Jalkajarrun vaarallisuudesta

Jarruisti

Minulla on yhtenä pyöränä vaihteeton Jopo, jossa on jalkajarru. En ole koskaan joutunut sillä vaaratilanteeseen. Toki en syöksykään pyörällä väkijoukkoihin enkä rynni suinpäin risteyksiin, vaan ajan ahtaisiin paikkoihin maltillisesti valmiina jarruttamaan.

Kertokaapa yksikin tilanne, jossa jalkajarrulla ei ehdi tilanteeseen mukaan.

56

7295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pomppukeppi

      Ei minusta jalkajarrun ongelma ole se ettei sillä ehtisi mukaan tilanteisiin. Se on enemmänkin kiinni ajajan reaktioista. Mutta jalkajarrun ongelma on se että siinä on usein vaikea annostella jarrutusvoimaa tarkasti eli voimakas jarrutus muuttuu helposti lukkojarrutukseksi. Tämähän johtuu siitä että jarrutuksessa paino siirtyy voimakkasti eturenkaalle jolloin takarengas on helppo lukita. Käsijarrua jarrutetaan sormilla, joiden hienomekaaninen kontrolli on paljon tarkempi kuin jalan, jolloin voiman annostelu on huomattavasti helpompaa.
      Lisäksi itse koen jalkajarrun ongelmana sen että jos pyörässä on (kuten toivottavasti on) myös etujarru, jarruja käytetään "eriparisesti" eli toista kädellä ja toista jalalla. Ja tämäkin lisää vaikeutta tarkkaan ja tasapainoiseen voimanjakoon etu- ja takajarrun kesken. Tämä on toki myös tottumuskysymys.
      Mutta kyllä jalkajarrulla pärjää jos vauhdit ovat kohtuullisia ja ajotapa ennakoiva.

    • Kyllästy-nyt

      "Mutta jalkajarrun ongelma on se että siinä on usein vaikea annostella jarrutusvoimaa tarkasti eli voimakas jarrutus muuttuu helposti lukkojarrutukseksi."

      Jos täytyy yhtenään jarrutella voimakkaasti, ajotyyli on holtiton. Minulla jalkajarrulla tulee lukkojarrutus ehkä kerran pari vuodessa.

      Perusongelma liittyy siihen, ettei nykypyöräilijöillä ole mitään rotia. Ajellaan päin punaisia ja syöksytään hurjaa kyytkä jalankulkijoiden joukossa. Tätä hillitöntä ajotyyliä yritetään sitten turvata huippuvarustein.

      Nopeasti sopii ajaa siellä, missä on pyörätie ja tilaa. Risteyksiin, alikuluihin ja ihmisten lähelle tultaessa on hiljennettävä. Siitä ei työmatka viittä minuuttia enempää pitene.

      • Pomppukeppi

        "Jos täytyy yhtenään jarrutella voimakkaasti, ajotyyli on holtiton. Minulla jalkajarrulla tulee lukkojarrutus ehkä kerran pari vuodessa."

        Voimakkaan jarrutuksen tarve voi johtua myös muusta kuin itse pyöräilijästä, esim. autosta, jalankulkijasta tai toisesta pyöräilijästä. Ja sinä kysyit alkuperäisessä viestissäsi nimenomaan sitä, miksi jalkajarru olisi vaarallinen. Jopa jarruton pyörä on turvallinen jos silla ajetaan kävelyvauhtia ja hypätään pois satulasta vaaran uhatessa.
        Normaali reipas pyöräily kaupunkiympäristössä edellyttää aina silloin tällöin myös voimakasta jarrutusta. Ja silloin on tietysti aina parempi jos takarengas ei lukkiudu joka voi esim. liukkaalla johtaa kaatumiseen.

        "Perusongelma liittyy siihen, ettei nykypyöräilijöillä ole mitään rotia. Ajellaan päin punaisia ja syöksytään hurjaa kyytkä jalankulkijoiden joukossa."

        Tämä ei enää liity mitenkään jalkajarruun.

        " Tätä hillitöntä ajotyyliä yritetään sitten turvata huippuvarustein."

        Jalkajarru tuskin auttaisi jos pyöräilijällä on yleinen asenneongelma.


      • mustanenkelinmehupullo
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Jos täytyy yhtenään jarrutella voimakkaasti, ajotyyli on holtiton. Minulla jalkajarrulla tulee lukkojarrutus ehkä kerran pari vuodessa."

        Voimakkaan jarrutuksen tarve voi johtua myös muusta kuin itse pyöräilijästä, esim. autosta, jalankulkijasta tai toisesta pyöräilijästä. Ja sinä kysyit alkuperäisessä viestissäsi nimenomaan sitä, miksi jalkajarru olisi vaarallinen. Jopa jarruton pyörä on turvallinen jos silla ajetaan kävelyvauhtia ja hypätään pois satulasta vaaran uhatessa.
        Normaali reipas pyöräily kaupunkiympäristössä edellyttää aina silloin tällöin myös voimakasta jarrutusta. Ja silloin on tietysti aina parempi jos takarengas ei lukkiudu joka voi esim. liukkaalla johtaa kaatumiseen.

        "Perusongelma liittyy siihen, ettei nykypyöräilijöillä ole mitään rotia. Ajellaan päin punaisia ja syöksytään hurjaa kyytkä jalankulkijoiden joukossa."

        Tämä ei enää liity mitenkään jalkajarruun.

        " Tätä hillitöntä ajotyyliä yritetään sitten turvata huippuvarustein."

        Jalkajarru tuskin auttaisi jos pyöräilijällä on yleinen asenneongelma.

        Pomppugepalla taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. No enivei, jalkajarrulla voi hillitä vauhtia himmaamalla siinä kun käsijarrulla. Vaatii tietenkin suurinpiirtein yhtäkovan lihasgordinaatiokyvyn mitä keskvero kuusivuotiaalla tytöllä on. Ehkä se hiukan liikaa joillein palstajyrille.

        Jalkajarrun ongelma on, että sillä toimii vain takajarru. Jonkinverran mummopyöräilyä vauhdikkaammasta menosta nopeasti pysähtymiseen tarvitaan myös etujarrua. Useimmissa jalkajarrullisissa fillareissa tällänen löytyy, mutta ovat kovin huonolaatuisia sekä käyttämättömyyden ja huollon laiminlyömisen vuoksi lähes toimimattomat.

        Mikään turvallisuusriski se ei ole, sillä kyseisten pyörien käyttäjäkunnan vauhdini pysäyttämiseen riittää todellakin että hyppää satulasta ja jää paikalleen.

        Vaaralliseksi nämä jalkajarrulliset muodostuu kun kuljettaja ei ymmärrä ajotapansa riskejä ja löytyy sopiva myötämäki. Saman ongelman ja viimekesän havaintojen perusteella isommassa mittakaavassa aiheuttaa ymmärtämättömät fixikuskit.

        Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kun orkinaali jopo oli ensi kertaa muotia, kuuluin itsekkin melkoiseen riskiryhmään, etenkin kun joposta tuppasi ketjut putoamaan kun kammet pyöri kyllin lujaa sopivasti epätasaisella alustalla, joita tuolloin oli enemmän kuin tasaista asfalttia. Muuta liikennettä tosin tuollöin oli olemattoman vähän, joten hengissä ollaan edelleen.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        mustanenkelinmehupullo kirjoitti:

        Pomppugepalla taisi mennä puurot ja vellit sekaisin. No enivei, jalkajarrulla voi hillitä vauhtia himmaamalla siinä kun käsijarrulla. Vaatii tietenkin suurinpiirtein yhtäkovan lihasgordinaatiokyvyn mitä keskvero kuusivuotiaalla tytöllä on. Ehkä se hiukan liikaa joillein palstajyrille.

        Jalkajarrun ongelma on, että sillä toimii vain takajarru. Jonkinverran mummopyöräilyä vauhdikkaammasta menosta nopeasti pysähtymiseen tarvitaan myös etujarrua. Useimmissa jalkajarrullisissa fillareissa tällänen löytyy, mutta ovat kovin huonolaatuisia sekä käyttämättömyyden ja huollon laiminlyömisen vuoksi lähes toimimattomat.

        Mikään turvallisuusriski se ei ole, sillä kyseisten pyörien käyttäjäkunnan vauhdini pysäyttämiseen riittää todellakin että hyppää satulasta ja jää paikalleen.

        Vaaralliseksi nämä jalkajarrulliset muodostuu kun kuljettaja ei ymmärrä ajotapansa riskejä ja löytyy sopiva myötämäki. Saman ongelman ja viimekesän havaintojen perusteella isommassa mittakaavassa aiheuttaa ymmärtämättömät fixikuskit.

        Rehellisyyden nimissä on myönnettävä, että kun orkinaali jopo oli ensi kertaa muotia, kuuluin itsekkin melkoiseen riskiryhmään, etenkin kun joposta tuppasi ketjut putoamaan kun kammet pyöri kyllin lujaa sopivasti epätasaisella alustalla, joita tuolloin oli enemmän kuin tasaista asfalttia. Muuta liikennettä tosin tuollöin oli olemattoman vähän, joten hengissä ollaan edelleen.

        Jalkajarrulla reaktionopeus on aina pidempi kuin käsijarrulla ja se vaikuttaa takapyörään, jolloin teho on huonompi kuin etupyörään vaikuttavalla käsijarrulla. Kyllä jalkajarrullakin tulee toimeen, kun ennakoi riittävästi liikennettä. Lapsille ostaisin kyllä aina käsijarrullisen pyörän turvallisuuden takia.


      • Et sillai
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Jalkajarrulla reaktionopeus on aina pidempi kuin käsijarrulla ja se vaikuttaa takapyörään, jolloin teho on huonompi kuin etupyörään vaikuttavalla käsijarrulla. Kyllä jalkajarrullakin tulee toimeen, kun ennakoi riittävästi liikennettä. Lapsille ostaisin kyllä aina käsijarrullisen pyörän turvallisuuden takia.

        Ja etujarrun kanssa junnut just turvallaan...
        Jalkajarru on hyvä, kunhan on kunnossa ja voihan siinä olla lisäksi etukäsijarru hätäisille (taisi lakikin vaatia muinoin vaihdepyöriin, mutta EUn myötä saa ajella näemmä jarruttomillakin).


      • Alkup. Maantiepyöräi
        Et sillai kirjoitti:

        Ja etujarrun kanssa junnut just turvallaan...
        Jalkajarru on hyvä, kunhan on kunnossa ja voihan siinä olla lisäksi etukäsijarru hätäisille (taisi lakikin vaatia muinoin vaihdepyöriin, mutta EUn myötä saa ajella näemmä jarruttomillakin).

        Junnut oppivat alta aika yksikön jarrujen käytön. Mammoille se on vaikeampaa.


      • niinköhän
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Junnut oppivat alta aika yksikön jarrujen käytön. Mammoille se on vaikeampaa.

