Moi!
Olen miettinyt ihan vasta alkuvaiheessa harkitsevani sijaisvanhemmuutta. Siksi haluankin lisää tietoa asiasta, voisiko joku ystävällinen ihminen auttaa?
Kun on käynyt pride koulutuksen ja lapsi tulee perheeseen ja sijaisäiti jää lapsen kanssa kotiin mitä korvausta hän saa ja mikä taho sen maksaa? Miten työpaikalta saa vapaata siksi aikaa kun on lapsen kanssa kotona? Otetaanko vapaa lomapäivistä vai miten siinä toimitaan? Entä jos vapaata ei oteta töistä lomapäivistä kerryttääkö se toinen vaihtoehto mikä se nyt lie lomapäiviä?
Valitaanko lapsi perheeseen perheen toiveiden mukaisesti esimerkiksi pitkäaikaissijoitukseen tmv?
Kiitos jos joku viitsi vastata
Epätietoinen muutamista asioista
6
328
Vastaukset
- nimimerkki nimi
Ei kannata alkaa. Nuo kysymykset tekevät sellaisen vaikutelman, että en haluaisi lastani teille. Sorry.
Psykologiset testit peliin! - 2+5
Moniin esittämiisi kysymyksiin saat vastauksen Pride-koulutuksessa. Työnantajan on annettava hoitovapaata alle 3-vuotiaan lapsen hoitoa varten, jos lapsi on vanhempi, niin työnantajalla ei ole velvollisuutta myöntää virkavapaata. Jotkut ovat ottaneet vuorotteluvapaata.
Sijaisvanhemmille maksetaan pientä hoitopalkkiota ja lisäksi kulukorvausta, jonka on tarkoitus korvat lapsen elinkustannukset. Useat kunnat maksavat hoitopalkkiota vähän enemmän niille sijaisvanhemmille, jotka hoitavat lasta kotona. - sijarimamma
Suositus on jäädä kotiin lapsen kanssa vuodeksi. Vuorotteluvapaaltahan saa korvausta (pienempi kuin työttömyyskorvaus), mutta jos joudut ottamaan palkatonta vapaata, on tultava toimeen hoitokorvauksella mahd. säästöillä yms. Tämän lisäksi kannattaa varautua myös siihen vaihtoehtoon, jos lapsi ei sopeudukaan esim. päivähoitoon tms. on siis esim. niin traumatisoitunut, ettei siitä tule mitään. Siinä tapauksessa toisen sijaisvanhemmista on jäätävä kokonaan kotiin tai esim. siihen saakka kun lapsi aloittaa koulun.
- Sedcgd
Tämäkin vaihtelee kunnittain. Itse sain puolen vuoden ajan ansionmenetyskorvausta. Se oli pienempi kuin palkkani, mutta mahdollisti sen että saatoin jäädä ktoiin. Samalla ehti hyvin hakea päivähoitopaikkaa lähipäiväkodista ja viimeisillä viikoiööa tehdä pehmeän laskun uuteen päiväkotiin.
- Anonyymi
Aloitko sijaisvanhemmaksi? Miten menee?
- Anonyymi
Minäkin voisin jäädä pois työelämästä ja aloittaa täyspäisenä sijaisvanhempana. Homma olisi siistiä sisätyötä ja palkkiokin olisi n. 2000 eur/kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422836Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens292409Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362408Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192193Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421762Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241295Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007