Painajaiset

lucwq1

Voivatko painajaiset johtua itse taudin lisäksi lääkkeistä? Viime yönä näin kolme erillistä painajaista putkeen (heräsin jatkuvasti yöllä) eikä moisia toden tuntuisia visioita ole ollut vielä koskaan elämässäni, yleensä unohdankin uneni heti mutta nämä ahdistavat vieläkin, koko sänky ja keho oli hiestä märkiä kun heräsin. Aloitin viikko sitten Abilifylla, on lisännyt kovasti levottomuutta ja tehnyt höyrypäiseksi, minulla on myös masennuslääke jonka skippasin edellispäivänä. Ennen lääkkeitä aloin kyllä nähdä paljon hauskoja todentuntuisia unia mutten koskaan painajaisia.

12

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dojoings

      Mulla skitsoaffektiivinen häiriö, lääkitys Seroquel. Psykoosioireet poissa vuosia, mutta välillä näen helvetinmoisia painajaisia. Lääkäri ei myöntänyt niiden johtuvan lääkityksestä, mutta myönsi ,että ei ole tutkittu asiaa juurikaan.

      • catlover

        Itse syönyt kans tota lääkettä,ei todettua skitsofreniaa ja seroquelhan on skitsofrenialääkitys jonka vuoksi luullaan et mulla ois ollu skitsofrenia pelkän lääkityksen vuoksi.. nyt olen ollut 2kk ilman tuota lääkettä.


    • mikävaivaamuo

      Olen nelikymppinen nainen.Lopetin viinan käytön vuosi sit.Alkoi helvetilliset painajaiset.Mulla ei oo lääkitystä muuta ku sokeritautiin.En pysty nukkumaan.Jos nukahdan herään tunnin kuluttua ja satan herätä omaan huutooni.Unet ovat täysin sairaita,joissa osa on mulle tapahtuneita asioita mutta rajumpana ku on oikeesti ollut ja sit sellasii niin sairaita unia mis ei oo järkee.näen itseni ruumisarkussa ja välillä muo pakotetaan arkkuun välillä silmiäni puhkotaan ja herään kovaan päänsärkyyn.Lääkärini ei suosittele unilääkkeitä koska taustalla alkoholi riippuvuus.jos kerran kuukaudessa nukun n 4tuntii putkeen se on kuin joululahja.Mulla on elämä muuten hallinnassa,ei oo rahaongelmii vaik olen työtön,sosiaaliset suhteet ok.Asun yksin mutta miesystävää en huoli koska edellinen hakkasi muo vuosikausii.Yleensäottaen asiani kunnossa.Mulla oli helppo irtaantua viinasta,se ei tehnyt tiukkaa ja olen siitä onnellinen.mutta en vain nuku.herään siis tunnin välein ja nyt tänä yönä en oo nukkunut.enkä myöskään nuku päivällä.En mä oo saanut mistään apua unettomuuteen.liikun paljon n 1,5 tuntii päivässä.kun ei nuku niin sit valvotaan.kärsin myös huimauksesta toisinaan.Onkohan mullakin skitsofrenian oireet? Välillä olen hurjan energinen,välillä en vaan jaksa mitään.Syön liikaa mulla n 10kg ylipainoo.inhoon itseeni toisinaan.

    • Kiai!

      Kyllä todellakin aiheuttaa painajaisia. Pahin itelläni on ollut ketiapiini sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena. Abilify ei tainnut painajaisia aiheuttaa, mutta aiheuttipa järjetöntä raivoa ja ahdistuneisuutta. Monesta muustakin lääkkeestä on mielenkiintoisia kokemuksia.

    • Mulla ketiapiinia ja joka yö pahat painajaiset,olen tottunut niihin,mutta aina samaa painajaista,väkisinkin tulee mieleen,että voisinko tehdä valveilla jotain,mikä estäis ne.

    • katkennut oksa

      syön pitkävaikutteista seroquelia. taustalla psykoosi ja pitkä toipumis jakso. Näen myös painajaisia joka yö. enne nukuin hyvin ja painajaisia ei juuri koskaan. selkeesti johtuu seroquelista. lääke toimii hyvin psykoosin esto lääkkeenä, mutta haluaako sitä loppuelämän katsella painajaisia. nyt pitäisi palata normaaliin työelämään, mutta aamut on epätoivoisia johtuen ahdistavista yöunista. kannattaako vaihtaa lääkitystä vai vaan kestää painajaiset? ja mikä lääke tilalle?

      • kluklu5

        Itsekkin muistan ne ahdistavat pimeät aamut jolloin heräsin antipsykoottien aiheuttamista painajaisista. Todella karua. Kandee vaihtaa lääkitys tai laskea suosiolla pienempään annokseen, kuten ketipinor seroquel herkistää aivoja ja voi pahentaa psykoosiasi. Vaikea mennä suosittelemaan lääkettä jossa olisi mahdollisimman vähän haittavaikutuksia. Geodonissa on jokseenkin vähempi riski saada tardiivi dyskinesia ja ei kuulemma tee zombimaista oloa vaan sekä stimuloi että tasaa. Tosin lopetus on yksi hankalimmista neuroleptivieroittumisista. Keskustele tarvitseeko sinun syödä neurolepteja ollenkaan, nekun kovasti sotkevat tervettä aivokemiaa.


    • f fff f f

      Voivat. Psyykelääkkeet eivät muuta sisälläkkään kuin sivuvaikutuksia. Harvemmin niistä mitään suurta hyötyä edes on. Ei ainakaan Abilifystä, mikä on neurolepti. Neuroleptit ovat kaikkein pahimpa psyykelääkkeitä mitä on olemassa. Itse vetelin apilifyä niin olin niin perkeleen levoton, enkä pysynyt viittä minuuttia paikallaan. Pakko vaihtaa tekemistä jatkuvasti. Onneksi en syö sitä enää. 6kk ilman ollut jo, eikä psykoosia ole tullut vaikka ne lääkärit niin uhkailikin.

      Minulla oli kanssa painajaisia aikoinaan. Vähän saman tyyppisiä kuin sinulla. Tosin ne painajaiset johtuivat toisesta psyykelääkkeestä, nimeltä Ketipinor, mikä lopulta aiheutti minulle psykoosin. Että semmosta.

      • kjh7

        Todella outoa miten juuri ketipinor aiheuttaa psykooseja. Itsellenikin tuli jonkinlainen psykoosi kun napsin tuota myrkkyä vaikka pienin annoksin ja en edes joka päivä. Epäsäännölliset off-label lääkemääräykset ovat ihan sairaita, jos esim on annettu lääkettä pelkkään ahdistuneisuuteen 1-5 tablettia tarvittaessa per päivä. Tällöinhän potilas voi napsia niitä ihan kuin karkkia pieniinkin tunnetiloihin ja kohta on syntynyt jo kemiallinen epätasapaino, lääkekoukku ja psykoosi.


    • j j

      vai nin

    • skitsofreenikko

      Joo mullekkin piti muka tulla psykoosi kun lopetan lääkityksen, mutta eihön siinö niin käynyt, olo ollut ihan hyvä, toisaalta välillä joutuu ottamaan seroquelia jotta saan unta.

      • skitsofreenikko

        niin siis lääkityksenä oli seroquel ja olanzapin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe