Kaapistoon upotetun jääkaapin puhdistaminen

rhinobeetle

Mun yksiössä on siis jääkaappi upotettu kaapiston keskitasolle, joka on paitsi helvetin nafti, niin myös aika korkealla...ja jääkaappi ei ole mikään kevyin mahdollinen. Oon miettiny, että sen koneisto pitäis varmaan puhdistaa, mutten todellakaan jaksa nostaa laitetta alas. Ja edellisen asukkaan tekemisistä en tiiä mitään...

Pelkään myös, että onnistun hajottamaan laitteen jotenkin nostellessa : D

Puhdistatteko te kuinka usein tollasen upotetun jääkaapin? Siis jos jollakin sattuis sellanen olemaan. Kertyykö sinne taakse niin paljon pölyä yms, kun kuitenkin kaappi suojaa jonkin verran?

46

12312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teppo11

      Kaksi miestä nostaa helposti kaapin alas.
      Kyllä sitä pölyä sinne keräytyy aika mukavasti vuosien saatossa, joten imuria on hyvä käyttää joskus.

      • marttamari

        Arvoisa nimim. Sarvikuonokas,

        http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/kodinkoneet/jaakaappi/

        Marttojen sivuilta löytyy monta muutakin kodinhoidon vinkkiä. Jääkaappi tosiaan kerää taakseen pölyä, joka haittaa lämmönhaihdutusta ja siten nostaa sähkölaskuasi ja kuluttaa koneistoa turhaan. Toisin kuin astiakaapin takana, jääkaapilla pitää olla ilmakierto, että lämpö haihtuisi ulos ja kylmä pysyisi sisällä. Imurointi kerran vuoteen on ihan perusteltu neuvo.


    • Näin on jämpti

      Joku sähkönsäästö-ohje on että kerran vuodessa, mutta tarve riippuu mm siitä onko huoneistossa koneellista ilmanvaihtoa. Jos koneellista IV:tä ei ole, rasva jää leijumaan keittiöön ja tunkeusii joka paikkaan, myös jääkaapin lauhdutusputkiston pinnalle. Tahmeaan pintaan tarttuupi pöly. Jos koneellinen ilmanvaihto on, näkiseisin että kerran 2-3 vuodessa on riittävästi.

    • kögö

      toine roskapesä on sähköuunin takana lattianrajassa, kannattaa pari kertaa vuoteen vetästä uuni pois ja pestä myös sielt, pakteeripesä!

      • siisti2

        niin se uuni kannataa viedä viikoksi parvekelle tuuletuu kunnolla


      • Kvs,kik
        siisti2 kirjoitti:

        niin se uuni kannataa viedä viikoksi parvekelle tuuletuu kunnolla

        idiootti.
        Hellaa EI saa itse irrottaa eikä liittää sähkö verkkoon.

        Kerää valkoisia sieniä ja keitä itsellesi keitto.


      • siisti2
        Kvs,kik kirjoitti:

        idiootti.
        Hellaa EI saa itse irrottaa eikä liittää sähkö verkkoon.

        Kerää valkoisia sieniä ja keitä itsellesi keitto.

        vedin roikalla virrat partsille tuli muuten hyvä keitto


      • siisti kyökki
        Kvs,kik kirjoitti:

        idiootti.
        Hellaa EI saa itse irrottaa eikä liittää sähkö verkkoon.

        Kerää valkoisia sieniä ja keitä itsellesi keitto.

        Eihän kögö väittänyt irrottavansa hellaa sähköverkosta (yhdyssana muuten) vaan vain vetävänsä hellan irti seinästä. Kyllä se hellan piuha siihen riittää. Jokainen joka on joskus siivonnut sen tietää. Uusavuttomat eivät.


      • Tös-peli
        siisti kyökki kirjoitti:

        Eihän kögö väittänyt irrottavansa hellaa sähköverkosta (yhdyssana muuten) vaan vain vetävänsä hellan irti seinästä. Kyllä se hellan piuha siihen riittää. Jokainen joka on joskus siivonnut sen tietää. Uusavuttomat eivät.

        Piuha riittää siirtoon ja jos ei, niin meidän hellan johto(voimavirta) on varustettu töpselillä.


      • höpsistä
        Kvs,kik kirjoitti:

        idiootti.
        Hellaa EI saa itse irrottaa eikä liittää sähkö verkkoon.

        Kerää valkoisia sieniä ja keitä itsellesi keitto.

        elä nyt ota tosissasi kaikkia - eiköhän se normaali hella ole seinässä kiinni niin lujaa ettei sitä ihan helposti siirrellä partsulle paitsi jos on ns. siirrettävä pienui 2-levyn hella & uuni, jonka jaksaa nostaa sylissäkin jopa muuton aikana. Sellaista minä kantelin opiskeluaikana ihan sutjakkaasti kämpästä toiseen.


    • Yetska

      Kesällä alkoi mätä haisemaan keittiössä. Sitä pitkän aikaa ihmeteltiin ja kun jää kaappia alettiin putsaamaan syykin selvisi.

      Jääkaapin takana kompressorin päällä on allashässäkkä, johon kerätään kaapin sisältä poistettu kosteus. Tuo on siksi kompuran päällä, että se haihduttaa kuumetessaan vettä altasta pois huoneilmaan. Meillä allas oli kuitenkin aivan täynnä vettä ja liekö sitä puhdistettu milloinkaan. Allas irti, vedet viemäriin, altaan pesu ja takaisinasennus. Niin hävisi hajsut huoneilmasta =)

      • rhinobeetle

        Olet täysin väärässä.


      • Yetska
        rhinobeetle kirjoitti:

        Olet täysin väärässä.

        Mars oppitunnille takaisin!


    • siivooja1

      joka päivä

    • Silläsiisti

      Pyydät pari kaveria nostaan kaapin pois kolostaan, ja imuroit pienellä karvasuuttimella tausta hyvin...
      huomasin myös kun olin siivoamassa opiskelija asuntoa, että siellä ei pahemmin sähköhellojen taustoja katella..
      Järkyttävä sotku takana /alla samoin uunin/kaapistojen kyljet piti hangata patapatalla...
      Nosta ruokapöytä kaapinviereen,johon nostatte jääkaapin,siinä on helppo imuroida taustat siistiksi...

    • Siisteyttä

      Jääkaappi pidetään aina puhtaana. 2 kertaa vuodessa siirretään ja putsataan
      imurilla pölyt pois takaa ja lattialta sekä pestään lauhdutus astia johon vedet keräytyvät. Samoin pakastin sulatetaan 2 kertaa vuodessa että ei jäätä muodostu paksusti. Tällä neuvolla pärjää.

    • lumimies7

      pakastimen voi sulataa joka toinen päiva ei takuulla jäädy ja pysyy puhtaana
      jääkaapin joka päivä sit laitaa sinne vain 1 sitruunan puolikaan maidot yms:pitää parvekeella jos ei ole parveketta vie tavarat talon katolle lumi esteeseen sitoo kiinni
      ei tule yöllä syötyä ja pysyy kilot kurissa on kokemusta ps: vähenee kaupassa käynnit etenkin talvella

    • kiiti71

      soodavedellä lähtee kaikki liat ja paksteerit pari kertaa vuaressa jääkaappi pakastin uuni mikro useemmin laitan fairia keittolautaselle veten kanssa ja mikrotan nii levii pesuaine ja vesi niin pyyhkäsen mistä muuten saisin etullisesti lateksiset kumi hanskat kun on tua kumi allergia

      • rhinobeetle

        Soodavesi on pas.kaa. Koetan ennemiin bensaa tai maalia. Maali peittää lian.


      • apuva löytynee

        Seuraavankerran kun käyt lääkärissä niin se lääkäri varmaan antaa ottaa siitä vastaanottohuoneen roskiksesta käytettyjä lateksihanskoja, aika varmaan maksa mitään! Mutenhan ne on niin pirun kalliita jos itse joutuu ostamaan? Ja kierrätyshän on ainakin vihreitten mieleen!


    • rhinobeetle

      Olen huomannut, että bensalla kostuttaminen iroottaa lian.

      Mattamusta Spray saa lieden näyttämään uudelta.

      Lasitasojen puhdistaminen onnistuu karkealla hiomapaperilla

      Tässä avaajan vinkkejä suosittuun SUOMEN suosittuun avaukseeni!

    • rhinobeetle

      Otan mieheni autotunkin avuksi ja "rtunkaan" sillä kaapin ylös. Kuulemma auttaa, luin täälä Suomi24:stä.

      Kiitos avustanne ö- tuota koetan ^^

      • siisti2

        motonetistä saa halvan 2 tonnisen hallitunkin


    • rhinobeetle

      Lasipöytä kannattaa puhdista liasta, ensin laittamalla pina kuplamuoviin ja sitten napauttamalla pintaa paristi vasaralla.

      Lika irtoaa, eikä lasiin tule naarmuja! Toimii myös ikkunoilla. Ikkunat tulevat tosi kirkkaiksi!

      • siisti1

        Sama kikka käy myös astioihin ja telkkariin ,mutta vasaran tilalla parempi on hakmannin kovanaama paistinpannu (28cm) ei hajoo sormet


    • rhinobeetle

      Tee autoosi nastarenkaat: Osta Tiimarista paketti nastoja ja aja niiden ylitse.

