Ajattelin hankkia 1500-2000 e hintaisen lumilingon lähinnä pihalla olevan lumen poistamiseen. Kuitenkin sitä voisi käyttää myös omalla palstalla esim. metsätien pienimuotoiseen avaukseen kun hakee sieltä puita. Olen aikaisemmin saanut kyllä alv hinnalla metsurin varusteet ja joku saanut mm. peräkärryn. Olen alv verovelvollinen omistaessani metsää.
Onkohan mahdollista saada alv hinnalla hankittua lumilingon? Miten verottoja suhtautuu tähän? Yritin soittaa verottajalle mutta puhelu katkaistiin runsaan jonotuksen johdosta? Onko kenelläkään kokemusta tuosta?
Lumilinko
2
545
Vastaukset
- hipnyhp
Kannattaa ehkä kirjoittaa verottajalle kirje, jos asiat on siinä pisteessä, että lyövät luuria korvaan.
Muuten ideasi ovat Todella Hyviä.. kaverini sai paikallispuhelumaksulla klapikoneen. - On mahdollista
Voit toki ostaa arvonlisäverollisen lingon arvonlisäverovelvolliselta myyjältä. Mutta mikä estää sinua ostamasta myös linkoa jossa alv on 0e?
Verottaja hyväksyy lingon metsätalouden kalustoon jos on perusteltua sen käyttö metsätaloudessa. Omalta pihalta lumen poisto ei ole metsätalouteen kuuluvaa ja se on eroteltava yksityiskäytöksi. Moniko lingon omistaja näin tekee on jokaisen oma asia.
Miksi lingon pitää olla 1000-2000 e hintainen? Minulla on käytettynä ostettu 250 e linko joka on ajanut hyvin asiansa. Linko kuuluu metsätalouden kalustoon samalla tavalla kuin linkoa vetävä traktori. Hankkiessani lingon perustelin sen käytön metsätaloudessa veroilmoituksen liitteellä (metsätilan teiden linkous). Jos hankkii jotain metsätalouden käyttöön on sen tarpeellisuus pystyttävä tarvittaessa perustelemaan. En ole soitellut enkä kysellyt koskaan etukäteen verottajan suhtautumista hankintoihin. Se on ajan haaskausta koska tyhjentävää vastausta ei saa.
Verottajalta voi pyytää toki ennakkopäätöksen ja se on maksullinen. Verottajan on toimittava antamansa päätöksen mukaisesti. Jos soitat ja kyselet asiaa verottajalta, se ei sido verottajaa toimimaan sen mukaisesti. Veroasioita käsittelee useat eri eri verovirkailijat ja he tekevät yksilölliset ja jopa erilaiset ratkaisut. Jos verotettava ei hyväksy verottajan päätöstä siihen on aina mahdollista hakea oikaisua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743