Mikä terrieri sopisi?

rotumietteitä

Minulla on labradorinnoutaja ja cockerspanieli ja tarkoitus olisi jatkaa laumaa jollain terrierillä ja olen miettinyt lakelandia, westietä, skottia, walesia ja parsonia. Koiran ei tarvitsisi olla erityisen vietkäs, tulisi pysyä irti lauman matkassa missä vaan, toiset ei siis koskaan karkaile, tiedän, ettei ole vain rodusta kiinni, mutta vaihtelee myös roduittain. Palveluhalukkuutta saisi siis jonkin verran olla. Pehmeä mutta itsevarma, ei liika hästä kotona. Löytyisikö apuja?

6

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viiia38

Jos jo harkitsit parsonia niin harkitse myös kettuterriereitä..hauskoja leikkisiä ja avoimia luonteita (siinä mikä muistuttaa labbista) Voi pitää vapaana omat koirani olleet aina hiihto ja uimaretkillä vapaana. Kettikset rakastaa vettä ja on touhukkaita. Ja myös tokovalioitakin rodussa löytyy. Monipuolisuus siis valttia.

Huumoririkas rotu Ja on pehmeämpi(mitä olen näitä kahta rotua katsellut) kuin parson ja terhakka.

Mutta yksi ei toivottu piirre on eli häslä..tosin kotona rauhallinen ulkona virta kytkeytyy päälle ja sitten mennäänkin täpöllä. ;)

Itselläni ollut jo kaksi näitä ja aivan ihania..paras puoli on että niillä on asioista mielipide ja ne on hyväkoulutteisia ja ne on aina asioissa täpöllä mukana.

Omani tulleet aina koiralaumassa toimeen(eli koulutuskysymys rajat on laitettava) Laumassa ollut noutajia ja dobbereita ja terriereitä ja tietenkin vielä koirapuiston koiratkin.

Mutta rotu on sellainen johon kannattaa jo pienestä pitäen kasvattaa hyvin eli se mikä sallitaan sallitaan ja mikä ei niin ei.johdonmukaisuus riittää välkylle rodulle ja pohjimmiltaan miellyttämishaluiselle terrierille. Leikki varsinkin vinkulelut toimii palkkioina ja makupalat. Muuten on yleensä ottaen helppo motivoida sillä innoka sja leikkisä luonne. :)

http://www.foxterrier.fi/

Ja nartut aina helpompia kuin urokset..

• viiiia38

Itse koulutin tokossa avoliikesarjaan asti ihan omaksi iloksemme..rotu on hyvin oppivainen kunhan omistaja on luonut hyvän kontaktin ja luottamuksen.
        Ja olin myös agilityssa.

Metsästys ei ole minun juttu mutta kettikset toimii monipuolisesti ja soveltuu muuhunkin.

• viiia38
        viiiia38 kirjoitti:

Itse koulutin tokossa avoliikesarjaan asti ihan omaksi iloksemme..rotu on hyvin oppivainen kunhan omistaja on luonut hyvän kontaktin ja luottamuksen.
        Ja olin myös agilityssa.

Metsästys ei ole minun juttu mutta kettikset toimii monipuolisesti ja soveltuu muuhunkin.

Lisään vielä että omat koirani oli käyttölinjaisia ja silti pysyivät vapaina niin vaellellessamme kuin maalla pihassa toisen koiran kanssa ollessa..olin opettanut jo heti pienestä irtiolemiseen turvallisessa paikassa.

• voit valita itse

Jos nykyiset koirasi ovat tottelevaisia ja kilttejä, niin luulisi tulevasta terrieristäsikin kasvavan. Laumassa tavat tiivistyvät ja nuori koira ottaa yleensä mallia vanhemmista. Narttu urosta öempeämpi sekä harvemmin ärhäkkä. Kaikki nuo rodut käyvät yhtä lailla, voit ihan itse päättää, luonne on yksilöllistä.

• groomer

Jos haluat metsästysviettisen niin kettuterrieri, ja russelit. Mutta suosittelisin tutustumaan snautsereihin. Koko oman mieltymyksen mukaan.

• ghjkjhjlkjl

Kettuterrierillä on kohtuullinen metsästysvietti eli pystyy opettaa vapaanaoloon varsinkin näyttelylinjaisilla parsoni hieman kovempi ja riistaviettisempi..oma kettis pysyi maalla pihassakin vapaana ilman vahdintaa.

ja kyllä naapurin pikkusnautserikin lähti jänön perään-rottakoirataustainen sekin rotu. :)

Jos tykkää parsoni ja kettistyyppisistä niin harvinaisempi kromförländer sen sanotaan pysyvän helpolla vapaana. Ja muistuttaa ulkonäöltään noita rotuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6634
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2740
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2408
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1943
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1660
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1498
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1482
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1442
    Aihe