        Millaisella kokemuksella alkuperäinen nyt kirjoittaa? Tietenkin tuhansia naskaleita pyöräilemään opettaneena, ja tietty heti 18 rattaisesta alkaen droppitangolla..


      • Pomppukeppi
        niinköhän kirjoitti:

        Millaisella kokemuksella alkuperäinen nyt kirjoittaa? Tietenkin tuhansia naskaleita pyöräilemään opettaneena, ja tietty heti 18 rattaisesta alkaen droppitangolla..

        Minäkin kyllä väittäisin että juniorit oppivat käsijarrujen käytön hyvin nopeasti. Ja kokemus on "vain" noin viisi vuotta maastopyöräpuolella juniorityötä tehneen kokemus. Nuorimmat mukana olleet vasta 5-6 vuotiaita.
        Enkä oikein muista että kellään se käsijarrujen käyttö olisi ollut se suurin kynnys oppia. Ennemminkin jalkajarrulliset pyörät ovat olleet se ongelma kun monilla lapsilla näyttää olevan tapana nostaa ne jalat pois polkimilta pahemmissa paikoissa tai sitten ne jalat vain niiltä polkimilta putoavat.
        Kaupungissa toki jalkajarrulla pärjää, ei siinä mitään. Mutta kyllä noiden lasten tapa käyttää sitä sielläkin on usein sitä on/off-tyyppistä ja perää heitetään lukkoon laitetulla takarenkaalla vähän joka mutkassa. Mutta se ei tietysti ole jalkajarrun vika sinänsä.


      • aina valmiina
        Pomppukeppi kirjoitti:

        Minäkin kyllä väittäisin että juniorit oppivat käsijarrujen käytön hyvin nopeasti. Ja kokemus on "vain" noin viisi vuotta maastopyöräpuolella juniorityötä tehneen kokemus. Nuorimmat mukana olleet vasta 5-6 vuotiaita.
        Enkä oikein muista että kellään se käsijarrujen käyttö olisi ollut se suurin kynnys oppia. Ennemminkin jalkajarrulliset pyörät ovat olleet se ongelma kun monilla lapsilla näyttää olevan tapana nostaa ne jalat pois polkimilta pahemmissa paikoissa tai sitten ne jalat vain niiltä polkimilta putoavat.
        Kaupungissa toki jalkajarrulla pärjää, ei siinä mitään. Mutta kyllä noiden lasten tapa käyttää sitä sielläkin on usein sitä on/off-tyyppistä ja perää heitetään lukkoon laitetulla takarenkaalla vähän joka mutkassa. Mutta se ei tietysti ole jalkajarrun vika sinänsä.

        Kun tässä on puhuttu tuosta reaktionopeudesta, niin kaksi vinhaa etua jalkajarrulla on: jalka on aina jarrulla ja jarrutusliike tulee niin sanotusti 'selkäytimestä'.


      • Pomppukeppi
        aina valmiina kirjoitti:

        Kun tässä on puhuttu tuosta reaktionopeudesta, niin kaksi vinhaa etua jalkajarrulla on: jalka on aina jarrulla ja jarrutusliike tulee niin sanotusti 'selkäytimestä'.

        " jalka on aina jarrulla"

        On, mutta ei valmiiksi aina hyvässä asennossa. Ja ne sormetkin voivat olla valmiiksi käsijarruilla...

        "jarrutusliike tulee niin sanotusti 'selkäytimestä'."

        Ihmisen reaktiot eivät riipu siitä, liikuttaako hän jalkaa vai kättä.


      • mustanenkelinmehupullo
        Pomppukeppi kirjoitti:

        " jalka on aina jarrulla"

        On, mutta ei valmiiksi aina hyvässä asennossa. Ja ne sormetkin voivat olla valmiiksi käsijarruilla...

        "jarrutusliike tulee niin sanotusti 'selkäytimestä'."

        Ihmisen reaktiot eivät riipu siitä, liikuttaako hän jalkaa vai kättä.

        Noo junnut ja aikuisetkin oppivat nopeasti käsijarrun käytön, mutta kun vielä opetellaan pysymään pystyssä niin se jalkajarru tulee nopeammin ja samalla oppii pitämään jalat polkimilla. Mutta kun ajaminen on hanskassa niin siirtyminen käsijarruun käy enemmän kuin helposti.

        Ainoa mieleen tuleva etu (tuon opetteluvaiheen lisäksi) mikä jalkajarruissa on liittyy vaihteleviin sääolosuhteisiin yhdistettynä huonot vaijerit ja jarrupalat. Jalkajarrullinen on siis halvimmissa hintaluokissa toimintavarmempi.


      • ••••••••
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Junnut oppivat alta aika yksikön jarrujen käytön. Mammoille se on vaikeampaa.

        Kyllä tämä mamma ainakin osaa


      • .......
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Junnut oppivat alta aika yksikön jarrujen käytön. Mammoille se on vaikeampaa.

        Ja varsinkin mammampojilla.


    • Tepi_78

      Jos polkimet ovat sellaisessa asennossa, että toinen poljin on ylhäällä ja toinen alhaalla, on vaikea saada jarrutukseen voimaa. Vielä pahempi tilanne on silloin, kun ylempi poljin on juuri ohittanut lakipisteen. Silloin voimakas jarruttaminen on mahdotonta, eikä pyörää saa pysähtymään! Tällainen tilanne voi tulla silloin, jos on jarrutettava heti.

