yötissiltä vieroitus

irmeli88

Olemme suunnitelleet 10 kuukautisen vauvamme vieroitusta yötissiltä, syö yössä vielä 2-10 kertaa ja alamme olla jo aika väsyneitä.... Miten teidän vieroitus sujui ja miten onnistuitte?

9

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti60

      Olen palannut töihin, esim. kun lapseni oli 11 kk ikäinen. En olisi kyllä mitenkään jaksanut olla töissä, jos hän olisi syönyt rintaa 10 kertaa yössä!

      Meillä vieroitus sujuin helposti, koska en ollut koskaan lapsilleni "huvituttina", vaan he söivät rintaa ravinnokseen ja saivat päivällä riittävästi sylittelyä.

      Mietihän nyt vähän, mikä lapsen ravitsemuksessa tai turvallisuudentunteessa voisi olla pielessä?

      En sano, että alle vuodenikäistä pitäisi viedä hoitoon ja kaikkien äitien mennä töihin, mutta tuskin olen ainoa äiti maailmassa, joka näin on joutunut tekemään.

      Lapsikin on nyt jo parikymppinen opiskelija ja hän on koko ikänsä ollut terve. Esimerkiksi koko peruskoulu meni täysin ilman sairauspoissaoloja.

      • sarapetra

        No joo, olisipa pitänyt arvata ettei täältä saa asiallista vastausta... Mutta pakko tuohon edelliseen vastata, että tiedoksesi, lapseni saa 4-5 lämmintä ateriaa päivässä ja niiden lisäksi hän pääsee päisivin rinnalle niin usein kun haluaa. Ja mitä tuohon turvallisuuden tunteeseen tulee, niin enpä viitsi edes kommentoida... Minä voisin tähän loppuun kaiken tuon sinun minun arvion jälkeen todeta, että oletpa ollut itsekäs äiti kun olet töihin mennyt....


      • niin tätä palstaa

        Aloittajan lapsen turvallisuudentunteessa tuskin on mikään pielessä. Huolimatta siitä, että olet äiti, et ilmeisesti tiedä, että vauvat ovat hyvin erilaisia ja toiset ovat rinnalle persompia, kuin toiset. Osa vauvoista on rinnalla pelkästään ravinnontarpeeseensa, osa taas hakee rinnalta myös läheisyyttä ja lohtua vaikkapa hampaiden tulon kipuihin. Lapsessa, joka hakee turvaa äitinsä rinnalta, ei todellakaan ole mitään vialla. Sehän on mitä luontevin paikka lapselle. Länsimaissa on omituinen tapa yrittää itsenäistää jo vauvoja. Toki se sopii meidän kiireiseen elämänrytmiimme, mutta ei monenkaan vauvan luontaiseen rytmiin. Ehkäpä voisit harkita sitäkin vaihtoehtoa, että lapsesi eivät ole olleet sellaisia kuin ovat vain ah, niin upeiden kasvattajankykyjesi vuoksi, vaan siksi, että he ovat temperamentiltaan ja luonteeltaan sellaisia, kuin ovat.

        Äiti, joka mieluummin imettää lastaan, kuin huudattaa tätä, ei tosiaankaan ole mitenkään väärässä. Jokainen tekee niin kuin tuntuu parhaalta ja kun ap on kerran tähän asti jaksanut hienosti omalla tyylillään, muiden pitäisi kunnioittaa sitä, eikä tulla tänne suoraan sanoen vittuilemaan.


      • Äiti60
        sarapetra kirjoitti:

        No joo, olisipa pitänyt arvata ettei täältä saa asiallista vastausta... Mutta pakko tuohon edelliseen vastata, että tiedoksesi, lapseni saa 4-5 lämmintä ateriaa päivässä ja niiden lisäksi hän pääsee päisivin rinnalle niin usein kun haluaa. Ja mitä tuohon turvallisuuden tunteeseen tulee, niin enpä viitsi edes kommentoida... Minä voisin tähän loppuun kaiken tuon sinun minun arvion jälkeen todeta, että oletpa ollut itsekäs äiti kun olet töihin mennyt....

        Oletko avaaja vaiko vain joku riidanhaastaja? irmeli88 vaiko teini nimimerkiltä sarapetra? No samapa tuo.

        Mistä päättelet että työhön menoni oli itsekkyyttä? Helposti olet näköjään tuomitsemassa muita. Työhönmenoni johtui isosta asuntolainasta ja sen hetkisestä lamasta. Olet varmaan niin nuori, ettet 22 vuotta sitten ollut vielä syntynytkään. :(

        Lapsen unirytmi on pahasti sekaisin, jos hän herää 10 kertaa yössä. Varmaan avaaja ymmärtää, ettei se ole hyväksi hänelle. Oletko (avaaja) kysynyt neuvolasta ohjeita? Oma huone voisi auttaa, ulkoilun lisäämistä kannattaa kokeilla, samoin päiväunien lyhentämistä. Kymmenkuinen lapsi on myös jo niin iso, että hän kaipaa paljon virikkeitä ja leikkiä päivällä.

        Luulen, että et osaa kysyä neuvoa sieltä mistä pitäisi tai ehkä avauksesi onkin vain typerää provoa. Kysy neuvoa äidiltäsi, jos et halua neuvolan ohjeita ottaa vastaan.


      • Äiti60
        niin tätä palstaa kirjoitti:

        Aloittajan lapsen turvallisuudentunteessa tuskin on mikään pielessä. Huolimatta siitä, että olet äiti, et ilmeisesti tiedä, että vauvat ovat hyvin erilaisia ja toiset ovat rinnalle persompia, kuin toiset. Osa vauvoista on rinnalla pelkästään ravinnontarpeeseensa, osa taas hakee rinnalta myös läheisyyttä ja lohtua vaikkapa hampaiden tulon kipuihin. Lapsessa, joka hakee turvaa äitinsä rinnalta, ei todellakaan ole mitään vialla. Sehän on mitä luontevin paikka lapselle. Länsimaissa on omituinen tapa yrittää itsenäistää jo vauvoja. Toki se sopii meidän kiireiseen elämänrytmiimme, mutta ei monenkaan vauvan luontaiseen rytmiin. Ehkäpä voisit harkita sitäkin vaihtoehtoa, että lapsesi eivät ole olleet sellaisia kuin ovat vain ah, niin upeiden kasvattajankykyjesi vuoksi, vaan siksi, että he ovat temperamentiltaan ja luonteeltaan sellaisia, kuin ovat.

        Äiti, joka mieluummin imettää lastaan, kuin huudattaa tätä, ei tosiaankaan ole mitenkään väärässä. Jokainen tekee niin kuin tuntuu parhaalta ja kun ap on kerran tähän asti jaksanut hienosti omalla tyylillään, muiden pitäisi kunnioittaa sitä, eikä tulla tänne suoraan sanoen vittuilemaan.

        Jos kirjoittaa, ettei äidin ihan 10 kertaa yössä kannata olla huvituttina, niin se otetaan vittuiluna. :O
        Voi elämän kevät, teitä kaiken niin hyvin osaavia ja tietäviä teinejä. Jatkakaa vain ja älkää edes kysykö neuvoja, jos haluatte vastaukseksi vain hymistelyä.


    • .............

      Huomaa avauksista, että lapset ovat syyslomalla ja heillä on aikaa provoilla. :D

    • yötisua

      "Kuulostaa aina niin hassulta tuo sanonta "lapsi käyttää minua huvituttina." Kumpikohan on ollut ensin tutti vai rinta? Minulla ei ole sinänsä mitään tutin käyttöä vastaan, joskus siitä on oikein paljon apua. Ihan alussa ei kannata pikkuvauvalle antaa ennenkuin imuote on vakiintunut hyväksi ja maidonnousu varmistunut ja tasantunut. Ja kaikki lapset eivät edes huoli tuttia.

      Äiti60: "Meillä vieroitus sujuin helposti, koska en ollut koskaan lapsilleni "huvituttina", vaan he söivät rintaa ravinnokseen ja saivat päivällä riittävästi sylittelyä."

      "Jos kirjoittaa, ettei äidin ihan 10 kertaa yössä kannata olla huvituttina, niin se otetaan vittuiluna. :O"

      Kyllä sinun ylemmästä kommentistasi Äiti60, voi helposti saada vaikutelman, että rinnan syöminen ylipäätään muuhun kuin ravinnoksi on äidin syy, kun on alistunut vauvan hyväksikäytettäväksi. Minä sain aloittajan viestistä sellaisen kuvan, että yöimetyksiä on ollut tiheään, tähän asti niitä on jaksettu paremmin tai huonommin, mutta nyt alkaa voimat olla loppu näihin heräämisiin. Jokainen äiti kai tuntee itse parhaiten omat rajansa, miten kauan yövalvomisia jaksaa ja missä vaiheessa tuntuu sopivalta yövieroittaa vai haluaako sitä tehdä ollenkaan.

      "Lapsen unirytmi on pahasti sekaisin, jos hän herää 10 kertaa yössä. Varmaan avaaja ymmärtää, ettei se ole hyväksi hänelle."

      On yleinen väärinkäsitys länsimaissa, että vauvan pitäisi ja hänen fysiologiansa vaatisi yhtenäiset yöunet. Ihmislapselle on nimenomaan lajityypillistä havahtua useaan kertaan yössä tarkistamaan, että emo on lähellä. Eri asia on sitten nyky-yhteiskunnan vaatimukset ja vanhempien jaksaminen. Synnynnäiset temperamenttierot tosiaan selittää eniten vauvojen heräämistiheyttä.

    • en osaa neuvoa

      Voi hyvinkin olla just jotain hampaantuloa, joka vaivaa erityisesti öisi.. Jajohon hakee lohtua. Vai onko ollut pitkäänkin jatkuvasti öisin rinnalla.. Tai sitten on eroahdistusta. Meillä ei olisi kukaan nukkunut lainkaanyöllä kahteen vuoteen jos ei olis oltu perhepedissä..

    • irmeli88

      Kiitos asiallisista viesteistä ja epäasialliset jätän omaan arvoonsa. Löysin imettävien äitien vertaistuki-ryhmän, josta tästä eteenpäin kyselen neuvoa, koska täällä vastaus voi todella olla mitä tahansa p...skaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe