Miksi etujarru on tehokkaampi?

nahkarotsinen tyttö

Onko niin teknisesti säädetty vai onko fysiikan lailla jotain tekemistä asian suhteen?

12

1946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fysiikan lailla.

      Tehokkainta on tietysti jarruttaa molemmilla ja sehän on tarkoituskin.

    • ilimoja pitelöö

      Molemmat. Painonsiirtymä fysiikanpuolelta ja tekniikassa tuplalevy ja useampia mäntiä edessä. Takajarrun tehoa rajoitetaan joskus myös venttiilillä. Takapyörän lukkojarrutus on nääs hengenvaarallista.

      • nahkarotsinen tyttö

        Kiitti vastauksesta. Tähän syyhyn hain ainoastaan vastausta. En ajotekniikkaan.


      • Takapyörän lukko?

        Kyllä se on nimenomaan ETUPYÖRÄN lukkojarrutus hengenvaarallista aina!!! Takapyörän ei niinkään aina.


    • Jotain fysiikkaa...

      Jarruttaessa mp.n painopiste siirtyy etupäähän ja takapyörä keventyy, jopa nousee irti maasta kovassa jarrutuksessa eli tarvitaan vähemmän jarruvoimaa taakse... yms. fysiikan ilmiöitä, lukkiutunut rengas pyrkii jatkamaan matkaa painopisteen suuntaan joka ei yleensä ole 100% eteenpäin, takarengas saattaa yleensä yrittää "ohittaa" ja korjausliikket tekevät helposti "ilmaveivin", eturenkaan voimakkaassa lukkojarrutuksessa voi mennä "turvalleen".... opettele jarruttamaan niin ettei kumpikaan rengas juuri ja juuri lukkiudu äkkijarrutuksissa...
      ABS tekee sen puolestasi.

      • >TurbotOn<

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )


      • hjklkb m
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Juurikin näin. Toisaalta sama juttu se on autossakin. Etujarrut suurimmalta osin sen vauhdin liike-energian "tappaa". Jossain määrin jarrutuksessa se autonkin perä kevenee kun painopiste siirtyy etupäähän. Harvoin tosin auton takapyörät saa ilmaan vaikka kuinka jarruttaisi. Moottoripyörällä se onnistuu kyllä. Tosin jarrujen pitää tietty olla kunnossa! Auton TAKAjarrujen pysäytysvoimaa voi kokeilla vaikka käsijarrulla. Ei hirveen nopeasti pysähdy ei vaikka kässärillä takapyörät lukkoonkin saisi! : )

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.


      • nahkarotsinen tyttö
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Miksiköhän?


      • prätkäkuormuristi
        hjklkb m kirjoitti:

        Riippuu autosta, kuorma-autossa taas takapyörät jarruttavat enemmän.

        Ei muuten pidä paikkaansa. Kuorma-autojen nk. alb-venttiilin pitäisi jakaa jarruvoima tasaisesti joka akselille riippumatta kuormasta. Jos takarenkaat lukkiutuvat ennen eturenkaita on jarrujen tasapaino pielessä. Olisi nimittäin todella vaarallista ajaa tyhjälläkin kuorma-autolla jos sen takarenkaat lukkiutuisivat kuten henkilöautoissa käsijarrua käytettäessä. Perähän siinä lähtisi heittelehtimään kuten jokainen käsijarrulla henkilöautolla leikkinyt tietää. Katsastuksessa kuorma-auto jonka takajarrut ovat etujarruja tehokkaammat hylätään automaattisesti.


    • CB1300..

      moottoripyörän jarruista 70% pysähtymiseen vaikuttaa rtujarru, takajarru on vähän niin kuin vakauttava tekijä jarrutuksessa, nyky pyörissä on nuo abs jotka toimii märällä hyvi mutta ei sillä suurta vaikutusta kuivalla jne..

      • >TurbotOn<

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.


      • >TurbotOn<
        >TurbotOn< kirjoitti:

        Tuo jarrutustehon vaikutusprosentit riippuu suuresti jarrutuksen tehosta. Heikolla teholla jarrutukseen vaikuttaa osaltaan myös takajarru mutta esim. täysjarrutuksessa,ääritapauksessa siis takapyörä ilmassa jarruttamalla ei se takajarru osallistu jarrutukseen prosentillakaan koska takarengas on ilmassa. Mutta periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 70-90% koko jarrutusvoimasta.

        Siis korjaan että periaatteessa aina se takajarru hidastaa vauhtia 10-30% koko jarrutusvoimasta. : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      65
      4599
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      164
      3532
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      64
      2903
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      149
      2851
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2684
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1923
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1801
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1656
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1630
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1342
    Aihe