      Tarkkailkaahan ajoanne, jalkajarrulliset: Jarrutatte painamalla jompaa kumpaa poljinta alas silloin, kun polkimet ovat puolivälissä, eli toinen edessä ja toinen takana, todennäköisesti aina vielä samalla tavalla. Tällöin jarrutukseen saa voimaa.

      Vaikken olekaan 20 vuoteen ajanut jalkajarrullisella pyörällä, tulee muistikuviini em. ongelma.

    • Täti1968

      Minä olen lastenhoito-alalla ja teemme usein pyöräretkiä. Kyllä lapset pärjäävät paljon paremmin pyörällä jossa on käsijarrut. Niillä ajavilla lapsilla ei ole käytännössä ikinä ongelmia pyöräillessä. Jalkajarru lapsilla esiintyy lähes joka reissulla peräänajoja sekä polkimen osumisia johonkin jarrutus tilanteessa.

      • alkup.tuna

        Ja höpö höpö. Ensinnäkin, jos todella olisit lastenhoito-alalla, tietäisit ettei niitä pyöräretkiä juurikaan tehdä. Toiseksi, jos aitoa kokemusta löytyisi, tietäisit sekä olisit huomannut, että valtaosa lastenpyörien käsijarruista on hyödyttömiä. Kun ei ne vanhemmat osaa/viitsi säätää niitä käsijarruja kun niistä palat kuluvat. puhumattakaan nyt vaijereiden voitelusta tai kahvojen säädöistä/kunnosta. Aika yleinen säätö, kun etujarrun palat ovat lopussa tai lapsi ei ole osannut sitä käyttää, on vaijerin irroittaminen. Näitä tulee liikaa vastaan.

        Kolmanneksi, jos lapsiryhmässä tulee peräänajoja pyöräretkellä, on ohjaajat epäonnistuneet työssään.


    • 37män

      Tuolla aloituksen Jopolla jarrutus varmaan onnistuu ihan hyvin niissä olosuhteissa, joihin sellainen pyörä on tarkoitettu.
      Jos sillä kuitenkin erehtyy menemään paikkoihin, joissa joutuu tasapainoilemaan, niin jalat irtoaa helposti polkimilta ja jarrutus on silloin mahdotonta.
      Toivottavasti edessä ei silloin ole jyrkkä alamäki.

    • johan on.on Johan

      Hyvin toimivat käsijarrut voittavat jalkajarrut seitkytviis kakskytviis, mutta valitettavasti kärijarruista on hyvin huollettuja ainoastaan pieni osa.

      Jalkajarru tarjoaa edes jonkinlaisen varman mahdollisuuden pysähtymiseen. Käsijarrullisissa pyörissä pysähtymisen mahdollisuus on usein heikko, koska jarrut eivät yksinkertaisesti toimi.

      Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

      • Ja kaikkea kanssa

        "Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

        Ja kaikkea sitä saakintäällä lukea. Ho, ho, hooo.


      • Ihan totta
        Ja kaikkea kanssa kirjoitti:

        "Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

        Ja kaikkea sitä saakintäällä lukea. Ho, ho, hooo.

        ""Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

        Ja kaikkea sitä saakintäällä lukea. Ho, ho, hooo."

        Kyllä se ihan taivahan tosi on, että kerrostalon pihalta lumen alta kaivetun pyörän jalkajarru toimii paljon varmemmin kuin käsijarrut.

        Sain tästä omakohtaisia kokemuksia runsaasti opiskeluaikoina. Jalkajarrullinen armeijan ylijäämä palveli kesät talvet. Sen sijaan käsijarrullisen pyörän jarrut lopettivat toimintansa lumen ja jään otteessa. Ja vaikka joskus yritin ahkerasti vaijereita öljytäkin, niin ei se auttanut. Jäähän menivät, kun lämpötila souti nollan ja pakkasen välillä.

        Käsijarrut ovat sen verran hienomekaniikkaa, etteivät ne sään armoilla toimi. Jos ette usko, niin sen kus kokeilette.


      • LZ 127
        Ihan totta kirjoitti:

        ""Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

        Ja kaikkea sitä saakintäällä lukea. Ho, ho, hooo."

        Kyllä se ihan taivahan tosi on, että kerrostalon pihalta lumen alta kaivetun pyörän jalkajarru toimii paljon varmemmin kuin käsijarrut.

        Sain tästä omakohtaisia kokemuksia runsaasti opiskeluaikoina. Jalkajarrullinen armeijan ylijäämä palveli kesät talvet. Sen sijaan käsijarrullisen pyörän jarrut lopettivat toimintansa lumen ja jään otteessa. Ja vaikka joskus yritin ahkerasti vaijereita öljytäkin, niin ei se auttanut. Jäähän menivät, kun lämpötila souti nollan ja pakkasen välillä.

        Käsijarrut ovat sen verran hienomekaniikkaa, etteivät ne sään armoilla toimi. Jos ette usko, niin sen kus kokeilette.

        Ei jätetä pyörää lumen alle. Ongelma ratkaistu.


      • Opiskelija
        LZ 127 kirjoitti:

        Ei jätetä pyörää lumen alle. Ongelma ratkaistu.

        Ei ole ainakaan minun opiskelijakämpässäni mitään muuta järkevää paikkaa pyörälle kuin seisottaa pihalla. Siellä se rapistuu. Talvella rukkasella hangataan lumesta puhtaaksi ja lähdetään matkaan. Aina renkaat eivät pyöri, koska lokareiden välissä on lunta, mutta kun pyörän nostaa ilmaan ja "tamppaa" sitä maahan, niin tilanne yleensä helpottuu.

        Yksi käsijarru on, mutta sen kahva ei talvella edes liiku. Jalkajarru sen sijaan toimii.

        Samalla meiningillä tässä näyttävät toimivan muutkin pyöräilevät opiskelijat.


      • •••••
        Opiskelija kirjoitti:

        Ei ole ainakaan minun opiskelijakämpässäni mitään muuta järkevää paikkaa pyörälle kuin seisottaa pihalla. Siellä se rapistuu. Talvella rukkasella hangataan lumesta puhtaaksi ja lähdetään matkaan. Aina renkaat eivät pyöri, koska lokareiden välissä on lunta, mutta kun pyörän nostaa ilmaan ja "tamppaa" sitä maahan, niin tilanne yleensä helpottuu.

        Yksi käsijarru on, mutta sen kahva ei talvella edes liiku. Jalkajarru sen sijaan toimii.

        Samalla meiningillä tässä näyttävät toimivan muutkin pyöräilevät opiskelijat.

        Pyöräkellari, eteinen tai rappukäytävä...!!!!!


      • weqr

      • Alkup. Maantiepyöräi
        Ihan totta kirjoitti:

        ""Etenkin talvipyörissä jalkajarru on ylivoimainen.

        Ja kaikkea sitä saakintäällä lukea. Ho, ho, hooo."

        Kyllä se ihan taivahan tosi on, että kerrostalon pihalta lumen alta kaivetun pyörän jalkajarru toimii paljon varmemmin kuin käsijarrut.

        Sain tästä omakohtaisia kokemuksia runsaasti opiskeluaikoina. Jalkajarrullinen armeijan ylijäämä palveli kesät talvet. Sen sijaan käsijarrullisen pyörän jarrut lopettivat toimintansa lumen ja jään otteessa. Ja vaikka joskus yritin ahkerasti vaijereita öljytäkin, niin ei se auttanut. Jäähän menivät, kun lämpötila souti nollan ja pakkasen välillä.

        Käsijarrut ovat sen verran hienomekaniikkaa, etteivät ne sään armoilla toimi. Jos ette usko, niin sen kus kokeilette.

        Yleensä laitteet kannattaa huoltaa. Olikyse sitten jalka- tai käsijarrusta. Kumpikaan ei ole mitenkään huoltovapaa.


      • 30 tulokseksi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Yleensä laitteet kannattaa huoltaa. Olikyse sitten jalka- tai käsijarrusta. Kumpikaan ei ole mitenkään huoltovapaa.

        Ihme vänkäämistä täällä. Kyllä se jalkajarru vain tuppaa toimimaan vaikka minkälaisessa romussa. Toisin on käsijarrun kanssa.

        Siitä olen samaa mieltä, että laitteet kannattaa huoltaa, mutta jos oikeasti kulkee joka päivä talven ympäri pyörällä töihin tai kouluun, niin jalkajarrullinen pyörä on paljon varmempi valinta ainakin pohjoisemmassa, missälämpötila on useimmiten pakkasen puolella.


      • No ei!
        30 tulokseksi kirjoitti:

        Ihme vänkäämistä täällä. Kyllä se jalkajarru vain tuppaa toimimaan vaikka minkälaisessa romussa. Toisin on käsijarrun kanssa.

        Siitä olen samaa mieltä, että laitteet kannattaa huoltaa, mutta jos oikeasti kulkee joka päivä talven ympäri pyörällä töihin tai kouluun, niin jalkajarrullinen pyörä on paljon varmempi valinta ainakin pohjoisemmassa, missälämpötila on useimmiten pakkasen puolella.

        No tuosta on tasan kaksi mielipidettä, kumpi on toimintavarmempi.


      • Opiskelija
        No ei! kirjoitti:

        No tuosta on tasan kaksi mielipidettä, kumpi on toimintavarmempi.

        Siitä on tasan yksi kokemus. Sen kuin säilytät pyörääsi lumen alla ja kokeilet, miten käsijarru toimii. Ei toimi.

        Se ei välttämättä toimi, vaikka pyörää voisi säilyttää lämpimässä. Vaikka kuinka öljyäisi, niin silloin tällöin huomaa työpäivän jälkeen kovalla pakkasella, että jarru on jumissa. Ja kun sataa lunta ja irtolunta on tiellä, niin vannejarrut eivät todellakaan toimi, vaikka vaijerit liikkuisivat.

        Tässä keskustelussa näkyy se, kuka oikeasti talvipyöräilee ja kuka vain talvifiilistelee. Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi.


      • wwwwwwwwww
        Opiskelija kirjoitti:

        Siitä on tasan yksi kokemus. Sen kuin säilytät pyörääsi lumen alla ja kokeilet, miten käsijarru toimii. Ei toimi.

        Se ei välttämättä toimi, vaikka pyörää voisi säilyttää lämpimässä. Vaikka kuinka öljyäisi, niin silloin tällöin huomaa työpäivän jälkeen kovalla pakkasella, että jarru on jumissa. Ja kun sataa lunta ja irtolunta on tiellä, niin vannejarrut eivät todellakaan toimi, vaikka vaijerit liikkuisivat.

        Tässä keskustelussa näkyy se, kuka oikeasti talvipyöräilee ja kuka vain talvifiilistelee. Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi.

        Mä fillaroin ympäri vuoden ja kyllä mulla on käsijarru pelittänyt ihan hyvin, putsaat ja öljyät aseöljyllä niin toimii. Ajan säällä kuin säällä ja silloin noiden huoltohommien tarpeellisuus korostuu. Jalkajarru on tietyllä tavalla huoltovapaampi mutta en lähtisi omaa duunimatkaa vetämään jalkajarrullisella. Joskus aikoinaan kun työmatka oli 3 kilsaa niin välillä tuli mentyä mummopyörällä mutta nykyistä 13 kilsaa en kyllä menis. Oikein huonossa kelissä on minusta turvallisempaa että jaloilla voi ottaa maasta tukea ja silti on jarrut käytössä.
        80-luvun retkipyörien "länkijarrut" on juttu erikseen kun ne vaatii kesälläkin jatkuvaa säätöä toimiakseen edes jotenkin.

        Pyörän säilytys onnistuu parhaiten kylmässä ulkovarastossa tai katoksen alla, kun sulamis ja kondenssivesi aiheuttaa ne jarru ja vaihde ongelmat veden jäätyessä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        wwwwwwwwww kirjoitti:

        Mä fillaroin ympäri vuoden ja kyllä mulla on käsijarru pelittänyt ihan hyvin, putsaat ja öljyät aseöljyllä niin toimii. Ajan säällä kuin säällä ja silloin noiden huoltohommien tarpeellisuus korostuu. Jalkajarru on tietyllä tavalla huoltovapaampi mutta en lähtisi omaa duunimatkaa vetämään jalkajarrullisella. Joskus aikoinaan kun työmatka oli 3 kilsaa niin välillä tuli mentyä mummopyörällä mutta nykyistä 13 kilsaa en kyllä menis. Oikein huonossa kelissä on minusta turvallisempaa että jaloilla voi ottaa maasta tukea ja silti on jarrut käytössä.
        80-luvun retkipyörien "länkijarrut" on juttu erikseen kun ne vaatii kesälläkin jatkuvaa säätöä toimiakseen edes jotenkin.

        Pyörän säilytys onnistuu parhaiten kylmässä ulkovarastossa tai katoksen alla, kun sulamis ja kondenssivesi aiheuttaa ne jarru ja vaihde ongelmat veden jäätyessä.

        Termin käsijarru alle lukeutuu lukuisa joukko erilaisia jarrutyyppejä, jotka poikkeavat ominaisuuksiltaan, huollettavuudeltaan ja huoltotarpeeltaan. Itse pidän talvikäytössä ihan tavallisista canteista. Ne ovat varmat.


      • Pomppukeppi
        Opiskelija kirjoitti:

        Siitä on tasan yksi kokemus. Sen kuin säilytät pyörääsi lumen alla ja kokeilet, miten käsijarru toimii. Ei toimi.

        Se ei välttämättä toimi, vaikka pyörää voisi säilyttää lämpimässä. Vaikka kuinka öljyäisi, niin silloin tällöin huomaa työpäivän jälkeen kovalla pakkasella, että jarru on jumissa. Ja kun sataa lunta ja irtolunta on tiellä, niin vannejarrut eivät todellakaan toimi, vaikka vaijerit liikkuisivat.

        Tässä keskustelussa näkyy se, kuka oikeasti talvipyöräilee ja kuka vain talvifiilistelee. Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi.

        "Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi."

        Paitsi jos kysesssä on hydrauliset levyjarut...


      • wwwwwwwwwww
        Pomppukeppi kirjoitti:

        "Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi."

        Paitsi jos kysesssä on hydrauliset levyjarut...

        "Kukaan ympäri talven pyöräilevä ja pyörää ulkona säilyttävä ihminen ei pysty rehellisin silmin väittämään, että käsijarru toimii yhtä hyvin kuin jalkajarru. Se kun ei vain yksinkertaisesti toimi."

        Hydrauliset toimii kun junan vessa ja kyllä veejarrutkin kun vaijerikuoret on puhtaat ja öljytty tämän voin väittää ihan"kirkkain silmin".


      • wwwwwwwwwww
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Termin käsijarru alle lukeutuu lukuisa joukko erilaisia jarrutyyppejä, jotka poikkeavat ominaisuuksiltaan, huollettavuudeltaan ja huoltotarpeeltaan. Itse pidän talvikäytössä ihan tavallisista canteista. Ne ovat varmat.

        Ei ole omaa kokemusta canteista mutta varmaan ihan hyvät. Mulla on nykyään nestelevarit ja oon ollut tosi tyytyväinen, toimii missä vain ja vannekkin säästyy.


    • wwwwwwwwwww

      Jalkajarru on ihan passeli jopoon koska se on sellainen köröttelypyörä mutta vähänkään nopeammassa vehkeessä käsijarru on kyllä parempi jo ihan käytettävyytensäkin takia. Käsijarru toimii vaikka polkimet olisi missä asennossa tahansa.

      Jalkajarrullisella meinasin törmätä lapseen kun polkimet oli "kuoliossa" eli ei riittävän takana kunnon jarruttamiseen. Kyseessä ei ollut syöksy väkijoukkoon vaan lapsi juoksi yhtäkkiä puskan takaa eteen.

      • ettäsillätavalla

        Vauhtisi taisi olla liian kova. Oikealla tilannenopeudella selviää ilman äkkijarrutuksia. Esimerkiksi jos on puska ihan väylän vieressä pitää ajaa hiljempaa.


      • LZ 127
        ettäsillätavalla kirjoitti:

        Vauhtisi taisi olla liian kova. Oikealla tilannenopeudella selviää ilman äkkijarrutuksia. Esimerkiksi jos on puska ihan väylän vieressä pitää ajaa hiljempaa.

        Voi myös käyttää suurin piirtein modernia tekniikkaa, jolloin turvallinen tilannenopeus nousee järkevälle tasolle.


      • wwwwwwwwwww
        ettäsillätavalla kirjoitti:

        Vauhtisi taisi olla liian kova. Oikealla tilannenopeudella selviää ilman äkkijarrutuksia. Esimerkiksi jos on puska ihan väylän vieressä pitää ajaa hiljempaa.

        Vauhtia ei paljoa ollut, semmoista lipumista ja tilanne tuli ihan yhtäkkiä.. polkimet just väärässä asennossa. Mut näinhän ne onnettomuudet sattuu..palaset osuu kohdalleen. Tässä kohtaa tuo käsijarru olis ollut parempi.


      • ettäsillätavalla
        LZ 127 kirjoitti:

        Voi myös käyttää suurin piirtein modernia tekniikkaa, jolloin turvallinen tilannenopeus nousee järkevälle tasolle.

        Yritän välttää paniikkijarrutuksia ajaessani autolla ja pyörällä. Jos sellaiseen joudun turvautumaan, koen epäonnistuneeni ajotilanteessa. Jokainen läheltä piti -tilanne kannattaa analysoida jälkikäteen, jotta oppisi vastaisuudessa välttämään vastaavat vaaratilanteet. Syyn vierittäminen ympäristön (puska), välineiden (jalkajarru) ja toisen osapuolen (lapsi) niskoille on älyllistä epärehellisyyttä. Turvallisuus on lähtöisin vain ja ainoastaan omasta pääkopasta.


      • wwwwwwwwwww
        ettäsillätavalla kirjoitti:

        Yritän välttää paniikkijarrutuksia ajaessani autolla ja pyörällä. Jos sellaiseen joudun turvautumaan, koen epäonnistuneeni ajotilanteessa. Jokainen läheltä piti -tilanne kannattaa analysoida jälkikäteen, jotta oppisi vastaisuudessa välttämään vastaavat vaaratilanteet. Syyn vierittäminen ympäristön (puska), välineiden (jalkajarru) ja toisen osapuolen (lapsi) niskoille on älyllistä epärehellisyyttä. Turvallisuus on lähtöisin vain ja ainoastaan omasta pääkopasta.

        "Syyn vierittäminen ympäristön (puska), välineiden (jalkajarru) ja toisen osapuolen (lapsi) niskoille on älyllistä epärehellisyyttä. Turvallisuus on lähtöisin vain ja ainoastaan omasta pääkopasta."

        Syytähän ei olla vierittämässä lapsen, jalkajarrun tai puskan syyksi vaan nimenomaan analysoida tilanne jalkajarrun osalta. Lapset ovat syyntakeettomia kun eivät pysty ajattelemaan asioita laajemmin. Jokainen yrittää välttää paniikkijarrutuksia sehän on selvä mutta kun liikenteessä on muuttujia jotka välilä naksahtavat paikoilleen niin näitä sattuu.

        Oikeaoppinen ja suoraselkäinen pyöräilijä tietenkin taluttaa pyöräänsä jos tietä reunustaa pusikko tahi muu näköeste.


    • 37män

      Minulla ei ikinä ole ollut säästä johtuvia ongelmia pyörieni jarruissa ei kesällä eikä talvella.
      Molempia malleja käytän kesät talvet, tosin sillä jalkajarrullisella ajelen lyhyempiä matkoja.
      Olisikohan huoltopaikan / huoltajan vaihto paikallaan jarruongelmista kärsiville.

    • Pöljä

      "Olisikohan huoltopaikan / huoltajan vaihto paikallaan jarruongelmista kärsiville."

      Jos pyörä toimii sulan maan aikaan, niin tuskin huoltajassa on vika. Kyllä kysymys on siitä, että osa on aidosti ympäri vuoden pyöräilijöitä ja osa ei, minkä vuoksi keskustelijat keskustelevat eri asioista.

      Monet kerrat olen minäkin pyörääni hangessa työntänyt, koska renkaat eivät ole takkuraisen lumen vuoksi edes pyörineet. Tällaisissa oloissa on turha kuvitella, että jarrutkaan toimisivat. On eri asia talvipyöräillä valikoidusti kuin talvipyöräillä. On eri asia säilyttää pyöräänsä omakotitalon lämmitetyssä autotallissa kuin pihalla, jossa se hautautuu paksuun lumeen ja jäähän.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        "...Monet kerrat olen minäkin pyörääni hangessa työntänyt, koska renkaat eivät ole takkuraisen lumen vuoksi edes pyörineet..."

        Lokarit talvifillarissa? Ei ehkä kaikkein toimivin vaihtoehto.


      • 37män

        Kyllä talvikelillä ja kesäkelillä on vissi ero, niin pyörän huollon, kuin vaatetuksenkin suhteen.


      • wwwwwwwwwww

        "Jos pyörä toimii sulan maan aikaan, niin tuskin huoltajassa on vika" Pakkasella huollon puute korostuu, vanhat vaseliinit laakereissa ja kosteus vaijereissa jäätyy niin eipä pyörä toimi. Fillari kantsii huoltaa ennen pakkasia niin talvella on kiva pyöräillä.

        Tietysti jos satunnaisesti ajelee kilsan juna-asemalle silloin tällöin niin eipä noihin asioihin tule perehdyttyä.

        Mä säilytän viileessä ulkovarastossa ihan tarkoituksella kun jos fillari yöllä sulaa niin ne sulamisvedet jäätyy aamulla lähtiessä ja aiheuttaa onkelmia..ei tosin jarruille jotka on neste-levarit.


      • wwwwwwwwwww
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        "...Monet kerrat olen minäkin pyörääni hangessa työntänyt, koska renkaat eivät ole takkuraisen lumen vuoksi edes pyörineet..."

        Lokarit talvifillarissa? Ei ehkä kaikkein toimivin vaihtoehto.

        Mulla on lokarit mutta niissä on kunnon tila lokarin ja renkaan välissä.


    • Anonyymi

      On olemassa maita, joissa ei saa ajaa käsijarruttomilla pyörillä.

    • Anonyymi

      Pyörän kammet pitää olla tietyssä asennossa jotta sillä pystyy jarruttamaan. Käsijarrullisessa pyörässä kampien asennolla ei ole mitään merkitystä.

      Jarruja pitää huoltaa, oli ne sitten minkälaiset tahansa. Kuinka moni vamhempi edes tutkii lasten pyörien jarrujen kunnon vuosittain?

    • Anonyymi

      Kun pelkästään jalkajarrullisesta tipahtaa ketjut paikoiltaan alamäessä, niin sen jälkeen ymmärtää miksi useimmissa pyörissä on myös käsijarru.

    • Mielenkiintoista ja kieltämättä hieman asenteellista keskustelua kymmenen vuotta sitten aloittetussa ketjussa.
      Nykyään kun lähes kaikki (tai ainakin isoin osa) käsikäyttöiset jarrut ovat muuttuneet hydraulisiksi levyjarruiksi, niin tuo asetelma käsi/jalkajarru on mennyt yhä enemmän noiden käsijarrujen eduksi, ja aika vähän enään on puoltavia asioita noiden jalkajarrujen suhteen (ehkä yhtenä että jalkajarrut ovat vielä vähä huoltoisemmat kuin nuo hydrauliset evyjarrut, vaikkei niissäkään paljoa huoltamista ole).

      Kyllä jalkajarrullakin varmasti pärjää, mutta jos näiden jarrujärjestelmien eroja alkaa vertaamaan, niin kyllähän tuo hydraulinen levyjarru on suhteellisen ylivoimainen tuohon jalkajarruun nähden lähes kaikessa käyttöympäristössä (siis olettaen että kuljettaja on yhtä harjaantunut molempien jarrujärjestelmien käytössä jolloin vertailua voidaan oikeasti tehdä).

      • Anonyymi

        "olettaen että kuljettaja on yhtä harjaantunut molempien jarrujärjestelmien käytössä jolloin vertailua voidaan oikeasti tehdä)." Sanoin vain: KOSKAAN EI PIDÄ KÄYTTÄÄ TOISINAAN JALKAJARRULLISTA PYÖRÄÄ JA TOISINAAN KÄSIJARRULLISTA. Jos ja kun tulee tilanne, jossa täytyy nopeasti jarruttaa, niin kummalla jarrutat?
        Rauhallisessa ajossa ehtii miettiä, mutta tosipaikan tullen ei ehdi ajatella kummalla pyörällä on liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "olettaen että kuljettaja on yhtä harjaantunut molempien jarrujärjestelmien käytössä jolloin vertailua voidaan oikeasti tehdä)." Sanoin vain: KOSKAAN EI PIDÄ KÄYTTÄÄ TOISINAAN JALKAJARRULLISTA PYÖRÄÄ JA TOISINAAN KÄSIJARRULLISTA. Jos ja kun tulee tilanne, jossa täytyy nopeasti jarruttaa, niin kummalla jarrutat?
        Rauhallisessa ajossa ehtii miettiä, mutta tosipaikan tullen ei ehdi ajatella kummalla pyörällä on liikkeellä.

        Ei todellakaan ole ongelma. Perheessä löytyy monenmoisia pyöriä, joilla ajelen. Ei mene koskaan jarrut sekaisin.
        On muuten yksi pyörä, jossa on kummatkin jarrut. 7-vaihteinen Nexus jalkajarrulla ja kumassakin kiekossa myös V-jarrut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan ole ongelma. Perheessä löytyy monenmoisia pyöriä, joilla ajelen. Ei mene koskaan jarrut sekaisin.
        On muuten yksi pyörä, jossa on kummatkin jarrut. 7-vaihteinen Nexus jalkajarrulla ja kumassakin kiekossa myös V-jarrut.

        Ensäs jos autoja olisi sekä jalkajarrullisia ja pelkällä käsijarulla pysähtyviä?
        Kannattaa muistaa: Refleksi (lat. reflexus < reflectere = taivuttaa takaisin) eli heijaste on kerrasta toiseen lähes samanlaisena toistuva reaktio ärsykkeeseen. Se on nopea ja automaattinen. Nopeasta ja automaattisesta ei voi puhua, jos ensin miettii onko pyörässä jalkajarru vai pelkkä käsijarru.


    • Anonyymi

      Minulla on jopo ja yhdesti lähti ketjut alamäessä ja tuli vaaratilanne kun ei voinut jarruttaa!

      • Anonyymi

        Höhö höpö, keksit tuon teorian (= tarinan) ihan itse, koska olet tottunut käyttämään jarruja käsillä.


    • Anonyymi

      Ei ole sellaista tilannetta missä ei jalkajarrulla ehdi. Se ongelma on ennakointi, ei pyörä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2588
    2. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      58
      1943
    3. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      23
      1886
    4. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      20
      1308
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      302
      1203
    6. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1023
    7. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      258
      1013
    8. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      116
      1010
    9. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      53
      950
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      923
    Aihe