Elikkä jos ilmoittautuu poissaolevaksi ekaksi vuodeksi voi hakea ensi kevään yhteishaussa muihin kouluihin?Onko näin? Ja jos ottaa toisen amk tai ammattikoulun paikan vastaan ensi vuoden puolella voi perua tämän koulun jossa on poissaolevana? Eikö vain?
Mistä tämä"raja" siis kulkee ettei voi hakea toiseen kouluun jos on kirjoilla jo yhdessä koulussa. Ensi kevään yhteishaussako kuitenkin voi jo hakea?entä jos hakee ammattikouluun?
poissaoleva..
7
1244
Vastaukset
- minä vain
Et voi ilmoittautua ensimmäiseksi vuodeksi poissaolevaksi ilman pätevää syytä. Jos vastaanotat paikan voit hakea vasta kevään yhteishaussa tai yliopistojen omassa haussa. Yhden koulupaikan säännös koskee käsittääkseni vain korkeakouluja.
Jos jätät vastaanottamatta paikan voit hakea jo syksyn yhteishaussa.- ja minä
kymmenettätuhatta kertaa: toisin kuin muutama vuosi sitten, kyllä ensimmäiseksi vuodeksi voi ilmoittautua poissaolevaksi. se on opiskelijan oikeus, ilman että tarvitsee selitellä mitään, piste.
ja alkuperäiselle, kyllä voi hakea ensi keväänä ja eroat sitten tänä vuonna saamastasi paikasta jos ensi vuonna tärppää. - mjk
ja minä kirjoitti:
kymmenettätuhatta kertaa: toisin kuin muutama vuosi sitten, kyllä ensimmäiseksi vuodeksi voi ilmoittautua poissaolevaksi. se on opiskelijan oikeus, ilman että tarvitsee selitellä mitään, piste.
ja alkuperäiselle, kyllä voi hakea ensi keväänä ja eroat sitten tänä vuonna saamastasi paikasta jos ensi vuonna tärppää.joissakin kouluissa suhtaudutaan melko nuivasti, jos heti ensimmäisenä vuonna ilmoittaudutaan poissaolevaksi (varsinkin jos syynä ei ole esim. armeija). Mutta vaikka opinahjossa oltaisiin kuinka kielteisiä tahansa, opiskelijalla on kuitenkin oikeus max. kahden lukuvuoden poissaoloon.
- lukuvuosikohtainen
Yhden paikan periaate korkeakouluissa tarkoittaa:
- yhtenä lukuvuonna (tarkoittaa varsinaista oppilaitoksen lukuvuotta eli esim. tänä vuonna 1.8.04 - 31.7.05) voit ottaa vastaan vain yhden opiskelupaikan, vaikka olisit päässyt vaikka viiteen paikkaan. (Haku on tavallisesti keväällä tai kesällä, ja paikka vahvistetaan sitten hyvissä ajoin ennen 1.8.:ta. Mutta sama periaate koskee myös syksyn tai talven hakua eli vaikka saadusta paikasta ilmoitettaisiin tammikuussa, niin aikaraja on aina sama eli 1.8.xx ja 31.7. xx 1)
- seuraava vuonna voit hakea aivan minne vain
- jos onnistut saamaan seuraavana keväänä taas jostakin korkeakoulusta opiskelupaikan, niin voit ottaa sen vastaan (siis taas vain yhden)
- mutta entistä opiskelupaikkaa ei tarvitse luovuttaa pois eli voit halutessasi opiskella vaikka kahdessa eri paikassa, jos jaksat
(amkeissa on sitten enimmäisopiskeluaika, mutta yliopistoissa ei vielä eli ...)
Ja tällä tavalla voit keräillä opiskelupaikkoja ja katsoa aivan rauhassa, mikä alaa todella kiinnostaa ja millä tutkinnolla tai mitä tutkintoja yhdistämällä pärjää mahdollisimman hyvin työmarkkinoilla tulevaisuudessa. Eli kannattaa ilmoittaa lopettavansa opinnot vain niissä opiskelupaikoissa, joiden osalta on 100 %:n varma, ettei se kiinnosta. Muiden osalta voi paikan pitää varmuuden vuoksi.- lisäys
eli yliopistossa ja amk:ssa voi olla samaan aikaan kirjoilla mutta kahdessa amk:ssa ei, vaikka olisi toisessa poissaoleva.
- minä
lisäys kirjoitti:
eli yliopistossa ja amk:ssa voi olla samaan aikaan kirjoilla mutta kahdessa amk:ssa ei, vaikka olisi toisessa poissaoleva.
Niinno en mä kahdessa aiokaan opiskella, yksi paikka riittää. On vain niin sekavaa toi koko juttu kun sanotaan että amk on sitova eikä sitä voi perua, mutta taas kuitenkin että sen voi perua seuraavana vuonna jos pääsee toiseen kouluun. ajattelin siis ensi keväänä hakea joko amk:hon toi ammattikouluun ja katsoa miten käy ja olla poissaolevana tässä nykyisessä koulussa siihen asti.
Ja vielä tällainen juttu..
Vastaanottoilmoituslapussa on tällaiset kohdat :
"Ilmoitan sitovasti seuraavaa (x):
1) Otan vastaan yllämainitun opiskelupaikan. Tätä aiemmin en ole vastaanottanut korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa lukuvuodelle 2004-2005. Tämän ilmoituksen tehtyäni en voi vastaanottaa toista korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa koulutuksesta, joka alkaa lukuvuonna 2004-2005.
En myöskään voi vaihtaa tätä toiseen korkeakoulupaikkaan, vaikka sellaista minulle tarjottaisiin.
2) En ota vastaan yllä mainittua opiskelupaikkaa.
3) Otan vastaan yllä mainitun opiskelupaikan ja jään jonottamaan seuraavaa opiskelupaikkaa."
Elikkä! Minun tilassani siis raksi ensimmäiseen vaiko häh?!?! Ku en kuitenkaan oo "jonottamassa" tällä hetkellä mihinkään..En tiiä oonko tyhmä mut on niin vaikokielel kirjotettu noi tekstit tos et menee vähä aikaa ennenku tajuu kunnol.. - "ja minä"
minä kirjoitti:
Niinno en mä kahdessa aiokaan opiskella, yksi paikka riittää. On vain niin sekavaa toi koko juttu kun sanotaan että amk on sitova eikä sitä voi perua, mutta taas kuitenkin että sen voi perua seuraavana vuonna jos pääsee toiseen kouluun. ajattelin siis ensi keväänä hakea joko amk:hon toi ammattikouluun ja katsoa miten käy ja olla poissaolevana tässä nykyisessä koulussa siihen asti.
Ja vielä tällainen juttu..
Vastaanottoilmoituslapussa on tällaiset kohdat :
"Ilmoitan sitovasti seuraavaa (x):
1) Otan vastaan yllämainitun opiskelupaikan. Tätä aiemmin en ole vastaanottanut korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa lukuvuodelle 2004-2005. Tämän ilmoituksen tehtyäni en voi vastaanottaa toista korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa koulutuksesta, joka alkaa lukuvuonna 2004-2005.
En myöskään voi vaihtaa tätä toiseen korkeakoulupaikkaan, vaikka sellaista minulle tarjottaisiin.
2) En ota vastaan yllä mainittua opiskelupaikkaa.
3) Otan vastaan yllä mainitun opiskelupaikan ja jään jonottamaan seuraavaa opiskelupaikkaa."
Elikkä! Minun tilassani siis raksi ensimmäiseen vaiko häh?!?! Ku en kuitenkaan oo "jonottamassa" tällä hetkellä mihinkään..En tiiä oonko tyhmä mut on niin vaikokielel kirjotettu noi tekstit tos et menee vähä aikaa ennenku tajuu kunnol..raksi ensimmäiseen. ja ilmoittautuminen poissaolevaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924