Hei!
Olenne mieheni kanssa päätyneet pitkien (monien vuosien) keskustelun päätteeksi adoptioon. Olen itse 26 ja mieheni on 36-vuotias, käymme molemmat töissä, meillä on oma asunto jne jne. Nyt tarvitisin hieman jelppiä, mitä tässä pitäisi tehdä?
Adoptioneuvontaan pitää suunnata ensimmäiseksi, mutta onko adoptioneuvontoja useita vaihtoehtoja? (olemme Keski-Suomesta) Jos haluaa ulkomailta lapsen, mennäänkö eri paikkaan kuin suomalaista adoptiolasta haettaessa? Entä onko näillä eroja, kumpi on "hankalampi" saada? Entä pystyykö lasta etukäteen tapaamaan, näemmekö hänestä kuvia, kertomuksia kirjeitse vai tuleeko sieltä vain randomilla joku lapsi joka laitetaan eteen: "Tämän te kasvatatte aikuiseksi?"
Kiitoksia kaikista asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Adoptio aloitusvaiheessa
4
185
Vastaukset
- Tien alussa
http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/lastensuojelutyo/adoptiot/
Pela järjestää "alkuinfoja" ympäri Suomen. Turussa käytiin läpi sekä kotimaan- että ulkomaanadoptiot, sekä kerrottiin myös muista toimijoista. Monissa aikaisimmissa keskusteluissa Pelaa haukutaan todella raskaasti, oman kokemukseni mukaan täysin syyttä.- Dädi.
" ...Monissa aikaisimmissa keskusteluissa Pelaa haukutaan todella raskaasti, oman kokemukseni mukaan täysin syyttä."
Ja minun mielestäni täysi syy.
Aloittajalle: Juridiset asiat kyllä hoidetaan hyvin, mutta inhimillisen puolen neuvonta ja tiedotus kannattaa seuloa "karkealla kädellä" ja hankkia tietoa useammasta eri paikasta.
Opetelkaa ajoissa, että ette esitä neuvonnassa (pela) mitään inhimillisiä tunteita lapsia kohtaan.
- Tien alussa
Ensi-infossa kyllä kerrottiin aika paljon mitä kaikkea voi mennä pieleen. Joku voi pitää sitä suorana pelotteluna, minusta se on kuitenkin järkevää. Kun tietää mahdollisista ongelmista etukäteen niin niihin osaa varautua. Ja jos lapsen kehitys onkin normaalia niin siitä osaa iloita. Kuten biolastakin odottaessa, ikinä ei kuitenkaan tiedä varmuudella mitä tulee saamaan. Voi myös olla että lasta ei toista tai syystä saa, raskas ajatus kyllä.
Mitä Dädi tarkoitat sillä että lasta kohtaan ei saa esittää inhimillisiä tunteita? Itse olen pystynyt puhumaan tapaamisissa vapaasti. Kyllähän kaikkea syvällistä kysytään joita jotkut voivat pitää tungetteluna. Minä olen kuitenkin valmis paljastamaan kaikki, ei ole luurankoja.
Totta kyllä, tietoa kannattaa hankkia. http://www.interpedia.fi/adoptio ja - Nanna-äiti
Adoptioneuvonta on menetelmä, jossa asiantuntijoiden avustamana te sekä yksilöinä että perheenä voitte oikeasti selvittää omat valmiudet ja mahdollisuudet adoptioon. Kannattaa lukea kaikki materiaali, jota sieltä saa kotiin sekä olla rehellinen itselle, puolisolle ja neuvojille. Hymistelyä ja sädekehiä saa kyllä ulkopuolisilta, mutta nämä neuvontaa antavat henkilöt kertovat asioita, joista muilla ei ole tietoa. He tietävät, minkälaisia lapsia mistäkin maasta tulee adoptoitavaksi ja minkälaisia haasteita vanhemmilla on odotettavissa. Haasteita tulee ihan varmasti ja sellaisia, joista nk. tavallisissa perheissä ei ole tietoakaan.
Adoptioneuvontaa antavat henkilöt ovat vaitiolovelvollisia, joten voitte luottaa siihen, että teidän asianne ja keskustelunne eivät kantaudu muiden korviin.
Meille ainakin neuvonnasta on ollut paljon apua, koska sen aikana teimme lopullisen päätöksen adoptiosta ja sen yksityiskohdista. Ja sitten kun vaikeuksia tuli, osasi nopeammin reagoida ja hakea apua.
Adoptointi vaikuttaa sekä teidän molempien että myös tulevien lasten koko loppuelämään, joten siiihen kannattaa valmistautua kunnolla ja ottaa kaikki tarjottu apu vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637