Miksi etujarru on tehokkaampi?

nahkarotsinen tyttö

Onko niin teknisesti säädetty vai onko fysiikan lailla jotain tekemistä asian suhteen?

12

1993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysiikan lailla.

      Tehokkainta on tietysti jarruttaa molemmilla ja sehän on tarkoituskin.

    • ilimoja pitelöö

      Molemmat. Painonsiirtymä fysiikanpuolelta ja tekniikassa tuplalevy ja useampia mäntiä edessä. Takajarrun tehoa rajoitetaan joskus myös venttiilillä. Takapyörän lukkojarrutus on nääs hengenvaarallista.

      • nahkarotsinen tyttö

        Kiitti vastauksesta. Tähän syyhyn hain ainoastaan vastausta. En ajotekniikkaan.


      • Takapyörän lukko?

        Kyllä se on nimenomaan ETUPYÖRÄN lukkojarrutus hengenvaarallista aina!!! Takapyörän ei niinkään aina.


    • Jotain fysiikkaa...

      Jarruttaessa mp.n painopiste siirtyy etupäähän ja takapyörä keventyy, jopa nousee irti maasta kovassa jarrutuksessa eli tarvitaan vähemmän jarruvoimaa taakse... yms. fysiikan ilmiöitä, lukkiutunut rengas pyrkii jatkamaan matkaa painopisteen suuntaan joka ei yleensä ole 100% eteenpäin, takarengas saattaa yleensä yrittää "ohittaa" ja korjausliikket tekevät helposti "ilmaveivin", eturenkaan voimakkaassa lukkojarrutuksessa voi mennä "turvalleen".... opettele jarruttamaan niin ettei kumpikaan rengas juuri ja juuri lukkiudu äkkijarrutuksissa...
      ABS tekee sen puolestasi.

      • >TurbotOn<

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )


      • hjklkb m
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.


      • nahkarotsinen tyttö
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Miksiköhän?


      • prätkäkuormuristi
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Ei muuten pidä paikkaansa. Kuorma-autojen nk. alb-venttiilin pitäisi jakaa jarruvoima tasaisesti joka akselille riippumatta kuormasta. Jos takarenkaat lukkiutuvat ennen eturenkaita on jarrujen tasapaino pielessä. Olisi nimittäin todella vaarallista ajaa tyhjälläkin kuorma-autolla jos sen takarenkaat lukkiutuisivat kuten henkilöautoissa käsijarrua käytettäessä. Perähän siinä lähtisi heittelehtimään kuten jokainen käsijarrulla henkilöautolla leikkinyt tietää. Katsastuksessa kuorma-auto jonka takajarrut ovat etujarruja tehokkaammat hylätään automaattisesti.


    • CB1300..

      moottoripyörän jarruista 70% pysähtymiseen vaikuttaa rtujarru, takajarru on vähän niin kuin vakauttava tekijä jarrutuksessa, nyky pyörissä on nuo abs jotka toimii märällä hyvi mutta ei sillä suurta vaikutusta kuivalla jne..

      • >TurbotOn<

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.


      • >TurbotOn<
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.

        Siis korjaan että periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 10-30% koko jarrutusvoimasta. : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe