Miten saitte ensimmäisen taloushallinnon työpaikkanne?

2/3-trade

Itse opiskelen laskentatoimen tradenomiksi. Suurin osa kirjanpidon opinnoista on takana, joka kurssista tullut vitonen ja tilinpäätöksen ja kirjausten idean osaan hyvin. Toimistotyökokemusta on, muttei mitään taloushallintoon liittyvää.

Hakemuksia olen hakannut taloushallinnon assistentin ja reskontranhoitajan paikkoihin, niin koko- kuin osa-aikaisiin. Useimmista ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Kirjanpitäjän työpaikkailmoituksista 99,9 % vaaditaan aiempaa kirjanpitokokemusta, niin niitä en ole edes yrittänyt.

Mistä se eka steppi oikein otetaan?

Kertokee:)!

15

7796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ni hao

      Opiskele rahoituksen/laskiksen KTM:ksi ja puhumaan sujuvasti venäjää tai kiinaa.
      Sen jälkeen ei ole töistä pulaa.

      • 2/3-trade

        Ei kiitos.

        Kauppakorkean kilometrien mittaiset teoriahöpinät gradu ovat kerta kaikkiaan jotain sellaista, minkä ajattelin skipata :)


    • heliasta1

      Ekös kuitenkin pitäisi olla jonkinlainen työkokemus. Itse opiskelin tradenomiksi ja siellä vaadittiin että työharjoittelupaikassa on oltava kirjanpitoon liittyvä "suuntaus" ja opinnäytetyössä kun opettaja tulee visiitille, niin hänelle näytetään mitä osataan yms.

      Itse pääsin niin mukana vaikkaki oli vain työharjottelijana, mutta kokemus mikä kokemus. =)

    • Niinpä...

      Olen aina saanut helposti töitä, mutta tosiaan opiskelin vuonna 2005 laskentatoimea. Harjoittelupaikkaa en saanut, enkä ole valmistumisen jälkeen työllistynyt laskentatoimen tehtäviin, toimistotöissä kuitenkin. Tosiaan yleensä vuosien työkokemusta vaaditaan ja silti palkat eivät kovin kummoisia ole. Joten ihan turhaa alaa on mainostettu. Ilmaiseksi varmaa pääset harjoittelemaan tilitoimistoon ja valmistumisen jälkeen työkkärin työharjoitteluun...

      • 2/3-trade

        No minä nyt tiedän, että olisin hyvä laskennan tehtävissä ja pidän aihetta hyvin kiinnostavana. Pitäisi vain saada jalka oven väliin. Palkan suhteen en juu ole ronkeli parin ekan vuoden suhteen. Mitä pidempää juoksuun tulee, kyllä minun ymmärtääkseni controllerien ja pääkirjanpitäjien tienesti on ihan jees :)


    • pertsa1234312334

      Kyllä pk-seudulla ainakin päsee töihin. Itse sain ainakin vakipaikan ekasta paikasta, mihin hain. Jostain Pudasjärveltä tuskin töitä saa miltään alalta. Aloituspalkat ei tosiaan ole kummoiset, mutta tilinpäätöstaidolla ja klt-tutkinnolla alkaa palkkakin olla ihan ok.

    • ei enää töissä

      Minä sain ensimmäisen työpaikan suhteilla. Pääsin kesälomittajaksi konttoriin. Kun olin kauppaopiston käynyt, pääsin vakituiseksi. Ensin olin laskuttajana, sitten hoidin myynti- ja ostoreskontraa, palkanlaskua ja sen jälkeen kirjanpitoa. Tuo työsuhteella pääseminen oli vain ensimmäiseen työpaikkaan. Loppuihin pääsin ihan omin voimin. Siinä välillä kävin jos jonkin näköistä kurssia. Viimeisemmäksi taloushallinnon ammattitutkinto. Olen tyytyväinen, että aloitin ihan alusta (laskuttaja), kertyi monipuolista kokemusta. Työnantajat huomasivat, että haluan opiskella eteenpäin ja kurssittivat aika paljon. Myös tietotekniikkaa.

    • KOntroolari

      Onnea vaan jos meinaat tradena päästä controlleriksi ja liksoille näinä aikoina. Tulijoita nimittäin on - niitäkin jotka eivät ole menneet sieltä mistä aita on matalin vaan ovat sen gradunkin vääntäneet jostain relevantista aiheesta.

      Meidän konsernissa toistakymmentä controlleria, joista 2 tradea (molemmat vuosituhannen alussa aloittaneita). Loput sitten KTM:iä 2-10 v kokemuksella.

      Nykyään kirjanpitäjäksikin otetaan lähinnä kokeneita vanhempia merkonomeja tai sitten tradeja 5v kirjanpitokokemuksella. On mistä valita nimittäin ja vastavalmistuneet tradet ehdottomasti väliinputoajia näinä aikoina.

    • tradenomi2009

      Itsellä ensimmäiset taloushallinnon työt sain opintoihin liittyvästä (palkattomasta) harjoittelusta. Tätä kautta sain jalan oven väliin ja sain jo opintojen ohessa oikeita, palkallisia töitä valmistumisen jälkeen heti vakipaikan. Jos olet harjoittelut jo tehnyt ja jostain syystä nämä eivät ole olleet kirjanpidon juttuja, lähtisin sinuna soittelemaan tilitoimistot läpi. Vaikka avointa hakua ei ole päällä, voi piilotyöpaikkoja löytyä. Palkat ei kummoiset taida tilitoimistossa olla aloittelijoilla, mutta jostain on aloitettava. Sitäpaitsi pienten yritysten kirjanpidosta on helpompi aloittaa kuin ison konsernin. :)

    • työtön merkonomi -09

      Kävin ensin lukion ja sit merkonomiksi taloushallinnon puolelta. Yhdeltä työssäoppimisjaksolta mulle lupailtiin varmaa kesätyötä, ei ollut kirjanpitoa mutta muuten ihan hyvä paikka kuitenkin, sit keväällä ilmotettiinkin että sori, ei saada palkata ketään. Siinä vaiheessa ei sitten ehtinyt enää saamaan muutakaan alan työtä.

      Opiskelin heti perään toisen ammatin (koska merkonomin työt ei ole mulle SE OMA juttu), mutta siltä työn saaminen on ihan tuuripeliä, joten merkonomin hommia haettu. Eli keväästä asti hakemuksia täytetty, laskuttajaa, reskontranhoitajaa, avustavaa kirjanpitäjää jne, useimpiin vaadittu alan työkokemusta jota mulla siis ei ole, mutta on joukossa ollut paikkoja, mistä suoraan sanottu, että sopii alan opiskelijallekin, myös merkonomi. Sekä monia toimistyöntekijän paikkoja, vastaanottovirkailijaa jne, joihin ei edes tarvi varsinaisesti merkonomin koulutusta. Mulla pitäis olla ihan hyvin tehdyt hakemukset ja cv jne, mutta en ole päässyt edes yhteenkään haastatteluun!!

      Välillä pieniä pätkiä jotain ihan hanttihommia tehty, suurinosa ajasta työttömänä. :( Että se siitä varmasta työllistymisestä alalle. Ja lisätään nyt loppuun, että niinkin "pieneltä" paikkakunnalta työtä etsitty kuin Tampereelta.

      • Koulusta heti töihin

        Eipä tuossa paljoa paikkakunta vaikuta. On valitettava tosiasia, että kun on ollut hetken aikaa työttömänä - esimerkiksi puoli vuotta - on todella vaikeaa päästä enää palkkatöihin.

        Työnantajat palkkaavat mielummin "työhön tottuneita" tms. tai töissä olevia muista firmoista.

        Nimim. pari vuotta kohta työttömänä eikä loppua näy


    • trade-

      Hain ilman taloushallinnon työkokemusta kirjanpidon asiantuntijatehtäviin. En ollut tuohon aikaan edes valmistunut vielä tradenomiksi, opinnot olivat tosin loppusuoralla. Pääsin hyvällä työhakemuksella haastatteluun, jossa persoonani teki vaikutuksen. En saanut hakemaani työtehtävää, mutta pian tuli puhelu, jossa pyydettiin samaan firmaan kiireapulaiseksi. Sen jälkeen tein samassa firmassa lyhyitä sijaisuuksia, ja samalla polulla ollaan edelleen.

      • omituista.

        aloittajan viestiin: Jopa on kumma, kun jokaisen maakunnan ammattibarometrissa on juuri taloushallinnon "osaajista" pulaa.

        Itse olin yhdessä te-toimiston järjestämässä päivän tilaisuudessa, missä oli mukana myös työttömyysuhan alla oleva taloushallinnon pitkän kokemuksen omaava, tämä valitti, että on hakenut ja hakenut, ja tuntuu ettei töitä löydy (vaikka on siis tehnyt taloushallinnon töitä laidasta laitaan) ja jos sitten löytyy niin joutuisi itsensä alihintaan myymään.

        Ja siis, jopa on kumma. Taloushallinnon ihmisiä kuitenkin koulutetaan, on tradenomeja, on kauppatieteen maistereita, ja siis myös opiskelevia, jotka hakevat töitä, ja sitten ovat vielä nämä erilaiset ammatilliset kurssikeskukset ja muut seudulliset koulutuskuntayhtymät, jotka kouluttavat te-toimiston tilaamilla kursseilla työttömiä ja toisaalta sitten omaehtoisilla koulutuksilla - ja muka töitä löytyy. Tosin yhdelläkin taloushallinnon sihteerikurssilla oli kuulemma aloittajia ollut kolmisenkymmentä, mutta jostain syystä päättäjiä kurssin lopussa alle kymmenen ja kuulemma työllistyivät kaikki harjoittelun jälkeen. Mistähän syystä ne parikymmentä sitten lopetti eivätkä valmistuneet? Ei ollutkaan matikkapäätä? Ei riittänyt raha kurssimaksuun? Eivät saaneet kurssiin olennaisesti kuuluvaa harjoittelupaikkaa?


      • excellent job
        omituista. kirjoitti:

        aloittajan viestiin: Jopa on kumma, kun jokaisen maakunnan ammattibarometrissa on juuri taloushallinnon "osaajista" pulaa.

        Itse olin yhdessä te-toimiston järjestämässä päivän tilaisuudessa, missä oli mukana myös työttömyysuhan alla oleva taloushallinnon pitkän kokemuksen omaava, tämä valitti, että on hakenut ja hakenut, ja tuntuu ettei töitä löydy (vaikka on siis tehnyt taloushallinnon töitä laidasta laitaan) ja jos sitten löytyy niin joutuisi itsensä alihintaan myymään.

        Ja siis, jopa on kumma. Taloushallinnon ihmisiä kuitenkin koulutetaan, on tradenomeja, on kauppatieteen maistereita, ja siis myös opiskelevia, jotka hakevat töitä, ja sitten ovat vielä nämä erilaiset ammatilliset kurssikeskukset ja muut seudulliset koulutuskuntayhtymät, jotka kouluttavat te-toimiston tilaamilla kursseilla työttömiä ja toisaalta sitten omaehtoisilla koulutuksilla - ja muka töitä löytyy. Tosin yhdelläkin taloushallinnon sihteerikurssilla oli kuulemma aloittajia ollut kolmisenkymmentä, mutta jostain syystä päättäjiä kurssin lopussa alle kymmenen ja kuulemma työllistyivät kaikki harjoittelun jälkeen. Mistähän syystä ne parikymmentä sitten lopetti eivätkä valmistuneet? Ei ollutkaan matikkapäätä? Ei riittänyt raha kurssimaksuun? Eivät saaneet kurssiin olennaisesti kuuluvaa harjoittelupaikkaa?

        CV-netti ei sitten vielä ole vain työnantajien luettavissa - ehkä joskus myöhemmin joulukuun aikana. Kokeilin sitä, ja niinpä niin, yksi niistä hienosti työllistyneistä kurssin valmistuneista, joista yllä olevassa tekstissä puhetta,näyttää olevan cv-netissä työnhaussa, että eipä työllistynyt kuin harjoitteluunsa hänkään. Voihan olla että on muitakin, mutta tuo yksi kertoo niin tarkasti tekemisensä.

        Heippa! Erinomainen kurssi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe