Ajattelin tässä rakentaa omista puista itselleni ja perheelleni Hirsisen asuintalon. kokemusta on saunan ja aitan osalta tullut jo. nyt ottaisin neuvoja ja hyviä vinkkejä vastaan alan kokeneilta konkareilta, kuten esim. perustus, eristys, ilmanvaihto jne.
Itse tehty
8
319
Vastaukset
- spruitt
Jos nyt aloittaisit pääsuunnittelijan palkkaamisella.
- itse rakennuttaja
Jospa kävisit lainaamassa kirjastosta pinon rakentamiseen liittyviä kirjoja ja vasta sitten mietit tulla tänne kysymään neuvoja.
- safdsf
Siinä vaiheessa ei varmaan tänne kannata pahemmin enää tulla kyselemään. Alan konkareita täältä tuskin löytyy.
- pakollinen nimmerkki
Varmaan monellakin unelmana rakentaa itse talo oman metsän puista niinkuin ennenvanhaa.. oi niitä aikoja!
Itsellä käynyt usein sama mielessä mutta kun nuo saakelin rakenuslupa-asiat sotkee suunnitelmia, meinaan tahtoo olla hankalaa rakentaa jos pelkästään kantavia rakenteita omasta puusta kun melkein kaiken pitäisi olla leimattua, toki voi sitä käydä itse kurssin ja ostaa leimasimenkin.
Suurin ongelma tulee varmaankin e-lukujen kanssa jos meinaa pyöreästä puusta seinät tehdä, pelkasta tai höylähirresta vielä jotenkin onnistuu järkevästi mutta kun teet sen min 180mm paksua höylähirttä yhdestä kappaleesta niin nopea saa olla sovittamisen kanssa kun tuppaa menemään kieroon ja kaiken lisäksi halkeaakin niin pirusti aikaa myöten.
Joten suosittelen että rakennat vaikka sen mökin niistä ja talon jostain ihan muusta. - jus,
Ei muuta kun siitä vaan ja suurimmista puista mitä metästä löytyy. Siis tieten tahtoen pienentämään niitä ei kannata ruveta. Vähintään 300 mm latvasta, varausleveys 170 - 200 mm ja satulanurkalla, jos meinaat kunnon talon tehdä, niin pyöreästä ulkoseinät ja väliseinät kannattaa timprata 150 mm pelkasta. Hirsitimpurihan ei tämän enempää opastusta ja neuvoja kaipaa, joten eikun parkkaamaan ja timpraamaan.
- rumarumar
Satulanurkka on ruma. Meillä sen tähden levytettiin seinät.
- tietoa janoava
mikä siinä satulanurkassa rumaa? kysyn vaan, kun en tunne enkä tiedä minkälaisesta nurkkamallista on kysymys.
- jus,,
tietoa janoava kirjoitti:
mikä siinä satulanurkassa rumaa? kysyn vaan, kun en tunne enkä tiedä minkälaisesta nurkkamallista on kysymys.
No ei siinä nurkkamallissa mitään rumaa ole, sehän on ihan tavallinen pyören hirren ristinurkka, eli lähellä koiran kaulaa. Erotuksella että,, hirren sivuilta veistetään sen verran, pyöreyttä pois, siis hiukan kiilamaiseks/satulamaiseks. Ei näön vuoks, vaan että näin tehtynä nurkka pysyy aina tiiviinä hirren kuivamisesta ja laskeutumisesta huolimatta. On muuten ainut todella tiivis nurkkamalli kaikki mallit huomioituna ja se voidaan tehdä myös pelkkahirteen. Liian syvälle ei pidä poskista veistää, siinä tapauksessa siitä voi tulla jopa ruma, sen verran kuitenkin että kiristyvä vaikutus laskeutuessa säilyy nurkan joka kohdassa. Tämän enempää ei hirsitimpuria pidä nurkkan teossa neuvoa, loput on opittava kantapään kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606394- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252636- 212238
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3561806- 271781
- 251540
- 491432
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423- 321398