Salama ylivalottaa

Leena_04

Minulla on Metz 48 AF-1 salama ja ongelmana on se, että TTL kuvat ovat jopa kahden aukon verran ylivalottuneita. (Runko on Pentax K-5).

Onko vika salamassa, kamerassa vai kuvaajassa?

6

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hemmynen

      no jos jatkuvasti ylivalottaa 2 aukkoa niin eikö helpoin ratkaisu ole alivalottaa kuvaa 2 aukkoa.

      ja veikkaan tuota salaman viaksi. oliko pentaxin salama liian kallis?

      • tota se on

        Pentaxin salamat ovat erittäin kalliita!!


    • kuvaus ammattina

      Taitaa olla ominaisuus eikä vika ettei tuo Metz osaa säätyä kameran antamiin arvoihin vaan losauttaa miltei aina täydet tehot.

      Itse hävitin ko. laitteen kun oli samaa ongelmaa useamman merkkisellä rungolla eikä kaikki voi olla viallisia koska muilla salamalaitteilla toimivat oikein.

    • gfshgf

      Muistaakseni tuohon salamaan on päivitysmahdollisuus.
      Itsellä metz alivalottaa, mutta syykin löytyi exif tiedoista. Salama näkyy niissä muutamaa pykälää tehokkaampana, joka on omiaan sotkemaan valotuksen.
      Itsellä ongelma on niin pieni etten näe syytä lähettää omaa korjaukseen, kun voin säätää valotuksen oikeaksi kuitenkin.
      Kaksi aukkoa taas on varsin paljon joten päivitysruba voisi olla järkeväkin.

    • hemmynen

      onkose edes kallis jos se toimii. sinä taas kuulostat pa:lta.

      ja mulla on 5 salamaa. jokaisessa on orja, PC-liitäntä ja metallinen jalka.
      5 alkaa jo riittämään.

    • Torpparinpoika

      Minulla on Metz 58 AF-1. Runkoina on Pentaxin K-7 ja K-5. minulla ei tuota ongelmaa ole kun päivitin ohjelmiston uusimpaan. Tuolle 48:lle löytyy uusin ohjelmisto linkistä:

      http://www.metz.de/en/flash-units/firmware-download-flash-units/mecablitz-48-af-1-digital.html

      Myös Pentax AF 540 FGZ - salama minulta löytyy. Omalle silmälle paremman jäljen tuo Metz tekee. Erittäin hyvä tuo Pentaxin oma salama on ja sitäkin saa säädettyä ali-, että ylivaloittamaan.

      Mutta mennäksemme tuohon sinun ongelmaasi. Mikäli et päivitä salaman ohjelmistoa löytyy kameran valikosta korjaus tuohon ongelmaan. Kameran takana on ns. nelitoimisäädin jossa salaman painike alhaalla. Sitä painamalla saat salama valikon käyttöön ja nyt voit takinmaista säätöpyörää pyörittämällä säätää salaman tehoa 2 aukkoa ali ja 1 aukon yli valotukseen päin. Salamasta saat tehtyä saman säädön /- 3 aukkoa. Sen voit säätää painamalla Para näppäintä 2 keraa ja tämän jälkeen sitten oikealla on niissä "kirkkaissa"näppäimissä -/ säätö josta voit säätää salaman tehoa.

      Toivotaan että saat noilla minun neuvoilla säädettyä salaman ja kameran toimimaan mahdollisimman hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      110
      1961
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1417
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1265
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1177
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1168
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      82
      1002
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1000
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      778
    Aihe