Invaliidille avustaja ilman korvausta ??

Pienituloinen vävy

Anopillani 87 v on nivel- ja jalka-, käsivammoista johtuen rollaattorin varassa ja tarvittessa pyörätuolikin käytössään. Hänellä on invakortti, taksinkäyttömahdollisuus kunnan taksisetelin turvin ja avustajakin voidaan ottaa mukaan halutessa. "yksikätisenä" ja jalkavammoita johtuen kaupassakäynti, ulkoilutus, sekä siivous vaatisi avustajan.

Kysymys kuuluu, että onko invaliideille joku lakisääteien oikeus saada invalain perusteella maksutonta avustajaa joku tuntimäärä kuukaudessa.
Anopillani on oma velaton kerrostaloasunto joka kunnostettiin inva soveltuvaksi kuntayhtymän lukuun. Nettotulot ovat n 1800 euroa kuukaudessa ja omaa rahaa ei maltettaisi käyttää jos maksutonta palvelua löytyy.

Mikä laki ja missä määrin.

45

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen apuri

      No mie olen ollut avustajana MS-sairastavalle 20 h viikossa,hänelle maksuton apu.Eiköhän siitä päätetä tapauskohtaisesti,kuinka paljon saa apua ja kuka saa,suuri ero jopa kuntien välillä!

      • Pienituloinen vävy

        Oliko MS-sairastavalla kuinka suuret tulot, sillä eikö omavastuu liity jossakin määrin potilaan omaan maksuosuuteen. Meidän kunnassa on olemassa tulkinta, että autettavankin on maksettava palveluistaan jotakin jos tulolaskelmat niin osoittavat.
        Mikäli autettavan tulotaso on alhainen niin tietystysti yhteiskunta maksaa avun kokonaan.


    • 9 + 13

      No johan 1800 euron nettotuloilla on jotain maksettava itsekin, Jos on hyvä eläke, on ollut myöskin hyvä palkka, joten anopilla on varmasti työvuosinaan ollut tuloja sijoitettavaksi asti. Yleensähän ihmiset säästävät nimenomaan pahan päivän varalle, kun ei niitä rahoja kuitenkaan arkkuun mukaan saa.

      Vai tarkoitatko pienituloinen vävy varmistaa, että anopin elinaikanaan säästämät varat siirtyisivät mahdollisimman kuluttamattomina teidän käyttöönne?

      Minunkin 88-vuotias äitini saa nettona eläkettä noin 1950 euroa. Kaikki kyllä menee, eikä riitäkään, kun kunta velottaa hänen hoivakotihoidostaan 300 euroa enemmän kun äidillä on nettotuloja. Eikä hoivakotihintaan tietenkään vielä sisälly lääkkeet, henk.koht. rasvat ja hygieniatuotteet eivätkä vaatteet.

      Jotenka vanhusten kuppaaminen on kunnille täysin luvallista toimintaa. Äidin kotikunta on ulkoistanut vanhusten hoivapalvelut ja käyttää niistä termiä avohoito. Se taas mahdollistaa, että kunta voi kiertää sisäasiainministeriön virallisen asetuksen, jonka mukaan kuntien on laskettava vanhusten palvelumaksut niin, että hoidokille itselleen jää henkilökohtaisia menoja varten 15 % nettotuloistaan.

      Huonokuntoiset, hyvätuloiset vanhukset ovat kunnille riistaa, jotka saa kupata tyhjiin.

      • Pienituloinen vävy

        Kiteytit tilanteeni varsin oikealla tavalla. Olemme anppini tyttären, eli vaimoni kanssa ehdottaneet hoitokotia, mutta sinne hän ei halua kun jotenkin tulee yksinään vielä toimeen ja ehkä näin on hyväkin. Kotiapua hän tarvitsisi omasta mielestäänkin, mutta kun sitä liikuntarajoitteisen muka pitäisi saada kunnalta ilmaiseksi. invaliidille inva lain mukaan.

        Sitten jos joutuu maksamaan avustajlle, niin rahaa ei kerry enää samalla tapaa säästötilille ja sehän on katastrofi. Kämppä on velaton ja saman verran rahaa tilillä "kaikenvaralle" kuten kerroit.

        Itsekkin vaimoni kanssa eläkeläisinä kiinnostaa ensisijaisesti anopin hyvinvointi kotiolosuhteissa. Ongelmana on kuitenkin hänen oma veistinsä kunnan päättäjille "että kyllä minä pärjään kotona". Sitten käsimurtuman jälkeen kunnan avustajien käynnit hän lopetti "liian kallina".

        Nyt sitten avustava henkilö muutamaksi tunniksi viikottain "pitää saada invalain mukaan ilmaiseksi". Olen jo kertaalleen saanut kunnan Inva- ja sosiaalivastaavilta tiedon että "he eivät tunne tällaista palvelua ja jotakin tarvitsijan pitäisi maksaa itsekkin kun tulot ovat kohtuuhyvät". Mielestäni vastaus on oikea, mutta kun anopin sisko "invaliidiyhdistyksen" varapuheenjohtaja myös väittää, että laki ja rahaa tarkoitukseen löytyy, jota nyt sitten peräilen muiden kokemuksilla.

        Perintömielessä, itsekin eläkeläisenä asia ei niinkään kiinnosta koska anoppini suku elää usein lähes satavuotiaaksi ja voin itse olla apua tarvitsevien jokossa jo ennen häntä. Perjöitä riittää sukuun muitakin.

        Tietysti lähellä asuva anoppi luottaa minun tukeeni "oikean päätöksen" saamisessa.Näyttäisi olevan ,että "mitä suuremmat tulot sitä nuukempia ollaan". Uusi hakmus lähetettiin viikko sitten


      • 16+14

        Puistattaa lukea 9 13, ettekö voi asialle mitään! Toiset joilla on pieni eläke eikä säästöjä, saavat saman hoidon minimieläkkeellä, allekin.
        Ei kannata säästää. On sellaisiakin jotka ovat ikänsä olleet yhteiskunnan elättämiä, eivät saa myöskään kuin minimi eläkkeen. Kiitokseksi tulee hoito puoli ilmaiseksi.
        Tämä on hirveää, eikä muutu miksikään, luvataan vaikka mitä vaalien alla, sitten unohdus.


      • yop
        Pienituloinen vävy kirjoitti:

        Kiteytit tilanteeni varsin oikealla tavalla. Olemme anppini tyttären, eli vaimoni kanssa ehdottaneet hoitokotia, mutta sinne hän ei halua kun jotenkin tulee yksinään vielä toimeen ja ehkä näin on hyväkin. Kotiapua hän tarvitsisi omasta mielestäänkin, mutta kun sitä liikuntarajoitteisen muka pitäisi saada kunnalta ilmaiseksi. invaliidille inva lain mukaan.

        Sitten jos joutuu maksamaan avustajlle, niin rahaa ei kerry enää samalla tapaa säästötilille ja sehän on katastrofi. Kämppä on velaton ja saman verran rahaa tilillä "kaikenvaralle" kuten kerroit.

        Itsekkin vaimoni kanssa eläkeläisinä kiinnostaa ensisijaisesti anopin hyvinvointi kotiolosuhteissa. Ongelmana on kuitenkin hänen oma veistinsä kunnan päättäjille "että kyllä minä pärjään kotona". Sitten käsimurtuman jälkeen kunnan avustajien käynnit hän lopetti "liian kallina".

        Nyt sitten avustava henkilö muutamaksi tunniksi viikottain "pitää saada invalain mukaan ilmaiseksi". Olen jo kertaalleen saanut kunnan Inva- ja sosiaalivastaavilta tiedon että "he eivät tunne tällaista palvelua ja jotakin tarvitsijan pitäisi maksaa itsekkin kun tulot ovat kohtuuhyvät". Mielestäni vastaus on oikea, mutta kun anopin sisko "invaliidiyhdistyksen" varapuheenjohtaja myös väittää, että laki ja rahaa tarkoitukseen löytyy, jota nyt sitten peräilen muiden kokemuksilla.

        Perintömielessä, itsekin eläkeläisenä asia ei niinkään kiinnosta koska anoppini suku elää usein lähes satavuotiaaksi ja voin itse olla apua tarvitsevien jokossa jo ennen häntä. Perjöitä riittää sukuun muitakin.

        Tietysti lähellä asuva anoppi luottaa minun tukeeni "oikean päätöksen" saamisessa.Näyttäisi olevan ,että "mitä suuremmat tulot sitä nuukempia ollaan". Uusi hakmus lähetettiin viikko sitten

        Pienituloinen vävy<
        Anoppisi on ihan kuin oma anoppini. Jos ei lähes koko eläke jää pankkiin kuukausittain, on katstrofi. Mikään ei saa maksaa.


      • Oootteko iha tyhmiä
        16+14 kirjoitti:

        Puistattaa lukea 9 13, ettekö voi asialle mitään! Toiset joilla on pieni eläke eikä säästöjä, saavat saman hoidon minimieläkkeellä, allekin.
        Ei kannata säästää. On sellaisiakin jotka ovat ikänsä olleet yhteiskunnan elättämiä, eivät saa myöskään kuin minimi eläkkeen. Kiitokseksi tulee hoito puoli ilmaiseksi.
        Tämä on hirveää, eikä muutu miksikään, luvataan vaikka mitä vaalien alla, sitten unohdus.

        Ne joilla on rahaa, menee yksityiselle, koska kunta veloittaa sen 80 prosenttia oli tulot 500 euroa kuussa tai 32000 euroa kuussa. Järkikin jo sanoo, että paljon ansaitseva pääsee halvemmalla yksityisessä hoivakodissa.


    • entinen apuri

      No ei mun autettava mitään maksanut itse avusta,mutta hän ei vanhuuden takia saa avustajaa vaan tuon MS-sairauden takia.Tietääkseni jos ei vakava sairaus taustalla,vammaisuus,krooninen neurologinen sairaus,niin ei saa avustajaa.
      Vanhuksen "vaivat" vähän eri asia. Jos on tuollaiset tulot ,voi kyllä maksaa itsekin avun!Kotiapuhan sopisi anopillenne!

    • 9 + 13

      >Näyttäisi olevan ,että "mitä suuremmat tulot sitä nuukempia ollaan". >

      Juuri noin se meni äidinkin kohdalla. Äiti sinnitteli kotona aivan viimeiseen asti. Ei suostunut käyttämään siivousapua (se olisi maksanut), ei kauppakassipalvelua (sekin olisi maksanut), ei ruokapalvelua eikä kotipalvelun tukikäyntejä.

      Hyvätuloinen olisi kuitenkin saanut esimerkiksi siivouspalveluista maksamansa hinnan ja esim. yksityisen avustajan palvelupalkkiot vähentää kotivähennyksenä verotuksessa. Niin saisi muuten sinunkin anoppisi. Pienituloinen ei sitä etua saa, kun ei ole tuloja, joista kotivähennystä vähentää.

      Minun äitini ja sinun anoppisi kaltaisten hyvätuloisten ihmisten sairas nuukuus ja ahneus ovat minusta anteeksiantamattomia. Heillä olisi oikeasti varaa ostaa tarvitsemansa palvelut, jolloin kuntien vähäinen sosiaalibudjetti riittäisi paremmin auttamaan niitä vähätuloisia, jotka oikeasti kituvat rahan puutteessa todella vaikeissa, alkeellisissa oloissa.

      Minun alzheimeräitini joutui lopulta antamaan periksi, kun kaatui kotonaan, ei päässyt omin voimin ylös eikä enää ymmärtänyt painaa ranteessaan olevaa hälytintä. (Tai ei raatsinut, kun kotipalvelun ylimääräinen hälytyskäynti olisi maksanut enemmän!) Hän makasi monta tuntia kylmällä lattialla, kunnes naapuri sattui paikalle ja hälytti apua. Äiti on ollut nyt hoivakodissa melkein kaksi kuukautta ja on oikein tyytyväinen. Ei tosin itse tiedä, että koko eläke menee eikä riitäkään. Päätimme veljeni kanssa olla sitä hänelle kertomatta.

      Sinunkin anopillesi tarvitaan ehkä vastaavanlainen silmät avaava avuttomuuskokemus, ennenkuin hän suostuu hoivakotiin.

      • pienituloinen-

        Minun äitini ja sinun anoppisi kaltaisten hyvätuloisten ihmisten sairas nuukuus ja ahneus ovat minusta anteeksiantamattomia.<

        Puhut asiaa.


      • Pienituloinen vävy
        pienituloinen- kirjoitti:

        Minun äitini ja sinun anoppisi kaltaisten hyvätuloisten ihmisten sairas nuukuus ja ahneus ovat minusta anteeksiantamattomia.<

        Puhut asiaa.

        Tämä on nyt vastaajilta aivan kuin suoraa kerrontaa anoppini elämästä, mistä tiesittekin, kerran reisiluu poikki, pari keraa käsivarsi ja kerran olkaluu. Toinen jalka muutaman sentin lyhyempi ja tietysti hälytysnappi rollaattorin kahvassa.
        Polvessa nyt kulumaa ja alustavasti sovittu, että käytäisiin lääkärikeskuksessa kysymässä voitaiinko tehdä jotakin, mutta katsotaan tuleeko mitään käynnistä ja operoinnista kun kaikki maksaa.
        Aikoinaan lonkan tekonivel laitettiin kun kysyin, että "haluttaako mieluimmin maata sängyssä ja pitää säkki rahaa sängyn alla, vai haluaako vielä liikua". Maasturilla kuskasin anopin helsinkiin ja hain parin päivän jälkeen kotiin operoituna.

        Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä kotiasuminen hoitokodin voittaa. Siellä kun kaupunki maksaa ulkoistetusta palvelusta 4000 - 6000 euroa kk lisukkeet ja omat vaatteet/lääkkeet yms. Tuo hoitosuhde 0,3 hoitajaa hoidettavaa kohden ei sekään tunnu turvallisetta ja kotoisalta.

        Mieluimmin tässä kuskailen anoppia ja rollaattoria kauppaan omalla autolla ja tietysti sekin liikkuu hyvällä hengellä ja kiitoksella kun kerran itsekin sinne mennään. Pelätään kuitenkin pahinta.


    • Pienituloinen vävy

      Kysyn nyt vielä parantaakseni tietämystäni, että onko Invalaissa kohtaa jonka mukaan jotakin mkasutonta apua voitaisiin järjetääkuntayhtymän toimesta, n 1900 euroa nettona saavalle eläkeläiselle. Tiedän kyllä että huoneiston muutoksiin löytyy varja, mutta entä hoito-apuun.

