maalia tapetin päälle?

gfhdjfgkhgtky

Noniin eli itse olen yksinasuva nainen, ajattelin maalauttaa erään huoneeni seinät,mutta niissä on aijemmin tapettia. Eli voiko tapetin päälle maalata?

10

12029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjdlköwd

      Kyllä voi. Irti olevat tapetin kohdat kannattaa kiinnittää tapettiliisterillä ennen tapetoimista. Kun seinää maalataan niin tapetit ja liisteri kostuvat jolloin tapetti irtoaa seinästä ja alkaa kupruilemaan. Tästä ei kannata huolestua. Kun maali niin maalattu tapetti vetäytyy takaisin suoraksi ja kiiinnittyy seinään.

      • korjaus

        siis kun maali kuivuu niin tapetti suoristuu


    • Ammattimaalari 10v

      Jos meinasit maalauttaa seinät niin ehkä maalausliikkeen mies/nainen tietää mitä niille tehdään. Itse poistattaisin tapetit pois jotta saadaan siisti lopputulos. Nämä tämmöiset remonttireiskan vinkit "Liisteröidään irtonaiset kohdat" kannattaa jättää omaan arvoonsa. Miksi? Koska se liisteri on samaa ainetta millä se koko tapetti on kiinnitetty. Jos teetät kalliilla ammattimiehellä, teetä se oikein! Saat rahoillesi vastinetta. Voit toki kutsua naapurin "ammattimiehen" hommiin tekemään sutta mutta... Jos sinulla on hampaassa reikä, menetkö naapurin Pertsan korjattavaksi halvalla ja hyvillä vinkeilla, vai menetkö oikeaan hammaslääkäriin?

      • valehammaslääkäri

        Maalin levittämiseen nyt vaan ei tarvii korkeakoulututkintoa. Tapetit pois, tarvittaessa ylitasoitus ja maalia pintaan. Joillain pohjilla voi kuitenkin olla fiksumpaa liimata tasoitetapetti vanhan tapetin päälle, tehdä siihen paikkakittaukset ja lätkiä maalia pintaan. Esim. kipsilevyseinät, jotka on tehty reunaohentamattomata levystä, ei ole nauhotettu saumoja eikä pohjamaalattu on aika vittumaisia siistittäviä kun joudut ensin laittamaan nauhat ja sen jälkeen vielä reilun ylitasoituksen, että saat saumat kunnolla piiloon. Tämän päälle vielä hionnat, pohjamaalaus, paikkakittaus, paikkamaalaus ja pintamaali niin kivaa on. Ja kaikki tämä sen jälkeen kun olet nyppinyt vanhan tapetin postimerkin kokoisina paloina irti.


    • öjdlköwd

      Olen nähnyt noita "ammattimaalareiden" remontteja ihan tarpeeksi. Maalia löytyy pistorasioiden ja valokatkaisijoiden päältä, samoin listojen päältä. katon ja seinän saumat on mitä sattuu. lateksia vedetään surutta lämpöpatterreihin kokkareiksi ja eristeeksi (joka on tietenkin haitaksi lämmityslaitteelle). lateksia ylipäätään paikkoihin joihin se ei kuulu. roiskeita siellä sun täällä. saumakohdat kuin juosten kustuja. ammattilainen kuin ei teippiä tai rajaajia käytä. tela vedetään suoraan pönttöön ja holvataan metriset aallot seinille. "ammattilaista" en ota maalaamaan omaa kämppääni niin kauan kuin tela pysyy kädessä.

      aloittaja kysyi voiko tapetin päälle maalata, kyllä voi. 1995 maalatut tapettiseinät näyttää tänäkin päivänä yhä siistiltä. toki tapetit voi poistaa ja usein kannattaa niin tehdäkin. se vaatii kuitenkin paljon työtä ja vaivaa. usein myös seinän kunnollisen tasoittamisen.

    • 10+2

      Olen myös maalannut molempien makuuhuoneitteni seinät tapetin päälle ekan kerran v. 1999. Toinen on maalattu sen jälkeen toiseen kertaan. Ja hyvät on. Nyt kyllä molemmat kaipaa jo uutta väriä... sekä seinät että minä.

    • tupajumittaja

      Voiko Uula-maaleja käyttää paperitapettien päälle maalaamisessa ?

      • Jyri Miettinen Sandudd

        Maali yleensä kosteuttaa tapettia voimakkaasti ja mikäli tapetti on huonosti kiinni se irtoaa alustasta.Kuprut eivät yleensä oikene maalin kuivutua.Tapetin poisto on myös monta kertaa vaikeampaa jos päällä on kuivunut maalikalvo.


      • öjdlköwd
        Jyri Miettinen Sandudd kirjoitti:

        Maali yleensä kosteuttaa tapettia voimakkaasti ja mikäli tapetti on huonosti kiinni se irtoaa alustasta.Kuprut eivät yleensä oikene maalin kuivutua.Tapetin poisto on myös monta kertaa vaikeampaa jos päällä on kuivunut maalikalvo.

        Olen maalannut lukuisia kertoja tapetin päälle ja aina se tapetti kuivuttuaan on vetäytynyt suoraksi. Tottahan maalattu seinä aina paremmalta näyttää suoralla betoni/rapatulla seinällä kuin tapetin päällä. Usein kuitenkin tapetin irrottaminen ja seinäpinnan saaminen viimosen päälle tasaiseksi on kova homma eikä tahdo amatööriltä edes onnistua. Silloin sileän tapetin päälle maalaaminen antaa siistimmän lopputuloksen.


    • 55ö42l3kölk

      Jos on muovipäällysteinen tapetti, ei maalaus onnistu vaan tapetti putoaa maalin kuivuessa. On tosin saatavilla erityismaalia, mutta se maksaa maltaita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe