Olen kuvaillut digikameroilla vuodesta 2000 ja seurannut, kun kehitys alalla harppaa
eteenpäin pitkin askelin. Muutama asia voisi ansaita enemmän huomiota, kuin esim.
mikä on halvin ja paras digijärkkäri, tai onko se ja se parempi merkki kuin toi toinen.
Kokemuksestani olen huomannut, että jokaista digikuvaa saa paremmaksi kuvan-
käsittelyohjelmien avulla, suosituimmat ovat jenkkikielinen Photoshop ja Suomenkielinen Paint-Shop Pro, jotka ovat maksullisia, mutta erittäin monipuolisia.
Entä kuvien säilytys? CD, DVD, oman koneen kiintolevy, ulkoinen kiintolevy, tai uutuutena tilava Blu-Ray-levy. Oma kokemukseni: CD-levy, nopea, kätevä, pieni
kapasiteetti, DVD-levy, isompi kapasiteetti, mutta hitaampi, oman koneen kiintolevy,
nopea, kätevä, mutta epävarman kestävyyden johdosta ei välttämättä kovin takuuvarma säilytyspaikka. Uudessa läppärissäni on polttava Blu-Ray asema ja uteliasuuttani ostin Bilteemasta 4,99€ maksavan 25G levyn, 4X, todella hidas,
joten jäi pois kyydistä, Olen päätynyt ulkoiseen kiintolevyyn, ostin Portugalista
Seagate merkkisen 500G ulkoisen USB3 kiintolevyn, 59€, koska koneessani
on USB3 liitäntä. Hyvin pelittää. Oma juttunsa on, kuinka kauan CD ja DVD
levyille poltetut kuvat säilyvät. On kerrottu, että, halvimmilta levyiltä kuvat katoavat
parissa vuodessa. Kaupoissa oli aikoinaan Kodakin Gold-levyjä, joihin taattiin
CD-levyille 200v. säilyvyys ja DVD-levyille 100v. Itse olen käyttänyt Plextorin
levyjäja ja ainakin toistaiseksi niissä olevat kuvat on säilyneet sen 12v.
Kuvien käsittely ja säilytys
Minä vaan
2
166
Vastaukset
- Kuvien säilytyksestä
Ainut mitä varmasti tiedetään, on se että hyvälaatuiselle happovapaalle paperille vedostettu mustavalkokuva säilyy hyvissä olosuhteissa säilytettynä satoja vuosia.
Eli siinä se paras keino, kaikki 'bittimediat' ovat kovin katoavaisia. - khjfjqfmq
Oleellisinta on, että talletukset pitää aika ajoin uudistaa.
Vaikka media kestäisikin ei uudet laittee enää niitä lue.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain35212214Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-18011228Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2806563Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2555357Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2053860- 1763643
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin642713Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö1772443Nyt on kova paikka "suvaitsevaisille" naisille", kun naisille tuli oma taksi
ja syy siihen on kehitysmaalaiset taksisuharit, joista on koitunut paljon "ongelmia" naismatkustajille. Nimittäin "suva492222Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151922