Skitsofreniaa enemmän keskosena syntyneillä?

Keskonen2

Itse olen kaksos keskosena syntynyt 5 viikkoa etuajassa, paino oli jotain 1600.
25- vuotiaana sairastuin skitsofreniaan, kaksoseni ei ole siihen sairastunut, mutta hoitajani sanoi sen voivan johtua myös keskoskaappiajasta ym.
Nyt on ongelmia oman lapsen saannin suhteen ja adoptio, sijaisvanhemmuus ym, eivät tule kysymykseen taudin takia.

3

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mama16012012

voi voi skitsofrenia ja keskosuus nyt ei taida liittyä toisiinsa. skitsofrenia on periytyvä sairaus, tai sen alla on trauma joka on sairauden laukaissut, myös huumeiden ja alkoholin pitkäaikainen käyttö voi laukaista skitsofrenian.
      olen itse psykiatrinen sairaanhoitaja ja töissä mielisairaalassa (oikeuspsykiatrisessa)

• keskonen2

Kai se sit täytyy olla jo valmiina se nikki aivoissa, mutta keskosuus altistaa sen puhkeamiselle. Oon ollut vähän vainoharhainen jo pienestä pitäen, en uskaltanut olla lapsiryhmässä ym.
      Alkoholi ja huumeet on mun kohdaltani pois suljettu.
      En usko että jos normaali keskonen sairastus skitsofreniaan myöhemmin ellei ole muuten alttiutta sairastua tai neurologinen vamma.
      Kyllä tänkin sairauden kanssa kuitenkin eletään.

• mama16012012

keskosella kuin kellä tahansa muullakin lapsella voi olla alttius skitsofreniaan, mutta yksistään keskosuudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. esimerkkinä voin sanoa että työpaikallani ei ole potilaista yksikään keskonen!!. suvussasi voi olla skitsofreniaa, ei välttämättä lähisuku vaan hiukka syvemmällä. toinen suuri vaikutus on ympäristö, lapsen ensimmäiset 3vuotta on yllättävän tärkeitä, kaikki äidit eivät sitä edes tiedä, että lapsi tarvitsee ensimmäisen 3 vuoden aikanaa äitiää 100%, nyt en siis tarkoita sitä että pitäs olla nassut kiinni kokoajan, vaan sitä rakkautta, äidin rakkautta ja läsnä oloa. jos äiti on hylännyt lapsensa pienenä tai se on jätetty huutamaan liian pitkäksiaikaa ilman huomiota, ne ovat niitä yllättäviä asioita, jotka laukaisevat myöhemmin skitsofrenian. tämä ei tarkoita etteikö isillä olisi merkitystä vaan, äidistä puhutaan, koska hän se on lasta kantanut ja kasvattanut vatsassaan, jolloin side on erityinen.
      skitsofrenia on valitettavasti pysyvä tauti, mutta silti hyvillä lääkkeillä sen saa pysymään kurissa, jolloin voi elää varmastikkin ihan hyvää normaalia elämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      248
      17355
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      178
      12333
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      55
      6101
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      69
      4935
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      19
      4930
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      26
      4052
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3625
    8. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      22
      3593
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      140
      3095
    10. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      31
      2435
    Aihe