Renkaan paikkausvaihtoehdot?

Kumi puhki

Renkaasta meni ruuvi läpi. Onko mitään tapaa paikata rengasta niin, että paikkaus myös pitäisi?

Tubeless-paikoista olen kuullut, ja kuullut sitäkin että tee-se-itse-paikat kestävät ehkä vain joitain satoja kilometrejä. Minunkin vaatimattomilla ajokilometreilläni se ei pitkälle riitä.

Olen myös kuullut, että rengasliikkeet käyttävät "ihan samanlaisia" tubeless-paikkoja renkaan paikkaamiseen. Onko tietoa ovatko rengasliikkeiden paikkaukset yhtään pitkäkestoisempia kuin nuo tee-se-itse-paikat?

89

25122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aropupu81

      Tubeless-renkaan paikkaukseen hyvä suositus on esim. ns. kumitutti. Tätä saa Rema Tiptopilta minicombi-merkkisenä ja rengasliikkeet käyttää tätä. Itsekin monia renkaita paikkasin sillä ollessani rengasasentajana.
      Tätä et voi laittaa itse kotona, ellet omista rengaskonetta. Rengas täytyy irroittaa vanteelta tätä varten.

      Myös ns. kamelinpaska on ihan jee, jos kyseessä on vain naulan/ruuvin pisto ja varmuudella tiedetään, että renkaan rakenne ei ole vaurioitunut esim. vajaalla ilmalla ajettaessa.
      Paikkasin sellaisella oman auton renkaan ja se kesti loppuun asti, 15tkm.

      • jep jep yuup

        mitä tuota tappelemaan renkaan kanssa.ostin kaksi uutta rengasta kerralla,55 euroa x2 alle asennettuna ja ei ole vuotanut vielä ainakaan.onhan toinen mahdollisuus reijän kohdalle sisäpuolelle tavallinen rengas paikka ja sisärengas,ei tuo ainakaan ole vuotanut.kun rengas on ajettu loppuun jää sisärengas varalle seuraavaan ruuvviin tai naulaan.


      • \DP]"V7^

        Ei sen reiän paikkaamisessa tarvitse rengasta pois ottaa. Vaikka pitäisikin niin ei renkaan poistoon mitään konetta tarvita.


      • En suosittele
        \DP]"V7^ kirjoitti:

        Ei sen reiän paikkaamisessa tarvitse rengasta pois ottaa. Vaikka pitäisikin niin ei renkaan poistoon mitään konetta tarvita.

        On se renkaan poisto ja varsinkin takaisin laittaminen aika hankalaa ilman kunnon laitteita. Itse olen homman kerran tehnyt kotioloissa ja kyllä siinä eräskin kirosana tuli päästettyä ennenkuin rengas oli takaisin vanteella.


      • !!!
        jep jep yuup kirjoitti:

        mitä tuota tappelemaan renkaan kanssa.ostin kaksi uutta rengasta kerralla,55 euroa x2 alle asennettuna ja ei ole vuotanut vielä ainakaan.onhan toinen mahdollisuus reijän kohdalle sisäpuolelle tavallinen rengas paikka ja sisärengas,ei tuo ainakaan ole vuotanut.kun rengas on ajettu loppuun jää sisärengas varalle seuraavaan ruuvviin tai naulaan.

        Sehän paikataan nykyisin korjaamollakin niin, että pyöritetään pistimellä reikä suuremmaksi ja siihen työnnetään sellaisella isolla "neulalla" vulkanointi-aineella kostutettu paksu lanka sisälle.

        Se jää sitten siihen vulkanoitumaan ja jämähtää myös sisäpuolelta paineen ansiosta läpipääsemättömäksi tulpaksi, koska sitä jää myös sinne ylimääräinen pätkä.

        Voi lähteä heti ajamaan, eikä vuoda. Lähes idioottivarma ja nopea ja voi tehdä kotona itse kukin rengasta irrottamatta!

        Valmiita paikkausrasioita myynnissä auton varaosakaupoissa, eikä maksa paljon.


      • \DP]"V7^
        En suosittele kirjoitti:

        On se renkaan poisto ja varsinkin takaisin laittaminen aika hankalaa ilman kunnon laitteita. Itse olen homman kerran tehnyt kotioloissa ja kyllä siinä eräskin kirosana tuli päästettyä ennenkuin rengas oli takaisin vanteella.

