Vaikuttaako??

ennie

Pääseekö oman kaupungin asukit paremmin sisään kuin ulkopaikkakuntalaiset? Siis tiedän ettei sitä nyt ainakaan missään "kerrota" tai siitä saa "pisteitä" mutta kummasti aina suurinosa opiskelijoista on kotipaikkalaisia...vaikka varmasti paljon porukkaa (suosittuihin kaupunkeihin) hakee sieltä korvestakin?

4

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heke

Itse kun pääsin Tampereen ammmattikorkeakouluun niin meidän luokalla oli 25 henkeä, joista 4 oli tamperelaisia eli en usko että ketään suositaan asuinpaikan suhteen.

• Niih..

Niin.. TUSKIN on vaikutusta asuinpaikkakunnalla. Ehkä monet paikkakuntalaiset haluavat jäädä omaan kaupungin kouluun, jos se oma koulu omasta kaupungista kerta löytyy.. Ehkä silloin aika suuri osa niistä hakijoista on näitä saman kylän asukkeja ja siks tuntuu että niitä on tosi paljon.. Mitä enemmän samankylän asukkeja hakee johonki niin varmaan myös heitä pääsee isommalla prosentilla sisään..

• Opintosihteeri

Opiskelijavalinnoissa kun olen itse mukana, voin sanoa että asuinpaikalla ei ole mitään tekemistä valintojen kanssa. Valinnat tehdään valinta-ajona ihan muualla kuin omassa koulussa, saamme valmiit tiedot listoilla jonka mukaan hyväksymiskirjeet lähetetään.
      Suurin osahan yleensä hakijoista on omalta paikkakunnalta.

• Oskari

Kun itse aikanaan hain ammattikorkeakouluun, pääsykokeessa oli henkilökohtainen haastattelu jossa kysyttiin melko pirullisia kysymyksiä opiskeluun sitoutumisesta. Jo alunperin ilmoitettiin että sitoutumista tullaan tenttaamaan. Kysymykset olivat sitten sitä luokkaa että aiotko muuttaa heti opiskelupaikkakunnalle ja jos et aio, miten kuvittelet sen vaikuttavan opiskeluun? Lisäksi kysyttiin että asuuko tyttöystävä samalla paikkakunnalla ja vaikuttaako etäsuhde opiskelumotivaatiooni.
        Eihän sitä suoraan sanottu että olisi mukavaa jos asuisit jo valmiiksi täällä tyttöystäväsi kanssa mutta tuon perusteella lähiseudun hakijat olivat selkeästi etusijalla. Jo ammattikorkeakoululaki sanoo että "ammattikorkeakoulujen tehtävä on vahvistaa alueellista osaamista"..mitähän se se sitten tarkoittaa ellei kotikylän nuorten suosimista..?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      353
      6505
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3846
    3. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      17
      1391
    4. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      8
      1136
    5. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      97
      1045
    6. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      910
    7. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      144
      885
    8. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      876
    9. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      15
      848
    10. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      9
      847
    Aihe