    • minä vain

      mene emäntäkouluun tai vastaavaan

    • heti kun siivoo ei

      Ei tarvi paljon siivota, kun pyyhkii heti likatahrat kun tulee. Jääkaapin voi pyyhkiä heti kun tyhjenee ennenkuin laittaa uuder ruuat. Hella heti käytön jälkeen samoin uuni.

      Kun päivässä teet vähän, ei siivouspäivänä jää kuin ihailu vähäisestä työstä.

    • et' silleen

      Jääkaappien valmistajan pitäisi puutua asiaan ja vaatia näin
      Standardi (sanan laajimmassa merkityksessä voitaisiin määritellä jonkin organisaation esittämäksi suositukseksi siitä, miten jokin asia tulisi tehdä.) kun kaappi on 60 cm leveä ja korkeus 180 cm sinne jää jumiin kuin liimattuna saman kokoinen kylmälaite.

      Laki määräämään ilmankiertoa varten ainakin 3 cm joka suunastat, määrää se laki jo nyt kosteuskaukalot tiskikoneen ja kylmä laitteiden alle..

    • erkki erimieltä

      puhdistetaan,
      pari kertaa vuodessa. Itse asiassa jääkaappisi ei ole kovin painava. Tyhjennä
      kappi esim kylmälaukkuun tms. Ota pistoke irti se on kaapin alla tai takana.Ellei
      sitä löydy katkaise virta kaapin kylmyyden säätokytkimestä. Pyydä kuitenkin joku, vaikka huoltomies käymään ja nostamaan kaapin vaikka pöydälle.Tässä vaiheessa pitää sähköjohto irroittaa pistokkeesta. Tervitset pölynimurin, jolla pölyt pois takana olevista jäähdytyskennoista, ja kaapin tilasta. Pese lämpimällä vedellä se kaapin tila.
      Sitten kaappi paikoilleen. Samalla ,kun kaappisi on tyhjä pese se sisältä miedolla pesuaineella ja lämpimällä vedellä. Kuivaa hyvin. Anna olla oven hetken auki pasun jäleen n.10 -15 min sulje ovi kytke virta. Kun kaappi on jäähtynyt pane tavarat kaappiin. Mielenkiintoisia pesuhetkiä,
      Erkki erimieltä

    • Miksi

      täällä on älykääpiöitä joka palstalla, mistään ei voi keskustella ilman että idiootit kommentoi.

      • rhinobeetle

        no ole hiljaa sitten. dorka


    • maija64

      Pyydä pari kaveria nostamaan jääkaappi paikaltaan, imuroi taustat hyvin. Tämä kerran vuodessa.
      Jääkaapin sisus: pese esin astisnpesuaineella. Sen jälkeen tee toinen pesu etikkavedellä. Lorauta runsaanpuoleiseti etikkaa pesuveteen ja pyyhi sillä jääkaappi. Kuivata kaappia hetken ja laita tavarat sisälle.
      Näin jääkaappi tuntuu ja on raikas ja puhdas.

    • Tillukka/rillukka

      Kuten yllä Kun sen varmistat, ettei nostajat karkaa. Äläkä välitä näistä ... kommenteista.
      Säästät pian sähkölaskussasi! Eikä pala jääkaappi yllättäen ehkis.

      Sisältä kantsii todella tehdä huuhtelu etikkavedellä. Ja antaa kuivaa ennen täyttöä.

      Jos kellä höyryputsari, sillä saa tosipinttyneet jääkaapit sisältä hyvin...On uskomatonta millasia komposteja löytyy muuttaneiden jäljiltä kohteista, kun taloyhtiö kuukausien kuluttua pesettää asuntoja.
      (Muutamasti liki yrjö käynyt ihan luona, kun on jonkin jääkaapinoven aukaissut...)

    • laitat sopivan korkuisen pöydän siihen kaapin eteen ja sitten hilaat sen kaapin pöydän päälle. Pöytä pitää suojata naarmujen varalta ,.

      • yksi konsti taas

        Pöydän suojaaminen tapahtuu parhaiten karkealla hiekalla, ja tämä päällystetään hiomapaperilla.

        EI kitkaa = ei naarmuja.

        Lattialle pari litraa vettä, jotta liikkuvat esineet siellä paremmin.


    • Meikan resepti

      Meitsin jaakaapissa ei nyt yleensa ole muuta kun joku vanha sinappituupi eika putsauksessakaan mee niin kovin paljon aikaa. Pakastinlokeroon olen kayttanyt ns. puukkosulatusta mutta viime aikoina olen kayttanyt myos kuumailmapuhallinta. Sen kanssa tosin saa olla tarkkana ettei muovit sula (no vahan on parista kohtaa).

    • yksi konsti

      Minulla sama pulma. Olen siiränyt suunnillleen sopivan korkuisen pöydän jääkaapin eteen ja hilannut jääkaapin siihen ja puhdistanut takaosan imurilla. Helposti käy yksinkin, mutta parempi jos saa jonkun kaveriksi, ettei tarvi pöytää tukea niin ettei pääse siirtymään. Kaveri voi pitää pöytää paikallaan.

      • yksi konsti taas

        Ai, tuo sama kosti olikin jo tuossa HugaZagan viestissä ja samanlain kirjoittanut että "hilaa". Asummekohan samalla murrealueella?


      • Lyksi konsti taas
        yksi konsti taas kirjoitti:

        Ai, tuo sama kosti olikin jo tuossa HugaZagan viestissä ja samanlain kirjoittanut että "hilaa". Asummekohan samalla murrealueella?

        Lisään edellisiini, koska olin väärässä

        NIIN tämän oheen joka toimii!

        Lika irtoaa, eikä lasiin tule naarmuja! Toimii myös ikkunoilla. Ikkunat tulevat tosi kirkkaiksi!

        Sama kikka käy myös astioihin ja telkkariin ,mutta vasaran tilalla parempi on hakmannin kovanaama paistinpannu (28cm) ei hajoo sormet


    • rhinobeetle

      onpa tolla toisella rhinobeetlella hauskaa -.- hohhoijaa.

      mutta niin, voiko se jääkaappi hajota, jos sitä ei saa nostettua niin että se on koko ajan tasapainossa?

      • koneakka

        Ei jääkaappi siitä hajoa jos ei ole tasapainossa. Mutta jos kallistelee, niin pitää antaa muutama tunti seisoa tasapainossa ennenkä kytkee sähköt päälle. Pitää nesteet tasaantua. Siinä voi mennä rikki, jos huonosti käy. Jääkaapiha non helppo nostaa sillian että se on lähes vaakatasossa ja toinen kantaa toisesta päästä ja toinen toisesta. Olen kantanut kyseisellä tavalla tyttäreni kanssa kaatopaikalla jääkaapin ja pakastimen ja hyvin jaksettu kantaa, vaikka olen puolitoistametrinen nainen.

        Kun uudenkin jääkaapin kantaa taloon, eihän sitäkään heti kytketä päälle, vaan annetaan nesteen tasaantua koneistossa muutaman tunnin.


      • koneakka
        koneakka kirjoitti:

        Ei jääkaappi siitä hajoa jos ei ole tasapainossa. Mutta jos kallistelee, niin pitää antaa muutama tunti seisoa tasapainossa ennenkä kytkee sähköt päälle. Pitää nesteet tasaantua. Siinä voi mennä rikki, jos huonosti käy. Jääkaapiha non helppo nostaa sillian että se on lähes vaakatasossa ja toinen kantaa toisesta päästä ja toinen toisesta. Olen kantanut kyseisellä tavalla tyttäreni kanssa kaatopaikalla jääkaapin ja pakastimen ja hyvin jaksettu kantaa, vaikka olen puolitoistametrinen nainen.

        Kun uudenkin jääkaapin kantaa taloon, eihän sitäkään heti kytketä päälle, vaan annetaan nesteen tasaantua koneistossa muutaman tunnin.

        Muista tehdä reikä siihen koneistoon porakoneella, jotta neste tasautuu.


    • 1000€ puhtauteen/v

      Ostin sen ihmesienen. Puhdistan sillä hellojen levyt.
      Jääkaappin taustan puhdistan kerran vuodessa ja auton pesetän käsinpesussa/vahauksessa aina marraskuun alkupäivinä (100€).
      Marraskuussa vaihdatan myös talvirenkaat autoon.
      Tummia vaatteita pesen koneellisen viikossa ja valkoisia koneellisen kuukaudessa. Matot pesetän pesulassa ennen joulua yht € 200.
      Meillä käy siivooja 2krt vuodessa tekemässä TÄYSSIIVOUKSEN, kestoltaan 4-6 tuntia, siivoustapahtumaan kuuluu mm parketin vahaus.
      Verhot pesetän kerran 3 vuodessa ja siivooja asentaa ne paikoilleen.
      Asuntoni on 38 neliön yksiö ja asun siellä naisystäväni kanssa(ulkomaalainen).
      Käyn työssä konepajalla vaimoni on ns. kotirouva.

      • rhinobeetle

        onpa tolla toisella sienihippihomolla hauskaa -.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.-.- hohhoijaa.v


    • Anonyymi

      ÄLKÄÄ KUKAAN KOSKAAN MISSÄÄN TAPAUKSESSA Noblessa keittiöön integroitua jääkaappi pakastinta!!! Helvetin moinen meteli ja mistään et löydä ohjetta kuinka kaappi irroitetaan puhdistusta varten koska ulosveto on ainut mahdollisuus suorittaa taustan imurointi!!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe