molossi lapsiperheeseen

molossi perheeseen

Hei kaikki perheelliset. Kyselisin täältä että mikä molossirotu sopisi minulle kun minulla on lapsi. En aio kyllä ottaa koiraa vielä moneen vuoteen, odotan että poika on tarpeeksi vanha(n 6v) jolloin on helpompi pissattaa yms pentua ja aikaa paneutua pentuun ja sen kouluttamiseen.
Kokemuksia minulla on saksanpaimenkoirista.
Haluaisin kuitenkin seuraavaksi koiraksi molossin. Olen haaveillut cane corsosta vuosia, onko ihan mahdoton ajatus?

21

1475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

Luuletko todellakin että lapsi auttaa sinua sen hoidossa? Joo, ehkä alussa mutta kun alkuviehätys katoaa, sinulle sen hoito jää. Olisi hyvä tajuta se jo nyt.

• teistä kiinni

Kaikkien rotujen suhtautuminen lapsiin on saman laista, koska kaikilla on yhtä suuri velvullisuus omistakin pennuistaan. Ja usein koira adoptoi oman perheensä lapset omiksi pennuikseen, vaikkakin 6 v lapsi onkin koiran vaistojen perusteella jo aika kypsynyt pentu.

Luonne-eroja on lapsiin suhtautumisessa yksilöittäin.

Jenkeissä ollaan tehty jokin tutkimus alle 10-vuotiaita lapsia vammoille purreista rottweilereista. Niistä rotikoista 98,8 % oli ollut uroksia. Rottweilernarttujen todettiin olleen harvemmin aggressiivisia lapsille kuin jopa kultainennoutajaurosten. Kuulin siitä jonkin dokumentin kautta telkkarista, mutta en muista mikä dokumentti se oli.

Ja kyllähän 6-vuotias lapsi on jo sen verran kokenut, että tietää mitä tekee.

Lähistölläni asuu pyreneittenmastiffiuros, jota väliin ulkoiluttavat jopa alle 10-vuotiaat lapset, eli se on hyvin koulutettu. Se kulkee kiltisti lasten vierellä.

Mutta eniten asia riippuu sinusta ja pojastasi.

• Koirulikoir

Ihmettelen miten niin 6-vuotias lapsi on jo sen verran kokenut, että tietää mitä tekee? Minkä suhteen? Jos lapsi ei ole kasvanut koirien kanssa koko ikäänsä, niin takuulla ei 6-vuotias osaa tuosta noin vain toimia koirien kanssa, asiasta on kokemuksia liki 10-vuotiaidenkin (ikähaarukka 4-10v) kanssa ja niitäkin täytyy kieltää nostelemasta koiraa, retuuttamasta sitä äkkiliikkein, koiran lähellä ei juosta eikä kiljuta, varsinkaan jos ei halua että koira lähtee perään ja riehaantuu jne. Eikä asia tahdo sittenkään mennä jakeluun, koska se koira on niiiin kiva..

• mies taloon

Kannattaisiko hommata aluksi toinenkin aikuinen taloon? Yksinhuoltajalle koiran lapsen hoitaminen on tuplasti haasteellisempaa kuin yhteishuoltajille.

Olen kuullut paljon yksinhuoltajien huonoista menestyksistä koirien kanssa.

Hommaa mies ennen koiraa.

• ap1

Ohhoh Olinpa kirjoittanut epäselvästi. En siis tietenkään oleta että lapsi ulkoiluttaa koiraa tai mitään. Odotan siksi että poika kasvaa vanhemmaksi että on helpompi lähteä esim. pentua pissattamaan jne kun lapsi on tarpeeksi vanha (osaa pukea itse, ymmärtää jne). Sitä tässä tarkoitin. Vanhemman lapsen kanssa pääsee vapaammin liikkumaan. Poikani on nyt kolme vuotias.
      Ja miksi odottaisin että saisin toisen aikuisen talouteen? Minulla on kokemusta koirista. Olen joo yh, mitä sitten. minulla oli vuosi sitten koira taloudessa. Saksanpaimenkoira. kuollessaan koira oli 8 vuotias (kasvain)

• bull love

American Bully on "lapsiturvallinen" kiltti ja kätevänkokoinen molossi.

• gfhghjhggk

Saksanpaimenkoira on minusta kuitenkin erittäin hyväkoulutteinen ja aivan erityyppinen ja jos saa varsin miellyttämishaluisen voi molossirotu tulla yllätyksellisenä.

Mitä teit sakemannin kanssa ja kumpi oli uros vai narttu?

Itse ottaisin sinuna ensin "seurakoiramaisemman "bullmastiffin tai vaikka kaikista mieluiten ranskanbulldoggin ja sitten vasta canen..

Ymmärsin kyllä ettet ajatellut lapsen hoidettavaksi huvittavaa että joku erehtyi..

• gfhghjhggk
        gfhghjhggk kirjoitti:

Saksanpaimenkoira on minusta kuitenkin erittäin hyväkoulutteinen ja aivan erityyppinen ja jos saa varsin miellyttämishaluisen voi molossirotu tulla yllätyksellisenä.