        Uusavuttomuutta. Rengashommissa ei kummoisia työkaluja tarvita. Eikä aikaakaan kulu paljon. Kyseessä on tekniikkalaji eikä voimalaji. Väkisin ei rengas vanteelta irtoa eikä takaisin mene.


      • dorkan jumppaa
        \DP]"V7^ kirjoitti:

        Uusavuttomuutta. Rengashommissa ei kummoisia työkaluja tarvita. Eikä aikaakaan kulu paljon. Kyseessä on tekniikkalaji eikä voimalaji. Väkisin ei rengas vanteelta irtoa eikä takaisin mene.

        juu fiksua alkaa repiä rengasta vanteelta omin avuin ja vielä tapaisin kun rengasliike tekee tuon viidessä minuutissa parilla kympillä. Luulempa ettei kukaan pääse käsipelillä tuntipalkoille.


      • bmw kusipää

        Voi jeesus mitä lköyhäilyä!Luovu autosta jos pitää tollastakin miettiä.Itse vien merkkiliikeeseen jossa vaihetaan uusi rengas ja se siitä.
        Tosin,viimeeksi ostin koko vannepaketin renkaineen(18") kun oli jostain syystä loppunut meikäläiselle sopivat renkaat.


      • Lisävarustevarapyörä
        bmw kusipää kirjoitti:

        Voi jeesus mitä lköyhäilyä!Luovu autosta jos pitää tollastakin miettiä.Itse vien merkkiliikeeseen jossa vaihetaan uusi rengas ja se siitä.
        Tosin,viimeeksi ostin koko vannepaketin renkaineen(18") kun oli jostain syystä loppunut meikäläiselle sopivat renkaat.

        Oks nykyaikasissa bemareissa muka kunnon vararengas lisävarusteena jossain?
        On olemassa kans puhkeemattomia renkaita kans bemareihin sekä semmosia
        jotka jos vaikka puhkeis vähän voi ajaa hitaasti yhä.
        Eräs yritys myy semmosta ainetta mitä muka voi suihkuttaa renkaan sisälle aivan
        kuten "paikkausvaahtoa" ja ajaa vaikka puhjenneella kumilla hitaammin kun normaalisti, muttei tietenkään itte vaan liike tekee työn ja laskuttaa myös siitäkin.
        Luodinkestäviä renkaita ei taida olla ku panssaroiduissa bemareissa ja ne taitaa
        olla tilaustavaraa myös muihin automerkkeihin.


      • erkkilävee
        bmw kusipää kirjoitti:

        Voi jeesus mitä lköyhäilyä!Luovu autosta jos pitää tollastakin miettiä.Itse vien merkkiliikeeseen jossa vaihetaan uusi rengas ja se siitä.
        Tosin,viimeeksi ostin koko vannepaketin renkaineen(18") kun oli jostain syystä loppunut meikäläiselle sopivat renkaat.

        Kyllä tykkään veronmaksajista. Mutta silti ihmetyttää, et miksi 20 euron korjauksen takia pitää koko rengas ostaa.

        Merkkiliikkeen aikaa on turha tuhlata, kun saman saa mistä tahansa rengasliikkeestä 10 minuutin odotusajalla, ellei kurvaa sisään pahimman sesongin keskellä.

        Maksa sie tokkiinsa turhista. Sillä työllistetään niitä köyhiä vaikka sielä kiinasa.


      • JK (kokoomus)
        !!! kirjoitti:

        Sehän paikataan nykyisin korjaamollakin niin, että pyöritetään pistimellä reikä suuremmaksi ja siihen työnnetään sellaisella isolla "neulalla" vulkanointi-aineella kostutettu paksu lanka sisälle.

        Se jää sitten siihen vulkanoitumaan ja jämähtää myös sisäpuolelta paineen ansiosta läpipääsemättömäksi tulpaksi, koska sitä jää myös sinne ylimääräinen pätkä.

        Voi lähteä heti ajamaan, eikä vuoda. Lähes idioottivarma ja nopea ja voi tehdä kotona itse kukin rengasta irrottamatta!

        Valmiita paikkausrasioita myynnissä auton varaosakaupoissa, eikä maksa paljon.

        OLEN EKSYNYT


      • Rengasmarket

        Nimenomaan. Sisäpuoleinen-tubelesspaikka pitää ja siitä tulee, sen renkaan "vahvin" kohta. Oikein tehtynä ei varmasti vuoda enään ikinä. Jos kilometrejä tulee vähän (renkaat kestää muutaman vuoden) niin en suosittele paikkaamaan "kamelin paskalla" Ellei ole renkaan viimeinen talvi/kesä. Olen huomannut useasti, että kyseiset paikat kuivuvat ja kovettuvat säilytyksessä, ja alkavat vuotamaan...


