Onko niin teknisesti säädetty vai onko fysiikan lailla jotain tekemistä asian suhteen?
Miksi etujarru on tehokkaampi?
12
1829
Vastaukset
- Fysiikan lailla.
Tehokkainta on tietysti jarruttaa molemmilla ja sehän on tarkoituskin.
- ilimoja pitelöö
Molemmat. Painonsiirtymä fysiikanpuolelta ja tekniikassa tuplalevy ja useampia mäntiä edessä. Takajarrun tehoa rajoitetaan joskus myös venttiilillä. Takapyörän lukkojarrutus on nääs hengenvaarallista.
- nahkarotsinen tyttö
Kiitti vastauksesta. Tähän syyhyn hain ainoastaan vastausta. En ajotekniikkaan.
- Takapyörän lukko?
Kyllä se on nimenomaan ETUPYÖRÄN lukkojarrutus hengenvaarallista aina!!! Takapyörän ei niinkään aina.
- Jotain fysiikkaa...
Jarruttaessa mp.n painopiste siirtyy etupäähän ja takapyörä keventyy, jopa nousee irti maasta kovassa jarrutuksessa eli tarvitaan vähemmän jarruvoimaa taakse... yms. fysiikan ilmiöitä, lukkiutunut rengas pyrkii jatkamaan matkaa painopisteen suuntaan joka ei yleensä ole 100% eteenpäin, takarengas saattaa yleensä yrittää "ohittaa" ja korjausliikket tekevät helposti "ilmaveivin", eturenkaan voimakkaassa lukkojarrutuksessa voi mennä "turvalleen".... opettele jarruttamaan niin ettei kumpikaan rengas juuri ja juuri lukkiudu äkkijarrutuksissa...
ABS tekee sen puolestasi.- >TurbotOn<
Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )
- hjklkb m
>TurbotOn< kirjoitti:
Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
- nahkarotsinen tyttö
hjklkb m kirjoitti:
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
Miksiköhän?
- prätkäkuormuristi
hjklkb m kirjoitti:
Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.
Ei muuten pidä paikkaansa. Kuorma-autojen nk. alb-venttiilin pitäisi jakaa jarruvoima tasaisesti joka akselille riippumatta kuormasta. Jos takarenkaat lukkiutuvat ennen eturenkaita on jarrujen tasapaino pielessä. Olisi nimittäin todella vaarallista ajaa tyhjälläkin kuorma-autolla jos sen takarenkaat lukkiutuisivat kuten henkilöautoissa käsijarrua käytettäessä. Perähän siinä lähtisi heittelehtimään kuten jokainen käsijarrulla henkilöautolla leikkinyt tietää. Katsastuksessa kuorma-auto jonka takajarrut ovat etujarruja tehokkaammat hylätään automaattisesti.
- CB1300..
moottoripyörän jarruista 70% pysähtymiseen vaikuttaa rtujarru, takajarru on vähän niin kuin vakauttava tekijä jarrutuksessa, nyky pyörissä on nuo abs jotka toimii märällä hyvi mutta ei sillä suurta vaikutusta kuivalla jne..
- >TurbotOn<
Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.
- >TurbotOn<
>TurbotOn< kirjoitti:
Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.
Siis korjaan että periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 10-30% koko jarrutusvoimasta. : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä491857Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651658Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701388Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2111252Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321147- 1281145
- 781096
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141067Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057