Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sisu Euro 6

Hi-Way one

Tuli vain mieleen että millähän moottorilla sisu varustetaan 2014 kun voimaan tulee Euro 6 moottorit? vai onko tämä nyt sitte lopun alkua kun Vehokin jo lopetti yhteistyön myynnin osalta?

19

2799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mututuntuma

      eiköhän ,hän mb moottori varmaan,se uusin suora kutonen

    • Hi-Way one

      Se ei vaan taida mahtua noin vaan sinne, ainahan voi tietenkin tehdä hytin lattian ja sähköpuolen uusiksi, niin ja runkon.

      MB:n suora moottori on suunniteltu leveämpään runkoonki kuin nykyiset, ei taida olla ihan simppeliä.

      • Kunhankysyn

        Eikö pienen tehtaan ole helpompi mahduttaa uusi moottori kuin sarjatuotannon ka-tehtaiden. Vai meinaatko, että kaikkiin vanhoihinkin Sisuihin laitetaan uusi leveä mb moottori ;)


      • tukkirekka
        Kunhankysyn kirjoitti:

        Eikö pienen tehtaan ole helpompi mahduttaa uusi moottori kuin sarjatuotannon ka-tehtaiden. Vai meinaatko, että kaikkiin vanhoihinkin Sisuihin laitetaan uusi leveä mb moottori ;)

        Ensinnäkin, Sisu irtisanoi Vehon kanssa sopimuksen, koska Veho ylihinnoitteli tarkoituksella Sisun saadakseen Mersuja myydyksi.
        Catin kone sopii Sisun keulaan, niin takuulla sopii Detroit dieselkin.


    • Hi-Way one

      Niin se varmaan onkin että Veho osti kiinteistöt ja huolto ketjun, seuraavaksi saivat myytyä markkinoimansa tuotteen komponentit Sisulle.
      Nyt kun pöytä on katettu ja saatu myyntiä Sisulla, niin on helppo ottaa seuraavaksi asiakaskunta veholle ja jos Sisun valmistus loppuisi niin nykyisitä Sisulaisista saisi tulevia Mersun omistajia.

      Ei niihin vanhoihin Sisuihin tarvi moottoreita vaihtaa. Euro 6 tulee uusiin kuorma-autoihin 2014 loppuvuonna.

    • Hiv Way Ritmo

      Onko matkalaukkumoottori leveämpi kun vinkkeli ??

      • ford taunus

        mahtaa suomen neuvostokiihkoilijoita "ketuttaa" kun mersun hytin alla jyrisee DD13 tahi DD15. Kamalaa Amerikkalaista hapatusta. No eikohan se loyda tiensa myos Sisun hytin alle, toivottavasti. Karu totuushan on , etta Detroit Diesel on ollut jo kauan aikaa niita kestavimpia, taloudellisimpia ja kayttokustannuksiltaan halvimpia moottoreita mita maailma paallaan kantaa. Vaikka sitkeasti edelleen yhdistetaan johonki kakstahtidieseliin. Hiukka samaa rahtihuhua kuin se ettei jennkirekoissa ole etujarruja.


    • Hi-way one

      Voihan sinne cumminsinki laittaa! tuntuu vaan aika lyhyt näköseltä tuo auton elinkaaren suunnittelu kun kokoajan muutetaan rakenteita.

      Autoista tulee niin erillaisia että niitten varaosa artikkelien määrä tuplaantuu ja saanti vaikeutuu.

      Tuskin pienellä valmistajalla on resurssia pysyä enään tässä kiristyvässä päästö viidakossa. esim: englannissa on ollut monta kuorma-auton valmistajaa jotka ovat nykyään lopettaneet toimintassa tästä syystä.

    • Noh..

      Olihan Euro6 koneiden tulo jo tiedossa silloin, kun vinkkeleitä sovitettiin sisuun. On moneen kertaan ollut juttua, että olisivat sovitelleet Euro6 suoraan alustaan, mutta halusivat tässä välissäkin myydä autoja...
      Eiköhän tuo mersun kehitysmaahytti nosteta vaan korkeammalle, kuten rellun tekeleiden kanssa tehtiin. Eikös Kiinassa ja Intiassakin käytetä eri merkeissä tuota mersun hyttiä myös?

    • Hi-way one

      Viimesen huhun mukaan tulis taas uusi hytti ja moottori, elikkä mersulta kuutosen kone ja siihen kuuluva uusi hytti.

      • tukkirekka

        dd 15,6, teho 625hepoa viäntää 3000nm.


      • Hanoi Trucks

        Osasinkin odottaa, että nyky-Polar jää samanlaiseksi "parin vuoden kokeiluksi" kuinesim. 90-luvun lopulla tämä E-sarja merkin omalla hytillä:
        http://www.korpelat.com/_FileRoot/605144.JPG
        -Ylihinnoitteluin lisäksi, myös tieto mallin lyhytikäisyydestä on varmaankin hillinnyt ostohaluja.


    • hanoi Trucks
      • karjaalainen1

        Aina silloin tällöin asioita ulkopuolelta katsovat näkevät jotakin sellaista, joka tiukasti tekemisessä mukana olevilta jää huomaamatta. Tällä kertaa ei kuitenkaan taida olla näin.
        Sisun ja Daimlerin yhteistyön käynnistämisessä on molemmille osapuolille riittänyt tekemistä; ei yksin uusien Sisujen suunnittelussa, vaan myös kaikessa muussa asiaan liittyvässä (komponenttien määrittelyssä, logistiikan rakentamisessa jne., jne.).
        Polar malliston käynnistyksessä haluttiin tietysti mahdollisimman hyvin varmistaa tärkein - tuotelaatu - joka tunnetusti kaikissa teollisissa tuotteissa on parhaimmillaan jo pidempään tuotannossa olleiden tuotteiden osalta. Mielestämme tässä on onnistuttu: Polar Sisut menevät hyvin - kaikilla mittareilla mitattuna ne ovat laadullisesti parhaita Karjaalta lähteneitä tuotteita.
        Toisaalta Sisun ja Daimlerin yhteistyön käynnistyksen ajankohdan saneli tuleva EURO 6 -päästömääräyksen voimaantulo 2014 alusta. RVI yhteistyö oli tullut tiensä päähän ja haluttiin, että tulevat EURO 6 -autot tuotetaan yhteistyössä Daimlerin kanssa.
        Siirtyminen tästä lähtökohdasta (kalliimpiin) EURO 6-malleihin tulee olemaan selvästi pienempi haaste Sisulle.
        Vielä käyttämästäsi termistä "kokeilla". Väitän, että Sisulla on tekemisessä linja, jolla asioita viedään tiettyyn suuntaan ja riskien hallitsemiseksi tämä tehdään vaiheittain, joten kyseessä ei ole kokeilu vaan "kehitys".
        Välillä menee pieleen, niin kuin tämä kotimaan myynnin antaminen yhteistyökumppanin käsiin. Silloin on syytä tehdä korjausliike ja mennä eteenpäin.
        On aivan aiheellista kysyä, onko Sisun mitään järkeä taistella eurooppalaisia kuorma-autojen suursarjavalmistajia vastaan. Jos Sisun asiakaskunta näin ostopäätöksillään äänestää, on Sisun siitä tietysti tehtävä johtopäätöksensä. Toisaalta voidaan pohtia, minkälaisilla ja minkä hintaisilla autoilla töitä täällä jatkossa tehtäisiin, jos kotimainen kuorma-autovalmistus ja siihen liittyvä teollisuus päättyisi.
        Hyvää uutta vuotta 2013!


      • Hanoi Trucks
        karjaalainen1 kirjoitti:

        Aina silloin tällöin asioita ulkopuolelta katsovat näkevät jotakin sellaista, joka tiukasti tekemisessä mukana olevilta jää huomaamatta. Tällä kertaa ei kuitenkaan taida olla näin.
        Sisun ja Daimlerin yhteistyön käynnistämisessä on molemmille osapuolille riittänyt tekemistä; ei yksin uusien Sisujen suunnittelussa, vaan myös kaikessa muussa asiaan liittyvässä (komponenttien määrittelyssä, logistiikan rakentamisessa jne., jne.).
        Polar malliston käynnistyksessä haluttiin tietysti mahdollisimman hyvin varmistaa tärkein - tuotelaatu - joka tunnetusti kaikissa teollisissa tuotteissa on parhaimmillaan jo pidempään tuotannossa olleiden tuotteiden osalta. Mielestämme tässä on onnistuttu: Polar Sisut menevät hyvin - kaikilla mittareilla mitattuna ne ovat laadullisesti parhaita Karjaalta lähteneitä tuotteita.
        Toisaalta Sisun ja Daimlerin yhteistyön käynnistyksen ajankohdan saneli tuleva EURO 6 -päästömääräyksen voimaantulo 2014 alusta. RVI yhteistyö oli tullut tiensä päähän ja haluttiin, että tulevat EURO 6 -autot tuotetaan yhteistyössä Daimlerin kanssa.
        Siirtyminen tästä lähtökohdasta (kalliimpiin) EURO 6-malleihin tulee olemaan selvästi pienempi haaste Sisulle.
        Vielä käyttämästäsi termistä "kokeilla". Väitän, että Sisulla on tekemisessä linja, jolla asioita viedään tiettyyn suuntaan ja riskien hallitsemiseksi tämä tehdään vaiheittain, joten kyseessä ei ole kokeilu vaan "kehitys".
        Välillä menee pieleen, niin kuin tämä kotimaan myynnin antaminen yhteistyökumppanin käsiin. Silloin on syytä tehdä korjausliike ja mennä eteenpäin.
        On aivan aiheellista kysyä, onko Sisun mitään järkeä taistella eurooppalaisia kuorma-autojen suursarjavalmistajia vastaan. Jos Sisun asiakaskunta näin ostopäätöksillään äänestää, on Sisun siitä tietysti tehtävä johtopäätöksensä. Toisaalta voidaan pohtia, minkälaisilla ja minkä hintaisilla autoilla töitä täällä jatkossa tehtäisiin, jos kotimainen kuorma-autovalmistus ja siihen liittyvä teollisuus päättyisi.
        Hyvää uutta vuotta 2013!

        Olisiko liikaa pyydetty, että Sisu tekisi mallin, joka olisi edes 5 vuotta tuotannossa ilman suurempia muutoksia. Faceliftit kuuluvat autoteoliisuuteen, mutta vasta mallin ollessa tuotannossa muutamia vuosia. Esim. Renault-aikana moottorit ja hytin muotoilu vaihtuivat karrikoidusti tiuhempaan kuin kuskien sukat. Kotimaisuuden kannattajana toivonkin, että seuraava Daimler-symbioosin hedelmä olisi vihdoin legendaarisen S-sarjan kaltainen pitkäaikainen menestystuote.


      • tukkirekkaa
        Hanoi Trucks kirjoitti:

        Olisiko liikaa pyydetty, että Sisu tekisi mallin, joka olisi edes 5 vuotta tuotannossa ilman suurempia muutoksia. Faceliftit kuuluvat autoteoliisuuteen, mutta vasta mallin ollessa tuotannossa muutamia vuosia. Esim. Renault-aikana moottorit ja hytin muotoilu vaihtuivat karrikoidusti tiuhempaan kuin kuskien sukat. Kotimaisuuden kannattajana toivonkin, että seuraava Daimler-symbioosin hedelmä olisi vihdoin legendaarisen S-sarjan kaltainen pitkäaikainen menestystuote.

        Volvo ja Scania on tunnettu siitä, että mennään satavuotta samalla mallilla.
        Sisulla, ehkä vaikuttaa eniten muutoksiin se, että pienenä autonvalmistajana ja nyky päästövaatimusten tiuhana paivityksenä, joutuu väkisin menemään suurten toimittajien mukana.
        Cat is best.


      • Hanoi Trucks
        tukkirekkaa kirjoitti:

        Volvo ja Scania on tunnettu siitä, että mennään satavuotta samalla mallilla.
        Sisulla, ehkä vaikuttaa eniten muutoksiin se, että pienenä autonvalmistajana ja nyky päästövaatimusten tiuhana paivityksenä, joutuu väkisin menemään suurten toimittajien mukana.
        Cat is best.

        Renault-aikaiset kokeilut veivät merkin kuilun partaalle. Euro6-normin täyttävä malli tulee olemaan Sisun tulevaisuuden kannalta todella kohtalokas, joko tällä kertaa vihdoin onnistutaan luomaan pitkäaikainen menesystuote tai sitten...


    • 160 - 630 hv

      Arocs-malliston yhteydessä esiteltiin myös uusi 16-litrainen Euro6 -kone (siis DD rivikuutonen)
      Tehoversiot 520, 580 ja 630 hevosvoimaa.
      Itse Arocs-mallisto on kova kilpailija Sisulle...

    • Hanoi Trucks

      Arocs tulee vain automaattivaihteistolla. Fullerin ystävien valinta tulee jatkossakin olemaan Sisu. Miksiköhän merkin sivuilla ei vieläkään näy koukkuauto Rollia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe