Miten peittää viiltely jäljet?

Kyllästyny elämää

Olen viillelly nyt viimeset pari viikkoo masennuksen johdosta. Oisko jotai vinkkejä peittämään melko tuoreet jäljet kun meen parin päivän päästä terveystarkastukseen koulussa?

22

2051

Vastaukset

• yks pieni keino on joka ei kyllä tod. näkösesti menis läpi.
    mutta enpä kerro, hyvä että jäät busted. saatpahan apua ongelmiisi mikäli terv.hoitaja vain on tarpeeksi fiksu.

• Tossa ajassa... Tuskin, ellei pysty jotaki meikkivoidetta/puuteria tms laittaan. Vai kirveliskö liikaa?

Mutta sano vaan rohkeasti että sulla on tuollainen ongelma!

• Lopeta heti toi viiltely se on lapsellista ja turhaa touhua, mä tiedän kun olen itse harrastanut tuota ja tuskin sinä haluat että jää ikuiset arvet joita joudut sitten aina peittelemään. Puhu tästä terveydenhoitajan kanssa hän auttaa sinua miten voisit lopettaa tuon, minä en koskaan hakenut apua koska en uskaltanut ja omin voimin lopetin viiltelyn vaikka hankalaa se oli mutta sulla on tilaisuus saada apua ongelmaasi ettei toi enää pahene tosta. Tuskin haluat pilata kehoasi arvilla jotka ovat todella rumia eikä niitä saa oikeen kunnolla peitettyä ja mua ainakin kauduttaa mitä oon tehny joten hyvä ihminen hakeudu hoitoon pian.

• Tämä ketjuhan on jo vanha, mutta koska eksyin näitä tekstejä lukemaan, niin kirjoitanpa oman näkökantani aiheesta.

Ensinnäkin, ''Lopeta heti toi viiltely se on lapsellista ja turhaa touhua, mä tiedän kun olen itse harrastanut tuota ja tuskin sinä haluat että jää ikuiset arvet joita joudut sitten aina peittelemään.''
      Minun oli aivan pakko suorastaan hymyillä ja toivon, että tämä ''kokenut'' kirjoittaja on viisastunut viime vuosina. Nimittäin en keksi kovinkaan monia vähemmän ''lapsellisia'' asioita, kuin itsensä tahallinen satuttaminen. Viiltely ei ole kannattavaa, ei missään mielessä. Mutta se on jotakin, mihin ihminen voi ajautua oman ahdistuksensa ja pahan olonsa vuoksi- viiltely on lähes poikkeuksetta oire jostakin vakavasta ongelmasta. Usein sillä yritetään joko päästä eroon henkisestä kivusta vapauttamalla stressihormoneja fyysisen kivun avulla, jolloin kehoon erittyy dopamiinia, josta taas saa mielihyvää- lyhyeksi hetkeksi. Tai toinen yleinen tapaus on, että viiltelijä on niin turtunut, että fyysinen kipu on enää ainut asia, joka muistuttaa häntä siitä, että on elossa.

Toiseksi, ''Tuskin haluat pilata kehoasi arvilla jotka ovat todella rumia eikä niitä saa oikeen kunnolla peitettyä'' Hmm. Toki kukaan tuskin haluaa arpia kehoonsa, eiväthän ne tosiaan kauniita ole- mutta 'pilata' on ehkä mielestäni väärä sana, Ihmisillä on kaikenlaisia arpia- jollain raskausarpia, jollain vanhoja sota-arpia, joku on kaatunut lapsena riehuessa ja neljäs kaatunut vaikkapa mopolla ikävästi. Enpä ole kuullut, että kukaan heistä häpeillen peittelisivät arpiaan suorastaan pakonomaisesti. Arvet ovat jälkiä, jotka kertovat jo eletystä elämästä. Ne eivät määrittele Sinua ihmisenä, kaikkein vähiten, jos ne ovat jo vanhoja. Ne kertovat vain pienen osan tarinaasi ja osoittavat, että et ole aina päässyt vähällä ja elämässäsi on ollut mutkia- mutta hei. Olet selvinnyt niistä!

Kyllä. Minulta löytyy arpia monista osista kehoani. Ja ei. En enää häpeä niistä yhtäkään. Arpeni ovat osa minua ja olen ylpeä kaikesta, mistä olen selvinnyt.

Ehdottomasti, HAKEKAA APUA, ÄLKÄÄ PEITELKÖ JÄLKIÄNNE. Peittelylle ja häpeämiselle ei ole kertakaikkiaan mitään syytä.

Voimia!

• mitä ihmeen vinkkejä te tääl jakelette?? meikkiä verisen villon päälle???? ei hyvä jumala!
    ite pistin huivin ranteeseen, suosittelen.

• No jäitkö kiinni ? :D tai miten peitit ?

• Mulla on hyvä vinkki miten ne peitetään: Älä viiltele.

• Moi,

kysyit, kuinka voisit peittää viiltelyn jäljet. Miksi haluat peittää pahan olosi? Meillä ihmisillä on taipumus esittää, että asiat ovat paremmin kuin oikeasti ovat. Avun saannin kannalta olisi parempi, jos et peittäisi arpiasi ja masennustasi.

Terveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus, joten hän voi auttaa sinua luottamuksellisesti ja hänen kanssaan voisit puhua masennuksen syistä. Olisko jotain keinoja, joilla voisit itse parantaa oloasi?

Voisitko puhua ystävällesi, sukulaiselle tai opettajalle? Tilanteessa kuin tilanteessa on tärkeä puhua. Ongelmien kanssa ei tee hyvää jäädä yksin. Kertominen vaatii rohkeutta, aloittaminen on vaikeinta, sen jälkeen usein huomaa, että se kannatti.

Muista, ettei kukaan syytä sinua viiltelystä, masennuksesta tai muustakaan. Toisten reaktiota ei kannata pelätä, läheisille on luottamuksen osoitus, että kerrot heille huolistasi. Sinulla on oikeus pyytää ja saada apua -siinä missä kuka tahansa muu.

Jaksamista,

Saappaan päivystäjät

• No mitä nettisaapas?

• Hei c'moon äijjät ei oo mitää lapsellista

• Ei viiltelyn jälkiä pidä peittää, sillä vain pahennat masennustasi. Jäljet pitää näyttää ja asiasta puhua terveystarkastuksessa niin saat apua masennukseen.
    Viiltelyn jälkien peittäminen on pelkkää typeryyttä. Viiltelystä ei ole mitään hyötyä jos et näytä jälkiä sellaiselle joka osaa auttaa.

• Se eii kyl toimi noin :"D ei viiltely ain oo huomionhakuisuutta.

• viiltelystä ei ole mitään hyötyä jos et näytä niitä kellekään? kuulostat siltä että olisi pakko viillellä että ihmiset uskoisi että on paha olla

• Vähän vaikeeepäonnistu sanoo. Haavoja on vaikee peittää. Jopa arvet näkyy mulla vaikka yritänki peittää...

• Kannattaa laittaa joku side siihe pääl ja sit sanoo vaik et kaaduin ja löin käteni XD ittellääni o ollu jo mont viikkoo side XD

• Jos vaikka kirjavia mustapunavihreitä tatuointeja viiltojen päälle laitat?

• Ettei vaan olisi kyseessä pahemman luokan huomiohuora, joka on taikonut itselleen tosi coolin masennuksen ja siitä syyn viillellä. Et muuten olisi ensimmäinen! En ymmärrä mikä helvetti siinä on kun pitää hakea huomiota ja sääliä joka vitun perskolosta mihin näpit yltää. On niitä toki joilla on oikeasti ongelmia, mutta tästä näkee läpi.

• omg mene hirteen saatanan runkkari! ite peitän jollais ponnareilla tai sitten sideharsolla

• gfdcccc

• No sen takii itte peitän aina itteni pitkillä paidoilla, leggareilla ja sideharsoilla välil.

• Mee mettää tuu pois sano et kaatusit ja siel oli jotai terävää ite teen näin

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.