tosiasia on , että sinä maksat sen!
        Hyvää ja luonnikasta matkaa.


    • TimppaTT

      "Laskeudu varovasti"

    • byefly

      Pysy kotona ja vedä peitto korviin!

    • lentoonlähdössä

      Minusta lentäminen on osa lomaa ja pidän lentämisestä. Koneessa on mukava istua ja olla tekemättä yhtään mitään. Kotona ei ole juurikaan joutilaita hetkiä, koska kotityöt eivät tekemällä lopu. Mukavimmat hetket koneessa on mielestäni ne kun lapset saa nukkumaan (yöunille tai päikkäreille) ja itse voi nauttia rauhassa lasillisen tai pari punaviiniä ruuan kanssa.

      Lennämme pari kertaa vuodessa pitkiä lentoja ja varaan aina kun mahdollista eturivin paikat, jotta lapsilla on tilaa leikkiä lattialla ja edessä oleva ei kallista istuinta eteemme. Odotan innolla seuraavaa Aasian matkaamme, vaikka tiedän että matkanteko ei ole kaikista helpointa pienten lasten kanssa. Itse en osaa nukkua koneessa, mutta 4v tyttäremme nukahti kerran syliini Amsterdamin kentällä odotellessamme konetta ja heräsi seuraavan kerran vasta Bangkokissa kun kone laskeutui. Nuoremmalla pojallamme ei valitettavasti ole samanlaisia unenlahjoja...

    • hämmästynyt

      noniin.. melko mielenkiintosta tarina.. :) mutta aiheeseen..
      onko finnairin koneissa myös phukettiin joka penkissä "telkkari?" kun en ole koskaan kuullutkaan moisesta.. eli ei tuttuja jotka olisi käynyt ja voinut kertoa asiasta. mennessä yö lento ja palatessa päivä.. se yö ei niin hirvitä mutta paluu koko päivän koneessa ja illalla 8aikaa helsingissä.. mukana 6v. poika. olen kauhulla miettiny mitä virikettä pojalle mukaan, että pitäskö ostaa käsikonsoli peli..
      emme aikaisemmin pitkälle (ainoastaan ranskaan) lennetty ja se menee ihan heittämällä..

      • Kyllä on

        Finnairin koneissa (Airbus A330) joilla lennetään lomalentoja Phuketiin on joka penkissä (siis edessä olevan penkin selkänojassa) näyttö. Näytöstä (eli viihdejärjestelmästä) on valittavissa rajallinen määrä elokuvia, sarjoja, lastenohjelmia, reittikarttaa, musiikkia ym. mitä haluat katsoa. Osa ulkomaisesta ohjelmasta on tekstitetty suomeksi, osa ei.

        Muutamilla paikoilla missä edessä ei ole penkkiä vaan seinä (eli turistiluokan matkustamoiden eturivit), viihdejärjestelmä ei taida olla käytettävissä vaan näytössä näkyy vain "vakio-ohjelma": reittikartta ja ns. pakolliset mainokset ja tiedotteet (tämä saattoi vaihdella koneyksilökohtaisesti). Varsinaista "telkkaria" tuossa näytössä ei kuitenkaan ole eli tv-lähetyksiä tuosta ei voi katsoa (muita kuin esim. päivän tai parin vanhoja viihdejärjestelmään tallennettuja YLEn uutislähetyksiä ym.).

        Lomalennoilla viihdejärjestelmän käyttö on maksullista, taisi olla jotain luokkaa 8 euroa per suunta. Maksamalla tuon näyttö siis "aktivoidaan" ja voit sitten valita mitä sieltä katsot joko tökkimällä kosketusnäyttöä tai vähän hankalammin penkin kauko-ohjaimesta/puhelimesta. Samalla saat (huonolaatuiset) kuulokkeet millä voit kuunnella elokuvien ym. ääntä.

        Joka lennolla jostain syystä näyttää olevan että muutama näyttö sieltä täältä on pimeänä, siitä on turha sen isompaa meteliä nostaa. Lentoemännät yleensä kerran tai pari yrittävät "buutata" viihdejärjestelmää omalta osaltasi ja jos ei herää toimimaan niin asialle ei lennon aikana mitään voi.

        Nämä kommentit koskevat lähinnä finnairin A330-koneita, muilla lomalennoilla voi olla eri käytännöt tai esim. viihdejärjestelmä puuttua kokonaan.


    • hämmästynyt

      KIITOS
      tämäpä valaisi kunnolla tuota matkailua :D just kyseinen kone jolla lennetään :D tulipas hyvä mieli eikä tarvitse enää pähkäillä liikoja :D hurraa :D pelastit perjantain :D

      • ei kysyvä tieltäeksy

        Ja minunkos pitää nyt surra, sillä en ole lähdössä Finnairin koneella?


    • höperöt

      jos siltä tuntuu ni sure toki.. miten nää lähteekin joiltakin ihan lapasesta nää jutut...

    • Tuo lentomatka edustaa tällä hetkellä pisintä suoraa lentomatkaa molempiin ilmansuuntiin.
      Et kertonut iästäsi, mutta pitkän matkan lennot nykyisin ovat siitä mukavia, että niissä on kaksi käytävää ja kävellä/jaloitella voi molemmin puolin konetta ja varsinkin sen takapäässä on tilaa levähtää ( Boeing 747 ) Uusissa Aerbussin koneissa on vielä paremmat tilat.
      Pyri kävelemään parin tunnin välein.
      Laita tukisukat jalkaan jo edellisenä iltana ( Instrumentarium ) ehdottomasti pakolliset varusteet.
      Älä ota viinaa!!! Huomaat sen eron loppumatkalla muihin verrattuna!
      Lääkkeistä ei ole haittaa missään vaiheessa kunhan otat ne ajallaan.
      Tuo lääkäritilanne on riippuvainen pelkästään siitä, onko joku lääkäri samalla lennolla.
      Mikäli epäilet jotain vakavaa tapahtuvaksi, niin jätä väliin ja käy välimeren maissa.
      Lentoaika noin 3.5 - 4,5 h
      Mikäli lennon aikana joku sairastuu vakavasti ja kone joutuu tekemään hätälaskun johonkin varalaskupaikkaan, niin lentoyhtiöhän sitä ei maksa, vaan sen maksaa joku muu!
      Juo lennon aikana paljon nestettä ja kävele. Jos olet lentopelkoinen niin katso elokuvia. "Osta" ne kuulokkeet kun lentoemo niitä kauppaa.
      Hyvää matkaa sinulle.

      • jormajathaifani

        Heipodei jormamiettinen! Olen 41-vuotias. Minulla on tauti, jota jatkuva särky siis, mikä tahansa särky vaikeuttaa. En sairasta diebetestä, syöpäsairautta, mielenterveyssairautta enkä epilepsiaa. Ja, koskaan aiemmin, niin en ole kokenut keskivertoa huonompaa oloa kuin viime lennolla ja lento kesti yli 6h. Ko. lennolla istui takanani pari lääkäriä, mutta sattui olemaan vaan niin, etten olisi halunnut kummankaan heistä auttavan. Syynsä meillä kullakin. Pääsin turvallisesti Suomeen ja huonosta olostani kerroin vain omalle väelle. Ekana arkipäivänä matkan jälkeen, niin varasin ajan hammaslääkäriin. Hammassäryn lisäksi minulla oli kroonista särkyä muualla kuin hampaassa. Olin vain niin loman tarpeessa, että oli em. särystä huolimatta päästävä pois tavanomaisista ympyröistä. Olen Thaikku fani ja tälle asialle en voi mitään. Kohdevalintaa oli vaiketa tehdä, kun en löytänyt tietä suomi24-palstalle aiemmin. Kaikenkaikkiaan suurinosa tekemistäni lomalennoista on aina aiemmin sujunut keskivertoa paremmin, muttei koskaan edessäni ole ollut näin pitkää lentoa kuin nyt. Jos lomalla olen sairastunut, niin ko. on poikkeuksetta ollut VATSATAUTI. Tsemppiä myös sinulle tulevilla matkoillasi sekä koneessa että kohdemaassa!:):):):)


    • no

      Välillä tuntuu että kuolee ja välillä toivoo että kuolisi

    • Pattikselle nyt just

      Mun mielestä vois olla yhteiset ajat jolloin penkkejä saa kallistaa! Useimmiten lennoilla ei nukuta ja ahdasta on kaikilla. Jos heti vetää penkin taakse oman mielihyvänsä vuoksi niin minusta se on varastamista - ei oikeus!
      Eihän kukaan päivisinkään istu ihan takakenossa.
      Takana istujan olo muodostuu tukalaksi jos ei halua nukkua.
      On tosi hankala liikkua ikkunapaikalta jos edelläolevien selkänojat ovat takana.
      Usein edelläistuja istuu pystyssä tyyny selkänsä takana ja selkänoja toisen sylissä???
      Pitkän lennon aikana vosi lentoemot antaa luvan ku kaikki syömiset, wc jonot yms. on hoidettu, et nyt saa kallistaa!

      • Armeijan touhua

        Kirjoitit näin : "Takana istujan olo muodostuu tukalaksi jos ei halua nukkua."
        No kerro minkälaiseksi sen sinun edessäsi istuva olonsa tuntee jos hän haluaa nukkua ja sinunlaisesi "yhteis nukkumisaikaa" vaativa tönii penkkiä.
        Vain ruokailu, nousun ja laskun aikana pennkiä ei saa kallistaa. Finnairin reittilennoilla onneksi lentää älykkäämpiä henkilöitä.


    • nauttikaammeyhdessä

      eniten raivostuttaa ne ääliöt/pehmoaivot/sekasikiöt/imbensillit kanssamatkustajat jotka sieltä takaa ylös noustessaan ottavat edessään olevan penkin yläosasta kiinni ja rempaisevat ,milloin edessä istuvan hiuksista tai sitten niin että edessä istuvasta tuntuu että nythän tämä istuin kaatuu,sama sitten kun palataan istumaan ,taas kiinni siitä edessä olevasta penkin niskaosasta,huomaa kyllä jos takana istuu vähänkin enemmän lentomatkustanut fiksu ihminen ,ei tarvi repiä, eikä edessä istuva häiriinnymutta varjele kun sinne taakse osuu kaljaa lipittävä ns. maailmanmatkaaja ensi reissuilleen kaukomaihin joka about 10 tuntia örveltää ja nykii ja tönii sitä penkkiä tuskissaan ja valittaa että lasten äänet häiritsee,tähän voi sanoa suomeksi : voi penikkatautinen v.... mitä sakkia taas on mukana,mutta toisaalta ymmärtää ,hehän ovat kokemattomuuttaan hieman vajaaälyisiä matkalla lomalle,mielestäni lentoyhtiöt voisi jakaa ihmiset ryhmiin : paljon matkustavat, paljon maksavat, perheet lapsineen, ja perälle omaan osastoon sillointällöin matkustavat yleensä lomalle menevät huonon tapakasvatuksen saaneet Suomalaiset herrasmiehet ja ne hajuvesi-kuorrutetut missit jotka yrittää tappaa kaikki lähellään istuvat hajuillaan.

    • gbrtdgf

      Onkohan missään mitään hyviä jumppaliikkeitä lentokoneessa istuvalle? Ei siellä mitään isoa liikesarjaa pysty tekeen, mutta ihan verenkierronkin kannalta voisi pikkasen oikoa itseään? Nilkkojen pyörittelystä olen kuullut? mitä muuta vois tehdä vaikka vessareissulla?

      • liinukka

        Tälläisen löysin: Jumppaa lennon aikana. Jaloittelu ja jumppaaminen ei ole lainkaan hassua, vaan varmistaa hyvinvointisi. Nouse käytävälle kävelemään varsinkin pitkillä lennoilla.

        Tee omalla istuimella pieniä jumppaliikkeitä. Pyörittele käsiä nyrkissä ja auki, paina jalkaterät lattiaan ja nosta ylös. Paina kämmenet istuinta vasten ja nosta polvia vuoronperään leukaa kohti. Riiputa jalkaterää ilmassa nostaen käsillä reittä. Kierrä leukaa olkapäältä toiselle. Nosta olkapäitä ylös ja laske ne rennosti alas. Köyristä selkää, vie kämmenet reisiä ja sääriä pitkin nilkkoihin, oikaise selkä hitaasti. Jännitä pakaralihaksia ja rentouta ne.


      • kuules iinukka
        liinukka kirjoitti:

        Tälläisen löysin: Jumppaa lennon aikana. Jaloittelu ja jumppaaminen ei ole lainkaan hassua, vaan varmistaa hyvinvointisi. Nouse käytävälle kävelemään varsinkin pitkillä lennoilla.

        Tee omalla istuimella pieniä jumppaliikkeitä. Pyörittele käsiä nyrkissä ja auki, paina jalkaterät lattiaan ja nosta ylös. Paina kämmenet istuinta vasten ja nosta polvia vuoronperään leukaa kohti. Riiputa jalkaterää ilmassa nostaen käsillä reittä. Kierrä leukaa olkapäältä toiselle. Nosta olkapäitä ylös ja laske ne rennosti alas. Köyristä selkää, vie kämmenet reisiä ja sääriä pitkin nilkkoihin, oikaise selkä hitaasti. Jännitä pakaralihaksia ja rentouta ne.

        Et ole aivan selvästi usein lentänyt ja kuunnellut mitä lennon alussa lentoemäntä sanoo. KÄYTÄVÄLLÄ TURHAA SEISOMISTA JA KÄVELYÄ TULISI VÄLTTÄÄ. Mitä siitä tulee jos 280 matkustajaa ramppaa käytävillä edestakaisin. Penni jummailu ihan ok .


      • ei kysyvä tieltäeksy

        Etsipä käsiisi matkaopas: Thaimaa Näe ja koe (Tammi) kirjasta löydät kuvalliset/kirjalliset ohjeet kysymyksiisi.


    • S222

      Millaisia kokemuksia teillä on Finnairin reittilennoista Helsingistä Bangkokiin? Millainen on penkkien istuinväli economy-luokassa? Onko selkänoja takana istuvan sylissä, jos sitä kallistaa?

      • ketjun aloittanut

        Ko. penkkien istuinväli on väljempi kuin vastaavassa matkustusluokassa yleensä. Istuinmukavuus ja väli vastaavat saadun tiedon mukaan Thomas Cook Airlinesin Premium-luokan istuinmukavuutta. Em. tiedon antoi asiantuntija. Mielyttävää lentomatkaa Bangokiin!


      • S222
        ketjun aloittanut kirjoitti:

        Ko. penkkien istuinväli on väljempi kuin vastaavassa matkustusluokassa yleensä. Istuinmukavuus ja väli vastaavat saadun tiedon mukaan Thomas Cook Airlinesin Premium-luokan istuinmukavuutta. Em. tiedon antoi asiantuntija. Mielyttävää lentomatkaa Bangokiin!

        Kiitos vastauksestasi!
        Nyt on mukavampi odotella reissuun pääsyä ilman turhaa hermoilua pitkästä lennosta. Se on kuitenkin iso osa lomaa.


      • totuus tämä
        ketjun aloittanut kirjoitti:

        Ko. penkkien istuinväli on väljempi kuin vastaavassa matkustusluokassa yleensä. Istuinmukavuus ja väli vastaavat saadun tiedon mukaan Thomas Cook Airlinesin Premium-luokan istuinmukavuutta. Em. tiedon antoi asiantuntija. Mielyttävää lentomatkaa Bangokiin!

        kyllä tuolla Hki-Bangkok penkkien väli turisti puolella on ihan sama kuin lomalennoilla eli 32 tuumaa....mistä olette saaneet päähän että on väljempää? Ero on siinä että koneessa on fiskumpi ilmapiiri kuin esim. Phuketin lomalennolla...Bangkokin lennolla on muitakin kuin turisteja....


    • cuplamaha

      Väljät ja mukavat vaatteet päälle, ei kiristäviä farkkuja. Vaikka verkkarit, eikä haittaa vaikka jotkut pitää sitä junttina. Itse olen tuota Hki-Bkk väliä kymmenkunta kertaa lentänyt Finskilä ja kyllä se ihan mukavasti menee. Varsinkin yölento, päivälento hieman haastavampi nukkumisen kannalta. Ainoa ongelma oikeastaan on, että mulla tulee aina koneessa hirveesti ilmaa mahaan ja kiertää ilkeesti, eikä siinä oikein viittis kaasutellakaan, pitää muitakin vähän aatella. Vessassa joutuu ramppaan ja tulee pelkkää ilmaa pihalle. Oisko kellään suositella jotain hyvää lääkettä tuohon vaivaan. kokeilin joskus ottaa Cuplaton nimistä lääkettä, mutta ei ollu sanottavaa vaikutusta.

    • näin on

      Lento Suomesta Thaimaahan ei ole edes pitkä...pitkä lento on esim. Helsinki. Sydney......taikkula on vasta puolimatkassa....lento Thaimaan on vain pieni pyrähdys tuohon verrattuna.....

    • reittilentäjä

      Vihaan sitä erittäin paljon, kun joku kaataa huvikseen penkkinsä heti nousun jälkeen. Ajattelen heti hänestä, että hän on kusipää paskiainen. Eri asia jos yö lennolla nukkuu niin silloin sen hyväksyn. Itse olen vain 170 pitkä ettei sillai niin paha, mutta varmasti vituttaa olla 190 tai enemmän, kun joku haluaa rentoutua. eipä se oo ku 3- 12 h elämästä, mutta jotain se kertoo ihmisen persoonasta ja itsekkyydestä. Kuiteski...

      Muistaako joku muutama vuosi sitten markkinoilla oli joku tuote jolla pystyi estämään penkin kallistuksen? Sille olis takuulla markkinat olemassa.

      • ...

        Saat ajatella mitä haluat. Kun turvavyövalo sammuu, kaatuu selkänoja, kun ruoka on syöty, kaatuu selkänoja. Selkänoja nousee, kun valot kilahtaa taas päälle 15-20 min ennen laskeutumista. Saat ajatella minusta ihan mitä haluat, voin taata etten puolestani uhraa sinulle ajatuksen puolikastakaan.

        Jos vedät marttalinjaa, niin vedä, aivan se ja sama. Jos yritätä estää oikeuteni selkänojan kallistamiseen, saat kärsiä siitä aivan itse, henkilökunta laittaa sinut kyllä ojennukseen.


    • Knee Defender

      Knee Defender

    • dvvczdsd

      Ei muuta kuin runkkaa ankarasti lennolla, tulee myös reissu halvemmaksi kun ei tarvi heti lähteä naimaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5584
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2383
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2322
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1059
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1044
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      950
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      877
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      771
    Aihe