Salama ylivalottaa

Leena_04

Minulla on Metz 48 AF-1 salama ja ongelmana on se, että TTL kuvat ovat jopa kahden aukon verran ylivalottuneita. (Runko on Pentax K-5).

Onko vika salamassa, kamerassa vai kuvaajassa?

6

193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hemmynen

no jos jatkuvasti ylivalottaa 2 aukkoa niin eikö helpoin ratkaisu ole alivalottaa kuvaa 2 aukkoa.

ja veikkaan tuota salaman viaksi. oliko pentaxin salama liian kallis?

• tota se on

Pentaxin salamat ovat erittäin kalliita!!

• kuvaus ammattina

Taitaa olla ominaisuus eikä vika ettei tuo Metz osaa säätyä kameran antamiin arvoihin vaan losauttaa miltei aina täydet tehot.

Itse hävitin ko. laitteen kun oli samaa ongelmaa useamman merkkisellä rungolla eikä kaikki voi olla viallisia koska muilla salamalaitteilla toimivat oikein.

• gfshgf

Muistaakseni tuohon salamaan on päivitysmahdollisuus.
      Itsellä metz alivalottaa, mutta syykin löytyi exif tiedoista. Salama näkyy niissä muutamaa pykälää tehokkaampana, joka on omiaan sotkemaan valotuksen.
      Itsellä ongelma on niin pieni etten näe syytä lähettää omaa korjaukseen, kun voin säätää valotuksen oikeaksi kuitenkin.
      Kaksi aukkoa taas on varsin paljon joten päivitysruba voisi olla järkeväkin.

• hemmynen

onkose edes kallis jos se toimii. sinä taas kuulostat pa:lta.

ja mulla on 5 salamaa. jokaisessa on orja, PC-liitäntä ja metallinen jalka.
      5 alkaa jo riittämään.

• Torpparinpoika

Minulla on Metz 58 AF-1. Runkoina on Pentaxin K-7 ja K-5. minulla ei tuota ongelmaa ole kun päivitin ohjelmiston uusimpaan. Tuolle 48:lle löytyy uusin ohjelmisto linkistä:

http://www.metz.de/en/flash-units/firmware-download-flash-units/mecablitz-48-af-1-digital.html

Myös Pentax AF 540 FGZ - salama minulta löytyy. Omalle silmälle paremman jäljen tuo Metz tekee. Erittäin hyvä tuo Pentaxin oma salama on ja sitäkin saa säädettyä ali-, että ylivaloittamaan.

Mutta mennäksemme tuohon sinun ongelmaasi. Mikäli et päivitä salaman ohjelmistoa löytyy kameran valikosta korjaus tuohon ongelmaan. Kameran takana on ns. nelitoimisäädin jossa salaman painike alhaalla. Sitä painamalla saat salama valikon käyttöön ja nyt voit takinmaista säätöpyörää pyörittämällä säätää salaman tehoa 2 aukkoa ali ja 1 aukon yli valotukseen päin. Salamasta saat tehtyä saman säädön /- 3 aukkoa. Sen voit säätää painamalla Para näppäintä 2 keraa ja tämän jälkeen sitten oikealla on niissä "kirkkaissa"näppäimissä -/ säätö josta voit säätää salaman tehoa.

Toivotaan että saat noilla minun neuvoilla säädettyä salaman ja kameran toimimaan mahdollisimman hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      336
      13761
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      236
      5562
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3108
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      181
      2311
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2139
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1788
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      98
      1449
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      46
      1266
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1176
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe