Onko niin teknisesti säädetty vai onko fysiikan lailla jotain tekemistä asian suhteen?
Miksi etujarru on tehokkaampi?
12
1975
Vastaukset
- Fysiikan lailla.
Tehokkainta on tietysti jarruttaa molemmilla ja sehän on tarkoituskin.
- ilimoja pitelöö
Molemmat. Painonsiirtymä fysiikanpuolelta ja tekniikassa tuplalevy ja useampia mäntiä edessä. Takajarrun tehoa rajoitetaan joskus myös venttiilillä. Takapyörän lukkojarrutus on nääs hengenvaarallista.
- nahkarotsinen tyttö
Kiitti vastauksesta. Tähän syyhyn hain ainoastaan vastausta. En ajotekniikkaan.
- Takapyörän lukko?
Kyllä se on nimenomaan ETUPYÖRÄN lukkojarrutus hengenvaarallista aina!!! Takapyörän ei niinkään aina.
- Jotain fysiikkaa...
Jarruttaessa mp.n painopiste siirtyy etupäähän ja takapyörä keventyy, jopa nousee irti maasta kovassa jarrutuksessa eli tarvitaan vähemmän jarruvoimaa taakse... yms. fysiikan ilmiöitä, lukkiutunut rengas pyrkii jatkamaan matkaa painopisteen suuntaan joka ei yleensä ole 100% eteenpäin, takarengas saattaa yleensä yrittää "ohittaa" ja korjausliikket tekevät helposti "ilmaveivin", eturenkaan voimakkaassa lukkojarrutuksessa voi mennä "turvalleen".... opettele jarruttamaan niin ettei kumpikaan rengas juuri ja juuri lukkiudu äkkijarrutuksissa...
ABS tekee sen puolestasi.- >TurbotOn<
Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )
- hjklkb m
>TurbotOn< kirjoitti:
Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
- nahkarotsinen tyttö
hjklkb m kirjoitti:
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
Miksiköhän?
- prätkäkuormuristi
hjklkb m kirjoitti:
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
Ei muuten pidä paikkaansa. Kuorma-autojen nk. alb-venttiilin pitäisi jakaa jarruvoima tasaisesti joka akselille riippumatta kuormasta. Jos takarenkaat lukkiutuvat ennen eturenkaita on jarrujen tasapaino pielessä. Olisi nimittäin todella vaarallista ajaa tyhjälläkin kuorma-autolla jos sen takarenkaat lukkiutuisivat kuten henkilöautoissa käsijarrua käytettäessä. Perähän siinä lähtisi heittelehtimään kuten jokainen käsijarrulla henkilöautolla leikkinyt tietää. Katsastuksessa kuorma-auto jonka takajarrut ovat etujarruja tehokkaammat hylätään automaattisesti.
- CB1300..
moottoripyörän jarruista 70% pysähtymiseen vaikuttaa rtujarru, takajarru on vähän niin kuin vakauttava tekijä jarrutuksessa, nyky pyörissä on nuo abs jotka toimii märällä hyvi mutta ei sillä suurta vaikutusta kuivalla jne..
- >TurbotOn<
Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.
- >TurbotOn<
>TurbotOn< kirjoitti:
Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.
Siis korjaan että periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 10-30% koko jarrutusvoimasta. : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....1679437Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.3497157Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?1056062Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen234203- 1694064
Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht813809Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu893702Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.353318- 1913004
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik132707