      Minulle kerrotiin asiasta vastaavan viranomaisen taholta, että asiaa harkitaan ensin "sosiaalisin perustein ja että normaalisti avun saajan pitää vähän rahoistaankin luopua", tiesi kyllä anopin tulotason.

      Toinen virkailija oli puolestaan anopille äskettäin kertonut, että kyllä apua löytyy ilman korvausta, mutta tiesikö hän puolestaan kysyjän tulotasoa.

      Sitten vielä anopin sisko paikallisen invayhdistyksen varapuheenjohtajana väittää "Että kyllä rahaa löytyy kuntayhtymältä" ja tietääkö hänkään vanhemman siskonsa tuloja.

      Odotan tietysti mielenkiinnolla vastausta anopin anomukseen, mutta toivoisin jonkun palautetta, että onko tälläistä lakia olemassa ja varoja olemassa. En halua ryhtyä sukulaisten kanssa väittelemään, koska tietysti toivon että olisin väärässä.

    • ?=)

      En kyllä tiedä kuntaa joka kustantaisi ilmiseksi avustajaa vanhukselle,heille yleensä kotiapu.Ainakin meidän seuduilla ainoastaan pitkäaikaissairaat saa avustajia selvitäkseen kotona arjestaan,eivät vanhukset,ja onhan anopillas rahaa maksaa omasta pussista!

      • Asiaa tunteva taho

        Kannattaa ottaa yhteyttä kunnan vammaispalveluun jos tarvitsee henkilökohtaista avustajaa. Siellä kartoitetaan tarve ja jos on siihen oikeutettu, kunta maksaa avustajan palkan.


      • Pienituloinen vävy
        Asiaa tunteva taho kirjoitti:

        Kannattaa ottaa yhteyttä kunnan vammaispalveluun jos tarvitsee henkilökohtaista avustajaa. Siellä kartoitetaan tarve ja jos on siihen oikeutettu, kunta maksaa avustajan palkan.

        Kyllä tuo tarve on jo kertaalleen kartoitettu kun asunnon muutostöitä tehtiin. Silloin vastaus oli, että palveluyrittäjiltä voi sitä ostaa tilanteen mukaan. Toisin sanoen "avun saaja voisi hieman luopua omista tuloistaankin" oli päätöksen perusteena.

        Nyt sitten kuitenki Anopin kaikkitietävä sisko väittää että ilmaista avustajaa lötyy ja sosiaalivirkailija oli todennut samaa. Tehtiin uusi hakemus jossa anoppi on itse asianhoitaja ja sisko sitten neuvokoon, niin katsotaan onko vastaus sama, näin luulen kun taas tulotaso tulee esille.

        Onneksi yksi tytär ajaa 60 km "lonkkavaivaisena" siivoamaan ja kauppa-apuun melkein viikottain.
        Korostan että kyllä anoppi pääsee aina mukanani kauppaan skä sukulaisiin kun matkat sopii yhteen ja sain kerran tänä vuonna 50 euroa bensarahaakin.
        Ilmaiseksi kotiavustajaksi anopille en rupea kun oma vaimokin on pitkälle autettavissa ja ikääkin itsellä pian 70 vuotta.


    • päläpäläplää

      voi herranpieksut mitä vatvomista,jos anopillas rahaa,ostakoon sen avun,miksi pitäisi saada ilmaista apua,kun on pienellä eläkkeellä olevia vanhuksia,joilla ei ole ketään auttamassa!!
      Jos tommosilla tuloilla saa ilmaista avustajaa vanhuuden takia,niin teen ilmotuksen sos ja terveysministeriöön,saakeli kun ei muut saa mitään!
      Tilaa se apu mummolle ja maksakoon siitä!

    • Pulikalla päähän

      Olen samaa mieltä. Mitä tuota enää vatvot. Jos hyvätuloinen ja varakas anoppi ei raatsi ostaa yksityisiltä palveluyrityksiltä tarvitsemaansa apua, niin anna mummon hukkua p*skoihinsa ja kuolla nälkään. Itsepä osansa valitsee. Minä en korvaani lotkauttaisi.

      Kyllä rikkaat on röyhkeitä, niinkuin taas tässäkin asiassa nähtiin.

      • tylypa.ska

        Pienituloinen vävyhän yrittää saada anopin maksamaan kulujaan.
        Tuommoisia mummoja on paljon rahaa on niin että ei p..kalle taivu, lisää on vain säästettävä.
        Kyllä siperia opettaa kun annatte olla, jos ei, niin kuolkoon pa..skoihinsa ja nälkään tiliotteensa viereen.


    • ristiina ja tytär

      Mun äidillä hyvin pieni eläke,maksaa itse kaupassa käynnit ja siivouksen,joskus soittaa jos vois tulla vähän avittamaan.Yli 80 v,mutta ei valita osaansa,haluaa elää erämaassa ,eikä valita.
      Jos mun äidillä olisi tommonen eläke,niin ajelis varmaan taksilla päivittäin ; )))
      Huheijaa,vastustan sitä että rahakkaat eläkeläiset sais ilmaista apua,munkin äiti maksaa muutaman sadan euron eläkkeestä!

    • säästää pitää

      Kaikkein itarimpia ovat ne joilla on rahaa ja kohtalainen eläke.
      Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
      Minun äitini joutui sairaalaan, ensimmäinen huoli letkuissa maatessa oli paljonkohan tämä maksaa.
      87 vuotta on ikää, rahaa pitää säästää, katsoin tänään, ei ollut kuin luut ja nahka, ei raaski syödä jos itse joutuu ostamaan. Olisi varmaan kuollut nälkään jos en veisi ruokaa.
      Pystyi vielä käymään lähikaupassa, nyt en enää tiedä kuinka käy kun pääsee sairaalasta, hän sieltä juuri mitään ostanut. Mitä näillä änkyröille mahtaa, raha on jumala.

      • Tosivesi

        Minunkin entisen työnantajan isä, miljonääri kehtasi ajaa uudella automaattivolvolla köyhien ilmaiseen ruokailupaikkaan säästääkseen lisää rahaa. Pirtusalakuljetuksella rikkautensa kerännyt aikoinaan.


    • taidan luovuttaa...
      • 6+å

        On se kumma että halvin ratkaisu hoitoa tarvitseville on sellainen jota ei arvosteta tippaakaan. Veroparatiisi firmoille maksetaan maltaita, se ei tunnu missään.
        Jos omaishoitajia tuettasiin tarpeeksi vapiden muodossa ja maksettaisiin kaikille omaishoitajille edes jonkinlainen korvaus, säästettäissin valtavia summia. Jos hoito yksityisellä maksaa 6000€ kk, sillä saisi tehtyä monen omaishoitajan työ helpommaksi. Kun omaishoitajien jaksamiseen panostetaan, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.


      • Valtuutetut vastuuse
        6+å kirjoitti:

        On se kumma että halvin ratkaisu hoitoa tarvitseville on sellainen jota ei arvosteta tippaakaan. Veroparatiisi firmoille maksetaan maltaita, se ei tunnu missään.
        Jos omaishoitajia tuettasiin tarpeeksi vapiden muodossa ja maksettaisiin kaikille omaishoitajille edes jonkinlainen korvaus, säästettäissin valtavia summia. Jos hoito yksityisellä maksaa 6000€ kk, sillä saisi tehtyä monen omaishoitajan työ helpommaksi. Kun omaishoitajien jaksamiseen panostetaan, se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

        Siinä tuota ongelmaa kertaalleen. Meidän pikkukaupungissa kolmekin kansainvälisen yrityksen laitosta joissa yhdessä on 17 muistihäiriöistä hoidettavana a 6000 euroa kk on yhteensä noin 102.000 x 12 kk on 1.224.000 euroa. Tätä joukkoa hoitaa sitten vuorossa kaksi hoitajaa ja yöllä yksi niin määrä on noin 5-6 henkilöä. Tämä on todellinen tilanne jota monet eivät usko edes todeksi.

        Tässä voidaan todeta kolmekin asiaa, ensinnäkin hoitohenkilöt ova todella tiukoilla, toiseksi saavatko hoidettavat millään kriteereillä mitattavaa kunnon palvelua. Kolmas laitoksen ylläpitäjälle tarkein seikka lienee kunnon taloudellinen tuotto yritykselle. Tuotto paranee jos henkilökunta minimoidaan vaikkapa palvelun kustannuksella.

        Kuntataouden kannalta asia lienee vähintään hankala. Kun hoidon järjestäjä on itse investoinut hoitolaitoksiin ja monopoli alkaa olemaan yksissä käsissä, niin mitä tehdään jos palvelu ei tyydytäkkään. Mihin viedään hoidettavat jos kunnan omasta palvelusta on luovuttu ja sopimukset pitää maksaa.

        Omaishoidon kannalta tilanne myös hankaloituu kun kuntien budjettivarat työnnetään kansainvaälisen yhtiön kassoihin ja verotus ohjautuu veroparatiiseihin.
        Kunnissa ei auta muu kuin alkaa miettimään omaishoitajien tukemista enimmillään sosiaalisin perustein ja luottamalla että perhe hoitaa omaisensa Rahaa kun ei enää riitä jaettavaksi yksityistämisprosessien jälkeen.

        Tämä on se tilanne mikä kansalaisilta tietoisesti salattiin ennen kuntavaaleja.


    • tuikku-taikku

      Mun melko varakas setä (muutaman miljoonan omaisuus kiinteistöissä) on vaimonsa omaishoitaja.. tämä pesti alkoi tuossa vajaa 60 v ikäisenä, siis alle eläkeiän. Hän/he ovat omasta rahapussista maksaneet kaikki palvelut ja hoidot.

      Köyhät taitaa olla kateellisia.. tai ainakin melko tietämättömiä..

    • ....

      Ei me köyhät tietämättömiä olla välttämättä. Setäsi on poikkeus, kyllä rikkaatkin omaishoitajat hakevat ilmaisia palveluja.
      Kateellisia on rikkaissa ja köyhissä. Ei raha aina tee onnelliseksi.
      Köyhä voi kadehtia rikkaan "helppoa" elämää, ei tarvitse laskea joka penniä.
      Köyhällä voi olla "rikkautta", sellaista jota ei rahalla saa.
      Ei kenenkään pidä kadehtia omaishoitajaa, oli hän rikas tai köyhä.

    • Siiri-Ellen

      >Köyhät taitaa olla kateellisia.. tai ainakin melko tietämättömiä.. >

      Erikoinen väite, joka ei mielestäni edes pidä paikkaansa. Jos nimimerkki Tuikku-Taukku on lukenut tämän keskusteluketjun alusta alkaen, niin huomaat itsekin että varakas setäsi on todellakin ilahduttavan suoraselkäinen ja harvinainen poikkeus rikkaitten joukossa, kun hän itse maksaa tarvitsemistaan palveluista ja hoidosta. Nostan sedällesi ja hänen vaimolleen hattua.

      Tunnen monta varakasta ihmistä - äitini on yksi heistä - jotka viimeiseen sentinpuolikkaaseen taistelevat, ettei vaan tarvitsisi itse maksaa mistään. Katselevatko nälissään ja kylmissään tiliotteitten muhkeita lukemia, menetiedä. Äiti on ikänsä säästänyt pahan päivän varalle. Ei tosin osaa sanoa, millainen se paha päivä sitten on. Vielä eivät kukkaron nyörit ole löystyneet.

      Meitä ihmisiä riittää joka junaan ja iso osa jää asemalle.

      • Pienituloinen vävy.

        Olen kyllä Siiri-Ellanin kanssa samoilla linjoilla varallisuuden ja rahan käytön suhteen. Anopillani on kyllä historiaa jota en kyllä mitenkään ala kadehtimaan sotian aikaan ja sen jälkeenkin. Perhettä on pidetty viidelle lapselle ja rahasta on ollut puutetta vielä eläkeikäänkin saakka.

        Puolison, appeni kulema asbestin ja siitä seuranneen keuhkosyövän johdosta korjasi jonkinverran eläketuloa ja toi avustuksella rahaa tilillekkin. Korjaantuneen eläketulon seurauksena rahaa kertyy nyt kuukausittain jonkinverran lisää tilillekkin.

        Pahanpäivän varaa tarvittiin kerran lonkkanivelen leikkauksessa yksityisesti ja nyt pitäisi polvea operoida, mutta kun siinäkin nyt nuukuus tuli esteeksi matkaan. Pari kertaa kun on kaaduttu luut sairaalakuntoon ja siitä on pitänyt vähän itsekin maksaa.

        Nyt vain tuo nuukuus lienee muuttunut sairauden puolelle. Taksilappuja ei kannata käyttää kun sukulaiset kuskaa. Kunnon lääkäriin ei kannata lähteä kun terveyskeskuksen lähetteelllä voi päästä keskussairaalaan ilman taksimaksua.
        Palveluyrityksen apu siivouksissa ei kelpaa kun muutama tunti maksaa liikaa ja invaliidin (vanhuksen) pitää saada kaikki apu ilmaiseksi.
        On se niin "kamalaa kun köyhiltä viedään kaikki, eikä jää enää aina tonniakaan kuukaudessa käyttötilille".

        Olen nyt kuitenkin tehnyt anopilleni selväksi, että "Pienotuloisella vävyllä" ja hänen omalla tyttärellään on yhteensä pienemmät eläketulot kuin hänellä itsellään yksinään. Luuli kait tulojamme suuremmaksi.

        Mielestäni omaisten kesken tulee käyttää oikeaa kieltä ja puhua asioista tosissaan, mitä niitä piiloittelemaan. On sitä jälkipolvillakin oikeus ajatella itseään ja jopa yrittää säästää rahaa hieman omiin tarkoituksiinsakin.

        On siinä ainakin anopin "köyhyyspuheet" vähentyneet ja hyväksynee vielä "Mafiamamma" nimityksenkin. Olkoot enemmän omissa oloissaan kun omasta mielestään pärjää ja hakekoot itse kunnalta "köyhänapuja". Elämä on vain toisilla tällaista.


    • texmemxtex

      Kommentti..

      taitaa olla eri käsitys

      Tuikku-Taikku kertoo miljoonien omaisuudesta..

      Onko Siiri-Ellen äidillä miljoonien omaisuus..?

      Siitä Siiri-Ellen tuo henkilökohtaisen käsityksensä rikkaiden elämästä..?

    • 13 + 8

      >Tuikku-Taikku kertoo miljoonien omaisuudesta..

      Onko Siiri-Ellen äidillä miljoonien omaisuus..?<

      So what?

      • töötttöööö

        Se ero, että joku on oikea euro miljonääri ja toinen on vanhuuden höperö nuukailija, joka ei taida olla miljonääri ja sitten Siiri-Ellen laittaa nämä kaksi samaan kastiin..


    • Siiri-Ellen

      Huh-huijaa... anti olla.

    • kaarina*

      Kummallisia kirjoittajia välillä, eivät varmaan edes tunne oikeita miljonäärejä. Miljonäärisetä taitaa olla mielikuvituksen tuotetta.
      Mistä ihmeestä osaatte arvioida Siiri-Ellenin äidin omaisuuden?
      Tiedän että "oikeat" miljonäärit ovat joskus naurettavan nuukia.
      Tunnen erään jolla on miljoona omaisuus euroissa, vaatteet ovat puhki hiutuneita, joka asiasta nuukaillaan.

      • tuikku-taikku

        Heh heh.. kyllä se mun miljönääri setä on ihan olemassa..ja nin olen minäkin ihan oikeasti olemassa..

        Nämä oikeat miljönäärit, joita asuu tässä naapurissakin, ovat lahjoittaneet yliopistolle miljoona euroa, junnu työhön lahjoittaa monikin.. seurakunnalle myös.. Niin, asun alueella, jossa ihan oikeasti asuu euro miljönäärejä, ai mistä tiedän.. tunnen muutaman henkilökohtaiseti.. sekä tilastollisesti tämän alueen postinumeron mukaan täällä on heitä on ihan oikeasti..

        Nämä oikeat miljönäärit harvoin antavat lupaa lehdistölle jne kertoa näistä lahjoituksistaan.. puhumattakaan siitä kuinka paljon he maksavat palkkatuloistaan veroa.. vaikka pääomatulo verotus on alhaisempi, niin kyllä niistäkin veroeuroja tulee.. Jos rikkaita ei olisi, niin tavallisen ihmisten veroprosentti nousisi varmaan sellainen 10%.. siis kokonaisverotus..

        En muuten itsekään ole ihan se kaikista köyhin omaishoitaja.. :)
        Joten repikää siitä seuraava katkeruuden ilo:)

        Kovasti täällä vanhat naiset on ikivanhoja äitejään arvostelee.. taitaa joku trauma vaivata..

        Antoisia omaishoitaja päiviä.. niitäkin on, ainakin meillä:)

        Facebook:) :) Omaishoitajat:) :)


    • Siiri-Ellen

      En ymmärrä Tuikku-Taukun ajattelua. Miksi meidän pitäisi olla hänelle tai hänen miljonäärisedälleen kateellisia tai katkeria? Minä en ainakaan näe siihen aihetta. Päinvastoin on erittäin mieluisaa kuulla, ettei kaikkien omaishoitajien elämä ole kohtuuttoman raskasta ja 24/7 h sitovaa, näköalatonta ja loputonta centinpyöritystä päivästä päivään.

      Eikä äidilläni tosiaankaan ole monia miljoonia euroja, joita hän pihistää itseltäänkin. Ehkä yksi miljoona, mutta siitäkään ei ole hänelle iloa kun ei raatsi sitä edes omaksi hyödykseen käyttää. Se tässä eniten surettaakin, Tiliotteitten ja sijoitusoskepapereitten tuottamaa iloa hän ei enää ymmärrä, kun ei edes tajua kuinka paljon hänellä on rahaa.

      Ehkä meidän pitäisi yrittää opetella olemaan murehtimatta äidin arjen karuutta ja sensijaan keskittyä kieli pitkällä odottelemaan tulevia perintöjä, sikäli kun emme itse kuukahda ensin :-)

    • ristiina ja tytär

      Jaajaa.olisipa minulla edes 100 00 e ,laittaisin mieheni hyvään hoitoon ja nauttisin elämästä tyttäreni kanssa,nyt vaan kieli pitkällä maksan kaikesta,ja mitään ei jää yli,mutta ei se haittaa,raha on menettänyt merkityksensä,oli sitä tai ei.

    • Kiikkurin kaakkurin

      Minä puolestani en oikein ymmärrä ristiinan ja tyttären viestien välillä vallitsevaa ristiriitaisuutta. Juurihan kerroit toisessa osiossa, että tuuletat päätäsi ajelemalla mutkateitä suoriksi omalla Harrikallasi, viilettämällä omalla moottoriveneellä Saimaan saaressa sijaitsevalle vapaa-ajan asunnolle. Omaishoidon lomassa ehdit harrastaa ainakin itämaista tanssia ja mitä kaikkea muuta mielenkiintoista. Et voi antaa miestäsi laitokseen siksi, että elintasosi ja taloutesi romahtaa, talo, autot ja moottorityörä menevät myyntin.

      Silti sanot, että raha on menettänyt merkityksensä, oli sitä tahi ei.

      Taidat olla aikamoinen tuuliviiri. Onko kaikki kertomasi pelkästään fuskua?

    • ristiina ja tytär

      Siinähän mietit ; ) huomenna taas tuuletan päätäni kun minulla vapaata,ne jotka tuntee tietää kyllä etten fuskaa ; )

    • ristiina ja tytär

      ps.en ole antamassa harrikkaa myyntiin ; )se mun rakas

    • 4+17

      Enpä todellakaan ymmärrä tarvetta kehuskella miljoonillaan ja varakkuudellaan omaishoitajien palstalla.
      Enkä tullaista otattelua ja nälvimistä.
      Ajele ristiina vain harrikallasi kunhan taas kesä tulee.
      Itselläni on sen verran vain että pärjään, maksan vastikkeen ja saamme joka päivä syödäksemme.
      Joskus jää johonkin pieneen ylellisyyteen. Olen ihan tyytyväinen, ei elämäni varmaan paljonkaan muuttuisi miljoonienkaan kanssa.

    • ristiina ja tytär

      juu,yks pikku juttu,mökkini 60 v vanha kalamökki,appivanhempien mailla ,vanha rotisko,talo vanha,auto vanha,venekin vanha,mopokin jo vanha,ja miekin...
      ja ihan hyvillä mielin käyn tuulettumas,sen verran paskaa tämä alzheimermatka on..
      omaishoitovaipailla käyn jos sattuu olemaan takan rauhallisempi jakso kotona...
      tässä vaiheessa en välitä kyllä rahasta,suurin osa meneekin hoitomaksuihin ja lääkkeisiin ....
      tuo harrikka estää miun pääni pehmenemästä.....
      hyvää viikonloppua,nyt saunaan ja huomenna parin päivän matka,ennenkuin Herra Alzheimer tulee kotiin...

    • Pienituloinen vävy.

      Kyllä se on niin, että omaishoidon lukuun ei pidä alkaa myymään "omaisuuttaan" enemmän tai vähemmän. Yhteiskunta on velvoitettu hoitamaan sairaan kun omaiset eivät enää jaksa. Ongelmana vain tahtoo olla, että kun hoidettavalta menee liikuntakyky, mutta järki pelaa. Yritetään sitten vain säästää lisää ja toiset hoitakoon häntä omillaan.
      Usein myös on niin, että sairasta ja vanhusta halutaan pitää kotonaan koska tiedetään mihin kurjuuteen laitoshoito, tai hoitamattomuus sitten johtaakaan.

      Pitää vain muistaa sekin, että kun tuo viimeinen päivä koittaa yllättäen tai kituuttamalla, niin ei siinä sitten kysellä paljonko olikaan omaisuutta.
      Näin kävi parille hyvälle ystävälleni kun lähtö tuli varoittamatta ja lupaa kysymättä, toinen 51 ja toinen 73 vuotta, molemmat voimiensa tunnossa.

      Omaishoitajille sanoisin viestinä, että ajatelkaa myös itseänne ja muita läheisiä, sillä elämä jakuu vaikeuksien jälkeenkin.

    • havukka-ahon eemeli.

      Kauhiaa on kuitenkin ,kun 83v-hoitaa 86v kotona .Vaimo pyytänyt vuoden ainakin laitokseen miestänsä,ei saa ,kun te olette pirtee. No niin sitten kävi molemmat hoitokodissa reunasängyssä hoidettavana.Eikö ne älyä ajoissa olisi miehen ottaneet hoitoon ehkä vaimo tulisi kotona vielä toimeen.Tulot on pienet ,syy ei ollut se noin 700kk.Kyllä saavat kaksin kallein kunta maksaa Hävetkää eikö ole asian tuntijoita.


      ala-astekin ko jäi käymättä.

    • ristiina ja tytär

      Sekin hassua,että kun omaishoitaja ajattelee itseään,sekin on joidenkin mielestä väärin!Mieki huono vaimo ja ties mitä kun laitan miestäni intervallihoitoon ja huiskin maailmalla sillä aikaa,joskus miettinyt,pitäsikö istua virsikirja kädessä ja olla kärsivä aamusta iltaan?
      Kaikkien kuuluisi saada asemaan ja omaisuuteen katsomatta hyvää hoitoa,ja apua,mutta ei toteudu aina,ei edes tässä maassa....

      • ......

        Allekirjoitan 100% sen mitä kirjoitit ristiina.
        Ei saa uhrautua, ei saa olla vapaalla, varsinkaan ei saa nauttia elämästään ja vähistä vapaistaan. Aina on jollakin sanomista asiaan. Siksi en kuuntele ketään, hoidan niin hyvin kuin pystyn, vapaalla olen irti omaishoidosta sananmukaisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe