11 lasta ja vanhemmat

juu ei ole

Äiti "työtön" isä "opiskelija" ja elämä maksatetaan vuosikaudet yhteiskunnalla. Onko tää mielestänne hieno homma?

14

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Ei ole, mutta tuollaisia ihmisiä on Suomessa paljon.

      • Että näin

        Tiedätkö että suurperheiden määrä suhteessa kaikkiin perheisiin suomessa on muutaman promillen luokkaa. Suurperhe on harvinaisuus.
        Tavallisesti surperhe johtuu uskonnosta tai perinteestä.
        Suomalaisessa perheessä on tavallisesti 1-3 lasta.


      • .........
        Että näin kirjoitti:

        Tiedätkö että suurperheiden määrä suhteessa kaikkiin perheisiin suomessa on muutaman promillen luokkaa. Suurperhe on harvinaisuus.
        Tavallisesti surperhe johtuu uskonnosta tai perinteestä.
        Suomalaisessa perheessä on tavallisesti 1-3 lasta.

        Tarkoitin että "Äiti "työtön" isä "opiskelija" ja elämä maksatetaan vuosikaudet yhteiskunnalla." -perheitä on paljon, muttei tosiaan 11 lapsisia ole niin "paljon". Anteeksi, kun sivuutin otsikon.


    • gfgfdgd

      Haluisimpa nähdä yhdenkin suurperheen vanhemmat jotka molemmat käyvät työelämässä ja maksavat kaikki viulut itse. Patalaiskoja suurperheitä kyllä löytyy pilvin pimein jotka tekevät lapsia rahasta.

      • kohtupois

      • äiti x 7

        Oho! No, meitä et taida nähdä, mutta meillä 7 lasta ja minä ja mies töissä. Ja itse asiassa kaikista tuttavaperheistäni, jossa on monta lasta, vanhemmat käyvät töissä, mikäli äiti ei ole hoitovapaalla. Minulla taas se käsity/kokemus että lapsettomat kieltäytyvät helpommin työelämästä. Kotiin kun saa niin hyvin rahaa että yksi tai kaksi pärjää ilman töitäkin.


      • Duunarimutsi
        äiti x 7 kirjoitti:

        Oho! No, meitä et taida nähdä, mutta meillä 7 lasta ja minä ja mies töissä. Ja itse asiassa kaikista tuttavaperheistäni, jossa on monta lasta, vanhemmat käyvät töissä, mikäli äiti ei ole hoitovapaalla. Minulla taas se käsity/kokemus että lapsettomat kieltäytyvät helpommin työelämästä. Kotiin kun saa niin hyvin rahaa että yksi tai kaksi pärjää ilman töitäkin.

        Onko sinulla sellainen tunne, että aikasi riittää hyvin näille 7:lle lapsellesi? Itselläni on vain kolme lasta ja minä tunsin itseni joskus kovin riittämättömäksi, kun olin auttanut esimerkiksi yhtä lastani tunnin englannin läksyissä, enkä millään olisi enää jaksanut opettaa nuorimmaiselle matematiikan helppojakaan yhtälöitä.

        Minulla kyllä mieskin auttoi paljon lasten hoidossa ja koulutehtävissä, mutta silti esimerkiksi meidän taloudelliset resurssit eivät ehkä olisi riittäneet maksaa useamman kuin kahden lapsen samanaikaista autokoulua, vaikka olemme kyllä aina säästäneet "pahanpäivän varalle".

        Olemme myös yrittäneet matkustella paljon lasten kanssa sekä kotimaassa, että ulkomailla. Minusta on tärkeää viedä lapsia historiallisille paikoille, koska se tekee esimerkiksi historian opiskelun koulussa helpommaksi. On konkreettisia muistoja paikoista, joissa on tapahtunut historiallisesti merkittäviä asioita.

        Olenkohan minä sitten ns. ylisuorittaja, kun haluan, että lapseni menestyisivät elämässä ja pyrin luomaan heille siihen hyvät alkuasetelmat? Jos minulla olisi enemmän lapsia, en usko että mitenkään pystyisin heitä tasavertaisesti yhtälailla tukemaan.

        En ole ihminen, joka jättää asiat "herran huomaan" tai ans kattoo ny - periaatteella vahvasti luottaisin, että kyllä "elämä kantaa" ja lapset suurperheessä "kasvattavat toisiaan". Sisaruksia pitää olla, mutta liika on liikaa ja kääntyy haitaksi.


      • äitix7
        Duunarimutsi kirjoitti:

        Onko sinulla sellainen tunne, että aikasi riittää hyvin näille 7:lle lapsellesi? Itselläni on vain kolme lasta ja minä tunsin itseni joskus kovin riittämättömäksi, kun olin auttanut esimerkiksi yhtä lastani tunnin englannin läksyissä, enkä millään olisi enää jaksanut opettaa nuorimmaiselle matematiikan helppojakaan yhtälöitä.

        Minulla kyllä mieskin auttoi paljon lasten hoidossa ja koulutehtävissä, mutta silti esimerkiksi meidän taloudelliset resurssit eivät ehkä olisi riittäneet maksaa useamman kuin kahden lapsen samanaikaista autokoulua, vaikka olemme kyllä aina säästäneet "pahanpäivän varalle".

        Olemme myös yrittäneet matkustella paljon lasten kanssa sekä kotimaassa, että ulkomailla. Minusta on tärkeää viedä lapsia historiallisille paikoille, koska se tekee esimerkiksi historian opiskelun koulussa helpommaksi. On konkreettisia muistoja paikoista, joissa on tapahtunut historiallisesti merkittäviä asioita.

        Olenkohan minä sitten ns. ylisuorittaja, kun haluan, että lapseni menestyisivät elämässä ja pyrin luomaan heille siihen hyvät alkuasetelmat? Jos minulla olisi enemmän lapsia, en usko että mitenkään pystyisin heitä tasavertaisesti yhtälailla tukemaan.

        En ole ihminen, joka jättää asiat "herran huomaan" tai ans kattoo ny - periaatteella vahvasti luottaisin, että kyllä "elämä kantaa" ja lapset suurperheessä "kasvattavat toisiaan". Sisaruksia pitää olla, mutta liika on liikaa ja kääntyy haitaksi.

        En voi sanoa että aikani ongelmitta riittäisi kaikille lapsille. Tarvitaan suunnittelua ja priorisointia. Mutta olemme kotona viihtyvää sorttia ja perhekeskeisiä. Se auttaa ajanhallinassa.Mutta kyllähän riittämättömyyden tunne tuttu minullekin on. Mieheni tienaa hyvin ja taloudellisia ongelmia meillä ei ole. Ei edes äitiyslomieni aikana. Siksi onkin koomista lukea tuota nurinaa siitä, miten suurperheelliset "tienaavat" lapsilla. Kyllä meillä leipä revitään ihan muualta kuin lapslisistä, lapslisät ovat aika pieni osa tulojamme :) Sitä, millaiset lähtökohdat lapsemme tässä perheessä saavat, en osaa sanoa. Aika näyttää. Kaikkihan me parasta lapsillemme tahdomme.


      • lopo

      • poisongirl1

        Noh noh!

        Nykymittakaavan mukaan meidän perhe on "suurperhe" meillä 4 lasta. Miehelläni on oma yritys ja minäkin käyn töissä eli aika lailla maksetaan kaikki viulut itse ei ole tarvinnut 12 vuoteen käydä missään sossun luukulla että silleen.


      • *'*
        poisongirl1 kirjoitti:

        Noh noh!

        Nykymittakaavan mukaan meidän perhe on "suurperhe" meillä 4 lasta. Miehelläni on oma yritys ja minäkin käyn töissä eli aika lailla maksetaan kaikki viulut itse ei ole tarvinnut 12 vuoteen käydä missään sossun luukulla että silleen.

        Ai että ihan silleen.


      • poisongirl1
        *'* kirjoitti:

        Ai että ihan silleen.

        Juu näillä mennään...


    • pientä rajaa
      • kärsimys

        Aika paljon maapallo kärsii myös sellaisten ihmisten takia, jotka eivät kunnioita muita ihmisiä...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1117
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe