Siviilipalvelus ja yliopisto-opinnot?

pian kutsuntoihin

Onnistuuko samaan aikaan sivarin suorittaminen ja lääkiksessä opiskelu, mitäs luulette? Olen nyt abi ja 2013 astumassa palvelukseen, kutsunnat ovat vielä siis edessä. Ja koska uskoisin että minulla on ok mahdollisuudet päästä lääkikseen (jos siis EN pääse ekalla yrittämällä, niin minulla on vähän eri suunnitelmat, mutta niistä ei tartte puhua tässä ja nyt) ekallakin, sen verran hyvin on koulussa mennyt. Ja jos satun pääsemään, niin aloittanen sivarin 2013 kesällä.

Pitäisikö lykätä opiskelun aloittamista vuodella vai mitä luulette onnistuuko opiskelu edes jossain määrin sivarin aikana, koska siellähän ollaan vain 8h päivässä "töissä" ja illat ja viikonloput vapaina, jolloin lukuaikaa on mielin määrin. Ajattelin, että eihän minun tarvitse edes samaa tahtia niitä kursseja suorittaa kuin muut opiskelijat vaan rajoittuneen ajan takia voisin suorittaa niitä vähän hitaammalla ohjelmalla ja esim. vain puolet normaalista ekan vuoden suoritusmäärästä, koska minusta tämäkin olisi parempi kuin ei mitään.

Olisin siis valitsemassa sivarin vain yliopiston takia, muutoin menen ehkä inttiin. Haluaisinkin siksi kuulla muitten, mielellään lääkiksessä jo opiskelevien mielipiteitä.

5

4151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JK

      Minä suoritin siviilipalveluksen lukiossa 1,5 vuotta sitten. Ennen siviilipalvelusta olin hakenut yliopistoon, vaan en päässyt ensimmäisellä yrityksellä, joten siviilipalveluksen ja (yliopisto-)opiskelun yhteensovittaminen ei ollut minulle ajankohtaista.

      Pääsin yliopistoon syksyllä 2011, kolmisen kuukautta siviilipalveluksen päättymisen jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olen varma, ettei sivariaikana kannata haaveilla ainakaan täyspainoitteisesta opiskelusta. Minulla oli siviilipalvelusaikana muistaakseni noin 8 tunnin työpäivät ja olin päivien päätteeksi aika väsynyt. Tosin jokainen päivä oli kovin erilainen, kuten koululta voi odottaa. Silti jaksoin opiskella siinä työn ohessa kaksiin pääsykokeisiin. Riippuu toki myös siitä, missä asuin-, opiskelu- ja siviilipalveluspaikkasi (tulevaisuudessa) ovat. Jos suoritat sivarin esim. Itä-Suomessa, voi olla hankala opiskella lähikursseja Länsi-Suomessa. ;)

      Sivarin aikana voi jossain määrin opiskella kursseja, joilla läsnäolo ei ole niin tärkeää. Mutta sitten tulee tämä opintotuen ongelma. Opintoja pitäisi saada vuodessa kasaan semmoiset 45 op., jotta Kela pysyy tyytyväisenä, mutta 60 op. on aika tavallinen määrä, jos tavoitteena on valmistua viidessä vuodessa. Tämän vuoksi kannattaa todella punnita, onnistuuko opiskelu ja sivari samanaikaisesti!

      Voithan sinä aloittaa opinnot, jos niihin pääset! Jatkaisit niitä niin pitkälle kuin mahdollista. Aina voit kokeilla, jaksatko olla ensin töissä sivarissa ja sitten päälle yliopiston opiskelut. Sivarin suorittaminen ei kuitenkaan ole pois opiskeluajasta tai tukikuukausista. Eräs opiskelukaverini aloitti opinnot samaan aikaan kuin minä (9/2011), jatkoi jouluun asti ja tammikuussa meni armeijaan. Hän jatkaa tällä hetkellä siitä, mihin aiemmin jäi.

    • kiitoksia:D

      Eli siis teoriassa mahdollista, kiitoksia. Ja kuten sanoin ekassa postauksessakin, ei tarvitsisi edes täysmääräistä opiskelua enkä välttämättä edes opintotukea koska saanen asua vanhempien kämpillä sivarin ajan, ja sivarin suoritan todennäkösesti Helsingissä missä asunkin, ja tänne olen siis pyrkimässä yliopistoonkin. Eli en välttämättä tarvitse sitä 45 op:täkään edes siinä vuodessa, ajatusmaailmani on semmonen että parempi vähän tai alle tavoitteen kuin ei mitään. Pointti lyhykäisyydessään on siis siinä ettei sivarin takia tarttisi kokonaan lykätä opintojen alottamista. Intin takia se olis käytännössä pakko, mutta valitten sivarin just tän opiskelun takia.

      • sdagsdg

        Lääkiksessä ei toimi tuo osa-aikainen opiskelu samalla tavalla kuin muissa tiedekunnissa. Opiskelu on luokkamaista ja kurssit ovat usein edellytyksenä seuraavaa kurssia varten. Eli vaikka saisit osan kursseista kasaan sivarivuotenasi, joudut kuitenkin seuraavana vuonna aloittamaan seuraavan kurssin kanssa alusta.


    • LL

      Eikö sun kannattaisi lykätä sitä sivaria vähän myöhemmäksi, jos onnistut pääsemään lääkikseen heti ensi yrittämällä. Opiskeluissa on kuitenkin aika paljon pakollista läsnäoloa vaativaa. Toisaalta taas sivarin suorittamisesta myöhemmin vaikkapa tutkijana voi saada enempi ammatillista hyötyä myöhemmässä vaiheessa opiskelua. Silloin saattaa onnistua jo jonkinlainen työntekokin sivarin ohessa, jos motivaatiota riittää.

    • asdqw4142412412

      Lääkiksessä on opiskelu enemmän koulumaista kun muissa yliopistoissa, sinulle käytännössä tehdään lukujärjestys, eikä ns. omaa vapautta ole paljoa. Lisäksi on paljon läsnäoloa vaativia luentoja, tms, jotka osuvat päivälle milloin olet töissä. Ei onnistu siis välttämättä tuollainen hitaammin opiskelu.

      Tietysti parhaan vastauksen saat, kun pistät lääkikseen opintoneuvojalle tms. sähköpostia ja kysyt asiasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe