vähän kaneista :))

hymytyttö

Eli siis minä sain oman kanin 13v:ä nyt olen 13.5v. Hoidan kaniani niin paljon kuin voin mutta onko sekään riittävää? vaihdan veden 1-2 krt päivässä ja siivoan häkkiä joka päivä. Aina kun pääsen koulusta kotiin oitan kanin syliin, vien sen ulos aina kun sää sallii. Oleskelen muutenkin kanini kanssa joka pvä 2-5h. olen myös nikkaroinut kanille oman kopin :3. Annan sille aina heinää ja porkkanaa ja kani tuntuu olevan iloinen. Voisiko kuitenkin jotain parantaa? kiitos vinkeistä! :))

7

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

Millaisessa tilassa kani asuu? Häkissä vai vapaana? Jos häkissä, kuinka paljon saa loikkia vapaana?

Entä annathan sille muutakin tuoreruokaa kuin porkkanaa? Entä pellettiä? Kanille kelpaa esim. hyvin monenlaiset juurekset (lanttu, nauris, retiisi...), yrtit (persilja, basilika, sitruunamelissa...) ja toisinaan sokerisemmat (omena, päärynä, mansikka, viinirypäle...)

• kiitospalautteesta

juu se asustelee siis häkissä (papanoitakun tulee) ja se saa olla vapaana aamuisin ja kun tulen koulusta. annan sille siis kaikenlaista mitä jääkaapista löytyy omasta pihapuusta omenaa ja salaatinlehtiä. :)) meillä on myös pikkuisempi lapsi 5v ja en oikein tiedä miten semmoisten kanssa kanit suhtautuu... itse olen kouluttanut sen hyvin mutta osaisitko neuvoa, että ovatko pienemmät liian kovaotteisia? olen pientä vahan opettanut ja kyllä kani tuntuu nauttivan.

• Sedä

Okei kuulostaa ihan hyvälta :) Kani kuitenkin varmaan tykkäisi, jos se saisi vielä enemmän tilaa. Oletko harkinnut vaikka aidata sille suuremman aitauksen, esim taikakuutioista? Ovat siis näitä:
      http://www.marsut.net/taikakuutiot.php
      Sit voi toki tehdä kaikkia virikkeitä kuten kaivelulaatikoita (multaa, kankaita, purua...), pahvilaatikoita, oksia (vaikka punoa niistä palloja) jne.

Pienille lapsille on parempi opettaa ettei kania kannata ollenkaan nostaa ettei käy mitään, ja olemaan muutenkin varovaisia. Lapselle kannattaa keksiä jotain juttuja joita voi turvallisesti tehdä kanin kanssa, esim salaatin antaminen kädestä syötäväksi tai virikkeiden askertelu, ettei hänen sitten tarvitse mennä tekemään kanille mitään mitä on kielletty. Ja keskenään ei kannata kauheesti jättää. Mutta riippuu ihan lapsesta, moni tuon ikäinen varmasti osaa olla kanin kanssa ihan nätisti. Mun pikkuveli 2v on ollut aina tekemisissä rottien kanssa eikä se enää yritä vetää niitä turkista ja osaa silittää ihan kiltisti, mutta se on kyllä rotista niin ihmeissään ettei tule mieleen nostella niitä tai leikkiä niillä.

• kiitospalautteesta

okei kiitti :) taidan kokeilla. Kani oli siis tuossa koko kesän VALTAVASSA ulkoaitauksessa jonka sille väkersin (kyllä siihen viikko meni) mutta siis se on metrin korkea ja jokaiselta suunnalta 3m leveä :)) siellä se pomppi tyytyväisenä kesän ympäri. tietty otin sen huonoina päivinä sisälle ja talutin muuallakin, mutta ainakin sillä oli tilaa pomppia :)) oli se kyllä aika masentunut, kun joutui takaisin sisälle. Joo se pikkutyttö on kyllä ihan kiltti ja näin... mutta huolettaa vaan jos minulla on muuta puuhaa että se tekee sille jotain.... joskus on nimittäin käynyt niin että tyttö koitti nostaa sen pois häkistä ikävin seurauksin. koko kani tipahti lattialle ja naula raapaisi sitä. Kyllä minä siitä aika mekkalan nostin, niin ei hän enää siihen koske ilman lupaa. :))

• Sedä

Varmasti melkoinen muutos päätyä taas sisään. Tiesitkö muuten että kaneja voi ulkoiluttaa talvellakin valjaissa, tosin pieniä aikoja ja vain jos kani osaa itse näyttää milloin haluaa sisään, ja jos kani on vähitellen ulkoilemalla tottunut siihen että tulee kylmempää.

• Kiitospalautteesta

Mm... itseasiassa EN tiennyt. Ajattelin (koska kani on lyhyt karvainen) että se jäätyy heti. Sain kanin siis keväällä, että se täyttää pian vuoden. En tiedä onko entiset omistajat sitä sitte taamihelmikuussa ulkoluttanut... Voisin kaiketi kysyä asiaa

• napsu22

Miten sait käännytettyy sun isän ja äidin päät et sait kanin? :o

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      120
      2328
    2. 133
      1874
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      103
      1202
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      76
      1088
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1060
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1039
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      81
      990
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      24
      986
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe