Pönttöuuni 2 vanhasta öljytynnyristä?

riitta o.

Eikö olisi pätevä sepittää. Molemmista pohja rälläkällä veke, sitten toista vähän avarretaan pohjastaa ja limitetään siihen toisen päälle kun sisämuuraus on siinä vaiheessa. Luukuiksi vaikka vanhat pönttöuunin luukut. Muuarus kävisi ilmaisilla purkutiilillä. Vois maalata Miranoolilla - sillä iskunkestävällä.Halpa ja persoonallinen uuni!

24

4116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pönttönä

      No, mikä ettei.. mutta.
      Pari seikkaa tuli mieleen..
      Normi oljytynnyrin korkeus 88cm ja halkaija 60cm. Korkeutta liikaa ainakin uunin yläosaa muurattaessa. Hankala ylhäällä katonrajassa kurkotella ja muurata 90cm:n päähän alas. Mutta voihan tynnörin katkaista keskeltä. Mutta ne saumojen pokkaukset?
      Toisaalta haljasija, 60 cm, on pikkasen alakantissa. Tulee ahdas uuni ja massaa liian vähän.
      Suosittelen perinteistä peltisepän tekemää kuorta pönttöuuniisi.

      • keväällä kuuhun

        Totta kai tynnyrit käy tuohon hommaan,itse olen suunnitellut kuurakettia kolmesta tynnyristä.eikä maksa paljoa.


      • P. Eloton
        keväällä kuuhun kirjoitti:

        Totta kai tynnyrit käy tuohon hommaan,itse olen suunnitellut kuurakettia kolmesta tynnyristä.eikä maksa paljoa.

        Peijakas sentään! varastit ideani ja minä olin sitä juuri patentoimassa.


      • Onhan noita vielä
        P. Eloton kirjoitti:

        Peijakas sentään! varastit ideani ja minä olin sitä juuri patentoimassa.

        Rakensin mennennä kesänä vanhasta ruosteisesta myrkkytynnöristä sukellusveneen, kun jäi verkot kiinni päijänteen pohjaan. Kävin silläviisii irrottelemassa.
        Kaveri rakenteli samaan aikaan tynnöristä taisteluhelikopteria, kun sillä oli joku rajaselkkaus mökkinaapurin kanssa.


      • Anonyymi

        Ei sitä tynnyristä tehtyä pönttöuunia muurata, kuin ihan alaosastaan, että saadaan savukanavaan lähtö ja arinalle paikka, sekä tulipesän sivut, loppu tehdään muuraamatta ja paljon helpommalla. Ruotsalaiset on tähän kyllä keksineet tosi älykkään konstin, että kaksi tynnyriä voi olla päällekkäin, eikä tarvita kummoisia muurarin taitoja.

        Meillä oli jo 50-luvulla tynnyreistä tehty pönttöuuni, sillä lämmitettiin auto- ja traktoritallia, siinäkin sama systeemi, että vain muurattu vähän alaosaa tulipesän ympärille. Isäni oli sen ideoinut ja tenyt silloin, muistan sen vielä 60-luvulla meillä. Se pönttöuuni purettiin pois, kun se talli muutettiin sikalaksi.


      • Anonyymi
        keväällä kuuhun kirjoitti:

        Totta kai tynnyrit käy tuohon hommaan,itse olen suunnitellut kuurakettia kolmesta tynnyristä.eikä maksa paljoa.

        Tuosta kuuraketista... Aika erikoinen juttu, joka tosin oli ihan huijausta, mutta meni silloiseen mediaa täydestä vähän aikaa, kun Silvo Sokka väitti lentäneensä omatekoisella raketilla. https://fi.wikipedia.org/wiki/Silvo_Sokka
        Oli myös eräs toinenkin, joka vissiin asiasta innostuneena esitteli ruosteisia saunankiukaan pönttöjä ja väitti lentäneensä raketilla... Eli onhan näitäkin ollut.


    • pers,häiriö

      Tuohan onkin hieno ja egologinen kohde säästää.Kierrätys kunniaan!
      Kyllä nyt maailma pelastuu.
      Meillä tehtiin grilli vanhasta rekan vanteesta. Vinkkinä vain että kannattaa ottaa ennen kokeilua se päällys gummi pois. Oli makkaroissa outo maku, eikä meinannut savun seasta löytää koko laitosta.
      Hampaista ei meinannut se !"töhnä"irrota millään.
      Venäjällä uudet uunin kuoret maksavat 80-100e, et tiedä sitten kannattaako persoonallisuutta uunilla hakea?

      • Uunikontti

        Minä tuossa suunnittelin että jos merikontista tekisi pönttöuunin. Olisi ainakin riittävän iso että mahtuis muurari ja sen apupoikakin sinne sisään muuraamaan! ja kantikkaana olisi helpompi muurata ne tiilet kun ei tartteisi niitä sillai kaarelle muurata. pikkuisen mietityttää se, kun tuo mökki on vain 4x4 metriä pohjaltaan ja korkeuttakin vain se vajaa kolme metriä harjalta, niin jääkö tuota asuintilaa vähän niukalti jos tuohon keskelle tuollaisen "konttiuunin" tällää?


      • Muuraa päälle
        Uunikontti kirjoitti:

        Minä tuossa suunnittelin että jos merikontista tekisi pönttöuunin. Olisi ainakin riittävän iso että mahtuis muurari ja sen apupoikakin sinne sisään muuraamaan! ja kantikkaana olisi helpompi muurata ne tiilet kun ei tartteisi niitä sillai kaarelle muurata. pikkuisen mietityttää se, kun tuo mökki on vain 4x4 metriä pohjaltaan ja korkeuttakin vain se vajaa kolme metriä harjalta, niin jääkö tuota asuintilaa vähän niukalti jos tuohon keskelle tuollaisen "konttiuunin" tällää?

        Jätä mökki pönttökonttiuunin sisälle, niin lämpiää varmasti.


      • Masa44

        Sanoit että Venäjällä pönttöuunin kuoret maksavat n. 100 € Tiedätkö mistä sieltä niitä saa ostaa. Rakentaisimme pönttöuunit Karjalaan


    • Oikeasti?

      Vakavasti ottaen. Voisiko yhdestä tynnyristä tehdä pienelle eräkämpälle pönttöuunia? Kuumeneeko päällys liikaa jos uuni jää noin matalaksi? Voisiko kannen tehdä esim tulenkestävästä valuumassasta?

      • Varmasti voi tehdä

        Mutta ei mielestäni kannata tehdä sitä uunia tynnyristä. Samankokoisen uunin saa tehtyä puhdasmuurauksena tai rapatulla pinnalla.


      • Anonyymi

        Voi tehdä! Meillä oli pienellä metsäkämpällä tehty uuni pienestä tynnyristä ja hyvin toimi. Oli helppo tehdä ja edullinen, sen päällä pystyi keittämään ja valmistamaan ruokaa.
        Se metsäkämppä oli tehty 1955 ja se uuni vielä uusittiin 60-luvun lopulla sinne, mutta sitten 70-luvun alussa se tynnyristä tehty uuni tuotiin pois sieltä, kun sinne kämppään murtauduttiin usein ja pelättiin murtautujien aiheuttavan metsäpalon sen uunin kanssa. Siellä metsäkämpällä pidettiin sen jälkeen vain petroolilämmitintä silloin, kun siellä oltiin ja lämmitin tuotiin pois, kun ei oleskeltu siellä. Lopulta ilkivallan tekijät hajoittivat koko metsäkämpän 90-luvun alussa.
        Se tynnyristä tehty uuni oli minulla vielä puutyöverstaan lämmittimenä silloin 70-luvulla vähän aikaa kovilla pakkasilla.
        Ei se uunien tekeminen mitään rakettitiedettä ole! Kyllä olen minä uuneja muurannut tiilistä ja vuolukivistä aika monta vuosien varrella.


    • onhan versio

      Tynnyrin halkaisia ei riitä perinteiseen alakierto malliin. Savusolat vaatii vähintään 7 cm väljyyttä. Ulkokuoret täytyy suoja lapetiilillä ettei pinnat pala.

      Mikäli kyseessä on joku roskanpolttouuni ja suora veto ylhäältä niin ehkä sitten

      • luuletko vaan

        mistä tiedät että noin on, niskauuni on perinteinen


      • Anonyymi

        Kyllä riittää. Tein vastavirta periaatteella toimivan yhden tynnyrin korkuisen tulisijan kellarin nurkkaan. Ahdas se kyllä on sisältä, kun sen on vuorannut tiilillä. Kapea hellan luukku pesineen ja arinoineen mahtuu sisälle.


    • suosittelen

      Saunan kiukaita on tehty tynnyristä . Vaatii vahvan kehikon kivien alustaksi.

      Vetää hyvin,lämpenee kivasti,löylyt on pehmoiset, ei sellaisia sähkökiuhaan tuhahtuksia.

      • puu paras..

        "Saunan kiukaita on tehty tynnyristä . Vaatii vahvan kehikon kivien alustaksi.

        Vetää hyvin,lämpenee kivasti,löylyt on pehmoiset, ei sellaisia sähkökiuhaan tuhahtuksia."

        -Minä taas vaadin,että vaimo keittää perunat puuhellalla,kun niistä tulee sähköhellalla jotenkin kuivempia..


      • Niin on
        puu paras.. kirjoitti:

        "Saunan kiukaita on tehty tynnyristä . Vaatii vahvan kehikon kivien alustaksi.

        Vetää hyvin,lämpenee kivasti,löylyt on pehmoiset, ei sellaisia sähkökiuhaan tuhahtuksia."

        -Minä taas vaadin,että vaimo keittää perunat puuhellalla,kun niistä tulee sähköhellalla jotenkin kuivempia..

        Meillä taas on puusauna, vaikka muija sanoi, että sähköstä tehty on parempi. Olen puuseppä, jotta katsoin helpommaksi tehdä puusta. Nyt tarvittis sitten tehdä tuohon kerrostalossa olevaan kaupunkiasuntoon kuulemma savusauna. Isännöisijä vähän pistää vastaan, kun joku kateellinen naapuri voi kuulemma suuttua. Mutta onhan noita saunoja kerrostaloihin saanut ennekin tehdä, vai ovatko ne kaikki luvattomia?


    • Anonyymi

      Onhan se sopiva talliin, navettaan tai kanalaan.

      • Anonyymi

        Ihan siisti pönttöuuni tulee taloonkin vaikka olohuoneeseen tynnyreistä. Valmiita valurautaisia luukkujakin löytyy juuri tynnyriin sopivaksi. Äijäluolissa (lue; nakkisuojissa) näitä olen nähnyt aika taidokkaasti tehdyn tynnyristä. Eihän se uunia kummempi ole, kun on siistit kolhimattomat tynnyrit siihen valittu ja maalattu oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan siisti pönttöuuni tulee taloonkin vaikka olohuoneeseen tynnyreistä. Valmiita valurautaisia luukkujakin löytyy juuri tynnyriin sopivaksi. Äijäluolissa (lue; nakkisuojissa) näitä olen nähnyt aika taidokkaasti tehdyn tynnyristä. Eihän se uunia kummempi ole, kun on siistit kolhimattomat tynnyrit siihen valittu ja maalattu oikein.

        Minkä takia se tynnyri pitää olla?


    • Anonyymi

      Pelkästään toimivamman aloituksen takia...

    • Anonyymi

      The Rocket-Fired Barrel Oven

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe