Verkolla vai ilman

Raskasbetoni

Onko moni jättänyt verkot pois valuharkko talon sisä seinistä vai pitäisikö kysyä onko moni verkottanut?

17

2204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä tee sitä virhettä

      Järkevä verkottaa kaikki kivitalon seinät molemmin puolin

      • 5435

        Sip ja kevytbetoniharkot ovat kaukana kivestä ja valuharkosta kuten lammi on nyt kyse. Eikä todellakaan tarvitse mitään verkkoja.


    • ei haleillut

      Ei ollut valuharkko vaan kevytbetoni, mutta vastataan kuitenkin:

      Verkotettiin ikkunoiden ympärykset ja muut riskikohdat kuten välipohjan kohta portaikon seinällä jne.

      Muutamia halkeamia tuli tasoitteen kuivuessa erityisesti ikkunoiden ympärystöihin, yleensä niin että halkama "alkoi" siitä missä tiesin verkon loppuvan... Näiden paikkaaminen oli helppo homma, mutta jos nyt rakentaisin uudelleen niin verkottaisin kaikki seinät niin ei tarvisi sitä pientäkään paikkailua (toivottavasti) tehdä. Ei se verkotus kovin kummoinen kustannus kuitenkaan ole.

      Paras tapa välttyä halkeilulta on antaa rungon kuivua riittävästi.

    • 5554

      Missä ohjeessa kehoitetaan verkottammaan betonitalon seinät, ei missään.

      • Muut jääköön huomiotta

        Kaikissa järkevissä ohjeissa


      • 5666
        Muut jääköön huomiotta kirjoitti:

        Kaikissa järkevissä ohjeissa

        Ei ainkaan lammitalon ohjeissa.


    • verkotkotkot

      Seinätasoitteet kun tuppaavat ilman pintavahvikekangasta halkeileen.

      • 5435

        Ei ainakaan lammiharkossa halkeile, koska harkon pinta on rosoinen ja siihen tarttu laasti hyvin ilman verkkoja. Eikä seinä myöskää elä kuten ehkä muuratut elävät.


      • Fdkdkdkkd
        5435 kirjoitti:

        Ei ainakaan lammiharkossa halkeile, koska harkon pinta on rosoinen ja siihen tarttu laasti hyvin ilman verkkoja. Eikä seinä myöskää elä kuten ehkä muuratut elävät.

        - miten muurattu seinä "elää"?

        - jos valuseinä on niin stabiili niin miksi valetut betonilattiat halkeilevat, käpristelevät ja nousevat nurkista (laskeakseen taas myöhemmin)? Laitetaanko sen valuharkon sisään jotain kallista erikoisbetonia? :-)

        Eikä se seinä millään harkolla mihinkään halkea. Se mikä halkeaa on 99% tapauksista tasoite joka repeilee kuivuessaan.


    • 3466yy

      Vastaaja huom: valuharkko=betonista valettu harkko joka veltaa betonilla. Ei verkoteta.

    • Tonnin stiflat

      Olen itse tuollaisen Lammiseinän nähnyt, missä oli hiushalkeamia paljon. Ei voi kun ihmetellä, miksi säästetään väärässä kohdassa!

      • 33344456

        Sisäpuolelta ehdottomasti pintavahvikekangas riippumatta harkosta. Tavara maksaa reilun euron neliö ja itse liimailin pohjatasoitteen päälle muutamassa päivässä koko talon läpi. Tällöin toki liimaan menee vielä parisataa. Mutta kokonaisuudessaankin max 800e koko talo rätitettynä. Voi sen kankaan toki upottaa tasoitteeseenkin.


      • Tonnin stiflat
        33344456 kirjoitti:

        Sisäpuolelta ehdottomasti pintavahvikekangas riippumatta harkosta. Tavara maksaa reilun euron neliö ja itse liimailin pohjatasoitteen päälle muutamassa päivässä koko talon läpi. Tällöin toki liimaan menee vielä parisataa. Mutta kokonaisuudessaankin max 800e koko talo rätitettynä. Voi sen kankaan toki upottaa tasoitteeseenkin.

        Aika paljon saa olla neliöitä että saa 600€ menemään verkotukseen. Mitä hyötyä on liimailla kun helpommin ja halvemmalla saa paineltua tasoitteeseen?

        Olikohan metrin leveä vahvikeverkko rulla muistakseni reilu 20€/50m (etelässä)


      • 11+5
        Tonnin stiflat kirjoitti:

        Aika paljon saa olla neliöitä että saa 600€ menemään verkotukseen. Mitä hyötyä on liimailla kun helpommin ja halvemmalla saa paineltua tasoitteeseen?

        Olikohan metrin leveä vahvikeverkko rulla muistakseni reilu 20€/50m (etelässä)

        Etelässä firman alennuksilla noin 60e / 50m rulla. Normihinta esim. K-raudassa on 100e, että ihan ei pidä arviosi paikkaansa.

        Meillä 210m2 talossa meni 9 tai 10 rullaa vahvikekangasta. Ja jätettiin tekninen tila ja varasto laittamatta. Eli 540-600e meni pinnanvahvikekankaisiin.

        Laastin sekaan kankaan painaminen hidastaa kierrosta selvästi, eikä sitä ilmaiseksi tasoitemiehet tee. Sitä paitsi yllättävän suuri aika kankaan kanssa leikkimisestä menee leikkelyyn. Mitä olen kuullut niin 3e neliö ottavat kankaan laitosta materiaaleineen. Eli 200m2 talossa puolisentoista tonnia. Kyllä siinä vielä itse palkoille jää.


      • Tonnin stiflat
        11+5 kirjoitti:

        Etelässä firman alennuksilla noin 60e / 50m rulla. Normihinta esim. K-raudassa on 100e, että ihan ei pidä arviosi paikkaansa.

        Meillä 210m2 talossa meni 9 tai 10 rullaa vahvikekangasta. Ja jätettiin tekninen tila ja varasto laittamatta. Eli 540-600e meni pinnanvahvikekankaisiin.

        Laastin sekaan kankaan painaminen hidastaa kierrosta selvästi, eikä sitä ilmaiseksi tasoitemiehet tee. Sitä paitsi yllättävän suuri aika kankaan kanssa leikkimisestä menee leikkelyyn. Mitä olen kuullut niin 3e neliö ottavat kankaan laitosta materiaaleineen. Eli 200m2 talossa puolisentoista tonnia. Kyllä siinä vielä itse palkoille jää.

        Noin se menee Suomessa, pitää mennä etelämmäksi...

        MIten se painelu muka hidastaa? Liimaushan se on yksi turha työvaihe lisää?


    • Tasoitus

      Aivan sama mistä harkosta seinät ovat tehty. Tasoitteissa on vettä. Tasoitteen kuivuessa tasoitteesta haihtuu vettä ja tasoite kutistuu. Ilman pintavahvikekangasta on mahdollista että seinään ilmestyy halkeamia tasoitteen kutistumisen seurauksena.

      Pintavahvikekangaskaan ei aina estä halkeamia kun tasoite määrä on seinässä useita millimetrejä.

      Kipsipohjaiset tasoitteet kutistuvat kaikista vähiten jos ollenkaan. Sementtipohjaiset tasoitteet kutistuvat eniten.

    • Lammi on paras

      Lammi ei suosittele pintavahvikekangasta, sillä Lammiharkko on vaan paras.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe