vähän kaneista :))

hymytyttö

Eli siis minä sain oman kanin 13v:ä nyt olen 13.5v. Hoidan kaniani niin paljon kuin voin mutta onko sekään riittävää? vaihdan veden 1-2 krt päivässä ja siivoan häkkiä joka päivä. Aina kun pääsen koulusta kotiin oitan kanin syliin, vien sen ulos aina kun sää sallii. Oleskelen muutenkin kanini kanssa joka pvä 2-5h. olen myös nikkaroinut kanille oman kopin :3. Annan sille aina heinää ja porkkanaa ja kani tuntuu olevan iloinen. Voisiko kuitenkin jotain parantaa? kiitos vinkeistä! :))

7

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Millaisessa tilassa kani asuu? Häkissä vai vapaana? Jos häkissä, kuinka paljon saa loikkia vapaana?

      Entä annathan sille muutakin tuoreruokaa kuin porkkanaa? Entä pellettiä? Kanille kelpaa esim. hyvin monenlaiset juurekset (lanttu, nauris, retiisi...), yrtit (persilja, basilika, sitruunamelissa...) ja toisinaan sokerisemmat (omena, päärynä, mansikka, viinirypäle...)

    • kiitospalautteesta

      juu se asustelee siis häkissä (papanoitakun tulee) ja se saa olla vapaana aamuisin ja kun tulen koulusta. annan sille siis kaikenlaista mitä jääkaapista löytyy omasta pihapuusta omenaa ja salaatinlehtiä. :)) meillä on myös pikkuisempi lapsi 5v ja en oikein tiedä miten semmoisten kanssa kanit suhtautuu... itse olen kouluttanut sen hyvin mutta osaisitko neuvoa, että ovatko pienemmät liian kovaotteisia? olen pientä vahan opettanut ja kyllä kani tuntuu nauttivan.

    • Sedä

      Okei kuulostaa ihan hyvälta :) Kani kuitenkin varmaan tykkäisi, jos se saisi vielä enemmän tilaa. Oletko harkinnut vaikka aidata sille suuremman aitauksen, esim taikakuutioista? Ovat siis näitä:
      http://www.marsut.net/taikakuutiot.php
      Sit voi toki tehdä kaikkia virikkeitä kuten kaivelulaatikoita (multaa, kankaita, purua...), pahvilaatikoita, oksia (vaikka punoa niistä palloja) jne.

      Pienille lapsille on parempi opettaa ettei kania kannata ollenkaan nostaa ettei käy mitään, ja olemaan muutenkin varovaisia. Lapselle kannattaa keksiä jotain juttuja joita voi turvallisesti tehdä kanin kanssa, esim salaatin antaminen kädestä syötäväksi tai virikkeiden askertelu, ettei hänen sitten tarvitse mennä tekemään kanille mitään mitä on kielletty. Ja keskenään ei kannata kauheesti jättää. Mutta riippuu ihan lapsesta, moni tuon ikäinen varmasti osaa olla kanin kanssa ihan nätisti. Mun pikkuveli 2v on ollut aina tekemisissä rottien kanssa eikä se enää yritä vetää niitä turkista ja osaa silittää ihan kiltisti, mutta se on kyllä rotista niin ihmeissään ettei tule mieleen nostella niitä tai leikkiä niillä.

    • kiitospalautteesta

      okei kiitti :) taidan kokeilla. Kani oli siis tuossa koko kesän VALTAVASSA ulkoaitauksessa jonka sille väkersin (kyllä siihen viikko meni) mutta siis se on metrin korkea ja jokaiselta suunnalta 3m leveä :)) siellä se pomppi tyytyväisenä kesän ympäri. tietty otin sen huonoina päivinä sisälle ja talutin muuallakin, mutta ainakin sillä oli tilaa pomppia :)) oli se kyllä aika masentunut, kun joutui takaisin sisälle. Joo se pikkutyttö on kyllä ihan kiltti ja näin... mutta huolettaa vaan jos minulla on muuta puuhaa että se tekee sille jotain.... joskus on nimittäin käynyt niin että tyttö koitti nostaa sen pois häkistä ikävin seurauksin. koko kani tipahti lattialle ja naula raapaisi sitä. Kyllä minä siitä aika mekkalan nostin, niin ei hän enää siihen koske ilman lupaa. :))

      • Sedä

        Varmasti melkoinen muutos päätyä taas sisään. Tiesitkö muuten että kaneja voi ulkoiluttaa talvellakin valjaissa, tosin pieniä aikoja ja vain jos kani osaa itse näyttää milloin haluaa sisään, ja jos kani on vähitellen ulkoilemalla tottunut siihen että tulee kylmempää.


    • Kiitospalautteesta

      Mm... itseasiassa EN tiennyt. Ajattelin (koska kani on lyhyt karvainen) että se jäätyy heti. Sain kanin siis keväällä, että se täyttää pian vuoden. En tiedä onko entiset omistajat sitä sitte taamihelmikuussa ulkoluttanut... Voisin kaiketi kysyä asiaa

      • napsu22

        Miten sait käännytettyy sun isän ja äidin päät et sait kanin? :o


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe