Ja taas kysymyksiä muuteista?:D

jejeee

Niin elikkä, minkälaisia mahdollisuuksia pirkanmaan laueella on harrastaa talvilajeja? Reen yms. vetoa tai muita malamuuteille ominaisialajeja?
Asun itse tällähetkella Tampereen Hervannassa kerrostalossa ja suunnitteilla muutta rivitaloon ensivuoden puolella heti kun sopiva jostain löytyy. Minulla on tällä hetkellä saku-suomenpystyk. risteytystyttö ja olen aikonut hankkia sille kaverin. Alaskanmalamuuttia olen ajatellut kun olen niihin niin ihastunut. Olen kyllä hyvin aktiivinen ihminen ja käyn koirani kanssa paljon patikoimassa yms. mutta mietin että jos muutin ottaisi niin varmaan pitäisi sen kanssa sitten jotain rodunomaista myös harrastaa. Elikkä löytyykö pirkanmaanalueelta eri vetolajeihin porukkaa?:) vai riittääkö muutille ihan omaksi kivaksi vaikka pulkanvetäminen esim. lapsikyydissä? Ja tämä nyt on ihan koirakohtainen kysymys, mutta muuttihan on hyvin omapäinen rotu niin uskaltaako pitää esim. metsässä vapaana jossa satunnaisesti tulee vastaankulkijoita? antaako siis itsensä hyvin kiinni vai heittääkö koko touhun ihan leikiksi jos ei huvita totella? Ja ei ilmeisesti ole kovin sosiaalinen "koirapuistotyyppinen rotu", oletteko kuitenkin saanut koiristanne muut hyväksivän pienestäpitäen sosiaalistamalla? Monella yhtävälläni on meinaan koiria että sosiaalistaminen onnistuu melko hyvin:) Kiitos vastauksista ja tiedän että teksti on melko sekavaan mutta koittakaa saada selkoa:DD

3

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopiva varmasti..

      Pirkanhiihtolatua varmaankin saa koiran kanssa valjakkohiihtoisesti mennä. Ja Pirkanmaan Noutajatkoirayhdistys tai jonkin alueen koiraharrastajakerho, esim. Ylöjärven Koirakerho, saattaa huolia sinut mukaan toimintaansa. Pirkanmaan Noutajatkoirayhdistys harjoituttaa koiria ainakin vesipelastukseen ja yleensä kaiken laiset koiraharrastuskerhot, -liitot ja -yhdistykset harjoituttavat jäljestystä, johon Pirkanmaalla onkin sopivasti erämaata. Jäljestys ja vepe sopisivat lumettomien kausien harrastuslajeiksi isoille koirille. Täällä Ylöjärvellä näkyy usein, kun eräs mies juoksuttaa alaskanmalamuuttiurosta polkupyörän vierellä, eli alaskanmalamuutti on mahdollista kouluttaa kulkemaan myös ulkoiluttajan tahtiin.

      Kyllä nykyään alaskanmalamuutit ovat jalostuksen ansiosta hyvin sosiaalisia toisia koiria kohtaan. Tunnen 2 muuttia ja kilttejä ovat. Nartut ovat harvemmin ärhäköitä toisia koiria kohtaan kuin urokset, mutta pennusta asti toisiin koiriin tottuneina alaskanmalamuutit viihtyvät lähes aina toisten koirien seurassa.

      Toinen niistä tuntemistani alaskanmalamuuteista asuu kerrostaloyksiössä. Sen omistajat olivan koiraa hankkiessaan päättäneet muuttaa pian omakotitaloon koiran parhaaksi, mutta he eivät muuttaneetkaan, koska koiransa sopeutui vallan mainiosta asumaan kerrostalossa, eli turhaa olisi ollut pelkän koiran takia omakotitaloon muutto. Kasvattajat eivät taida kovin mieluusti myydä koiria kerrostaloihin, vaikka alaskanmalamuuttikin kerrostaloasuntoo sopii, joten siinä kannattaa hiukan kasvattajaa hämätä, mikäli meinaa koiran kanssa asua kerrostalossa. Minä hommasin toisen rotuisen koiran ja omaa mahdollisuuttani parantaen koiran saantiin kerroin kasvattajalle asuvani rivitalossa, vaikka oikeasti asun kerrostalossa. Se on valkoinen valhe, sillä kasvattajat ovat turhaan ennakkoluuloisia koiran asuttamisesta kerrostaloon.

      Koiranäyttelyt ovat plussaa, sillä ainakin siellä koira tottuu hyvin meluun, toisiin koiriin ja vieraiden ihmisten sekaan. Normaalisti koiranäyttelyissä vähintään vuosittain käyvät koirat kasvavat rohkeammiksi ja sopeutuvaisemmiksi kuin pelkässä omassa kodissaan ja metsissä vain oman laumansa kanssa elelevät koirat. Samaten meluisassa kerrostalossa ja kaupunkiympäristössä koirasta kasvaa hiljaisempi ja avoimempi kuin omakotitalossa rauhaisassa maalaisyhmäristössä.

    • jejeee

      selvä, kiitokset vastauksesta, alan katselemaan mahdollisia koirakerhoja yms :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe