Susi ja koira kuulemma samaa lajia

luontoillasta

Yle Luontoillan kaikki tietävät. Nyt on petoilta menossa. Siinä nämä asiantuntevat juontajat pohtivat koiran ja suden eroja. He eivät keksineet mitään varsinaisia eroja koiran ja suden välillä, jotka tekisivät niistä eri lajit. Heidän mukaansa koira alkaa villiintyneenä käyttäytymään susimaisemmin ja koira on sudesta jalostettu kesyeläin, mutta samaa lajia. Geenipohjakin on kuulemma yhteinen, eikä kuinkaan hankaloita koiran ja suden yhteistä suvunjatkamista. Koira ja susi ovat kuulemma samaa lajia.

Toimittajina ovat Juha Laaksonen ja Juha Blomberg. Vieraina ovat Helsingin yliopiston tutkija Paavo Hellstedt ja Lammin biologisen aseman johtaja Janne Sundell. Eikä heidän mielestään mikän tee sudesta ja koirasta eri lajeja, vaan susi voi vaikka ajan saatossa tietyissä oloissa muokkautua saksanpaimenkoiraksi ja saksanpaimenkoira sudeksi säilyttäen samalla lajiutensa.

10

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wuhiko

      Vautsi miten hieno juttu!Ja tää ei sitten ole mikään provo vaan tykkään ihan oikeasti susista, joten mukava tietää, että itselläkin on melkein susi sitten kotona myös.Ja lisäksi aivan ihana sellainen vieläpä myös.

      • luontoillasta

        Tästä ollaan varmaan montaa mieltä, mutta itsekin olen tuota mieltä :-) Suden kesyyntyminen koti- ja hyötyeläimeksi ei ole vaatinut mitään lajinmuutosta, vaan ainoastaan suden sopeutuvuutta. Niin Luontoillassa asiantuntijat kertoivat.


    • joobax

      Meillä joskus hamassa menneisyydessä opetettiin biologian tunnilla, että lajin tunnusmerkit ovat, että kaksi yksilöä voivat saada keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä ;) No, sitähän nämä koirasudet ovat. Lisääntymiskykyisiä koiran ja suden jälkeläisiä.

    • Peruskoulun käynyt

      No kenelle oli uusi asia, että vain samaa lajia olevat yksilöt voivat saada lisääntymiskelpoisia jälkeläisiä? Kai se opetetaan yhä Suomen peruskoulussa?

      Susi ja koira voivat pariutua (koira ja kettu ei, mitä täälläkin on joskus ihmetelty :/). Koirasusien jälkeläiset voivat saada jälkeläisiä. Ei tähän kovin suuri asiantuntija tarvitse olla.

    • Anna banaani

      Ihminen ja apina on samaa lajia?

      • Ihminen ei ole suoraan kehittynyt nykyisenlaiseksi ihmisapinoista, vaan kehityslinjassa on ollut useita haaroja. Maapallolla on elänyt samanaikaisesti useita eri ihmis- ja apinaihmislajeja. Vasta noin 30 000 vuotta sitten neandertalinihmisen kuoltua sukupuuttoon syntyi nykyinen tilanne, jossa maailmassa on vain yksi ihmislaji, nykyihminen.


    • Susi ja koira ovat biologeille hieman vaikea tapaus. Ne ovat fyysisesti samaa lajia, risteytyvät keskenään ja tuottavat lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. En tiedä,onko DNA-tekniikka kehittynyt jo niin paljon, että suden ja koiran pystyisi siitä erottamaan, kun joskus ei pystynyt. Mutta etologisesti eli käyttäytymiseltään aivan erilaisia. Koirista ei kasva susia, jos niitä viskaa laumallisen johonkin luontoon, eikä sudesta saa miellyttävää lemmikkiä kerrostaloon, vaikka kuinka yrittäisi.

      Vaikka koiralauma villiintyisi, siitä ei jalostu taas sutta vaan dingoja ja sen kaltaisia villikoiria.

      Sutta ei kesytetty, se kesytti itse itsensä. Kun ihminen alkoi asustaa aloillaan, syntyi tunkioita ja sudet hakivat sieltä tähteitä. Siis ne, jotka uskalsivat. Niiden rohkeimmat jälkeläiset saivat valintaedun helpommasta ravinnosta. Aremmat menivät takaisin metsään. Ja, jossain vaiheessa ihminen sitten eli symbioosissa tunkiosuden kanssa ja siitä kehitettyi koira. Ehkä alkukoirat söivät tunkiorottia ja vartioivat tunkiota ja samalla myös ihmisten leiriä ja ihmiset havaitsivat tämän hyödylliseksi.

      • monimutkaistaa´aa

        Suden ja koiran jalieroon ollaan koitettu löytää ratkaisua, mutta sitä ei olle löydetty. Eikä suden villiys ja koiran kesyyn todista mitään, sillä geenit voivat olla täysin samat koko maailman koira- ja susikannalla, vaikka kuinka koira muuttuisi vuosituhansien aikana taas sudeksi, siitä koiraksi, siitä sudeski ym. Koira vain on sopeutunut lemmikiksi ja susi villielimeksi, mutta ainakin koira sopeutuu yhä villiksi tietyissä olosuhteissa ja jopa elämään samoissa laumoissa susien kanssa. Susian soveltuvuutta/sopeutuvuutta lemmikeiksi tuskin kukaan on testannut, eikä koirienkaan villiintymistä kukaan ole varmasti tarkoituksella aiheuttanut. Mutta tarkkaa selitystä ei olla koiran ja suden lajieroille löydetty.

        Tarhasusien käytös kuulemma muuttuu sukupolvelta toiselle koiramaisemmaksi, mutta siihen aiheeseen en ole paljoa perehtynyt, eli en väitä lainkaan mitä kaikkea ja kuinka monta sukuolvea vaaditaan saada villisudesta tarhasuden kautta lemmikkisusi.

        Mutta moni on varmasti eri mieltä monesta asiasta kanssani. Tämä on aihe, joka herättää susi- ja koiraihmisten keskuudessa (en tarkoita koiraihmisten ja susi-ihmisten välillä) ristiriitoja. Mielenkiintoinen aihe mielestäni, josta erimielisyydet ovat ymmärrettäviä.


      • monimutkaistaa´aa kirjoitti:

        Suden ja koiran jalieroon ollaan koitettu löytää ratkaisua, mutta sitä ei olle löydetty. Eikä suden villiys ja koiran kesyyn todista mitään, sillä geenit voivat olla täysin samat koko maailman koira- ja susikannalla, vaikka kuinka koira muuttuisi vuosituhansien aikana taas sudeksi, siitä koiraksi, siitä sudeski ym. Koira vain on sopeutunut lemmikiksi ja susi villielimeksi, mutta ainakin koira sopeutuu yhä villiksi tietyissä olosuhteissa ja jopa elämään samoissa laumoissa susien kanssa. Susian soveltuvuutta/sopeutuvuutta lemmikeiksi tuskin kukaan on testannut, eikä koirienkaan villiintymistä kukaan ole varmasti tarkoituksella aiheuttanut. Mutta tarkkaa selitystä ei olla koiran ja suden lajieroille löydetty.

        Tarhasusien käytös kuulemma muuttuu sukupolvelta toiselle koiramaisemmaksi, mutta siihen aiheeseen en ole paljoa perehtynyt, eli en väitä lainkaan mitä kaikkea ja kuinka monta sukuolvea vaaditaan saada villisudesta tarhasuden kautta lemmikkisusi.

        Mutta moni on varmasti eri mieltä monesta asiasta kanssani. Tämä on aihe, joka herättää susi- ja koiraihmisten keskuudessa (en tarkoita koiraihmisten ja susi-ihmisten välillä) ristiriitoja. Mielenkiintoinen aihe mielestäni, josta erimielisyydet ovat ymmärrettäviä.

        Venäjälläkös se oli, kun tehtiin kettukoe. Kettutarhalla valittiin aina vähiten aggressiota osoittavia kettuja jalostukseen ja sukupolvien kuluttua käsissä oli kettu, joka oli yhtä kesy kuin koira. Se myös käyttäytyi hyvin koiramaisesti. Mutta muutakin merkillistä ilmaantui. Niille ilmestyi värimuunnoksia, joita tavataan koirilla, luppakorvia ja kippurahäntiä. Kasvatettiin myös mahdollisimman vihaisia kettuja ja niiden jälkeläiset olivat myös vihaisia.

        Tarhasusista on vaikea sanoa, onko niiden "jalostuksessa" miten ajateltu luonnetta. Onko huomaamattaan valittu susista ne, jotka stressaavat tarhaolosuhteista mahdollisimman vähän tai ne, jotka ovat sosiaalisimpia hoitajia kohtaan? Jostain luin, että niihin olisi saatu jopa lonkkavikaa (missähän sekin oli, pitäisi etsiä se artikkeli).

        Mutta tempaise keskiverron seurakoiran penikka tuosta vaan ja istuta se susiemon pentueeseen. Luulenpa kuitenkin, ettei se enää vuoden kuluttua siellä ole. Ja kuinka todennäköisesti susilauma huolii nurkkiinsa jonkun alkukantaisemmankaan koiran, jonka metsästyskäytöstä ei ole vielä jalostus häivyttänyt... Ja onko se siltikään susi, vaikka lyöttäytyisi yhteen toisen villiintyneen alkukantaisen koiran kanssa ja voisiko etologisesti niiden n:nnen polven jälkeläisiäkään laskea samanlaisiksi susiksi kuin alati metsässä asuneet serkkunsa.

        Ja villiintyneissä koirissa ja koira-susiristeytyksissähän on kuulemma sekin ongelma, että koiran perimä saa sen vähemmän pelokkaaksi ihmistä kohtaan ja lisää susivahinkojen riskiä. Siksihän niitä ollaan heti pyssyjen kanssa ajamassa, jos jostain tulee tieto, että sellaisia on luontoon päässyt villiintymään.


      • edelliskirjoittaja
        Neeta kirjoitti:

        Venäjälläkös se oli, kun tehtiin kettukoe. Kettutarhalla valittiin aina vähiten aggressiota osoittavia kettuja jalostukseen ja sukupolvien kuluttua käsissä oli kettu, joka oli yhtä kesy kuin koira. Se myös käyttäytyi hyvin koiramaisesti. Mutta muutakin merkillistä ilmaantui. Niille ilmestyi värimuunnoksia, joita tavataan koirilla, luppakorvia ja kippurahäntiä. Kasvatettiin myös mahdollisimman vihaisia kettuja ja niiden jälkeläiset olivat myös vihaisia.

        Tarhasusista on vaikea sanoa, onko niiden "jalostuksessa" miten ajateltu luonnetta. Onko huomaamattaan valittu susista ne, jotka stressaavat tarhaolosuhteista mahdollisimman vähän tai ne, jotka ovat sosiaalisimpia hoitajia kohtaan? Jostain luin, että niihin olisi saatu jopa lonkkavikaa (missähän sekin oli, pitäisi etsiä se artikkeli).

        Mutta tempaise keskiverron seurakoiran penikka tuosta vaan ja istuta se susiemon pentueeseen. Luulenpa kuitenkin, ettei se enää vuoden kuluttua siellä ole. Ja kuinka todennäköisesti susilauma huolii nurkkiinsa jonkun alkukantaisemmankaan koiran, jonka metsästyskäytöstä ei ole vielä jalostus häivyttänyt... Ja onko se siltikään susi, vaikka lyöttäytyisi yhteen toisen villiintyneen alkukantaisen koiran kanssa ja voisiko etologisesti niiden n:nnen polven jälkeläisiäkään laskea samanlaisiksi susiksi kuin alati metsässä asuneet serkkunsa.

        Ja villiintyneissä koirissa ja koira-susiristeytyksissähän on kuulemma sekin ongelma, että koiran perimä saa sen vähemmän pelokkaaksi ihmistä kohtaan ja lisää susivahinkojen riskiä. Siksihän niitä ollaan heti pyssyjen kanssa ajamassa, jos jostain tulee tieto, että sellaisia on luontoon päässyt villiintymään.

        On koira samaa lajia suden kanssa. Geenit ovat täysin samat. Sukupolvesta toiselle susi/koira kykenee oikeissa olosuhteissa hiljattain sopeutumaan toisen rooliin koko ajan vain paremmin.

        Tuo pieni seurakoira suden laumaan on kyllä jo lapsellinen vertaus. Samalla tavalla minäkin voisin verrata vaikkapa kiinapalatsikoiraa ja karjalankarhukoiraa, että pärjäisikö kiinanpalatsikoira karjalankarhukoiran käyttötarkoituksissa. Suden sopeutuvuus on taannut koirarotujen monipuolisuuden seurakoiramaisimmista alkukantaisimpiin.

        Emo opettaa pennuilleen luonnossa saalistusmenetelmät ja muut tärkeät elintavat. Heikot ja liian taidottomat yksilöt hylätään susilaumoista. Villisusien kanssa samoja laumoja perustaneilla entisillä kesykoirillakin on pitkä historia maaseutujen nälkiintyneistä koirista saalistamaan oppineisiin koiriin, niistä hylättyihin kulkukoiriin ja sitä kautta risteytymiseen susien kanssa.

        Suden "sopeutuminen" ihmisen koiraksi ei tee sudesta ja koirasta eri lajeja. Ja tietysti kaikki koirasudet tulee tappaa, ovat ne sitten kesyjä tai arkoja.

        Sudesta ja koirasta ihmiset vain "haluaisivat" eri lajeja, jonka vuoksi koko ajan "etsitäänkin" selityksiä suden ja koiran lajieroihin, mutta järkevää selitystä ei vieläkään olla saatu. Koira on hyväksyttävä sutena. Geenit ainakin ovat täysin samat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe