tuleva vanhuuseläkeläinen

mummu 65

Laitoin 23pv, lokakuuta vanhuuseläke hakemukset Kelaan.Samassa haen työ-sekä kansaneläkettä kevasta ja ilmariselta.Te jotka olette hakeneet eläkkeitä,niin onko käsittely vienyt millaisen ajan ennenkö päätös on tullut teille?Tarkoitus mulla on jäädä 1.1.2013,saa nähhä joutuuko päätös tuohon mennessä.
Hyvää pyhäinpäivän aikaa kaikille jo eläkkeellä oleville.
vastailkaa.kiitos etukäteen

11

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysypä hakemuksiesi kohteilta.
      Saat oikeat vastaukset heti.
      Et pelkästään valituksia.
      H.

• iLoinen_Eläkeläinen

Vein 2.10. työ- ja kans.el.hakemuksen Kelaan.
      Myös on 1.1.2013 eläkkeen alkamispäivä minulla.
      Kysyin Kelan virkailijalta, milloin voin odottaa saavani päätöksen, muttei osannut vastata. Arveli. että päätös tulisi ennen eläkkeen alkamispäivää.
      Jos ei tule, niin ei tule rahaakaan mistään ja pääsen lööppeihin huiman rahattomana ja ruoattomana onnistuneen laihtumiseni ansiosta :D
      Ja lihon takaisin nahkoihini sopuvaksi herkutellessani haastattelupalkkiot ;D

Kyselin aiemmin Kelasta, milloin aikaisintaan voin tuoda sinne hakemuksen. Sanoivat, että 3 kk ennen tarkoitettua eläkkeelle jäämispäivää. Muttei ennemmin, koska laittavat johonkin mappiin Ö liian aikaisin tuodut hakemukset.

Kela pyytää työeläkelaitoksilta sieltä tulevan eläkkeen määrän ja sen perusteella sitten myöntää kansaneläkettä lisäksi.
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/251002130719HN
      Kansaneläkkeen täysi määrä ja tulorajat, joilla saa täyden tai ei saa lainkaan kansaneläkettä, e/kk (bruttotuloina)
      Perhesuhteet Kansaneläkkeen täysi määrä Tuloraja, jolla saa täyden eläkkeen Tuloraja, jolla ei saa kansaneläkettä
      Yksin asuva 608,63 53,70 1 257,96
      Parisuhteessa oleva* 539,85 53,70 1 120,46

• 67 ja plus

Minä taas aikoinaan vein hakemuksen työeläkeyhtiöön (Tapiola) ja ruksasin, että haen myös kansaneläkettä. Päätös tuli aika nopeasti. Tapiola tiedusteli Kelalta. Olin sitä ennen työttömyyseläkkeellä ja sain lisäksi pikkuisen kansaneläkettä. Vanhuuseläke oli sitten sen verran isompi, että en saanut enää kansaneläkettä. Mutta nettoeläke on suurinpiirtein sama kuin työttömyyseläke kansaneläke. Siksipä ei kannata viedä hakemusta Kelaan, jos siis saa työeläkettä. Kelassa ne hautautuu johonkin ja kestää kauemmin. Eri asia tietysti, jos ei ole saamassa työeläkettä.

• Kela on hyvä

Olen ollut vanhuuseläkkellä elokuun alusta lähtien. Hakemuksen toimitin Kelaan noin 3 kk aikaisemmin. Kela toimitti sitten hakemuksen sille eläkeyhtiölle, jolle viimeisin työnantaja oli maksanuti työeläkemaksut. Hätänen kun olen, niin soittelin kyllä jo heinäkuussa eläkeyhtiölle ja kyselin päätöstä. Sen luvattiin kyllä tulevan ja tulihan se sitten elokuun puolella. Eläke alkoi elokuun alusta ja se maksettiin "takautuvasti" heti päätösen teon jälkeen. Nyt eläke on juossut normaalisti. Tosin kannnatttaa ottaa yhteyttä verotoimistoon ja kertoa eläkkeen suuruus ja muut tiedot, niin osaavat pidättää oikean prosentin mukaan. Kokemukseni mukaan eläkehakemuksen jättäminen Kelaan toimi hyvin. Oli virkailijan kanssa hyvä käydä hakemus läpi ja he toimittivat hakemuksen ao. eläkeyhtiölle. Omassa tapauksessani hakemus oli tullut sinne muutaman päivän kuluttua hakemuksen jättämisen jälkeen. Eli kyllä homma pelaa, tosin hakemuksia lienee paljon ja virkailijoita vähän.

• Uusi eläkeläinen

Jätin vanhuuseläkehakemuksen Tapiolaan 7.5.2012. Päätös tuli 3 viikon kuluttua. En hakenut kansaneläkettä, koska oli aivan selvää, etten sitä saisi.

• 7 + 4
        Uusi eläkeläinen kirjoitti:

Jätin vanhuuseläkehakemuksen Tapiolaan 7.5.2012. Päätös tuli 3 viikon kuluttua. En hakenut kansaneläkettä, koska oli aivan selvää, etten sitä saisi.

Mistä vanhuuseläkkeestä puhutte? Työeläke kansaeläke. en muusta ole kuullutkaan.

• eläketyö
        Uusi eläkeläinen kirjoitti:

OLisit ihan hyvin voinut ruksata myös sen "haen kansaneläkettä", koska se ei olisi vaatinut mitään muuta. Jos vaikka olisit saanutkin (teoriassa), et silti olisi saanut, koska ei ruksia ollut. Minäkin olin melkein varma, että en saa kansaneläkettä, laitoin kuitenkin ruksin siihen. Vain kymmenen euroa meni yli, että olisin saanut myös kansaneläkettä.
        Ja tuosta verosta. Minuakin neuvottiin menemään verotoimistoon ja niinpä siellä sitten laskettiin. En tiedä millä perusteilla veroa alennettiin. Itse olin laskurilla laskenut ja saanut enemmän. Enpä sitten ihmetellyt kun tuolta vuodelta tuli maksettavaksi lisää veroa. Kun laskin maksetut verot ja sen mätkyn, veroprosentti oli se jonka olin laskurilla saanut. Älkää siis aina luottako verotoimistoon, laskekaa vähän itsekin. No, sainhan lainaa verotoimistolta sen vuoden! Ja siirsin mätkyjä varten koko seuraavan vuoden toiselle tilille odottamaan veron maksua.

• Uusi eläkeläinen
        7 + 4 kirjoitti:

Mistä vanhuuseläkkeestä puhutte? Työeläke kansaeläke. en muusta ole kuullutkaan.

Niin, siis hain vain työeläkettä, en kansaneläkettä. Eipä se ruksi siinä paljon olisi vaatinut, mutta pirullinen laiskuus iski juuri siinä kohdassa. Lopputulos olisi aivan varmasti ollut joka tapauksessa sama.

• eläkkeellä.

Vanhuuseläke on se, minkä olet ns.ansainnut työvuosinasi. Jos se on tarpeeksi suuri, et saa enää kansaneläkettä päälle. Näin minä tuon ymmärrän?

• Ikuinen maksaja

Sain Ilmariselta päätöksen melkein samantien, ei kestänyt varmaan viikkoa kauempaa. Olin todella hämmästynyt, ettei tarvinnut odotella. Tiesin jo aikaisemmin saatujen tietojen perusteella, etten saisi kansaneläkettä, enkä sitä sitten hakenutkaan. En tiedä, vaikuttiko asia päätöksen nopeuteen.

Jos päätöksestä näyttäisi puuttuvan jotain, sitä voi aina selvitellä myös jälkikäteen.Oman pitkän ja mutkikkaan työhistorian vuoksi joidenkin eläketietojen tarkistaminen vaati paljon aikaa, eikä tuottanut toivottua tulosta. Edes perityistä eläkemaksuista ei eläke karttunut moniin vuosiin. Löytyi monenlaisia syitä, miksei. Toivotan parempaa annea sinulle.

• hevat

Eläkkeelle ei tavinnut hakea ,automaattisesti alkoi tulemaan 65v-- viikko ennen tuli kirje ,siis ilmoitus eläkkeestä.,Otin eläkkeen ja tein töitä 5v ,mutta kauhia vero ei olisi
      ehkä kannattanut,mut itseni iloksi ja mielenterveydelle kiva lyhennetty työ aika
      päivässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe