Ajattelin tässä rakentaa omista puista itselleni ja perheelleni Hirsisen asuintalon. kokemusta on saunan ja aitan osalta tullut jo. nyt ottaisin neuvoja ja hyviä vinkkejä vastaan alan kokeneilta konkareilta, kuten esim. perustus, eristys, ilmanvaihto jne.
Vastaukset 8
- spruitt
Jos nyt aloittaisit pääsuunnittelijan palkkaamisella.
- itse rakennuttaja
Jospa kävisit lainaamassa kirjastosta pinon rakentamiseen liittyviä kirjoja ja vasta sitten mietit tulla tänne kysymään neuvoja.
- safdsf
Siinä vaiheessa ei varmaan tänne kannata pahemmin enää tulla kyselemään. Alan konkareita täältä tuskin löytyy.
- pakollinen nimmerkki
Varmaan monellakin unelmana rakentaa itse talo oman metsän puista niinkuin ennenvanhaa.. oi niitä aikoja!
Itsellä käynyt usein sama mielessä mutta kun nuo saakelin rakenuslupa-asiat sotkee suunnitelmia, meinaan tahtoo olla hankalaa rakentaa jos pelkästään kantavia rakenteita omasta puusta kun melkein kaiken pitäisi olla leimattua, toki voi sitä käydä itse kurssin ja ostaa leimasimenkin.
Suurin ongelma tulee varmaankin e-lukujen kanssa jos meinaa pyöreästä puusta seinät tehdä, pelkasta tai höylähirresta vielä jotenkin onnistuu järkevästi mutta kun teet sen min 180mm paksua höylähirttä yhdestä kappaleesta niin nopea saa olla sovittamisen kanssa kun tuppaa menemään kieroon ja kaiken lisäksi halkeaakin niin pirusti aikaa myöten.
Joten suosittelen että rakennat vaikka sen mökin niistä ja talon jostain ihan muusta. - jus,
Ei muuta kun siitä vaan ja suurimmista puista mitä metästä löytyy. Siis tieten tahtoen pienentämään niitä ei kannata ruveta. Vähintään 300 mm latvasta, varausleveys 170 - 200 mm ja satulanurkalla, jos meinaat kunnon talon tehdä, niin pyöreästä ulkoseinät ja väliseinät kannattaa timprata 150 mm pelkasta. Hirsitimpurihan ei tämän enempää opastusta ja neuvoja kaipaa, joten eikun parkkaamaan ja timpraamaan.
- rumarumar
Satulanurkka on ruma. Meillä sen tähden levytettiin seinät.
- tietoa janoava
mikä siinä satulanurkassa rumaa? kysyn vaan, kun en tunne enkä tiedä minkälaisesta nurkkamallista on kysymys.
- jus,,
tietoa janoava kirjoitti:
mikä siinä satulanurkassa rumaa? kysyn vaan, kun en tunne enkä tiedä minkälaisesta nurkkamallista on kysymys.
No ei siinä nurkkamallissa mitään rumaa ole, sehän on ihan tavallinen pyören hirren ristinurkka, eli lähellä koiran kaulaa. Erotuksella että,, hirren sivuilta veistetään sen verran, pyöreyttä pois, siis hiukan kiilamaiseks/satulamaiseks. Ei näön vuoks, vaan että näin tehtynä nurkka pysyy aina tiiviinä hirren kuivamisesta ja laskeutumisesta huolimatta. On muuten ainut todella tiivis nurkkamalli kaikki mallit huomioituna ja se voidaan tehdä myös pelkkahirteen. Liian syvälle ei pidä poskista veistää, siinä tapauksessa siitä voi tulla jopa ruma, sen verran kuitenkin että kiristyvä vaikutus laskeutuessa säilyy nurkan joka kohdassa. Tämän enempää ei hirsitimpuria pidä nurkkan teossa neuvoa, loput on opittava kantapään kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa862033Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391313Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134984Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.211929- 79814
- 94801
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215714Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,51680- 71680
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79628- 69611
- 35601
- 37551
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25467Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28452Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin13449- 35444
- 33433
- 40427