Mitä teit sakemannin kanssa ja kumpi oli uros vai narttu?

Itse ottaisin sinuna ensin "seurakoiramaisemman "bullmastiffin tai vaikka kaikista mieluiten ranskanbulldoggin ja sitten vasta canen..

Ymmärsin kyllä ettet ajatellut lapsen hoidettavaksi huvittavaa että joku erehtyi..

Tai staffit tai bullterrieri..

• En voi puhua tarpeeksi dogojen puolesta. Tunnen tämän rodun kuin omat taskuni ja suosittelen ennemmin lapsiperheeseen tätä kuin noutajaa. Vaatii kovan kurin kyllä, tästä sinulla on jo sakemannin kanssa kokemusta. Suojelee lapsia kyllä, tämänkin varmaan molossia ottaessasi olet ymmärtänyt. Vaatii paljon aktiivista puuhailua, tämänkin aktiivisen rodun omistaneena tiedät. :)Joillakin yksilöillä saattaa olla todella kova riistavietti, joten koulutus kunniaan! Kaikki valmiudet sinulla ilmeisesti on kyseiseen rotuun, ja ihan fiksua odottaa siihen asti että lapsi on hiukan isompi, helppouden ja myös sen vuoksi että lasta on siten helpompi opettaa olemaan koiran kanssa. (mitä saa ja mitä ei saa tehdä)

• ap1

en halua mitään pientä rotua (ranskis). En ole niistä oikein ikinä tykännyt. Ei oo vaan miuta varten pienet rodut.
      Saku oli uros. Myös narttu on minulla ollut mutta se ei harmikseni elänyt neljää vuotta pidempään, oli niin sairas =(
      Tämän uroksen kanssa ei harrastettu mitään erikoista. lenkkeilyä, tokoa, "aivojumppaa". Muutaman kerran käytiin kokeilemassa jälkeä mutta se ei ollut ihan meidän juttu.

Bullmastiffia minä olen mietinyt myös, tai bokseria.
      Mutta kun terveystuloksia kattoo niin ovat aika sairasta rotua.

• gfhghjhggk

Bokseri voisi toimia sinulla hyvin sillä on kuitenkin myös hyväkoulutteinen ja saksanpaimenkoiratyyppinenkin koulutukseltaan. Ja menisi moneen harrastamiseen kuten sakemannikin.

Eli vanhan ajan pkrotu.

Terrierit on jo vähemmän miellyttämishaluisia eli nuo staffit ja bullit. Ja siten haasteellisempia ja jälleen erityyppisiä ja vaatii hyvän kokemuksen koirista.

Ranskis olisi ollut hyvä rotu lapsen kanssa touhuamiseen..mikäli et aio harrastaa mitään erityistä. Hauska pieni rotu. mutta täysverinen molossi ;)

Bullmastiffi hyvä myös(mutta otettava huomioon jo heti alusta erilainen koiratyyppi ja mieluummin narttu kun ei ole kokemusta tämäntyyppisestä rodusta mutta yleensä seurakoiramasituneet minusta joten vahtivietti voi olla hillittyä mutta sitä ei pidä aliarvioida eli johtajuus pitää olla kunnossa täsät rodusta oli ikävä kohtalo hervannassa mutta epätyypillinen tapaus minusta. Kertoo kuitenkin sen että jos omistaja ei hallitse kokemusta ja tunnista eleitä eikä osaa kasvattaa tasapainoiseksi niin näin voi käydä pahimmassa tapauksessa)

Caneen en vielä sinuna päätyisi..

• bull love
        gfhghjhggk kirjoitti:

Bokseri voisi toimia sinulla hyvin sillä on kuitenkin myös hyväkoulutteinen ja saksanpaimenkoiratyyppinenkin koulutukseltaan. Ja menisi moneen harrastamiseen kuten sakemannikin.

Eli vanhan ajan pkrotu.

Terrierit on jo vähemmän miellyttämishaluisia eli nuo staffit ja bullit. Ja siten haasteellisempia ja jälleen erityyppisiä ja vaatii hyvän kokemuksen koirista.

Ranskis olisi ollut hyvä rotu lapsen kanssa touhuamiseen..mikäli et aio harrastaa mitään erityistä. Hauska pieni rotu. mutta täysverinen molossi ;)

Bullmastiffi hyvä myös(mutta otettava huomioon jo heti alusta erilainen koiratyyppi ja mieluummin narttu kun ei ole kokemusta tämäntyyppisestä rodusta mutta yleensä seurakoiramasituneet minusta joten vahtivietti voi olla hillittyä mutta sitä ei pidä aliarvioida eli johtajuus pitää olla kunnossa täsät rodusta oli ikävä kohtalo hervannassa mutta epätyypillinen tapaus minusta. Kertoo kuitenkin sen että jos omistaja ei hallitse kokemusta ja tunnista eleitä eikä osaa kasvattaa tasapainoiseksi niin näin voi käydä pahimmassa tapauksessa)

Caneen en vielä sinuna päätyisi..

Tutustu tähän rotuun et pety;
        http://americanbullyt.fi/

• Molossityyppisiä rotuja on jokusenkin,ja hyvin erilaisia.En yleensäkään suosittele mitään(jos en ihmistä tunne),mutta sanoisin,että vähemmän suosittelen varsinaisesti tyypillisempiä molosseja...Niitten kanssa kun lähtökohta pitäisi olla se,että ensin otetaan kunnolla selvän,sitten voidaan toki kysellä vaikka "käyttäjäkokemuksia"...

Jos nyt ylipäätään pitäisi jotain mainita(vaikkei suosituslinjalle lähtisikään) ,niin lähinnä jotain esim.kakkosen ns.vähemmän molossimaisia.Berniä,leonbergiä ym.
      Jos taas noita vaativampia,tyypillisempiä meinaa,niin kannattaa siis tutustua oikein kunnolla ensin,ja miettiä tarkoin omat resurssinsa.Sen lisäksi miettiä aina niin,että mitä jos saankin sieltä vaativammasta päästä,riittääkö silloin myös resurssit...

Noista mainituista roduista isoista kaikki on vaativia.Ja niille monille on tyypillistä,ettei samasta sukupuolesta pidetä,sekä vahva vahtivietti,kun tyypillisistä puhutaan.
      Pyrre on laumanvartija,jolle ihanteellinen paikka on niille tyypillinen.
      Boksut on erittäin energisiä,ja kannattaa miettiä,onko sitten myös tarjota niitä aktiviteettejä kunnolla,ettei tule ongelmaa.
      Bullmastiffi ja cc onkin aika samantyyppisiä.Erona lähinnä cc:n vahvempi ns.palvelualttius.Mutta mainituista kumpikin jo vaativammasta päästä.
      Bullmastiffi ei siis ole helppo "seurakoira"varsinaisesti.Toki poikkeuksia löytyy puolin ja toisin.Bullmastiffi on ihan yhtä hyvä,kuin yhtä huono,riippuen millaisissa käsissä on,kuin muutkin vaativat rodut.Nartut myöskään ei ole sen helpompia,kuin urokset,vaan yksilökysymys.Itseasiassa nartut voi olla enemmänkin tiukkisia,kun niikseen tulee...
      Ja vahtimisviettiä rodunomaisella kyllä on.Tosin löytyy laidasta laitaan,mutta sen verran rodusta löytyy,että kannattaa hyvin tiedostaa,ja miettiä,onko rahkeita,jos täpäkänkin saa.
      Noi mainitut pikkumolossit on käteviä,mutta luonnetta niistä löytyy myös ja tiettyjä piirteitä,joita on hyvä tiedostaa.Toki hallittavuus fyysisesti on helpompaa viimekädessä,kuin suurempien molossien.

Kannattaa vähintäänkin aloittaa miettiminen lukemalla ensin kunnolla rotujen(yleensäkin lähtökohtana) JTO:t.Suurimmalla osalla ne on aika hyvät ja realistiset.

• gfhghjhggk

Tuo on totta että molosseihin lukeutuu moni rotu ja aloittaja ei oikeastaan ole sanonut mitään mihin molossia kaipaa.. mitä harrastaa millainen olettamus.

Ei minusta molosseja mutta nöffi leonberg berni ja varsinkin iso sveitsinpaimenkoira voisi olla hyviä.

• ap1

Nöffejä on ollu vanhemmillani. Ihania oli, mutta turkki melko vaativa :)
      Mutta mietin tuota bokseria. Ja onhan minulla tässä monta vuotta aikaa tutustua rotuihin ja terveystilastoihin jne :D

• röhröhk

Cane corsolla on vahva suojelusvietti. Toisin kun Bullmastiffilla, mikä on jalostettu seurakoiraksi

• hyikauhistus

Molemmat vaatii omistajan,joka tietää miten hallita suurta voimakastahtoista koiraa.Jos haluaa perhekoiran,niin ei tuollaista valitse.Eivät ole sopia rotuja lähiöihin,tai muutenkaan,jos vieraita lapsia käy paljon kylässä.Liikaa riskejä,ja huolta ja vahdittavaa omistajalle.Onhan niitä muitakin,helpompia rotuja.Tietysti siitä kiinni,että kuinka hankalaksi ja haastavaksi sen koiran pidon haluaa tehdä.

• roduista

cane corson on työkoira sen kouluttaminen on helppoa, tykkää mielistellä omistajaa.

bullmastiffit on koulutuksissa oman pään mukaan menijöitä.

• tonnenoi

Cc:LLä on melko voimakas puolustusvietti ja se ei välttämättä ole koirasosiaalinen.

• tittitaa

En suosittelisi missään nimessä cane corsoa... liian kova puolustusvietti niillä.
      Itsellä pari kovapäistäkin kovapäisempää amstaffia, jotka hyvin koulutettu, mutta silti en uskaltaisi vielä noin vaativaa rotua ottaa :D vaatii osaavan omistajan.

• Koirasöivauvan

Tämmöisiltä pitäisi ottaa samantien lapset huostaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe