Olen suunnitellut matkaa Tunisiaan Sousseen mieheni ja 1-vuotiaan tyttömme kanssa. Onko kokemuksia lapsen kanssa reissaamisesta Tunisiassa? Onko hyvä lapsikohde? Olen kuullut, että Tunisiassa miehet on inhottavan tunkeilevia. Säästyisiköhän tuolta, jos on oma mies ja lapsi matkassa? Kaikki kokemukset Tunisiasta ovat tervetulleita!
Tunisiaan?
3
1463
Vastaukset
- Matkaaja
Ainakin Sousse on ihan turvallinen paikka niin lapsen, kuin aikuisenkin kannalta. Ja hienoa rantaa riittää kilometritolkulla. Itsellä arabimaissa käymättömänä ainakin oli suuri positiivinen yllätys, ihmisten vilpitön ystävällisyys ja avoimmuus Tunisia on arabimaista länsimaisimpia. Niin tunisiassa, kuin muuallakin on tietysti ympäristön kulttuuri otettava huomioon pukeutumis juttuineen. Esim. jos basaarikujalla kysyt hintaa, myyjä tulkitsee asian niin, että olet ostamassa tuotetta, vain hinta pitää neuvotella kohdalleen. Toisaalta meillä ainakin oli nahkatakkia ostettaessa tosi rattoisia hetkiä, niiden kauppiaiden kanssa. Tietynlainen flirttaileva asenne kuuluu Tunisialaiseen kultuuriin. Meillä ei ainakaan ollut, minkäänlaista havaintoa ahdistelusta, edes paikallisella ilotyttökadulla, jonne kerran eksyimme vahingossa. Tosin päin vastoin näimme länsimaisten naisten erittän päällekäyvää flirttailua arabimiehiä kohtaan. Tunisialainen ruoka on myös erittäin herkullista.
- Meri
Kaksi kertaa Soussessa käyneenä (viimeksi 03/03)voin ihan suositella Tunisiaa lomakohteeksi. Lapsia mulla ei ole, joten siitä en tiedä mutta on ihan mukava paikka. Ranta on pitkä hienohiekkainen, suht siistikin. Lämmintäkin riittää, kunhan ette mene aivan niin varhain kuin me viime reissullamme. Hintataso perillä on edullinen ja ruoka on tosi hyvää. Tunisiassa on paljon vaikutteita ranskalaisesta keittiöstä ja ainakin meidän hotellimme ateriat olivat todella upeita. Kaupanteko on muslimimaiden tapaan yhtä tinkimistä ja vääntämistä (basaareissa) mutta kiinteähintaisiakin kauppoja on. Itse en tinkimisestä oikein perusta ja osteleminen jäikin melko vähälle, joten tuli edullinen loma;) Miehet ovat jos eivät nyt päällekäyviä niin ainakin he antavat länsimaisille naisille runsaasti huomiota.. Olin matkalla mieheni kanssa ja ainakin minulle huudeltiin kadulla, vaikka olin hänen kanssaan liikkeellä. En pidä itseäni mitenkään huomiotaherättävän "vetävän" näköisenä, että ilmeisesti kuka tahansa turisti käy... Kukaan ei kuitenkaan tullut varsinaisesti "iholle", joten en hirveästi jaksanut miehistä pulttia ottaa.
Soussesta tehdään myös paljon mielenkiintoisia retkiä mm. Saharaan ja Karthagoon mutta en tiedä onko noin pienen lapsen kanssa viisasta niille lähteä.
Ai niin, se suomalaisille tärkeä alkoholi.. tuontiholi on melko kallista mutta paikallisia viinejä ja olutta saa edullisesti. Viinaa ei myydä joka kojussa vaan esim. Soussessa sitä saa ns. valtionkaupasta (ruokamarket)ja tietysti sitten hotellin baarista.
Hyvää matkaa Tunisiaan! - sibel
Onhan se aikalailla takapajuinen maa, mutta mielenkiintoisella tavalla erilainen kuin muut Välimeren ympäristössä. Basaareilla tinkiminen kuuluu tietenki asiaan, mutta on myös ns. kiinteähintaisia kauppoja. Meille huomauteltiin basaareilla mm. hihattomista topeista. Ranta oli upea, mutta rantapojat päällekäyviä, ehdottelivat ihan suoraan, jollaista tapaa en ole missään muualla nähnyt. Sanoivatkin, että he "menevät suoraan asiaan" ilman flirttailuja, ja meillä oli sentään lapset mukana.
Hotellit olivat siistejä ja henkilökunta ystävällistä, kuten olettaa saattaakin, arabimaaksi. Ruoka oli hyvää ja edullista, hieman erilaista mihin muissa välimeren kohteissa olemme tottuneet.
Kävin Aurinkomatkojen Saharan retkellä yksin naispaikalla. Muuten en lähtisi enää Tunisiaan, mutta se 2 päivän retki oli niin mieleenpainuva, että joskus on vielä pakko se kokea. Kuulimme Tunisian historiaa, perinteitä, tapoja, nykyaikaa hyvältä oppaalta. Kävimme syömässä ja tutustumassa asuntoon, jotka oli maanalla, jossa beduiinit oikeasti vieläkin asuvat. Vain lautasantenni näkyi aavikolla heinätupsujen seasta. Lisäksi ratsastimme kameleilla heikkadyyneille katsomaan auringonlaskua ja -nousua sekä kävimme erilaisissa kylissä. Niitä kun näki, niin tuli vain mieleen, ettei meillä suomalaisilla tarvis mistään valittaa, oli ne sen näköisiä... Paikalliset ihmiset kuitenkin olivat tosi ystävällisiä ja aivan fantastisen kauniita ja komeita. Lisäksi pysähdyimme myös Suolajärvellä. Nyt tiedän, että kangastus on olemassa... Näytti kuin siinä olisi vettä, mutta järvi kangasti, ja se oli suolaa. Aika kiva kokemus.
Mielestäni voitte ihan hyvin lähteä lapsen kanssa reissuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o2795838Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki373396Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.1432637"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää2212102Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan
(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol781635- 641057
Niin että miten
Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua77991Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet
Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni126856Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun
Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan9855Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa
Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui11804