    • säästä muualta

      rengasliikkeen paikat pitää ja maksavat 20-40 euroa, eli kannattaako ruveta itse leikkimään ja kokeilemaan??

      • granitix

        Varmaan ihan järkevää jos kyseessä arvokas 17" matalaprofiilikummi, mutta renkaita saa nykyisin netistä alle 50€, joten onko tuossa sitten järkeä...?? ;-)


    • erppa841

      jos tykkää ite tehä kaikkee ni todellakin kannattaa ite tehdä ei ole vaikea projekti "kamelin paskalla" itse paikkasin naulan reiäin ja ei ole tähän päivään mennessä alkanut vuotamaan

    • joonaskin

      Tuote
      45-1332
      Nimike
      Tubeless-renkaan paikkaussarja
      Hinta
      7.90 €
      Motonetista tuommonen ja homma hoituu todella helposti itse tehden.

      • granitix

        Tosi on, paikkasin itse "naulaan eksyneen" renkaan juuri tällaisella. Itsestään vulkanoiva ja ajelin vielä yli 10tkm samaisella renkaalla. Suosittelen kylläkin..


    • Paikkailija

      Osta sisärengas. Et tarvitse kuin kaksi rengasrautaa, Tai suihkuta tosiaan venttiilistä pullollinen "paikkausmössöä" ja jätä sinne.. Noo, ainakin päiväksi.

    • kumimies

      ei mitään sisärenkaita, paikkasarjalla pitää kyllä. Naula pois, hoonaat reiän sillä piikillä, paikka "neulaan", ja sillä reikään, vedät ulos ja leikkaat jämiä vähä pois. helppoa ja halpaa ja pitää.

    • Minäkinkamelinpaskaa

      Ruuvinreikään MotonetBiltemamilkätahansavaraosaliikkeestä se ns. kamelinpaska mitä tuossa ylläkin sanottiin. Tai sitten rengasliikkeeseen jossa pojat käyttää renkaan pois vanteelta ja katsoo onko se paikattavissa.

      Noi sisärengasjutut ja rengasraudat on sitte kaksipyöräisten juttuja.

    • näppärää

      Olen paikannut maasturin renkaan ja hyvin onnistui, kun on huolelinen ja tekee ohjeiden mukaan, mutta jos ole vähäkään epävarma vie rengasliikkeseen

    • ruuvi ja liimaa

      Autonn renkaaseen oli keväällä uponnut ruuvi ruuvi. Ruuvasin ruuvin pois ja hain autotallista pykälää paksumman ja vähän lyhemmän ruuvin, Kostutin ruuvin uretaaniliimalla ja ruuvasin siihen reikään. Hyvin piti sen muutaman kuukauden mitä ehiti olla ajossa ennen kuin auto meni vaihtoon.

      • Tosi ystävä

        Kiva ylläri uudelle omistajalle...


      • ei yllätä
        Tosi ystävä kirjoitti:

        Kiva ylläri uudelle omistajalle...

        Ruuvipaikka pitää renkaan lopuun asti, ei ala vuotamaan.


    • Jopa ne paikkausvaahdotkin ovat pitäneet pienissä naulan tai ruuvin aiheuttamissa rei'issä aina seuraavaan renkaanvaihtoon saakka. Ainakin silloin jos reikä on kulutuspinnan alueella. Harvemmin se reikä renkaan sivuille tuleekaan.
      Voihan olla, että jollain muulla ei ole pitänyt, mutta tämä on vain omakohtainen kokemus.
      Toki se oikea paikka on aina varmempi, mutta kun vaiva ilmaantuu tien päällä, on paikkausvaahto nopeampi ja helpompi ratkaisu. Kyllä yksi vaahtopullo aina kannattaisi pitää mukana...

      • pallo 2

        Sivussa olevaa reikää EI saa paikata.
        Oman turvallisuudenkin kannalta paikat vain kulutus pintaan.
        Jotain asiasta tietävä.
        Ja jos viet renkaan liikkeeseen korjattavaksi niin älä
        ota naulaa tai ruuvia itse pois.
        Liikkeen henkilökunta ottaa sen pois samalla näkevät suunna
        mihin se kulkee.


      • Vaahtoako?

        Niinpä tein minäkin kokeilumielessä ensimmäisen ja ainoan kerran joskus 25 vuotta sitten kun kumi oli tyhjentynyt,suihkutin spreypullosta vaahtoa venttiilin reiästä...No eipä pitänyt,kun otin kumin irti laittaakseni sisärenkaan,renkaasta löytyi n.8cm mössöpallo,joka oli jäätynyt yhteen klimppiin,eikä levinnyt tukkimaan reikää kuten olisi pitänyt...Tutkin uudelleen käyttöohjeet,mutten löytänyt mainintaa käyttölämpötilastakaan,siihenpä jäi ne kokeilut...


      • Vaahtoako??
        Vaahtoako? kirjoitti:

        Niinpä tein minäkin kokeilumielessä ensimmäisen ja ainoan kerran joskus 25 vuotta sitten kun kumi oli tyhjentynyt,suihkutin spreypullosta vaahtoa venttiilin reiästä...No eipä pitänyt,kun otin kumin irti laittaakseni sisärenkaan,renkaasta löytyi n.8cm mössöpallo,joka oli jäätynyt yhteen klimppiin,eikä levinnyt tukkimaan reikää kuten olisi pitänyt...Tutkin uudelleen käyttöohjeet,mutten löytänyt mainintaa käyttölämpötilastakaan,siihenpä jäi ne kokeilut...

        Niin ja tein muutenkin ohjeitten mukaan,ajoin täytönjälkeen enemmänkin kuin 20 km...


    • mek

      Osta paikkapullo ja sillä täytät renkaan ja sitten ajoa parikymmentä kilometriä paikkapullon ohjeissa olevalla nopeudella niin huomaat pitääkö mutta ei saa olla iso reikä mutta rengasliikkeistä selviää jos voi paikata ja kestääkö.

    • vanhasaabi

      En ymmärrä autoista mitään,
      mutta kerran talvella suomenkiertueella autosta puhkesi rengas. Lähimmältä huoltikselta ostettiin joku suihkepullo, jota siihen ruiskutettiin ensiavuksi.
      Ensiapu kesti niin kauan, ettei edes muistettu, vasta kesärenkaita vaihdettaessa. Taitaa olla vieläkin samat renkaat autossa.

      • ysisatkulla

        Meilläkin on n. vuosi sitten paikattu rengas tuolla suihkeella. Ajettu on sillä renkaalla n. 20 tuhatta kilometriä, kesän säilytyksen kesti ja on nyt laitettu taas alle. Ilmat pysyy paremmin kuin muissa renkaissa ja ruuvi siinä oli.


    • Tikes

      teetin liikkeesä paikan kun uusiin misukoihin oli tullut ruuvi renkaasta läpi ja se piti eka vuoten ja toisena ilmat väheni hiljalleen ja sitä vaikea huomata nyky matalarofiili renkaista ja ajan paljon ja kesärenkaani kokoa 205/55 16 mutta laitoin renkaaseen lisäksi reissussa ventiilinkautta suihkutettavan paikan ja rupesi pitään ja toisn että neste leviää pitää yli 30 km ajaa sitten yhteen menoon että leviää..

      Nyt kun talvirenkaat vaihdoin katsoin paikkaa ja ilmeisesti se lanka joka laitetaan sitä päältä syö hiekka koska se pinnasta ihan rörinen ja kun villalanka ja inssinä ajattelen että jos sisältä vielä neste tiivistää tulee renkaan käytöikä varmasti kestään kun vuoto loppui sen jälkeen ja ehkä sadekesä sai siihen aikaan sitä vuotoa, mutta ajan tuhansia kilometrejä pienessä ajassa ja ainakin tuhanne kilsaa kestänyt..;)

      • Teknikko.8plus.vain

        Paljonkos tämän "inssin" päästötodistuksessa on äidinkielen numero?


    • Yetska

      Kyllä kestää. Mars vaan rengasliikkeeseen. Ei maksa paria kymppiä enempää ja johan se vähemmän kuin uusi rengas!

      • Anonyymi

        Nämä paikkaukset ovat tarkoitus tehdä tien päällä , ei ole enää vararenkaita autoissa , vain paikkatarpeet ja kompura.Itsellä tosin on myös varalla vaahtopullo.


    • Primera -98

      Renkaasta ilma lähti pikku hiljaa ,en tiedä syytä ,laittoin suihkepollon , kesti puolitoista vuotta ,sitten renkaat meni vaihtoon ,ois varmaan mennyt pitempäänkin

      • auto 1998

        5,90 Maksoi suihkepullo Kesti 2 vuotta ,Helppo paikkaus ja halpa ;-)......


    • tiptop1

      ihan perus tiptop paikka sisäpuolelle ni kestää niin kauan kuin rengaskin

      • isommalla pullolla

        Pollolla vain ei rengasta tartte ottaa pois


    • hessuli

      Myytinmurtajissa tuli viime kerralla muutama hyvä neuvo rikkoutunen renkaan varalle. Eikun toteuttamaan niitä!

    • ettäsillai

      Sisärenkaan käyttö on jo ajat sitten ollut kiellettyä autontonrenkaissa. Jos joku on eri mieltä niin voi tarkastaa asian rengasliikkeistä.

      • Kontrop

        Jos on lailla kielletty, silloin ei sisärenkaita myöskään myydä.


      • Kiki.

        Ei ole kielletty

        Ainut jos käyttää autossa umpikumirenkaita, on nopeusrajoitus maks 20km/h

        Itsekin käyttäisin umpikumirenkaita, ei menis puhki ja kestäis pitkään, mut toi nopeusrajoitus on ihan idioottimainen


      • eimullamuutanyt

        Kilpurissa ainakin sisäkumit vaikka onkin tubelessit niin varma on aina varmaa,kun "puhkeamattomia muusirenkaita"saa enää käyttää. ei


    • ykas

      5e,makso ja oli 4-reijäntarpeet mukana

    • keiju

      mene rengasliikkeeseen nyt vaan äläkä ainakaan itse ala paikkailemaan. itse maksoin first stopilla muistaakseni pari kymppiä ja hyvin kestänyt loppuun asti

    • ykas

      suurimmalla osalla näkyy olevan peukalokeskellä kämmentä,tai olette uusavuttomia

    • kumma setä

      Ei muuta kuin suihke sisään ja rengas pitää.

    • hyvin toimiii

      kyllä ne markeiteissa myytävät tubelexin paikkaus rasian missä se liimat ja ne raspit ja paikaus tarvikkeet alle 10e niin toimii ainaki itellä toiminu myös sellasissa kumeisa misä jo pintaa ollu suomen liikenneministeriön suosituksen allekki:)

    • NuuNuu

      en tiedä, mutta ainakin pääset helpommalla kun ei tarvitse vääntää rengasrautojen ja fairyn kanssa renkaita vanteilta. Kompura sulta varmaan löytyy. Muuten veisin rengasliikkeeseen. Jos haluat rengaraudoilla ruveta vääntämään pois vanteelta, niin osta niitä rautoja yks isompi ja kaks pientä. Yksi pieni pitää kumin paikallaan toisesta reunasta sillä aikaa, kun väännät isolla ja pidät paikalla pienellä toiselta reunalta. Kato juutuupista joku video ensin, jos et ole vaihtanut.

    • mamma79

      Meillä meni kanssa ruuvi renkaaseen ja rupesi vuotamaan niin käytin vianorilla paikkauksessa niin maksoi 9e. Ei hyövytä paljoo ite ruveta paikkaamaan ja ajettiin vielä toinenkin kesä samoilla renkailla ja kesti hyvin :)

    • rahat vai henki

      Mielestäni myös noiden rotanhäntäpaikkojen käyttö pitäisi kieltää ellei jo ole. On sanottu jo yli 10v. sitten että ei ole turvallinen, silti edelleen niitä jotkut käyttää ja vielä täällä mainostaa. Koska rengas pitäisi paikata sisäpuolelta, eikä ulkoa kuten tällä rotanhännällä. Siinä et näe meneekö se paikkanaru kunnolla reiästä läpi vai johonkin kudoskerroksen väliin. Pieni hinta turvallisuudesta kun paikkaa renkaan kunnolla rengasliikkeessä. Niin pieni budjetti autoilussa ei voi olla etteikö siihen olisi varaa. Kaikkea ei ole tarkoitus korjata tee-se-itse periaatteella.

      • Tehkää joskus itse

        Et ole tainnut koskaan paikata rengasta itse...

        "Siinä et näe meneekö se paikkanaru kunnolla reiästä läpi vai johonkin kudoskerroksen väliin."

        Aika "käsi" paikkaaja saa olla, ettei osaa tunkea paikkaa sillä korjaussarjan työkalulla renkaasta kunnolla läpi :)


      • tllak

        rotanhäntäpaikkoja saa käyttää mut sen jälkeen on nopeusrajoitus 50km
        eli ovat kiellettyjä tieliikenteessä.
        saa käyttää vain traktorin ja työkoneitten renkaissa.
        eli nämä paikat johon ensin porataan reikä ja työnnetään se naru liiman kans
        reikään,ovat liikennelaissa kiellettyjä,niinkuin renkaan sivun paikkaaminenkin.
        tll


    • Green Spirit

      Pikku Kallen autosta on kumi piuhjennut ja purukumilla me paikkasimme sen.

    • asentaja

      liimattava paikkaus ,kumitutti ei kyl ole kumia minun renkaassa mut jotain muuta,rengasliike korjasi päältäpäin sen ja on pitänyt kohta kolmatta vuotta kesärenkaassa eli paskaa saa puhua mut onko kokemuksia siitä ,itellä on ainakin .Renkaiden kanssa värkkäillyt jo 25v ja alan koulut käyty ja itsekkin renkaita korjaillut ,sisukumeja asennellut ja venttiileitä.

    • pehmeää kumia

      Milloinka koittaa päivä jolloin joku keksii ilmattoman
      renkaan, eika se nyt ihan mahdoton ajatus ole, ei
      tarvis tarkistella ja aatella rikkoontumisia.

      • Keksitty on

        Onhan se jo keksitty ilmaton rengas,se täytetään typellä...;=D


    • Olen paikkauttanut

      Minulle on mennyt ruuvi takarenkaaseen kesällä 2011 ja kesällä 2012. Olen paikkauttanut molemmat saman ison rengasmyymäläketjun kahdessa eri toimipisteessä. Rengas pois paikoiltaan, paikka (Rema Tip Top Minicombi) sisäpuolelta läpi reikäkohdasta ja vulkanointi paikoilleen, rengas takaisin vanteelle ja tasapainotus. Pitää.

      Eivät suostu käyttämään helpompia/halvempia konsteja, laatusertifiointi kuulemma kieltää. Maksoin viimeksi muistaakseni 25 €. Mielestäni OK.

      • sitroen.

        Sinuna kyllä vaihtaisin jo liikettä. Tai oikeammin ostaisin sen paikkausrasian ja lukisin käyttöohjeen. Saattaa siinä itse paikkauksessa muutama minuutti mennä, pyörän irrotus ja kiinnitys sekä ilman pano on suurin työ.
        Melkein 50 v sitten paikkasin liikkeessä muutamia tubeless-renkaita tuollaisilla esim. Motonetissä nykyään myytävillä sarjoilla. Oli kolmenkin valmistajan tuotteita, kaikki erinäköisiä ja oletettavasti kuntoon tulivat. Itsellekin rasian taannoin ostin, vaan eipä ole sen jälkeen kummit puhkeilleet, joten ehkäisevä vaikutuskin näköjään toimii...


    • Iisalmen Vianorille

      Vie Iisalmen Vianorille. Siellä homma sujuu varmasti ja nopeasti!

      • Anonyymi

        Tai Kilpisjärven nesteelle.


    • Uuusi tilalle

      Osta uusi gummi liikkeestä, myy vanha jollekki 'paikkari,urpolle', äläkä ajele missään naulojenpäällä jatkossa..

    • Lapiota Lapiota

      Tyhjentyneellä renkaalla ei saa ajaa, menee vanne ja rengas, jos on vähänkin ajettu Rengasliike tarkistaa mahdolliset vauriot, paikkaaminen aina renkaan sisäpuolelta, rengasliikkeen hommia, koska vaatii rengaskoneen ja renkaan tasapainotuksen, mitään paikkavaahtoja en suosittele, menee rengas vaihtoon ja vaahdot toimii tyydyttävästi, ilmavuotoa aina jää vähemmän tai enemmän.Paikkavaahdon käyttö taas turmelee renkaan, joten edessä on uuden renkaan osto. Paikka-aineita viisaampi ja edullisempi vaihtoehto on rengaskorjaus tubeless-paikalla. Tällainen maksaa liikkeessä korkeintaan muutaman kympin ja on mahdollinen, mikäli renkaalla ei ole ajettu tyhjänä metriäkään ja reikä on kulutuspinnassa, tosin tämänkään käyttö ei aina takaa 100 %:sta onnistumista, rengasliike on paras, siellä reikä tosiaan tulee kunnolla paikatuksi ja se ei ala koskaan uudestaan vuotamaan, muut konstit on ainoastaan väliaikaisrataisuja.

    • kyllä kestää!

      Rengasliikkeen laittama sisäpuolinen paikka pitää ja kestää niin kauan kuin rengaskin. Maksoi viimeksi 20 euroa...

      • Kummiukko

        Ja uusi rengas 45 - 70 euroa...


    • tervajoenautohuo

      En tiedä mikä on tubeless.

      Kun minulta meni ruuvi renkaan läpi soitin hätäpuhelun autokorjaamooni ja pääsin sinne ennenkuin rengas tyhjeni.
      He löysi ruuvin ja tilalle ruuvattiin jotain ruskeaa pötköä.
      Ja sehan on kestänyt.
      Kesti renkaan iän eli noin 2 vuotta vammasta eteenpäin.

    • 20 egee

      Euromasterilla ovat ainakin paikanneet aina,piikkilä avarettu reikä siihen kumilanka ? painavat sen läpi renkaan,ikinä ei ole vuotanut tuosta enään,eikä renkasta ole tarvinut päältä ottaa,työkalu ollut vielä ammatti ajossa,pitää olla kulutus pinnassa tuo reikä.

    • avuton aatu

      Laulussa "Pikku Matin autosta on kumi puhjennut" käytetään renkaan paikkausmateriaalina purukumia. Tosin laulu ei kerro kuinka pitkäikäinen kyseinen paikka mahtoi olla.

    • Uusavuton/tietämätön

      Aja lähimmälle Nesteelle missä yhä on huoltamo? Itte tiedän tasan yhen semmoisen
      mutta sekin on pieni ja sijaitsee Vantaanpuistossa.
      Mutta voit toki ajaa myös Teboilille tai rengasliikkeeseen ja toivoa että, heillä nyt
      sesonkina on vapaita-aikoja?
      Enne
      ei ole konsti eikä mikään ammattiasentajalta korjata pikku ruuvinreikä renkaasta.
      Helpottaa työtä jos ite katot missä kohtaa naula on eläkä vaan missään tapauksessa
      vedä sitä itte irti! Se vaikeuttaa työtä suuresti! Eli tulee lopulta kalliimmaksi.
      Ne nimittäin laittaa sinne reikään jotain ilmanpitävää hamppua tai jotain...

      • Rengasliikemies

        Kuka olisi niin tyhmä että, renkaan kumipinnassa olevan ruuvin ruuvaisi irti ilmahan pääsee pois sieltä eikä reikää ehkä enää löydä?


      • Viisas/kokenutmies
        Rengasliikemies kirjoitti:

        Kuka olisi niin tyhmä että, renkaan kumipinnassa olevan ruuvin ruuvaisi irti ilmahan pääsee pois sieltä eikä reikää ehkä enää löydä?

        Koko rengasatakaan ei tarvii irrottaa jos siinä saa ilaman pysymään korjaamolle saakka jollain konstilla.


    • Lapiota Lapiota

      Joskus naula voi olla on niin pieni, ettei silmämääräisesti löydä reikää, joku niitti menee trukkilavasta tms.

    • paikkaa sen "koiran paskalla" sillä se menee kauan, ellei jaksa vaihtaa vara rengasta sellane pitäs olla jo nykyään monessa autossa. Nykyään on monta vaihto ehtoa.

      • Joka pyörä o arvokas

        Monessa kalliissa autossa nykyään kunnollinen vararenkas on maksullinen kallis lisävaruste jolle ei löydy ehkä paikkaa koko autosta minne sen sijoittaisi koska
        vararenkaat on korvattu "apupyörillä" taikka "vaahtotölkeillä" mikä on luokatonta
        valmistajilta jos maksaa älyttömiä autosta eikä saa yhtäkään ylimääräistä
        kunnon rengasta samaanhintaan kaupanpäälle vaikka sais kaikki talvirenkaat
        ilmaiseksi.


      • Ukko-riepu
        Joka pyörä o arvokas kirjoitti:

        Monessa kalliissa autossa nykyään kunnollinen vararenkas on maksullinen kallis lisävaruste jolle ei löydy ehkä paikkaa koko autosta minne sen sijoittaisi koska
        vararenkaat on korvattu "apupyörillä" taikka "vaahtotölkeillä" mikä on luokatonta
        valmistajilta jos maksaa älyttömiä autosta eikä saa yhtäkään ylimääräistä
        kunnon rengasta samaanhintaan kaupanpäälle vaikka sais kaikki talvirenkaat
        ilmaiseksi.

        Ennen ei ollut kun yhdet vanteet , niille sitten pimeessä ja pakkasessa vaihdettiin talvikumit , ja keväällä toisin päin , säästyi massit kiljuun , ja oli puhdetöitä.
        Silloin oli vielä polttopaikat , joka vulkanoitu sisäkumiin .
        Nykyään ei ehdi , kun pitää olla netissä ja shatissa koko aika.


    • rtrte

      Miksei vain uutta tilalle? Et voi olla niin pihi. Korjaamalla vain siirtää ongelmaa eteenpäin. Uudella renkaalla koko juttu olisi kerralla hoidettu....

      • Huono idea

        Siis aja taksilla kotiisi ja hinauta entinen pois onnettomuuspaikalta ja tilaa uusi tilalle?
        Jos sairasautossa saa potilas soittaa?
        Millä rahalla luulet selviäväsi loppupeleissä?
        Omalla valheella ansaitulla muka?


    • 3rkk13

      Viime syksynä paikkautin liikkeessä ruuvinreijän 5000 km ajetusta kesärenkaasta.
      Tais olla 30 euroa, otettiin kumi pois vanteelta ja sellanen perus mato sinne tungettiin, kumi takaisin ja tasapainotus. Pitäisi kestää renkaan elin-iän. Ainakin nyt kestänyt reippaan vuoden. Ei oo ilmaa kadonnut. En viittinyt ostaa uutta rengasta koska vastaava bridgestonen rengas maksaa 250 euroa kappale ja rikki mennyt oli "lähes uusi".

      • Auto Masentaja 2

        Kyllä minä olen niitä "matoja" ihan ulkopuolelta reikään tunkenut niinkuin tuolla ylempänä joku kertoi. Eikä otettu rengasta vanteelta. Ja kuntoon tulivat! Itsellekin tekivät samalla tavalla rengasliikkeessä silloin, kun minulla ei vielä ollut itsellä paikkausrasiaa. Eikä vuotanut enää!


    • hoitoon mars !

      Päässäs on ruuvi löysällä, pässi.

    • Rengasasentaja

      Tubeless paikka on ikuinen ja kestävä paikka oikein tehteny.ja kulutuspinnan laitaan/kylkeen kyseistä paikkaa ei ole tarkoitettu...

      • MalminVian. osataan

        Ammatimies puhuu asiaa. Paikkautin Malminlaakson Vianorilla . Virolaispoika laittoi tubelesin ja sanoi ,että kestää renkaan iän. Ei mitään mato/naru virityksiä


    • peterbild1

      miten voi tehdä yksinkertasesta asiasta hankalan , kuten renkaan paikkaus ja tai renkaan irrotus..

    • helppohomma2

      Illalla huomasin että rengas vuotaa, löytyi kaksi metallipiikkiä.
      Kairasin akkuporalla reijät 4mm terällä ja tuikkasin paikkamadot liimankans.
      Aamulla laitoin täydet paineet ja pitää, korjaus maksoi ehkä euron kun yks mato meni ja 5 jäi jäjelle.

    • paikkaaja

      Tuli ajettua ruuvin päälle Run flat renkaalla. 50 km ehti tällä uudella renkaalla ajella ennen ruuvia.. Ei tyhjentynyt lainkaan ennen paikkausta. Rengas otettiin irti vanteelta liikkeessä eivätkä onnistuneet paikkaamaan kumitutilla täysin tiiviiksi, sillä ruuvi oli aavistuksen liian sivussa. Pihisi hieman ilmaa, joten iskin Sikaflexia siihen paikan päälle. Ei ole tyhjentynyt enää :)

    • sepeli läpi

      Meni sepeli talvirenkaan läpi, teräväpäinen mutta ainakin 8 milliä paksu runko.. Paikkasin tuolla tubelespaikkasarjalla(3,90€).. pitänyt ainakin yön yli.. Oli jo toinen kerta kun sepeli menee läp talvirenkaastai.

    • MottoH

      Kilon pussi lakua naamaan, odottelemaan vatsanväänteitä, suppilo tungettuna reikään.
      Kun peräsuoli ei enää pidättele, päästä lakut paineella suppiloon ja tavara imeytyy kuin itsestään reikään. Ylimmäräiset roiskeet voi pyyhkiä, mutta kuluu ne ajamallakin.

    • Anonyymi

      tosi asiaaaaaaaaaantuntijoita

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      4113
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2841
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2135
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1866
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      61
      1324
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1167
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1039
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      86
      1025
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      982
    Aihe