vihaan kuukautisia ;( ,,,

14 vuotias itkiä

huomenna alkaa taas koulu syysloman jälkeen ja onneksi menkat ei pilannu mun syys lomaani,mutta tänään huomasin pissalla ollessani wc-paperiin jääneen jotain punertavaa.mua masentaa ja itken taas,koska pelkään kuukautisia.pitää koko ajan kotona ja koulussa rampata vessassä se on niin ärsyttävää! ;( aina kun mulla on kuukautiset makaan vaan sängyllä koko päivän koulusta tultuani,kun ei tunnu kivalta kävellä kuukautisten aikana.tahtoisin vaikka halata äitiäni kun mua pelottaa/ärsyttää! olisin paljon iloisempi jos kuukautisia ei olis olemassakaan! ;(( ,, aina stressaa ja pelkään koska menkkani taas alkavat,koska menkkojen aikana en ole yhtään oma itseni ja haluaisin vain nauttia elämästäni. kaikki varmaan nauravat siellä ruudun takana,mutta ei voi sille mitään. olen varmaan ainut joka pelkää menkkoja joka itkee niiden takia joka kerta.

21

3211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • periodssuckss

      ymmärrän mitä tarkoitat... taidan itsekkin olla sellaista sorttia joka kokee menkat ehkä liian raskaasti...:(
      itsellä ne ovat olleet jo useamman vuoden, mutta tuntuu etten ole vieläkään tottunut, vaikka niin aina vakuutellaan...
      mitään pillereitäkään en voi syödä migreenin takia joten siirtämiset yms taitavat olla minun kohdallani mahdottomia ;(

    • 14 vuotias itkiä

      MÄ VIHAAN MENKKOJA YLI KAIKEN, EN KESTÄ NIIT YHTÄÄ, KOKO ELÄMÄ ON IHAN TUSKAA JA PELKOO NIIDEN VUOKS! OLKAA ONNELLISII ILMAN NIIT, KYL NIIST SAA VIEL KITUU!!!

      NE ON IHAN KAUHEITA, ON VAA PAHA OLLA JA PELKÄÄ SEURAAVII,

    • sdkalkdklad

      Mikä niissä eniten pelottaa? Onko kipuja vai mikä on se pahin juttu?

      Tamponien tai kuukupin kanssa menkat ovat huomaamattomammat. Pelkkien siteiden kanssa on stressaavampaa, kun saa aina pelätä vuotaako ohi, ja se tuntuu ällöttävältä kun nousee seisomaan ja vuotoa valahtaa hirveä määrä.

      Kuukuppi voi olla neitsyelle vähän hankala (muttei mahdoton jos motivaatiota riittää), mutta tamponi on kyllä ihan helppokäyttöinen ja tekee menkoista paljon siedettävämmät.

      Jos vuotaa kauhean paljon, niin kannattaa käydä mittauttamassa Hb välillä ettei tule anemiaa. Jos taas on pahoja kipuja, niin särkylääkkeitä voi ottaa jo vähän ennen menkkoja niin auttaa paremmin. Lisäksi kannattaa ehdottomasti merkata kalenteriin aina koska on menkat niin pystyy vähän paremmin ennustamaan koska ne olisivat tuloillaan.

      Kyllä menkkoihin helpotusta löytyy ja kannattaa ehdottomasti sellaista hakea, jos tuntuu siltä että elämä on ihan kamalaa niiden vuoksi. Mutta ihan ensin kannattaa varmaan miettiä, mikä tai mitkä asiat tarkalleen ottaen ovat niitä kamalimpia.

    • valivali1234

      työ vaan vihaatte menkkoja,mut ajatelkaapa sellaisia ihmisiä esim minua jonka menkat on todella todella runsaat,joudun ekojen menkkapäivien aikana syömään 10kpl tabuja per päivä,että pystyy ylipäänsä olemaan jalkeilla!!saati kauppaa tai lenkille lähtö,taas nappia naamarii.hb laskenu 6kk 10 yksikköä,eli 120-> 110.ois ees niitä kipuja mut ei!!!!!!

    • zerofangora

      Jos alkaa kuukautiset esim 11 vuotiaana minkä kokoinen side pitäisi olla?
      Ja millaisia oireita ennen kuukautisia tulee? Kuulemma sattuu mahaan ihan sairaasti. Olisi kivaa tietää.=)

      • sdddfgf

        Ei se iästä riipu vaan vuodon määrästä. Siteet myös on aika samankokoisia kaikki, siis normaalit päivällä käytettävät. Sitten on tietysti pitkiä yösiteitä ja pieniä ja ohkaisia pikkuhousunsuojia. Lisäksi siteitä voi olla siivekkeillä tai ilman. Jos on runsaat menkat niin siivekkeelliset on parempia.

        Mahaan sattuminen on yksilöllistä. Ja yleensä siis jos sattuu niin sattuu menkkojen aikana, ei niinkään niitä ennen.


      • pikkku :D

        jooh noh siis siteen tulisi olla istuvan kokoinen käyttäjälle pikkuhousuun sopiva. sitä ei oikein voi määrittää mutta kyllä se sopiva sovittamalla ja arvioimalla löytyy.
        vuodon suuruus pitää kuitenkin huomioida tarkastin.ja siitä mahakivusta kaikki eivat tunne sitä/kaikille ei tule sitä se on niin yksilököhtaista. itelläni kyllä sattuu jatkuvastin mahaan ja on huono olo. mutta kaikki9 selviää aikanaan.


    • grr4

      Ymmärrän mitä tarkoitat ja en naura yhtään. vaikka minulla alkoi vasta tänään mankat voin silti sanoa omatapuoletanikin etten itsekkään halua juuri puhua asiasta muiden kanssa ja ajatuskin siitä kammottaa minua. en juuri ole menkkojen alkamisen jälkeen kävellyt sillä side hankaa . en tiedä miten pitäisi suhtautua mutta haluaisin jo menkkojen löppuvan. en ymmärrä miksi menkkani ovat virtsan ka veren sekoitusra mutta kai se on normaalia alussa vai? mut joo ymmärrän suo täysin

      • dfdfds

        Tuskin on virtsan ja veren sekoitusta. Limakalvoa sen sijaan kyllä poistuu, eli ei menkat ole vain pelkkää verta.


      • Vittu!!!
        dfdfds kirjoitti:

        Tuskin on virtsan ja veren sekoitusta. Limakalvoa sen sijaan kyllä poistuu, eli ei menkat ole vain pelkkää verta.

        Mul on kans menkat ja vittu mä vihaan niitä !!!! Haluun niist eroo ja nopeesti ;(((


      • Perkele!!
        Vittu!!! kirjoitti:

        Mul on kans menkat ja vittu mä vihaan niitä !!!! Haluun niist eroo ja nopeesti ;(((

        Mäki vihaan menkkoja kun ei voi nauttii elämästä niiden paska menkkojen takii...!!!!!


      • ksakdlaksd
        Perkele!! kirjoitti:

        Mäki vihaan menkkoja kun ei voi nauttii elämästä niiden paska menkkojen takii...!!!!!

        Kannattaisi koittaa ottaa sellainen käytännöllinen asenne asiaan siinä ongelmassa rypemisen sijaan. Eli miettiä, mikä menkoissa eniten aiheuttaa ongelmia ja miettiä, mitä asialle olisi tehtävissä. Kipuihin kannattaa tietenkin kokeilla lääkkeitä, valuvasta "kuset housussa" -tunteesta pääsee kun käyttää tamponia tai kuukuppia jne. Jos on ihan haitallisen runsaat menkat (eli hb kannattaa mittauttaa, se huononee jos vuotaa kauheasti) niin siihenkin voi saada hormonilääkitystä jne. Eihän ne menkat nyt mitään suurta nautintoa ole, mutta kuitenkin aika paljon asialle voi myös tehdä että ne eivät haittaisi elämää niin kauheasti.


      • 12vtyttö

        Moi, mä oon 12v ja mulla on kyllä aikaa ku menkat alko. Vihaan niitä tänään jouduin käyä yöllä vessassa.. Koska yösiteet loppu. Tää on ärsyttävää.


    • Kun on kamalaa

      Mä ymmärrän sua täysin ap!:(

      Mul alko taas tänään menkat ja maha saatanan kipee! Kylkiasennossa ku on ni tuntuu ku kohtu revittäs irti. Oksettaa koko ajan ja kädet hikoaa ku sattuu. Oon ottanu jo 2 buranaa tänään ja ootan vielki et toi yks tehois ku söin vähän aikaa sit ni se ei ala heti toimia:(

      En tiie saanks olla huomen koulust pois,toivottavast koska trkis miel tappaa itteni OIKEESTI. Itkinki tänään ja sain nukuttuu sen 1 tunnin ku heräsin kipuu..

      Mullaki just toi et pelkään menkkoi koska sattuu ja ravaan vessas jatkuvast ettei vaa ois alkanu tms. Mul on just silkee et sattuu ja sit tokaan päivään erittäin runsas vuoto ja kipua. Kolmas ihan normi ja sit neljäs runsas ja loppuu illalla ja sit yöl alkaa taas tyhjentää ja viiden päivän pääst kokonaisuudessaa ohi.


      Kiva ku mun ope on rasittava akka ja hirvee raivooja. Sil itellää vissii kans PMS mitälie oireit et toivottavast ymmärtää jos en mee huomen kouluu..

      Tsemppiä ja halaus

      • sdfdfsfd

        Kannattaa kokeilla särkylääkkeiden lisäksi kivun hoitoon lämpötyynyä tai kuumavesipulloa. Auttaa yllättävän paljon.


    • tälle_ei_voi_mitään

      Taisitte syntyä väärään sukupuoleen. Jos naiseksi syntyy on naiseus myös hyväksyttävä.

    • Tetietämättömät

      Mulla ei oo alkanu vielä, mut tulee alkamaan tänä vuonna. En odota niitä, vaikka oonkin vähän innoissaan. Mutta sitten, kun on ekat, niin ne on usein runsaat ja voi olla kivuliaatkin Älkää valittako jos teille on menkat! Se kuuluu naiseksi tulemiseen ja sille ei voi mitään! Ottakaa asia positiivisesti. Esim jos on kamalat kivut, voitte jäädä koulusta pois. Älkää valittako kun asialle ei voida tehdä mitään. Oloa helpottaa säärkylääkkeet ja kauratyynyt. On hyvä syödä jotain sokerista runsaimpien menkkojen aikana.

    • paniikkia

      no ei niihin totu 25 vuoteenkaan. Kuukautisten takia lopetin juoksemisen. Mieti vaan n.13 krt vuodessa, n.6 päivää kerralla eli n.78 päivää joka vuosi, eli 1950 päivää 25 vuodessa..Kyllä se siitä kuulemma.. Niiden kanssa pärjää ja pystyy elämään mutta ei niistä tarvitse pitää ja niitä voi vihata.
      Kannattaa käydä oikealla gynekologilla tai oman kunnan e-neuvolan lekurilla, vaihtoehtoja on kyllä mutta koululääkäri ei niitä joko tiedä tai halua kertoa.

    • JaatisenMilla

      Mua ällötää jos käyn vessas nii aina ku pyyhin paperi on ihan KIRKKAAN PUNAISESSA VERESSÄ JA veri on ällöö :(

    • Anonyymi

      itsekkin vihaan menkkoja. kokoajan joutuu pelkäämään tuleeko ohi tai yli, ja vessassa ramppaaminen on väsyttävää. joo, eihän siellä tarvitsisi ranpata, mutta itse käyn oikeasti vähintään 30min välein vessassa, vaikka siteen vaihdankin yleensä 4-8 tunnin välein. vihaan vain sitä tunnetta, kun tuntuu että valuu kunnolla ja sittenkun menee tarkistamaan että tuliko nyt joku hyökyaalto, ei siteeseen olekkaan tullut mitään. tamppoonia olen pari kertaa käyttänyt, mutta sen verran pieni toosa että tamppooni menee sisään mutta sitten turvonneena sattuu ottaa pois. ja tunnen kyllä tamppooninkin kanssa kun veri valuu. ja sitten päälle vielä hirvetä alaselkä ja-vatsakivut. kaikille pojille ja miehille tänne keskusteluun, pitäkää vaan turpanne kiinni. ajatelkaa, jos itse vuotaisitte pippeleistänne 3-7 päivää tai kaksikin viikkoa verta. ja ihan ylpeä olen siitä että olen syntynyt naiseksi, mutta on tämä silti inhottavaa. varsinkin kun kuukautiset tuli jo kiusakseni 11-vuotiaana. koulusta jään suosiolla pois menkkojen aikaan, en ota riskejä. paitsi niukan vuodon aikaan, ja jos on helpot tunnit. ja yöt menkkojen aikaan. en saata nukkua koko yönä, kun kokoajan pelottaa että nyt tuli lakanoihin. ja kaikki mielialanvaihtelut sekä himot. saatan olla enkeli, ja taas 5 minuutin päästä piru. ja se kauhulla seuraavien menkkojen odotus. nyt kun sain tämän valituksen valmiiksi, voinkin hyvin lähteä vaihtamaan sidettä😀

    • Anonyymi

      Keski iässä ne vasta onkin kamalat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe