Mulla todettiin jo yli 20 vuotta sitten rajatila elikkä nykyyän dg on epävakaa persoonallisuus -häiriö. Haluaisin nyt kysellä muilta epävakailta, että millainen lääkitys teil on? Mulla on Seroquelia iltaisin rauhottamaan ja sitten on Lamictal, joka tasoittaa mielialoja.Nämä lääkkeet jeesaa mua tosi paljon. Illalla jos on levoton olo, niin täytyy vaan pitää mielessä, että ne lääkkeet on vaan otettava. Jos en saisi lääkkeitäni, en pärjäisi kuin ehkä pari vuorokautta. Saatteko te muutkin mieltä tasaavaa ja miten se on auttanu?
Epävakaat moi!
45
2749
Vastaukset
- xddthbfn b
Mä saan epävakaaseen Optiparia 60 mg/vrk, Zyprexaa 15 mg/vrk ja Seroquelia 200 mg/vrk.
- rajatilahäiriö
Myös mulla menee Lamictal ja Seroquel Prolong. Tarvittavana Diapamia. Koen, että saan apua vain Diapamista ja siitäkin siis vain hetkellisesti. Lääkkeet tuntuu aika turhille, koska ei ne ongelmia poista. Seroquelia ollaan onneksi purkamassa pois.
- lilac pompom
outoa. mun lääkäri ei ole puhunut mitään, että epävakaaseen pitäisi olla tasaava lääkitys, ja se diagnoosi kuitenkin multa löytyy. cipralexia masennukseen, aiemmin oli seronil mistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä, ja opamox ahdistukseen tarvittaessa. harvoin on päiviä kun en opamoxia ota, kahta päivää putkeen en ilman pärjää tai päällä on paniikki:( sama cipralexin kanssa, viime viikolla jäi parina päivänä ottamatta, sitten muistin ottaa lauantaina, sunnuntaina unohtui taas ja maanantaina olikin taas sama toivoton olo, kuin aikoinaan ennen lääkettä. joskus se toivoton masennus on jopa kaunista.
seroquelia lääkäri on ehdotellut milloin milläkin syyllä, yhdessä vaiheessa oli paljon unettomuutta ja rauhattomuutta, parempi muka kuin opamox, minkä aloittamisen jälkeen sain olla rauhassa ekaa kertaa vuosiin eikä heti aamulla pyörineet pakkotoiminnot mielessä, mutta neurolepteista niin hirveitä kokemuksia, että niitä en suostu enää ottamaan.
miten epävakaus teillä ilmenee? kun on jotenkin vaikea tajuta, mitä tää on... - Borderline...
Mulla on älytöntä levottomuutta, ahdistusta ja mielialojen heilahtelua.
- epävakaa
Moi epävakaat!
Olen yrittänyt etsiä muita epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin saaneita ja nyt löytyi! Minulla on lääkityksenä peratsin 4mg kahdesti päivässä ja cymbalta 60mg mielialaan. Toimivat hyvin. Rauhoittavia otan joskus tarvittaessa.
Miten pärjäätte elämässä? Minulla on ollut alkoholiongelmia, työelämässä vaihtelevalla menestyksellä, kaksi pilalle mennyttä avioliittoa...- rauhaton sielu
Täällä yx epävakaan diagnoosin saanu. Lääkityksenä aloitin lamictal 25mg ja kahden viikon päästä nosto 50mg. Saa nähdä tasaako vai mitä tekee. Ja ahdistukseen opamox tarvittaessa. Elämä on välillä hurjaa vuoristorataa, ei itekkään meinaa perässä pysyä :D. Ihmisuhteet karilla, ja minulla myös kaksi avioliittoa menny, et semmosta. Toivottavasti nämä lääkkeet auttaa. On kokeiltu meinaan senverran paljon erilaisia tabuja, eikä apuja oo tullu.
- diagnoosit hatusta
Minullekin heittivät epävakaa-diagnoosin osastolla, mielestäni aiheetta. Testeissä ei siitä ollut viitteitä. Masennus on siis se varsinainen vaivani. Pariin vuoteen ei ole ollut yhtään minkäänlaista psyykenlääkitystä, enkä kuulemma tarvitse mitään hoitokontaktiakaan...
- en ymmärrä
Kertoisitko hieman lisää? Miksi mielestäsi aiheetta sait diagnoosin? Millä testillä rajatilan mahdollisuutta tutkitaan?
Toivon, että täällä vielä vierailet ja voisit vastata. Samaa ongelmaa täällä, tunkevat tuota diagnoosia minulle. - -------
en ymmärrä kirjoitti:
Kertoisitko hieman lisää? Miksi mielestäsi aiheetta sait diagnoosin? Millä testillä rajatilan mahdollisuutta tutkitaan?
Toivon, että täällä vielä vierailet ja voisit vastata. Samaa ongelmaa täällä, tunkevat tuota diagnoosia minulle.En ole se jolle viestisi osoitit mutta mulla rajatila on todettu scid testillä.
- diagnoosit hatusta
en ymmärrä kirjoitti:
Toivon, että täällä vielä vierailet ja voisit vastata. Samaa ongelmaa täällä, tunkevat tuota diagnoosia minulle.En tunnista epävakaan ph:n piirteitä itsessäni, ainakaan siinä määrin, että olisivat diagnostisesti merkittäviä. Ja olen sentään lukenut psykologian cum laude-opinnot yliopistossa. En muista ko. testin nimeä, mutta on olemassa testi, jolla arvioidaan kaikkien persoonallisuushäiriöiden piirteiden määrää ihmisessä. Testi kestää tunteja ja se tehtiin minulle ollessani itsemurhayrityksen jälkeen vakavan masennuksen takia osastolla (jonne hakeuduin itse). Testissä todettiin joitain piirteitä, mutta ei niin paljoa, että sen perusteella voisi tehdä diagnoosia. Ja siis terveetkin ihmiset saavat joitain pisteitä ko. testistä, eikä se vielä merkitse mitään (tunnen täysin psyykkisesti terveen ihmisen, joka oli osastolla vakuutusyhtiön takia ja sai myös joitain pisteitä parista eri ph:stä).
Epikriisiin oli kirjoitettu, että diagnoosi tehtiin lopulta "kliinisen evidenssin" eli käyttäytymiseni pohjalta. Uskon vahvasti, että tällä viitattiin osastolla avopuolisoni kanssa käymiini puhelinkeskusteluihin. Ko. (nykyinen ex-) avopuoliso oli terapeuttini (ja minun) arvion mukaan psykopaatti ja ajoi minut itsetuhoon, kun en löytänyt muuta ulospääsyä suhteesta. Hän ei tavallaan hyväksynyt erohalujani ja minun oli vaikea yksin irtautua suhteesta, koska olen taipuvainen miellyttämiseen, en halua loukata ketään. Ja otan vaastuuta toisten tunteista. Suhteessa oli kontrollointia ja henkistä väkivaltaa. Tuntui, etten voi enää hengittää. Osastolla sain tehtyä lopulta eropäätöksen, mutta keskustelut avokin kanssa johtivat aina riitaan (hän haastamalla haastoi riitaa, nälvi ja provosoi). En normaalisti käyttäydy niin tunteellisesti, itke ja huuda, mutta kukapa ei riitaisassa erossa joskus niin tekisi.
Vastustin diagnoosia lääkärille. Hän totesi lopulta, saadakseen minut myöntymään ja hiljentymään, että ko. diagnoosi auttaa siinä, että eläkehakemukseni (masennuksen takia) hyväksytään. En jaksanut enää taistella tuulimyllyjä vastaan ja olin hiljaa, mutta kaduttaa, koska diagnoosi seuraa minua, se lukee kaikkialla ja huomaan sen vaikuttavan somaattiseenkin hoitooni, siihen, miten minua terveydenhuollossa kohdellaan. Eli aletaankin vähetellä kipujani, epäillä sanomisieni todenperäisyyttä, luullaan, että haluan vain huomiota tai vahvoja lääkkeitä saadakseni pään sekaisin.
Ex-aviomieheni, minua pahoinpidellyt narsisti ja myöskin psykopaatti (lääkärinkin toteamana) yritti käyttää diagnoosiani oikeudessa minua vastaan, mitätöidäkseni lausuntoni.
Pidän mahdollisena, että joitain ominaisuuksiani tai käyttäytymismallejani voidaan tulkita todistuksena epävakaudesta, sehän riippuu tulkitsijasta. Olen kärsinyt itsetuhoisuudesta, ollut myrskyisissä parisuhteissa, minulla on hyväksikäyttötausta ja olen sairastanut syömishäiriön. Toisaalta olen kirjoittanut laudaturin paperit, ollut luottamustehtävissä, opiskellut vuosia yliopistossa, minulla ei ole päihdeongelmaa tai muuta riippuvuuskäyttäytymistä, olen perusluonteeltani rauhallinen, säyvyisä ja sovitteleva, en etsi adrenaalihyökyjä, elämässäni on paljon rutiineja, hoidan velvollisuuteni, talouteni yms ja minäkuvani on mielestäni realistinen, vaikkakin masennus sitä joskus vääristää.
Lisäksi epävakailla ongelmat parisuhteiden erotilanteissa tulevat usein siitä jos heidät jätetään - heidän on vaikea hyväksyä ja kestää sitä, he voivat olla riippuvaisia ja takertuvia ja ottaa hylkäämiset todella raskaasti ja henkilökohtaisesti. Minua ei ole jätetty kuin kerran, mutta ongelmani ovat olleet siinä, kun olen itse halunnut päättää suhteen, mutta en ole kyennyt, koska mietin liikaa toisen tunteita. Vaikka samalla kärsin itse. En ole mikään rakkausaddikti ja keräile lyhytkestoisia suhteita tai ole kykenemätön sitoutumaan. Toinen näistä kertomistani suhteista kesti lähes 7 vuotta ja alkoi kun olin 26-vuotias (ikä, jossa epävakaat eivät ole vielä tasaantuneet), toinen kesti vain pari vuotta, koska mies oli väkivaltainen. Minulle ei tuota ongelmia myöskään olla yksin.
Minulla(kin) on taustalla suht vaikea lapsuus ja nuoruudessa seksuaalista hyväksikäyttöä, jonka vuoksi en ole oppinut kunnolla puolustamaan itseäni, asettamaan rajoja, olen taipuvainen miellyttämään ja olen ajautunut suhteisiin, joissa tietynlainen hyväksikäyttö jatkuu. Nyt olen ollut sinkku pari vuotta ja saman tien jäi itsetuhoisuus ja syömishäiriöt ja olen ihan ok. Mies oli todella julma ja pelkäsin usein, että hän tappaa minut. Sellaisessa suhteessa kenen tahansa mielenterveys rakoilisi (tosin terve ihminen osaisi lähteä siitä nopeammin).
Sille, joka epävakaudesta kärsii, diagnoosi lienee helpotus, se antaa vastauksia moniin kysymyksiin ja ohjaa hoidon ja lääkityksen suuntaa. Mutta itse koen sen leimaavana, koska uskon, että se on minulla väärin perustein annettu.
Mitä itse ajattelet siitä, että sinulle ko. diagnoosia tarjotaan? Resonoivatko muiden kirjoitukset täällä - pystytkö eläytymään heidän kertomuksiinsa?
- veeze
Sertralin Hexal 50mg aamuisin, Risperidon 1mg iltaisin ja Ketipinoria 50-200mg tarpeen tullen.
- pöönaut
Mulla on tarv. ketipinor ja ooon huomannu, että autta tosi paljon. tasaa mieialan ja aggression hyvin. Mulla ihan täsmälääke.
- plaah22
Seroquel prolong ketipinor 100-200mg, oxamin, sertralin aloitettu just. Mielialanvaihtelut on välillä kovia ja levottomuutta on, ahdistusta ja "minätilojen" heilahteluita, epävakautta identiteetissä, masennusta.
- v2v43v2
Onkos teille mitenkään selvinnyt syy teidän häiriöllenne? Itse olen jo saanut suurinpiirtein kokonaiskuvan siitä kuinka tämä kehittyi, mutta alku on edelleen epäselvää. Usein kun päädyn ajattelemaan lapsuuttani ja tapahtumia niiltä ajoilta kun en kunnolla edes muista, minut valtaa tuntemus surusta/pelosta ja ahdistuksesta varhaislapsuudesta, ja saan jopa tunnin pituisia itkukohtauksia jotka tuntuvat todella hyvälle.
Ne ovat niitä tukahdettuja tunteita, ja kertoo rakkauden merkityksen lapseen jota en itse siinä "terveessä" mielessä ikinä saanut. En ole osannut itkeä vuosiin, olen vain osannu raivota, satuttaa, syyttää ja riehua, ja nyt syy on jo melkein selvillä. Itken tälläkin hetkellä :)
Se kuinka perheväkivalta sekä hyväksikäyttö tekee ihmisistä täysiä psykopaatteja on itselleni täysi selvyys. Antakaa heillekin anteeksi, syy pahuuteen lähtee sieltä pidemmältä kuin ihmisen "omasta tahdosta".- -----;;;
Minkä verran teillä menee lamictalia. Mulla 250mg vuorokausi ja ei mitään tehoa
- Tony DiNozzo
Oikeastaan kaikilla epävakaan persoonallisuushäiriön omaavilla naisilla on joko (1.)hyökkäävä isä, tai (2.)ei isää ollenkaan, tai (3.)vanhemmat eronneet, kun tyttö on ollut alle kouluikäinen.
- Borderline ap.
Mun persoonallisuushäiriö saattaa johtua siitä kun lapsuudessa vaan haukuttiin, olin huono ja laiska ja tyhmä ja sairas... Nyt aikuisena on ollut vaikea käsittää, että olen jotain ja ihan arvokas ihminen. Mulla on kaikki nyt hyvin, mutta se huonommuuden tunne ja epävarmuus iskee aina välillä. Lisäksi lapsuudessa oli alkoholismia, seksuaalista hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Mulla on Lamictal annoksella 300 mg, Seroquel 400 mg ja Seronil syömishäiriöön 60 mg.
- aina kujalla
moimoi, ei lääkitystä , unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä kokeillu mut pelkkiä haittavaikutuksia ilmenny ni empä oo kyl mitää uutta suostunu kokeileenkaa
- borderline ap
Mä en pärjää ilman lääkitystä. Joskus oon jättäny lääkkeet pois tai vähemmälle, niin kestää pari päivää kun se kaaos alkaa taas.
- ey,
Minkälainen kaaos?
- Elli-epävakaa
Mulla on muitakin diagnooseja kuin epävakaa persoonallisuus, masennus ja ollut psykoosi ja syömishäiriöitä 15v, nyt niistä olen ollut "terve" yli 10 vuoden ajan. Mulla menee zyprexa 5mg ja seronil 30mg. Tuntuu toimivan ihan hyvin, saan nukuttua ja yleensä olen ihan iloinen/tavallinen, vaikka jonkin verran mielialat vaihtelee nopeastikin.
Mulla on ollut itsetuhoisuutta; päihteiden käyttöä, anorexiaa ja rajua bulimiaa, olin usein nuorena tiputuksessa sen takia. Lisäksi riskinottoa muutenkin, seksisuhteita ym. Sitten en ole peruskoulun jälkeen saanut mitään aloittamaani vietyä loppuun, en terapiaa, en kursseja, en kouluja en mitään. Innostun ja kyllästyn saman tien. Ihmissuhteet oli lyhyitä, otin ja jätin. Nykyinen avoliitto on kestänyt 8v, olen nelikymppinen nainen, eli olen rauhoittunut vanhetessa. Nuorena mulla ei ollut mitään identiteettiä vaan haahuilin kuvitellen olevani milloin mitäkin.. Kävin punkkarijutuissa, sitten seurakunnissa, sitten narkkiporukoissa.. Mietin, että miksi "rupean". Vanhemmiten olen tajunnut, ettei sitä tarvii rueta miksikään; mähän olen jo jotakin ja voin koota omista asioista identiteettini, mitä mieltä mistäkin olen, mitä tykkään harrastaa, mitkä arvot on mulle tärkeitä.. Ei tarvii ettiä mitään kuorta/lokeroa, johon voisin pujahtaa.
Mulla oli jatkuvaa muuttamista. Eri kaupunkiin tai vähintään eri kaupungiosaan. Pienempään asuntoon ja isompaan asuntoon.. Haalin kamaa yltäkylläisesti ja sitten annoin pois, kun "käännyin" askeesin kannalle.
Mun elämä siis oli pitkään haahuilua ja en saanut mistään kiinni. Nyt tavoitan jo jotakin. Tykkään lukea, ahmin tietoa ja tarinoita. Jaksan tehdä käsitöitä ja saan ne valmiiksikin. Olo on tasaantunut, aivan kuten vanhempi viisas psykiatrinen sairaanhoitaja sanoi, että jos jaksat sinne asti, niin yleensä teikäläisillä kolmenkympin jälkeen helpottaa. Mulla onneksi näin on käynyt. Tietysti stressi ja muu ajoittain huonontaa oloa, mutta niin käy terveillekin.
Luulen, että mun persoonallisuudelle ei ollut lapsena tilaa kehittyä, kun isän mielisairaus vei meidän perheessä kaiken tilan. Lisänä suku- ja naapuririidat ja vanhemmilla hirveät velat.. Me lapset mentiin miten kuten siinä sivussa. Jatkuva turvaton olo ja pelot.. Olin arka ja sitten koulussakin kiusattiin.. Paha olo kertautuu elämässä, p*ska kasautuu samoille. Lapsuus huono, seurauksena arkuus ja ahdistus, käytös sitten erilaista sen takia koulussa, vetäydyin ja itkin helposti ja se "houkuttelee" muita tökkimään lisää. Ja kaikki mennyt sitten taas painolastina tulevissa ihmissuhdekuvioissa.. Epäilevä ja pelokas olo heijastuu käytökseen ja sitten tulkitsee toisia väärin ja sama toisinpäin..
Luottotiedot menny, tuloina pienin kansaneläke, velat perässä, mutta nyt elän elämäni parasta aikaa kuitenkin.. Tämä ihmissuhdekin on tärkeä ja ihan tavallinen arki.. kun maataan vierekkäin ja katotaan vaikka telkkua ja käydään kävelyllä. Ja kun se hemmetin jatkuva "tuli p*rseen alla" olo on lieventynyt..
Että ei tähänkään "vikaan" välttämättä kuole.. ;) - beatrixx
mä löysin teidät
- beatrixx
anteeks sekavan olonen kirjotus... tajunnanvirtaa :D
- Itsekkyys huipussaan
beatrixx kirjoitti:
anteeks sekavan olonen kirjotus... tajunnanvirtaa :D
Ja edes lapsen takia et suostu lääkkeitä syömään ja ittees hoitamaan. Lapsiparka, toivottavasti sillä on edes joku tasapainoinen ja turvallinen aikuinen.
- beatrixxxx
Itsekkyys huipussaan kirjoitti:
Ja edes lapsen takia et suostu lääkkeitä syömään ja ittees hoitamaan. Lapsiparka, toivottavasti sillä on edes joku tasapainoinen ja turvallinen aikuinen.
aivan niin, meillä täällä maalla on meidän perheyhteisö joka toimii hyvin, niinku sanoin en pärjänny kaupungissa ja tultiin tänne takas. mitä lapseeni tulee niin elän liiankin hänen mukaan, ettei hän VAAN joudu kokemaan samaa kuin minä, eli olen liian herkkä esim. hänen itkulleen, en pysty kuuntelemaan hänen itkua tai pahaa mieltä, mielistelen sitä, toki välillä en ku on omat tunnetilat huipussaan. yritän suojella kaikelta pahalta häntä ym... nyt lapsi on saanut mut otteeseensa koska alkaa tajuamaan millai minä toimin. Tätä tarkoitan oireilulla. eli kuppi on kääntynyt nurinpäin että yritän liikaa olla yli hyvä äiti lapselleni... ei sekään hyvä ole...
tuo lapsi tuossa saa rakkautta ihan hirveesti, niinku lääkäri sano ku kerroin tän hetken kaaoksesta, se sanoi että lapsi pärjää kuhan saa rakkautta ja sitä se saa.
alotin just sertralinin ja lopetinkin, et en tie onko se lapselle hyvä kun äiti on ihan vitun zombie joka vaan nukkuu ja nukkuu lääkkeissä? jos se sun mielest on hyvä nii se olkoon sun mielipide. viime pe sain kelan päätöksen että aloitan hypnoositerapian kelan tuella :) ens pe alkaa että näin on itsekkyys huipussan täälläpäin :DDDDDDDDDDDDDD
ja vielä, me kokeillaan medikinektiä 5mg x 3 päivässä, voi olla et on sopiva määrä. adhd lääkkeet nimittäin auttaa mutta "lääkitty" olo on kauhea ku niitä syö tarpeeks kauan.
kyl tää tästä :)
tänään oon toiveikas, huomenna... noh sillon on isänpäivä et ihan vitun sama :O pubiin mä oluelle sen kaa kuitenki meen kattoo mis kunnos se siel on....
mut näin tänää.
- Borderline ap.
Elli-epävakaa ja beatrixx juuri kuvaavat sitä kaaosta joka mulla oli ja tulee hetkessä takaisin jos en ota lääkkeitäni. Aivan samanlaista minulla. Että jos joku haluaa tietää mikä on se epävakaa persoonallisuushäiriö, niin lukekoon nuo 2 kirjoitusta, se on juuri sitä! Oon jo itsekin yli 40 v ja onhan tuo tasoittunut, mutta esim töissä en pysty käymään ikinä. Ammattikoulu oli suuri saavutus aikoinaan ja senkin kävin erityiskoulussa. Täytyy vaan hyväksyä tämä tilanne ja hyvä niin. :))
- beatrixx
mä aion käydä ton mun tarjoilijakoulun lopppuun. kyse on puolesta vuodesta, MUTTA se vaatii että paikka on täydellinen eli hyvä porukka (siis ravintola) ja rento meininki. olen jo löytänyt sellaisen :) mut pääsenkö sinne, toinen juttu.. vitkuttelen taas liikaa ja sit menee mahd. ohitse... like always..
kuin teidän ala-aste ja ylä-aste menestys? mä vasta NYT opettelen englantia ja matikkaa en edes halua opetella...
viime vuonna lähdin mun huonolla englannin kielen taidolla kiertää yksin aasiaa.. pärjäsin johdatuksen ja intuition voimalla :) osaan läyttää kuitenkin henkisiä avujani joita hippiluonteeni mulle suonut ja hulluuteni ja heittäytymiseni elämään. RAKKAAT, ONHAN MEISSÄ PALJON HYVÄÄKIN!
itse olen taiteilija, laulan tunteella ja osaan matkia laulajia harjoittelemalla ja sen jälkeen teen omat versioni.. olemme kekseliäitä, mulla 1000 kirja ideaa taskussa, vaan keskittyminen kirjoittamisen puuttuu. osaamme pitää puolemme, toisinaan ei..
Ei kaikkien kuulukaan täs maailmas olla "Tuollaisia kuin nuo tuolla, rientää töihin ja pelkää kuolla"
Miten teidän adrenaliiniriippuvuus? mulla on jäätävä, jännityksen etsiminen kaikesta ja hullu pelottomuus vie välillä ongelmiin... mut jos oppii hillitsemään.... en kyl opi :D
haleja kaikille ja kertokaa vahvuuksistanne?
Bee- epävakaa
Nyt jaan teille oman kokemukseni persoonallisuushäiriön takana ja kuten huomaatte, meillä on paljon yhteistä! Minulla isä oli poissaoleva henkilö, ei pelottava, mutta ei osallistunut juuri kasvatukseen. Äiti oli pelottava ja en kokenut hyväksyntää enkä rakkautta. Olin ahdistunut ja pelokas lapsi ja sitten koulukiusattu. Sairastuin 16-vuotiaana anoreksiaan ja paranin tavattuani ensimmäisen mieheni. Anoreksia vaihtui alkoholiongelmaan ja paheni toisessa avioliitossa alkoholismiksi. Minullakin on akateeminen koulutus, ylempi korkeakoulututkinto.
Minulla on epävakaan ph:n lisäksi myös huomionhakuinen ph ja riskikäyttäytyminen on tuttua, humalassa lukuisat seksisuhteet yms. Vasta jouduttuani psykiatriselle osastolle, sain diagnoosin ja lääkityksen.
Mutta mikä on auttanut? Olen saanut suuren avun joogasta ja meditaatiosta, niiden kautta avautui W.Dyerin kirjat, onnellisuuden jooga ja lopulta vielä paljon suurempi rakkauden valtatie...lopulta olen oikealla polulla! Kaiken pahan olon takana on lopulta rakkauden puute.RAKKAUS ON AVAIN KAIKKEEN!
- beatrixxxx
Juu tiedän...mullakin tuli se henkinen kausi.. rakkauden ja itsen etsintä astrologian, maailmankaikkeuden katsomuksen kautta.. kunnes näitä opettanut ystäväni "flippasi" näihin ja alkoi kutsua itseään jumalaksi niin silloin nousi pelko että mulle käy samallai.. toki ääripää enkä ollut yhtä fanaattinen kun hän mutta kuitenkin.. kerrotko Dyerin kirjojen nimiä? esim?
mulla alko 9 v myös viha omaa kehoa kohtaan ja siitä bulimia ym... kylmä työnarkomaani äiti ja alkoholisti isä joka lähti elämöstäni ollessani seitsemän. sen jälkeen vapaakasvatus ym.. sitten huumeet..repsahdin tossa aika pahasti ja vedin viime syksynä kokaiinia, pilveä,kaljaa jalääkeitä joka viikonloppu... tuolla sitte mentii ku kingit mukamas...
aikamoinen taantuma siitä seuras..
jooga onki hyvä mutta en oikee tän kaiken keskellä saa siitäkään enää kiinni...
ajattelin jos alkaisin kirjottaa kirjaa sillä yksi ihan kuuluisa kirjailija on kaverini ja hän on luvannut oiko kirjoittaa sen kuhan kerron tarinan.. niinkun näette että kirjotukseni on aika menevää sekä en pal pilkkuja ja pisteitä osaa laitella.. mutta tarinaa.. sitä löytyy tän elämän jäljistä.. ehkä se kirjottaminen on henkireikä, musiikki toinen...
tsempit- new age -hörhö
http://en.wikipedia.org/wiki/Wayne_Dyer
http://www.drwaynedyer.com/products/
Mm. Hyväksy itsesi - uskalla elää, Ei enää selityksiä, Muuta ajatuksesi - muuta itsesi sekä Uskalla rikkoa rajasi.
- beatrixxxx
no joskus elin noin, kunnes se lähti lapasesta... nyt täytyy yrittää hillitä itseään.. ei ole sitä perkeleen kultasta keskitietä.. enkä ees pidä kullasta, aina hopeeta tarjolla.
koitan tutustuu dyerin herraan :) kiitos- epävakaa
Minun rakkauden valtatie vei takaisin ortodoksiseen kirkkoon ja lisäksi new age juttuihin, minusta ne kaikki toimivat yhdessä. Taavi Kassilan Onnellisuuden jooga on hyvä teos. Jos olet kiinnostunut ortodoksisesta hengellisyydestä, käy paikkakuntasi kirkossa esim. lauantai-iltana kuudelta kuuntelemassa vigiliaa. Laulu parantaa sielua...
- beetrxxx
mun isoäiti on ortodoksi ja olen kovin hänenlaisensa ihminen.. kiitos... se voikin olla joku juttu.. joka musta on ... ikäänkuin puuttunut... hmm...
kiitos - Elli-epävakaa
Mun selviytymistä elämässä tukee kyllä tuo lääkitys. Joudun varmaan syömään lopun ikää. Töihin en kyllä pysty. Alkoholikäytön lopetus kokonaan olis kans erittäin hyvä, jos siihen pystyn. Koen myös voivani paremmin, kun huolehdin tästä pyhästä kolminaisuudesta: liikuntaa, terveellistä ruokaa sopivasti ja riittävästi unta. Liikunta väsyttää ja tuo hyvän olon ja unen. Osan aikaa halittsen sanan "kohtuus" eri asioissa ja se on hyvä.. Niin helposti hakee ääripäitä asiassa kuin asiassa.
Me puolison kanssa päätettiin aikanaan, että tavallaan "ylimääräinen" stressi raivataan pois; ei otettu asuntolainaa tai tehty lapsia, kun kummankin puolella on näitä päänuppiongelmia. Ei omisteta edes autoa. Oisko näissäkin se onni, että jonkinverran pystyy vointiinsa vaikuttamaan, kun iän myötä itsetuntemus vahvistuu; huomaa kun on menossa huonompaan kuntoon.. Mulla se yleensä ilmenee ärtymyksen kasvuna, en millään meinaa kestää vaikka kassajonoja.. Sit se menee ohi, kun ymmärrän vaikka päivän nukkua ja muuten olla omissa oloissani.. Neulominen on hyvää meditaatiota, kun on joku tarpeeksi helppo juttu.. Kädet vaan tekee ja sit ajatukset vaeltaa ja mieli tyyntyy.. Nykyään ei oikein ammattiapuakaan saa, niin semmonen oman itsensä tunteminen ja hoitaminen voimauttaa, kun huomaa, että ei ole täysin huluutensa vietävissä kuitenkaan. Mulla toimii myös musiikin kuuntelu. Ja toisaalta muhun on turha "hukata" terapiaresursseja, kun nekin oon aina lopettanu kesken yks kaks.. Metsässä kuljeskelu ehkä mulla ajaa saman asian.. Mun pää ei oikein vatvomalla tunnu paranevan.. Yritän tietyn pyörittelyn jälkeen kylmästi ohjailla ajatuksia johonkin mukavaan.. :) - epävakaa
Näihin edellisiinkin viitaten, kaikkien huumaavien aineiden käyttö pitäisi ehdottomasti lopettaa, myös alkoholin. Sairauteen määrätyt lääkkeet vaikuttavat aivoissa ja muut aineet sotkevat tämän avun. Itse olen ollut alkoholisti ja nyt absolutisti. Henkisen kasvun avulla en kaipaakaan enää alkoholia tai huumeita. Näin vietän hyvää elämää enkä kadehdi niitä, jotka alkoholia voivat käyttää.
Itsen tarkkailu on tosi hyvä ja minäkin uskon vakaasti liikunnan, levon ja ravinnon merkitykseen. Minullakin stressi vie nopeasti ärtymykseen. Mieli pitäisi välillä tyhjentää ja keskittyä syvinpään olemukseen, esim.meditoimalla. - marraskuussa,
Onko täällä epävakaita, joille oma seksuaalinen suuntautuminen on itseä häiritsevää?
Entä kuinka monella ns. lapsuuden epämääräiset pelot tai pelko on seurannut mukana pitkälle aikuisikään? - leena .,
itse seureustelen epävakaan henkilön kanssa jatkuvasti saa jännitää milloin tulee riita ja jos hänele jotain itseään kohtaan antava kritiikiä antaa niin sota on taatu ei auta vaika kuinka rauhalisesti puhua koittaisin. onko yleistä tässä sairauden kuvassa ehdoton hoitoon hakematomuus ja hoidon tarvetsematomuus kun ei itse tiedosta näitä ogelmiaan ja kuuluuko valehtelu ja huono itsetunto tähän samaiseen sairauden kuvaan? tämä on aivan kauheeta kun saa jänitää päivistä toiseen koska räijähtää millon mistäkin joskus on parempi olla ihan hiljaa useinmiten kääntää asiankun asian toisten syyksi itsessä ei mitään syytä ole muissa ainavika ja huutaminen karjuminen ja itku kohtaukset raivarin jälkeen ja jopa agresiivisuutakin.
- epävakaa
Kysyit kuuluvatko huono itsetunto ja valehtelu oireistoon ja vastaan ainakin itseni kohdalla, että kyllä kuuluvat. Minun itsetuntoni ja itsetuntemukseni ovat tosi heikkoja ja olen valitettavasti lähes patologinen valehtelija. Minälin itkin ja raivosin lapsena, mutta lääkitys korjaa mielialaa paljon, samoin harrastamani henkinen tie ja työskentely. Voin kuvitella, että parisuhde on tosi vaikea ja jos kumppanisi ei saa hoitoa tai lääkitystä...ihan mahdotonta! Ehkä voisi rakentavasti ja varovasti yrittää ehdottaa hakeutumista lääkäriin tai mt-toimistoon, ihan teidän molempien vuoksi.
- Elli-epävakaa
Mulla oli huutamista ja kiljumista teini-iässä, mutta aikuisena en niinkään huuda tai ees kauheesti oikuttele.. Ehkä epävakaatkin on erilaisia? Me ei kumppanin kanssa hirveesti riidellä ja kinat ei kestä kauaa.. Mun on ollut vaikea oppia selvittämään asiat.. Ennen vaan keräsin kiukkua hiljaa ja sitten "poistuin" koko ihmissuhteesta selittämättä mitään.. Vaikka muutin pois koko paikkakunnalta. Mutta haasteellista on rauhallisesti sanoa kantansa ja käydä keskustelua ja tehdä kompromissi.. Välillä oon itkenykin, että en pysty tähän ja kumppani sanoo, että kyllä pystyt.. Onneksi hän on tosi rauhallinen, vaikka hänelläkin on ongelmia..
Oon opetellu pieniä kiukuntuiskahduksia hallitsemaan, että menen toiseen huoneeseen ja kuuntelen jonkun itelle tärkeän biisin muutamaan kertaan ja samalla pohdin kiukkuni suhteellisuutta tilanteeseen nähden.. Meillä on koirakin ja senkään takia ei rähistä ja huudeta, saati viskota tavaroita.. Meillä huumori auttaa paljon, on arjen voiteluainetta. Kyllä epävakaakin pystyy ottamaan (halutessaan) vastuuta omista tunnetiloistaan. Kyllä mä useimmiten tajuan, että tää olo on mua, eikä kenenkään muun syy... Jos kerran vaikka joskus ruuhkassa hermostun ja toisen kerran ihan samankaltainen tilanne vaan naurattaa.. Eli se muutos tapahtuu minussa, eikä syy ole edessä hidastelevan ihmisen..
Ja näkökulman vaihtamisen taito, mietin asiaa toistenkin kannalta. Jos mulla on paha olo 5min, onko mulla oikeus v*ttuilla vaikka kumppanille raskaati ja aiheuttaa hänelle pitkäksi aikaa paha mieli, kun ite kohta oon taas hilpeä? Tai joku edessä hiihtävä vanhus, kauppareissu voi olla hänen ainoa kontakti ulkomaailmaan viikon aikana, niin onko mulla sairauteni takia oikeus edes mulkoilla pahasti ja pilata se?
Kyllä mäkin oon ollu "kuumakalle", mutta lääkkeet tasaa ja sitten omaehtoinen henkinen kasvu tuo vakautta sekin.. Mulla on myös kanttia pyytää anteeksi, jos sorrun ylilyönteihin.. Nää on hankalia nää mielen ongelmat.. Mieluummin olisin terve, mutta eipä tuo ole mun vallassa.. Huoh. - tikitak1
Mulla kans epävakaa todettu n.viis vuotta sitten ja voin kyllä sanoa että elämä on yhtä vuoristorataa. mulla monta osasto jaksoa takana, mutta nyt ei muutamaan vuoteen oo ollu onneksi. Oon työelämässä teen osa aika töitä ja osin siis oon eläkkeellä ja oon kyllä kokenu, että työ on mulle tosi tärkeä voimavara.
mulla lääkityksenä triptyl ja tenox. - beatrixxxx
mitä lääkityksiäteillä on? mulle kokeiltu kaikki muttane sivarit :P hyi vittu! voisin koittaa viel jotain????? antakee esimerkkejä... lithiumii oon meinannu..? kokemuksia?
mulla ei ole valehtelua vaan päin vastoin, jos joku valehtelee nii eliminoin sen ihmisen elämästäni tai jos en sitä tee, pidän turvaetäisyyttä... valtiolle tosin tulee lipsautettuu valkosia ;) mut se ei satuta ketään ;) - Epävakailija
Kiva lukea teidän kohtalotovereiden juttuja! Täällä kans yks epävakaa. Mulla on hyväksikäyttötausta. Sittemmin olen löytänyt kumppaneiksi tyyppejä, jotka olivat henkisesti väkivaltaisia. Ensimmäinen tällainen huono suhde kesti 3 vuotta ja toinen myöhemmin saman verran. Löydän nähtävästi aina kumppaniksi jotakin sekopäisiä miehiä mitä tulee seurustelusuhteisiin. Tai minulla ollut suhteita myös "normaaleihin" miehiin ,mutta nämä suhteet eivöt ole ikinä syventyneet. Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, naisterapeutin asiat menivät ok. Yritin mennä miesterapeutille, josko suhteeni miehiin olisi parantunut, mutta jopa siitä terapiasuhteesta tuli itsetuhoinen ja se terapia piti lopettaa..Eli elämäni menee jotenkin ok jos en ole tekemisissä miesten kanssa, nähtävästi..Ehkä tämä johtuu siitä että isä oli sadistinen enkä jotenkin osaa olla miesten kanssa vaan aina syntyy joku sekasotku. Olen tällä hetkellä sairaslomalla ja yritän käydä läpi traumaattista lapsuuttani. Epäilen pystynkö palaamaan täysipainoisesti työelämään, tai ehkä voisin jatkossa tehdä osa-aikaista työtä.
- Epävakailija
Lääkkeistä oon käyttänyt opamoxia, keskushermostoa rauhoittavat lääkkeet ovat ainoastaan auttaneet minua. Kaamosaika on minulle vaikeaa aikaa, kesät ovat helpompia. En tiedä, onko epävakailla joku aivokemiallinen vika ettei serotoniinia erity kunnolla. Tai en tiedä sitten.
Mullakin on vaikeus rentotutua, joudun suorastaan pakottamaan itseni rentoutumaan.. Olen ollut aina tosi levoton, luulen että se johtuu perusturvattomasta lapsuudesta. Olen meditoinut ahkerasti viime vuodet ja se on vähän auttanut. Yritän nyt harjoitella paikallaanolemista ja omien tunteiden hyväksymistä ja niistä puhumista. Turvalliset ihmisuhteet olisivat hyväksi, mutta niitä tuntuu olevan vaikeaa löytää. - mikä tämä on?
Täällä yksi epävakaan diagnoosin saanut 25-vuotias nainen.
Mielenkiintoista miten lapsuuden asiat vaikuttavatkin tähän, minun isäni oli poissaoleva (aina töissä tai työmatkoilla), vaikka olisi ollut kotona, niin huomiota ei saanut, koska tv:stä tuli urheilua tms. Kännissä myös aggressiivinen ja syyttävä.
Äiti heittäytyy edelleen marttyyriksi. Itsekin olen oppinut sen taidon aika hyvin. Olen päässyt monenmoisesta pälkähästä sen avulla.
Olen tasaantunut paljon viimeisen 2 vuoden aikana, mutta edelleen alkoholinkäyttö on holtitonta, ja käytös kännissä sitäkin pahempaa. Lukuisat seksisuhteet, pettämiskuviot jne...
Hoidossa olen ollut tähän asti vain masennuksen takia, ja lääkityksenä on anafranil juurikin siihen. Ahdistuneisuuteen en ole saanut mitään lääkettä enkä apua. Ahdistus tulee uniinkin, näen hirveitä painajaisia lähinnä "entisestä elämästäni" kun meni lujaa ja tuli tehtyä asioita joita en voi enää ottaa takaisin.
Unissa myös raivoan ihmisille ja huudan ja riehun, kun en sitä oikeassa elämässä enää pysty tekemään. Patoan kaikki vihan ja raivon tunteet sisälleni ja vaan hymyilen, kun tiedän että raivareilla saan vaan hullun leiman otsaani. (Jos en ole sitä jo saanut)
3 koulua olen jättänyt kesken, nyt olisi enää vuosi jäljellä tätä koulua jos kykenisin siellä käymään. Tällä hetkellä käyn noin kerran viikossa, yritän parhaani, mutta se ei riitä kun ei ahdistukseltaan pääse kotiovesta ulos. - Tiuku
Täällä kanssa yksi vastadiagnosoitu epävakaa,pari vuotta sitten saanut kakssuuntasen diagnoosi.
Diagnoosi mulle tuli SCID:n myötä ihan puskista,mutta nyt kun kuuden viikon osastojakson myötä olen käynyt elämää taakse päin,naksahteleepi palaset kohdilleen.Kaks kariutunutta liittoa,peruskoulun jälkeen ei loppuun saatettua koulutusta ja älytön määrä lyhyitä,kieroutuneita ihmissuhteita.Yhdenillanjuttuja.Äkkipikainen ja ailahtelevainen luonne ja varmaankin ikuinen kameleontti,mielipiteet ja tyyli kiinni seurasta.Bulimiaa,sekakäyttöä ja viinan kanssa läträämistä.Lapsuudessa hyväksikäyttöä ja olen isoäitini kasvattama.
Nyt olis ihan kiva kuulla tasottuneimmilta että mitenkäs jatkossa.Miten löytää sen oman identiteettinsä ja suunnan elämälleen?Lääkitys (lamictal ja seroguel) on himpun verran tasannut mielialoja,mutta vuoristorataa tässä mennään vieläkin,loivemmilla nousuilla ja laskuilla tosin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773