Onko paljonki kohtalotovereita jotka on kokeneet myooman aiheuttaman erittäin runsaan,anemisoivat kuukautisvuodot? Olen kohta 41v 2 lasta synnyttänyt.Submukoottinen myooma painaa sopivasti limakalvoa ja on kooltaan nyt lähelle 3cm.Kaks purkkia olen syönyt obsidania ja nyt hemoglobiini pysyy siedettävällä tasolla.Aloin syödä rautaa kun arvoni oli 90 ja siitä sain sen nousemaan pikkuhiljaa noin 130 asti.Eilen kävin taas pikatestissä kun vuosin kun seula kolme päivää ja niukemmin sitä ennen 2 päivää.Nyt arvo oli 117.Ultrassa tuo myooma todettiin ja marraskuussa ultrataan tarkemmin vielä.Gyne sanoi ettei hormoonikierukka auta eikä kuumapallo (vai mikä se oikee nimi oli).Epäili et kohtu saatetaan joutua poistamaan.Lapsia en enää tee ja steriilisaatiokin on tehty muutama vuosi sitten.Nyt täs ihmettelen et kohdunpoistoko on edessä? Mites teillä muilla jotka olette myoomien ja runsaiden vuotojen kanssa taistelleet? Eikö ole muita vaihtoehtoja? Toki vuodottomuuskin kiinnostaa,mut iso leikkaus ei niinkään.Hormooniarvoja pyysin mittauttamaan,mut jää nähtäväksi et otetaanko ne marraskuussa.On nimittäin tullu ennen kuukautisia tai niiden aikana yöhikoilupuuskia siihen malliin et lakanassa on lammikko ja hikeä saa pyyhkiä pois.Päivisin en ole hikoillut.On ollut välillä myös kylmänväreitä...sellanen pikainen värinäaalto kropassa.Kuukautisväli on lyhentynyt nyt siten et tulevat 4 viikon välein tasan kun ennen on neljä viikkoa ja muutama päivä päälle.Vuodot kestävät mielestäni ihan normiajan.Tukkaa putoo päästä paljon ja sääret ajoittain turvoksissa.Joskus sydän innostuu hakkaamaan kovaa vauhtia ja sitä voi joskus kestää muutaman tunninkin tai sit vaan hetken.Kertokaas muutkin kokemuksianne kiitos.
myooma ja järkyt kuukautisvuodot
19
3736
Vastaukset
- kukkuruu
Hei,Itsellänikin on myoomeja 4-5klp ja isoin on 2-3cm ja hormonikierukka laitettiin yli kuukausi sitten,Kuukautiseni oli ennen runsaat ja vuoto päiviä oli 6-9,Nyt tän kierukan kanssa on pientä vuotoa ollu melkein koko ajan asennuksesta mutta pärjää pienellä siteellä,joskus ei tule olleskaan ja joskus taas joku tippa.Toivottavasti loppuisi tää tiputtelu mutta lääkäri joka asensi kierukan sanoi että voi tiputella/vuotaa jopa 3-6kk et tälleen mennään,Minulle lääkäri ehotti justiin myoomien ja runsaitten menkkojen takia hormonikierukan koska pilsut ei auttaneet (Femilarit oli 7kk) .Ne tuotti vaan tiputtelua ja runsaampaa vuotoa niin lopetin ja kauan mietin kierukkaa ja nyt se on sitten asennettu,Helppo homma vaikka pelotti koko asennus mutta meni hyvin. Hauskaa tulee halloweeni ja talven odotusta kaikille :)
- oli ennen
Mulla taas päädyttiin kohdunpoistoon ja tehtiinkin. Se oli hyvä ratkaisu minulle. Alan jo unohtaa, miten ennen oli jatkuvia kipuja ja piti olla sidettä ja tamponia mukana ja buranaa syödä menkkojen aikana.
Noi hikoilu-, kylmäily- ja tukanlähtöoireet voi olla esivaihdevuosia, mutta kilpirauhasarvotkin kannattaisi katsoa, samoja oireita.- Myomis
Kiva kun vastailitte. Tukkaa on lähteny jo aika kauan ja hiki/ kylmäpuuskia on vaan välillä,kuukausittain kylläkin. Kilpparit on verestä otettu monet kerrat ja ovat aina olleet viitearvoissaan. Tämä tuskin mitenkään liittyy näihin muihin vaivoihini mutta totean kuitenkin et väljä mahanportti todettiin elokuussa. En tiedä kumpi aiheuttaa sykkeen nousua (väljä portti ja hapot/ilma kun röyhtäilen paljon) vai hormooneistako johtuva tykytys.
- Varissut täälläkin
Oletko varma, ettei hiustenlähtösi johdu anemiasta?
Oma varisemiseni kesti 5 kuukautta, tukkaa lähti järkyttäviä määriä ja lakkasi vasta, kun hb oli pysynyt muutaman kuukauden hyvissä lukemissa.
Ja myoomia siis oli itsellänikin - vatsan täydeltä :)- Myomis
Voi hyvin olla. Ilmeisesti en sit pääse eroon hiustenlähdöstä ennenkuin kohtu poistettu tai muuta keksitty koska syön Kokoajan rautaa ja arvot tipahtaa paljon joka vuodon yhteydessä. Plaah....
- kärvistelijä.
Myomis kirjoitti:
Voi hyvin olla. Ilmeisesti en sit pääse eroon hiustenlähdöstä ennenkuin kohtu poistettu tai muuta keksitty koska syön Kokoajan rautaa ja arvot tipahtaa paljon joka vuodon yhteydessä. Plaah....
syötkö siis ihan koko ajan rautaa? jonkun viikon kuureissa vai? itse olen tällä hetkellä myomaleikkausjonossa( ollut jo 2 kk) mut tarviisin jotain tähän väliin pienentämään vuotoja..vuodot on onneks kestäneet sen pvn mitä yleensä mut runsaammat ne on. viimeks hp jo tippu menkkojen aikana....ja piti syödä rautaa.miten pitkään olette yleensä joutuneet olemaan myomaleikkausjonossa?
- myomis
kärvistelijä. kirjoitti:
syötkö siis ihan koko ajan rautaa? jonkun viikon kuureissa vai? itse olen tällä hetkellä myomaleikkausjonossa( ollut jo 2 kk) mut tarviisin jotain tähän väliin pienentämään vuotoja..vuodot on onneks kestäneet sen pvn mitä yleensä mut runsaammat ne on. viimeks hp jo tippu menkkojen aikana....ja piti syödä rautaa.miten pitkään olette yleensä joutuneet olemaan myomaleikkausjonossa?
Kyllä syön ihan kokoajan rautaa.Joku päivä saatan sen kyl unohtaa ottaa,mut harvoin näin on käynyt.Laskimosta otettiin hetki sitten näyte ja saatiin fsh arvo mitattua...tulokset pitäs tulla kai tällä viikolla.Hemoglobiini oli laskimoverestä 131 et ei se silti korkea ole ja näin ollen rautalisäni tuntuu olevan tarpeeseen,ainakin vielä.
- Varissut täälläkin
Testaa Floradixin Kräuterblutsaftia, nestemäisenä se imeytyy tehokkaammin. Sain nostettua sillä hb:ni ennen leikkausta 145:een, vaikka vuotoni olivat hiustenlähtöänikin järkyttävämmät.
- Myomis
Kokeilin jo tota nestemäistä mutta ne happamat röyhyt jotka siitä tuli koko päiväksi oli aika järkkyjä. Mulla kun on löysä portti.
- ,,,
Myomis kirjoitti:
Kokeilin jo tota nestemäistä mutta ne happamat röyhyt jotka siitä tuli koko päiväksi oli aika järkkyjä. Mulla kun on löysä portti.
entä nestemäinen Iron Vital F?...itse käytän tätä
- myomis
Alkuperäinen taas kirjoittelee kuulumisia.Olin uudelleen ultrassa perjantaina.Ei kuulemma auta lämpöpallohoito,ei auta hormonikierukka.Elikkä...joko kestän suuret vuodot tai kohdunpoisto.Ei voi kuulemma ottaa hormoniarvoja kun vuodot vielä säännölliset.Onko näin??? Kysyin myös "lääkkeistä" et jos ne vähentäis vuotoa,niin ei kuulemma auta.Höh...kuumotusta joskus ennen menkkoja ja niiden aikaan yöllä,siten et lakana ja rintakehä hiestä märkänä,mut muuten ei hikoiluta,vaan enemmän palellun.Välillä menee ihan kylmiä väreitä.Maaliskuussa uusi aika ja sinä aikana mietin et haluanko kohdunpoiston,vai en.Voi tietty olla et vuodot tulee niin runsaiksi et ei ole vaihtoehtoja.En mä kohtua enää tartte kun lapsetkin tehty ja mut on steriloitukin mut leikkaus itsessään ei hirveesti innosta toipumisineen.Toisaalta ei järkyt vuodotkaan,varsinkaan jos näitä joutuu vielä vuositolkulla kestämään ja se voi mulla hyvinkin olla juuri näin.Ikää 40v.
- oire ratkaisee
Se on jokaisen yksilöllinen päätös, milloin oireet on niin hankalia, että kohdunpoisto on aiheellinen. Jos lääkärit ei usko hormonikierukankaan auttavan ja ikää on vasta 40, niin jossain vaiheessa varmaan kohtuleikkaus on aiheellinen. Mulla se oli ja olen tyytyväinen, mutta leikkaus on suuri ja toipuminen ottaa kaikkinensa puoli vuotta, vaikka sairasloman tarve ei olekaan kuin alle kuukausi.
- äiti71
Itsellä reilun kuukauden päästä kohdunpoistoleikkaus edessä myoomien (useita 4-6 cm kokoisia) ja samassa gynetutkimuksessa todetun endometrioosin vuoksi.
Takana vuotohelvettiä ja järkkyjä menkkakipuja monta vuotta.
Kesällä menin ekan kerran yksityiselle gynetutkimuksiin kierukan laittoon ja onneksi tutkittiin kunnolla, eli syy vaivoihin löytyi, toisin kun julkisella puolella,
jossa aina on vaan saanut särkylääkkeitä kipuihin ja vuotoa hillitsemään. Tutkimuksen tehnyt lääkäri ihmetteli ettei kukaan gyne ole aiemmin maininnut myoomista/mahdollisesta endosta. Sai sen käsityksen, että tutkimukset on melkoista liukuhihnapeliä julkisella puolella täällä pääkaupunkiseudulla..
Munasarjat säästetään, koska ne vaikutti olevan kunnossa.
Alkusyksystä mulle laitettiin hormonikierukka helpottamaan vuotoa, mutta laittava lääkäri sanoi jo valmiiksi, että kierukasta tuskin on suurempaa hyötyä, koska kohtu on niin muhkurainen ja endometrioosiakin on.
Aiemmin menkat kesti 7-10 pv ja niistä 4 päivää vuotoa niin, että side/super tampax piti vaihtaa tunnin välein. Nyt kierukan kanssa menkat kestää "enää" 7-8 pv ja niistä ainoastaan 2 on tuota runsasta vuotoa, onneksi ei tarvitse enää ihan tunnin välein ravata veskissä. Kivut ennen menkkoja samat kuin ilman kierukkaa. Ikää 41-v. ja lapset tehty, joten sen puolesta poisto ei haittaa, jännittää mahdolliset komplikaatiot mitä leikkauksessa voi tulla.
Leikkaus yritetään tehdä laparoskopiassa, mutta jos ei onnistu, niin avoleikkaus. Laparoskopiassa sairauslomaa tulee noin viikko ja avoleikkauksessa n. 4 vk, toipumisesta riippuen tietty. Peukutuksia sille, että kaikki sujuu hyvin. Viikon päästä anestesialääkärin tapaaminen ja siitä muutama viikko leikkaukseen. - myomis
Kiitos jälleen kommenteistanne =). Tänään olin fsh-arvon mittauksessa,tai siis maksoin itse yksityiselle et otettiin tuo verikoe.Tulokset loppiaisen jälkeisellä viikolla.Jotenkin musta tuntuu et tätä vuotohelvettiä taitaa olla edessä vielä vuooooosikausia.No,kohtahan siihen saadaan vinkkiä,kun saan tuon fsh-arvon tietooni.Rautaa syön kokoajan ja menkat alkoi eilen ja vuotaa,vuotaa...kuinkas muuten.Hemppa oli 131,mut rautaa se vaatii siinä pysyäkseen ja menkkojen loputtua arvo on takuulla paljon alhaisempi kuin tänään,mut onneks se jaksaa nousta sieltä tauon aikana.Nyt en ole hikoillutkaan öisin,mut suuta kuivaa tämäntästä ja päivittäin.Kurkussa on palan tunnetta usein.
- myomis
No niin,fsh-arvon sain kuulla tänään.Koe otettiin pari päivää kuukautisten alkamisen jälkeen ja oli 7,5.Eli ei ainakaan vaihtareista ole vielä kyse.Kai mä sit oireilen vuosia ennen ku vaihtarit alkaa.aamuyöt nukun nykyisin usein huonosti ja se kyllä ärsyttää.Ei tässä auta ku kärvistellä.
- Vuotoja vakituiseen
Yli 40, myoomia löytyi useita kpl. Minulle suositteli hormonikierukkaa, ja aloitetaan aluksi keinotekoinen progesteroni hoito.
Vuotohäiriöt on olleet karseat! Alvarrinsa vuotanut, osan vuotta. Nyt oli pikkisen tasoittunut, sentään liki 3 vko väli oli...
Kipuja on vuotojen välilläkin, ennen vuotoja liki invalidisoivat- ei riitä 400-800 mg kipulääkettä.
Vaikken ole ikinä elimistöä totuttanut, ns. pikkukivut katoaa jo 200 mg.(esim. päänsäryt).
Kammoan isojen kipulääkeannosten syömistä. Käsittääkseni ihan terveellistä ole, mutta töissäkäynti on tärkeetä.
Onko mitään, mikä vaikuttaisi tilanteeseen muuta kuin hormonien tasoitus, ja kipulääke. Leikkauksesta ei ollut puhetta.
Asia on "uusi", vaikka vuodot ovat ison osan aikuisikää rempanneetkin, olin luullut sen johtuvan pelkästä hormoniriesasta, esim. pco. - myomis
Vuotoja vakituiseen:onko sinulle ehdotettu vuotoja hillitsevää lääkettä?
- myomis
Kai se on kohdunpoistoon mentävä ellei muutoksia vuotoihin muuten tule.
- myomis
No niin,kävin gynellä tällä viikolla kontrollissa myooman suhteen ja olihan se tietysti kasvanut.Nyt noin 3,5cm.En kyllä ala mitään myooman höylästä ottamaan ja sen jälkeen hormooni kierukkaa.En usko etteikö myooma kasvaisi taas uudelleen isoksi,kun sitä ei kokonaan voida poistaa.Eli kohdunpoisto jonossa ollaan.Toivottavasti kaikki menee sit aikanaan hyvin.Alakautta tapahtuu kohdun poistamine,onneksi.Tässä jos pitkään vielä seuraillaan vaan,niin hupsista kun myooma oliski jo niin suuri,ettei kohtua voisi enää alakautta poistaa ja toipuminen olisi hitaampaa.Ei kivaa,mutta sit pääsen runsaista vuodoista ainakin.Sitä en tiedä mitä tulee tilalle ennemmin tai myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013