Skitsofreniaa enemmän keskosena syntyneillä?

Keskonen2

Itse olen kaksos keskosena syntynyt 5 viikkoa etuajassa, paino oli jotain 1600.
25- vuotiaana sairastuin skitsofreniaan, kaksoseni ei ole siihen sairastunut, mutta hoitajani sanoi sen voivan johtua myös keskoskaappiajasta ym.
Nyt on ongelmia oman lapsen saannin suhteen ja adoptio, sijaisvanhemmuus ym, eivät tule kysymykseen taudin takia.

3

462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mama16012012

voi voi skitsofrenia ja keskosuus nyt ei taida liittyä toisiinsa. skitsofrenia on periytyvä sairaus, tai sen alla on trauma joka on sairauden laukaissut, myös huumeiden ja alkoholin pitkäaikainen käyttö voi laukaista skitsofrenian.
      olen itse psykiatrinen sairaanhoitaja ja töissä mielisairaalassa (oikeuspsykiatrisessa)

• keskonen2

Kai se sit täytyy olla jo valmiina se nikki aivoissa, mutta keskosuus altistaa sen puhkeamiselle. Oon ollut vähän vainoharhainen jo pienestä pitäen, en uskaltanut olla lapsiryhmässä ym.
      Alkoholi ja huumeet on mun kohdaltani pois suljettu.
      En usko että jos normaali keskonen sairastus skitsofreniaan myöhemmin ellei ole muuten alttiutta sairastua tai neurologinen vamma.
      Kyllä tänkin sairauden kanssa kuitenkin eletään.

• mama16012012

keskosella kuin kellä tahansa muullakin lapsella voi olla alttius skitsofreniaan, mutta yksistään keskosuudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. esimerkkinä voin sanoa että työpaikallani ei ole potilaista yksikään keskonen!!. suvussasi voi olla skitsofreniaa, ei välttämättä lähisuku vaan hiukka syvemmällä. toinen suuri vaikutus on ympäristö, lapsen ensimmäiset 3vuotta on yllättävän tärkeitä, kaikki äidit eivät sitä edes tiedä, että lapsi tarvitsee ensimmäisen 3 vuoden aikanaa äitiää 100%, nyt en siis tarkoita sitä että pitäs olla nassut kiinni kokoajan, vaan sitä rakkautta, äidin rakkautta ja läsnä oloa. jos äiti on hylännyt lapsensa pienenä tai se on jätetty huutamaan liian pitkäksiaikaa ilman huomiota, ne ovat niitä yllättäviä asioita, jotka laukaisevat myöhemmin skitsofrenian. tämä ei tarkoita etteikö isillä olisi merkitystä vaan, äidistä puhutaan, koska hän se on lasta kantanut ja kasvattanut vatsassaan, jolloin side on erityinen.
      skitsofrenia on valitettavasti pysyvä tauti, mutta silti hyvillä lääkkeillä sen saa pysymään kurissa, jolloin voi elää varmastikkin ihan hyvää normaalia elämää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      276
      2530
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      77
      2433
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      20
      1639
    4. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1598
    5. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      53
      1518
    6. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      65
      1397
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      134
      1376
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1250
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1059
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      74
      1049
    Aihe