Mikä terrieri sopisi?

rotumietteitä

Minulla on labradorinnoutaja ja cockerspanieli ja tarkoitus olisi jatkaa laumaa jollain terrierillä ja olen miettinyt lakelandia, westietä, skottia, walesia ja parsonia. Koiran ei tarvitsisi olla erityisen vietkäs, tulisi pysyä irti lauman matkassa missä vaan, toiset ei siis koskaan karkaile, tiedän, ettei ole vain rodusta kiinni, mutta vaihtelee myös roduittain. Palveluhalukkuutta saisi siis jonkin verran olla. Pehmeä mutta itsevarma, ei liika hästä kotona. Löytyisikö apuja?

6

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiia38

      Jos jo harkitsit parsonia niin harkitse myös kettuterriereitä..hauskoja leikkisiä ja avoimia luonteita (siinä mikä muistuttaa labbista) Voi pitää vapaana omat koirani olleet aina hiihto ja uimaretkillä vapaana. Kettikset rakastaa vettä ja on touhukkaita. Ja myös tokovalioitakin rodussa löytyy. Monipuolisuus siis valttia.

      Huumoririkas rotu Ja on pehmeämpi(mitä olen näitä kahta rotua katsellut) kuin parson ja terhakka.

      Mutta yksi ei toivottu piirre on eli häslä..tosin kotona rauhallinen ulkona virta kytkeytyy päälle ja sitten mennäänkin täpöllä. ;)

      Itselläni ollut jo kaksi näitä ja aivan ihania..paras puoli on että niillä on asioista mielipide ja ne on hyväkoulutteisia ja ne on aina asioissa täpöllä mukana.

      Omani tulleet aina koiralaumassa toimeen(eli koulutuskysymys rajat on laitettava) Laumassa ollut noutajia ja dobbereita ja terriereitä ja tietenkin vielä koirapuiston koiratkin.

      Mutta rotu on sellainen johon kannattaa jo pienestä pitäen kasvattaa hyvin eli se mikä sallitaan sallitaan ja mikä ei niin ei.johdonmukaisuus riittää välkylle rodulle ja pohjimmiltaan miellyttämishaluiselle terrierille. Leikki varsinkin vinkulelut toimii palkkioina ja makupalat. Muuten on yleensä ottaen helppo motivoida sillä innoka sja leikkisä luonne. :)

      http://www.foxterrier.fi/

      Ja nartut aina helpompia kuin urokset..

      • viiiia38

        Itse koulutin tokossa avoliikesarjaan asti ihan omaksi iloksemme..rotu on hyvin oppivainen kunhan omistaja on luonut hyvän kontaktin ja luottamuksen.
        Ja olin myös agilityssa.

        Metsästys ei ole minun juttu mutta kettikset toimii monipuolisesti ja soveltuu muuhunkin.


      • viiia38
        viiiia38 kirjoitti:

        Itse koulutin tokossa avoliikesarjaan asti ihan omaksi iloksemme..rotu on hyvin oppivainen kunhan omistaja on luonut hyvän kontaktin ja luottamuksen.
        Ja olin myös agilityssa.

        Metsästys ei ole minun juttu mutta kettikset toimii monipuolisesti ja soveltuu muuhunkin.

        Lisään vielä että omat koirani oli käyttölinjaisia ja silti pysyivät vapaina niin vaellellessamme kuin maalla pihassa toisen koiran kanssa ollessa..olin opettanut jo heti pienestä irtiolemiseen turvallisessa paikassa.


    • voit valita itse

      Jos nykyiset koirasi ovat tottelevaisia ja kilttejä, niin luulisi tulevasta terrieristäsikin kasvavan. Laumassa tavat tiivistyvät ja nuori koira ottaa yleensä mallia vanhemmista. Narttu urosta öempeämpi sekä harvemmin ärhäkkä. Kaikki nuo rodut käyvät yhtä lailla, voit ihan itse päättää, luonne on yksilöllistä.

    • groomer

      Jos haluat metsästysviettisen niin kettuterrieri, ja russelit. Mutta suosittelisin tutustumaan snautsereihin. Koko oman mieltymyksen mukaan.

      • ghjkjhjlkjl

        Kettuterrierillä on kohtuullinen metsästysvietti eli pystyy opettaa vapaanaoloon varsinkin näyttelylinjaisilla parsoni hieman kovempi ja riistaviettisempi..oma kettis pysyi maalla pihassakin vapaana ilman vahdintaa.

        ja kyllä naapurin pikkusnautserikin lähti jänön perään-rottakoirataustainen sekin rotu. :)

        Jos tykkää parsoni ja kettistyyppisistä niin harvinaisempi kromförländer sen sanotaan pysyvän helpolla vapaana. Ja muistuttaa ulkonäöltään noita rotuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe