Ja taas kysymyksiä muuteista?:D

jejeee

Niin elikkä, minkälaisia mahdollisuuksia pirkanmaan laueella on harrastaa talvilajeja? Reen yms. vetoa tai muita malamuuteille ominaisialajeja?
Asun itse tällähetkella Tampereen Hervannassa kerrostalossa ja suunnitteilla muutta rivitaloon ensivuoden puolella heti kun sopiva jostain löytyy. Minulla on tällä hetkellä saku-suomenpystyk. risteytystyttö ja olen aikonut hankkia sille kaverin. Alaskanmalamuuttia olen ajatellut kun olen niihin niin ihastunut. Olen kyllä hyvin aktiivinen ihminen ja käyn koirani kanssa paljon patikoimassa yms. mutta mietin että jos muutin ottaisi niin varmaan pitäisi sen kanssa sitten jotain rodunomaista myös harrastaa. Elikkä löytyykö pirkanmaanalueelta eri vetolajeihin porukkaa?:) vai riittääkö muutille ihan omaksi kivaksi vaikka pulkanvetäminen esim. lapsikyydissä? Ja tämä nyt on ihan koirakohtainen kysymys, mutta muuttihan on hyvin omapäinen rotu niin uskaltaako pitää esim. metsässä vapaana jossa satunnaisesti tulee vastaankulkijoita? antaako siis itsensä hyvin kiinni vai heittääkö koko touhun ihan leikiksi jos ei huvita totella? Ja ei ilmeisesti ole kovin sosiaalinen "koirapuistotyyppinen rotu", oletteko kuitenkin saanut koiristanne muut hyväksivän pienestäpitäen sosiaalistamalla? Monella yhtävälläni on meinaan koiria että sosiaalistaminen onnistuu melko hyvin:) Kiitos vastauksista ja tiedän että teksti on melko sekavaan mutta koittakaa saada selkoa:DD

3

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopiva varmasti..

Pirkanhiihtolatua varmaankin saa koiran kanssa valjakkohiihtoisesti mennä. Ja Pirkanmaan Noutajatkoirayhdistys tai jonkin alueen koiraharrastajakerho, esim. Ylöjärven Koirakerho, saattaa huolia sinut mukaan toimintaansa. Pirkanmaan Noutajatkoirayhdistys harjoituttaa koiria ainakin vesipelastukseen ja yleensä kaiken laiset koiraharrastuskerhot, -liitot ja -yhdistykset harjoituttavat jäljestystä, johon Pirkanmaalla onkin sopivasti erämaata. Jäljestys ja vepe sopisivat lumettomien kausien harrastuslajeiksi isoille koirille. Täällä Ylöjärvellä näkyy usein, kun eräs mies juoksuttaa alaskanmalamuuttiurosta polkupyörän vierellä, eli alaskanmalamuutti on mahdollista kouluttaa kulkemaan myös ulkoiluttajan tahtiin.

Kyllä nykyään alaskanmalamuutit ovat jalostuksen ansiosta hyvin sosiaalisia toisia koiria kohtaan. Tunnen 2 muuttia ja kilttejä ovat. Nartut ovat harvemmin ärhäköitä toisia koiria kohtaan kuin urokset, mutta pennusta asti toisiin koiriin tottuneina alaskanmalamuutit viihtyvät lähes aina toisten koirien seurassa.

Toinen niistä tuntemistani alaskanmalamuuteista asuu kerrostaloyksiössä. Sen omistajat olivan koiraa hankkiessaan päättäneet muuttaa pian omakotitaloon koiran parhaaksi, mutta he eivät muuttaneetkaan, koska koiransa sopeutui vallan mainiosta asumaan kerrostalossa, eli turhaa olisi ollut pelkän koiran takia omakotitaloon muutto. Kasvattajat eivät taida kovin mieluusti myydä koiria kerrostaloihin, vaikka alaskanmalamuuttikin kerrostaloasuntoo sopii, joten siinä kannattaa hiukan kasvattajaa hämätä, mikäli meinaa koiran kanssa asua kerrostalossa. Minä hommasin toisen rotuisen koiran ja omaa mahdollisuuttani parantaen koiran saantiin kerroin kasvattajalle asuvani rivitalossa, vaikka oikeasti asun kerrostalossa. Se on valkoinen valhe, sillä kasvattajat ovat turhaan ennakkoluuloisia koiran asuttamisesta kerrostaloon.

Koiranäyttelyt ovat plussaa, sillä ainakin siellä koira tottuu hyvin meluun, toisiin koiriin ja vieraiden ihmisten sekaan. Normaalisti koiranäyttelyissä vähintään vuosittain käyvät koirat kasvavat rohkeammiksi ja sopeutuvaisemmiksi kuin pelkässä omassa kodissaan ja metsissä vain oman laumansa kanssa elelevät koirat. Samaten meluisassa kerrostalossa ja kaupunkiympäristössä koirasta kasvaa hiljaisempi ja avoimempi kuin omakotitalossa rauhaisassa maalaisyhmäristössä.

• jejeee

selvä, kiitokset vastauksesta, alan katselemaan mahdollisia koirakerhoja yms :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe