Kasvattinuoren palautus

Että silleen....

Hei. Ollaan kasvattipojan "vanhemmat". Kysyisin miten lopetaan tämä kasvattivanhempina oleminen. Lapsi on 16-vuotias nuori. Pitkäjuttu mutta meille riitti... Nuori on tavannut parikertaa kymmenenvuoden aikana elossa olevan äitinsä. Hänen äitinsä on kuitenkin lapsen huoltaja emme me. Emme saa mitään palkkaa. Eli mihin kasvattilapsi palautetaan, kun biologinen äiti tuskin avaa edes ovea. Kiitti etukäteen teille.

3

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohoh.

      Lastensuojelun työntekijöishin sosiaalilautakuntaan yhteys. Ei kenenkään kasvattivanhempi voi olla ilman sosiaalityöntekijöiden hyväksymistä täällä suomessa. Sen jo lakikin sanelee lastensuojelutyössä. Jos toimit sijaisvanhempana niin siitähän saa hoitopalkkion ym. kulukorvaukset.Oletkos ollut tälläisestä tietoinen.Ensin tietysti lastensuojelu tarkistaa sinun tai perheesi kyvyn toimia sijaisvanhempina. Jos näin olet toiminut kuten kirjoitit niin ota nyt hyvä ihminen lastensuojeluun yhteys kiireesti.

      • Kasvattilapsi nuori

        Ei muuten saada kun nuori on kasvattilapsi. Lapsi saa toimeentulotuen joka kuukausi. Sillä katetaan viikkorahat, vaatteet, ruoka jne. Ei siis juuri juhlita rahallisesti. Kasvattilapset on väliinputoajai eli heille ei kuulu juuri mitkään tukitoimet. He eivät saa jälkihuoltoa jne. Huoltajuus on elossa olevalla äidillä vaikkei lapsi juurikaan tätä tunne. Sosiaalilautakunta tarkasti 14- vuotta sitten perheemme kodin muuten ovat käyneet kerranvuodessa tunnin istumassa ja myöntämässä seuraavanvuoden toimeentulotuen nuorelle. Heitä ei juuri muu kiinosta. Nuori on tullut murrosikään ja tarvittaisiin itse hieman tukea mutta sitä ei näytä olevan tarjolla. Kukaan ei välitä koska nuori ei ole lastensuojelun asiakas! Meidän tulot lasketaan ja niillä kyllä kaikki tarvittava esim. Mopokortti, mopo jne kustannetaan. Nyt ei ole rahasta kyse vaan me ei enään jakseta kun mistään ei saada kasvatuksellista tukea. Kasvattilapsi tuli äidin ja meidän välisellä sopimuksella asumaan meille taaperoikäisenä jos emme olisi poikaa ottaneet olisi hänet todennäköisesti huostaanotettu ja silloin asiat olisivat olleet toisin.


      • rohkeesti eteenpäin
        Kasvattilapsi nuori kirjoitti:

        Ei muuten saada kun nuori on kasvattilapsi. Lapsi saa toimeentulotuen joka kuukausi. Sillä katetaan viikkorahat, vaatteet, ruoka jne. Ei siis juuri juhlita rahallisesti. Kasvattilapset on väliinputoajai eli heille ei kuulu juuri mitkään tukitoimet. He eivät saa jälkihuoltoa jne. Huoltajuus on elossa olevalla äidillä vaikkei lapsi juurikaan tätä tunne. Sosiaalilautakunta tarkasti 14- vuotta sitten perheemme kodin muuten ovat käyneet kerranvuodessa tunnin istumassa ja myöntämässä seuraavanvuoden toimeentulotuen nuorelle. Heitä ei juuri muu kiinosta. Nuori on tullut murrosikään ja tarvittaisiin itse hieman tukea mutta sitä ei näytä olevan tarjolla. Kukaan ei välitä koska nuori ei ole lastensuojelun asiakas! Meidän tulot lasketaan ja niillä kyllä kaikki tarvittava esim. Mopokortti, mopo jne kustannetaan. Nyt ei ole rahasta kyse vaan me ei enään jakseta kun mistään ei saada kasvatuksellista tukea. Kasvattilapsi tuli äidin ja meidän välisellä sopimuksella asumaan meille taaperoikäisenä jos emme olisi poikaa ottaneet olisi hänet todennäköisesti huostaanotettu ja silloin asiat olisivat olleet toisin.

        En tarkoittanut rahallista asiaa mutta en ole kuullutkaan moisesta kasvattilapsi jutusta. Jotenkin tuntuu vanhanaikaiselta. Sosiaalitoimeen silti yhteys jos sieltä löytyy selvyyttä ja tarkistakaa miten lastensuojeluasiat menee niin tulee selvyys. Ei sijaisperheetkään missään rahassa kylve. Kaikki menee mitä tulee jos vaan lapset haluaa pukea hyvin, syöttää ja antaa niiden harrastaa ja joskus pääsevät lomallekkin. Eli normi elämää. Niin olette tainneet tehdä jonkin keskenäisen sopimuksen lapsen äidin kanssa? Olisi kannattanut varmaan tehdä se lastensuojelun kanssa joskus muinoin. Olisitte saaneet tukea niin henkisesti kuin rahallisestikkin. Kyllä lapsi pyritään ensisijaisesti sijoittamaan lähisukulaisen luokse jos se on mahdollista. Jos ei ole niin sitten vasta sijoitetaan toisiin koteihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe