Miksi etujarru on tehokkaampi?

nahkarotsinen tyttö

Onko niin teknisesti säädetty vai onko fysiikan lailla jotain tekemistä asian suhteen?

12

1715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysiikan lailla.

      Tehokkainta on tietysti jarruttaa molemmilla ja sehän on tarkoituskin.

    • ilimoja pitelöö

      Molemmat. Painonsiirtymä fysiikanpuolelta ja tekniikassa tuplalevy ja useampia mäntiä edessä. Takajarrun tehoa rajoitetaan joskus myös venttiilillä. Takapyörän lukkojarrutus on nääs hengenvaarallista.

      • nahkarotsinen tyttö

        Kiitti vastauksesta. Tähän syyhyn hain ainoastaan vastausta. En ajotekniikkaan.


      • Takapyörän lukko?

        Kyllä se on nimenomaan ETUPYÖRÄN lukkojarrutus hengenvaarallista aina!!! Takapyörän ei niinkään aina.


    • Jotain fysiikkaa...

      Jarruttaessa mp.n painopiste siirtyy etupäähän ja takapyörä keventyy, jopa nousee irti maasta kovassa jarrutuksessa eli tarvitaan vähemmän jarruvoimaa taakse... yms. fysiikan ilmiöitä, lukkiutunut rengas pyrkii jatkamaan matkaa painopisteen suuntaan joka ei yleensä ole 100% eteenpäin, takarengas saattaa yleensä yrittää "ohittaa" ja korjausliikket tekevät helposti "ilmaveivin", eturenkaan voimakkaassa lukkojarrutuksessa voi mennä "turvalleen".... opettele jarruttamaan niin ettei kumpikaan rengas juuri ja juuri lukkiudu äkkijarrutuksissa...
      ABS tekee sen puolestasi.

      • >TurbotOn<

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )


      • hjklkb m
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.


      • nahkarotsinen tyttö
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Miksiköhän?


      • prätkäkuormuristi
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Ei muuten pidä paikkaansa. Kuorma-autojen nk. alb-venttiilin pitäisi jakaa jarruvoima tasaisesti joka akselille riippumatta kuormasta. Jos takarenkaat lukkiutuvat ennen eturenkaita on jarrujen tasapaino pielessä. Olisi nimittäin todella vaarallista ajaa tyhjälläkin kuorma-autolla jos sen takarenkaat lukkiutuisivat kuten henkilöautoissa käsijarrua käytettäessä. Perähän siinä lähtisi heittelehtimään kuten jokainen käsijarrulla henkilöautolla leikkinyt tietää. Katsastuksessa kuorma-auto jonka takajarrut ovat etujarruja tehokkaammat hylätään automaattisesti.


    • CB1300..

      moottoripyörän jarruista 70% pysähtymiseen vaikuttaa rtujarru, takajarru on vähän niin kuin vakauttava tekijä jarrutuksessa, nyky pyörissä on nuo abs jotka toimii märällä hyvi mutta ei sillä suurta vaikutusta kuivalla jne..

      • >TurbotOn<

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.


      • >TurbotOn<
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.

        Siis korjaan että periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 10-30% koko jarrutusvoimasta. : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe