Kauanko kesti synnytyksen jälkeen tulla uudestaan raskaaksi?

toista vailla

Eli kiinnostaisi tietää, te kenellä on joko kaksi tai enemmän lapsia. Kun aloitte suunnittelemaan seuraavaa lasta, kauanko kesti ennen kuin testi näytti plussaa? Tärppäsikö nopeammin vai kestikö kauemmin kuin esikoista tehdessä? Mä toivoisin lapsille sellasen reilu pari vuoden ikäeron, ekaa yritettii puoli vuotta ennen kun tärppäs.

Ja joo tietenkin riippuu ihmisestä kauanko menee ja milon tärppää, mutta kiinnostaisi tietää, koska te muut olette "aloittaneet seuraavan lapsen tekemisen ja kuinka nopeesti tärppäs" :)

33

9797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilkkihaalarit

      Meillä on puolivuotias vauva jolle nyt yritetään sisarusta. Esikoista yritettiin 4kk. Nyt on eka yrityskierto menossa. Saas nähä kuin käy!

      Esikoisesta ennen käytin e-pillereitä 3 vuotta. Nyt on tähän asti vauvan jälkeen ollut kondomi käytössä. Kuukautiskierto palautui kaks kk synnytyksestä ja nyt jotakuinkin säännöllinen. En imetä enää.

      Täällä toivotaan alle kahden vuoden ikäeroa, mutta aika näyttää tuleeko ikäeroksi alle puolitoista vuotta vai suodaanko meille vielä toista lasta. Toivottavasti! Mutta onnellinen olen esikoisesta jos ei toinen olekaan tullakseen :)

      Niin ja esikoista ei yrittämällä yritetty vaan annettiin tulla jos on tullakseen. Samaa kaavaa toteutetaan tälläkin kertaa.

      Enpä nyt olleen osannut vastata sun kysymykseen mutta jos nyt tässä kierrossa tärppää niin tulen kertomaan! :D

    • ei toista

      oon lukenut, et joillakin tosiaan on aika kiire tehä toinen lapsi, me ei niitä olla

    • meillänäin

      Esikoinen tärppäsi 4kk päästä pillereiden lopettamisen jälkeen. Esikoisen synnyttyä täysimetin pikkuista ja menkat alkoi 3kk päästä synnytyksestä, ja toinen tärppäsi imetyksestä huolimatta heti. Sisaruksille tulee n. vuoden ikäero.

    • Onko tuttu?
    • kaksi ihanaa

      meille tulossa myös tarkalleen vuoden ikäero. Menkat alkoi reilu 2kk synnytyksestä ja heti tärppäsi.

    • mammamay

      Me oltiin ilman ehkäisyä noin 1,5 vuotta ennen kuin esikoista aloin odottamaan. Kohta 6kk synnytyksestä, eikä kuukautisia ole vielä kuulunut, osittaisimetän.

      Vaikka esikoispoikamme on ollut suhteellisen "helppo lapsi" tähän mennessä, ei meillä ole todellakaan kiire tehdä pikkusisarusta, vaikka semmoinen on toki toiveissa sitten aikanaan. En tahdo pientä ikäeroa siksi, koska mietin miten jaksaisin pienen vekaran kanssa päivät telmiä mahdollisen raskauspahoinvoinnin, muiden kipujen ja mahan kanssa. Saati sitten hoitaa kahta pientä kenties vaippaikäistä, joista toinen väkisin jää vähemmälle huomiolle välillä. Mieluumin kasvatan esikoistani rauhassa ainakin pari vuotta, ennen kuin alamme toista yrittämään.

      En vastannut nyt kysymykseesi, mutta tahdoin jakaa toisen mielipiteen asiasta huvin vuoksi :)

    • hopottii

      Meille tulossa alle vuoden ikäero! n.11 kk suunnilleen..menkat alko 2kk synnytyksestä ja tärppäs heti sen jälkeen sitten..ei ollut suunnitelmissa niin pientä ikäeroa,mutta kyllä olen onnellinen silti! :)

    • Kuvottavaa...

      Todella säälin näitä lapsia, jotka tulevat VAUVOINA isosisaruksiksi. Alle vuosi ikää, tarvitsee itse vielä huomiota ja huolenpitoa, eikä ymmärrä mitä tapahtuu ja joutuu sitten jakamaan tämän huomion toisen vauvan kanssa. Onko ehkäisy tosiaan noin vieras käsite vai tahallaanko ollaan heti vauvan syntymän jälkeen uudestaan lettu levällään?

      • jabaduu

        Niin, entä jos on kaksoset, alusta lähtien joutuu jakamaan huomion toisen sisaruksen kanssa...


    • tammimamma

      Esikoinen sai alkunsa viidennestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (yk1 oli kemiallinen raskaus ja yk3 keskenmeno). Toinen sai alkunsa toisesta kierrosta synnytyksen jälkeen ja ikäeroa on tulossa alle vuosi. Ja ihan suunniteltuja raskauksia molemmat.

    • mekaks ja lapsia

      täällä myös ihan suunniteltuja raskauksia eli meille tulee kuudes mukelo heinäkuussa 2013 ja olen synnyttänyt 3,5kk sitte yhet normimenkat kerkes tulla ja sitte napsahti oottelin tässä menkkoja parisen viikkoa ja tänään testiin tuli ne 2maagista viivaa :)) eli oireita ei juurikaan ole menkat 2viikkoa myöhässä ja hirveesti palelee ja nyt tullut viime päivinä turvotusta vatsan seudulle ja nipistelyä :D

    • höh...

      Tuntuu et kaikilla tässä ketjussa alkanu menkat joku 2kk synnytyksen jälkeen.. Eli oonko ainut, kellä synnytyksestä jo 5,5kk eikä menkkoja kuulu eikä näy, vaikka välillä olikin olot, että ois menkat alkamassa, mut eipä alkanutkaan.. En enää imetä...

      • niinpäniin

        Mulla alkoi menkat n. 9 kk synnytyksestä. Vauva sai pelkkää rintamaitoa 6 kk ikäiseksi. Eipä olisi onnistunut noin lyhyt ikäero meillä, varsinkin kun yhdyntä sattui vielä vuoden kuluttua synnytyksestäkin.


    • "Toista vailla" ollaan täälläkin.. Meillä on kohta 8kk ikäinen esikoinen ja toiveena olis raskautua mahd. pian, ettei tulisi kovin isoa ikäeroa sisaruksille. Meillä ei oo ollut mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen, mut ei oo toistaiseksi mitään kuulunut. Ei kyl oo varsinaisesti "yritettykään" vielä, mut ei ehkäistykään.. Menkat mulla alkoi n. 5kk synnytyksestä, kierto suunnilleen jo normaali. Ainut, mitä epäilen, niin luulen, et en ilmeisimmin ovuloi vielä lainkaan, koska imetän vielä n. 4 krt päiväsaikaan. Yösyötöt loppui pari viikkoa sitten. Kai tuo imetyksen vaikutus ovulointiin on ihan tapauskohtaista, mut mä taidan kuulua niihin, joilla imetys todella toimii ehkäisykeinona :-( Toisaalta en haluais lopettaa imetystä vielä ihan kokonaan raskautumisen toivossa..

      • Lisäystä vielä edelliseen: Ensimmäistä yritettiin n. kolme kuukautta :-)


    • Perhesuunnittelua

      Meilä tuli esikoiselle ja keskimmäiselle optimaalinen ja myös suurinpiirtein suunniteltu 3 vuoden ikäero, kun söin pillereitä lasten synnytysten välissä. Esikoisesta kuukautisen alkoivat ½ vuotta synnytyksestä ja raskauduin 5 kk siitä, kun lopetin pillereiden syönnin.

      Kolmas lapsi syntyi alle 2½ vuoden ikäerolla ja siitäkin oli alunperin tarkoitus saada vähintään kolmevuotinen ikäero, mutta kaikki ei aina mene niinkuin Strömsössä. Tulin sillä kertaa raskaaksi heti, kun lopetin pillerit. :(

    • ...

      Ensimmäinen sai alkunsa 9kk yrittämisen jälkeen. Toista alettiin yrittämään noin puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen...nyt kolmen vuoden yrittämisen jälkeen toinen tulossa.

    • marietteva

      3kk taisi mennä kummasakin ehkäisyn loputtua. Mutta ihan hirveästi en suosittele kiirehtimään toista vauvaa perään, sillä kun ensimmäinen on 2v.murkkuiässä niin siinä on riittäväsi jo kestämistä ilman että on pieni vauva yövalvottamassa (pahimmassa tapauksessa isompi sisarus on murkkuna raivokas ja mustasukkainen ja tuore sisarus koliikissa, never know). Tosin joillakin murkkuikää ei tule vielä taaperoiässä vaan vasta teininä - eihä näistä etukäteen tiedä kuten ei siitäkään kaunko haikaran tulo kestää. Ystävällä meni 2,5v ikäero lapsilla ilman ongelmia, toisella taas 3v sisarus oli mustasukkainen tulokkaasta.

    • sxcxvb

      Meillä tärppäsi heti kun yritimme, esikoinen oli 9kk ja ikäeroa tuli siis 1v6kk. Alku meni hyvin, rankinta minusta oli kun nuorin lähti liikkeelle ja esikoinen oli 2v ja se aika kun oli 1-2-vuotiaat talossa, leikkivät, tappelevat ja sotkevat paljon, rankkaa mutta ihanaa! Nyt lapset jo melkein 4v ja 2,5v ja saa jo nukkua, mutta kolmatta vauvakuumetta ei ole tullut :-)

    • gfdgfdgfdgfd

      Kannattasiko rauhassa odottaa siihen asti että näkee miten rankkaa jopa yhdenkin lapsen kanssa on ennenkuin alkaa tehdä toista. Ettei ole sitten ihan pissassa niiden lapsiensa kanssa..

      • guuli2

        Miten alapäänne voi kun ei ole kerennyt "palautua"? raskaushan alkaa veltostaa jo heti alussa lantionpohjalihaksia..hormonit siis vaikuttaa


      • Ihanaa arkea
        guuli2 kirjoitti:

        Miten alapäänne voi kun ei ole kerennyt "palautua"? raskaushan alkaa veltostaa jo heti alussa lantionpohjalihaksia..hormonit siis vaikuttaa

        Kiitos kysymästä hyvin voi alapää eikä ole kyllä rankkaa edes tämän yhden lapsen kanssa! :D Nää on taas näitten kateellisten "kun ei itse jaksa tai pysty" kommentteja. Ei ole varmaan teiltä pois.


      • sinulle
        Ihanaa arkea kirjoitti:

        Kiitos kysymästä hyvin voi alapää eikä ole kyllä rankkaa edes tämän yhden lapsen kanssa! :D Nää on taas näitten kateellisten "kun ei itse jaksa tai pysty" kommentteja. Ei ole varmaan teiltä pois.

        Palataan asiaan sitten kun sinulla on vähän enemmän kokemusta lapsista kuin muutamalta kuukaudelta esikoisesi kanssa :) Itselläni ihanat terveet normaalit 4v ja 1v ja voin rehellisesti sanoa että olen aina välillä harvoin tosin mutta kuitenkin joskus ihan totaalisen uupunut lapsieni kanssa. Vaikka saan halutessani lastenhoito-apua ja mieheni auttaa lasten kanssa kun vain töiltään kerkeää. Olen täysin terve, hyvätuloinen, positiivisella elämänasenteella menevä,urheilua harrastava, lapsiaan todella paljon rakastava hyvässä avioliitossa elävä onnellinen perheenäiti. Ja mietin vaan että jos itse olen välillä totaalisesti väsynyt niin mites sitten ne joilla elämässä asiat onkin vähän tai paljon huonommin..? Mut sinähän olet sellainen yli-ihminen joka ei takuulla sairastu esim.synnytyksenjälkeiseen masennukseen,joudu yksinhuoltajaksi ja lapsetkaan ei tietenkään sairastu koskaan ja elämä on yhtä pilvilinnojen päällä pomppimista uhma-iästä mahd.kehitysviivästymistä ja oksutaudeista huolimatta :) Tee ainakin kolme putkeen mutta mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä ihan varmuuden vuoksi sillä jollakin tai voisinko sanoa aika usealla naisella lapsiperheen arjesta vähän kummia harhakäsityksiä siitä millaista se sitten todellisuudessa on.


      • ihanaa arkea
        sinulle kirjoitti:

        Palataan asiaan sitten kun sinulla on vähän enemmän kokemusta lapsista kuin muutamalta kuukaudelta esikoisesi kanssa :) Itselläni ihanat terveet normaalit 4v ja 1v ja voin rehellisesti sanoa että olen aina välillä harvoin tosin mutta kuitenkin joskus ihan totaalisen uupunut lapsieni kanssa. Vaikka saan halutessani lastenhoito-apua ja mieheni auttaa lasten kanssa kun vain töiltään kerkeää. Olen täysin terve, hyvätuloinen, positiivisella elämänasenteella menevä,urheilua harrastava, lapsiaan todella paljon rakastava hyvässä avioliitossa elävä onnellinen perheenäiti. Ja mietin vaan että jos itse olen välillä totaalisesti väsynyt niin mites sitten ne joilla elämässä asiat onkin vähän tai paljon huonommin..? Mut sinähän olet sellainen yli-ihminen joka ei takuulla sairastu esim.synnytyksenjälkeiseen masennukseen,joudu yksinhuoltajaksi ja lapsetkaan ei tietenkään sairastu koskaan ja elämä on yhtä pilvilinnojen päällä pomppimista uhma-iästä mahd.kehitysviivästymistä ja oksutaudeista huolimatta :) Tee ainakin kolme putkeen mutta mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä ihan varmuuden vuoksi sillä jollakin tai voisinko sanoa aika usealla naisella lapsiperheen arjesta vähän kummia harhakäsityksiä siitä millaista se sitten todellisuudessa on.

        No huhhuh :D Onpa katkeraa tekstiä.

        Mulla on kokemusta lapsista, omasta 9kk ja mieheni 4 vuotiaasta. Sekä tietysti kummilapsistani joita olen hoitanut silloin tällöin. Olen myös hoitanut lapsia työkseni. Toinen oma lapseni syntyy muutaman kuukauden päästä. Olen itse myös perheestä jossa sisarukseni kanssa meillä on vuoden ikäero ja sisarukseni onkin minulle tärkeintä maailmassa. Äitini on kovasti kannustanut minua tässä tilanteessa jossa hän itsekin on ollut. Minulla on ihana mies joka hoitaa yhdenveroisesti lapsiamme ja olen hyvin onnellinen elämässäni. Mutta tosiaan, ei ole varmaan sulta pois se tai tämä. :)


      • ihanaa arkea
        ihanaa arkea kirjoitti:

        No huhhuh :D Onpa katkeraa tekstiä.

        Mulla on kokemusta lapsista, omasta 9kk ja mieheni 4 vuotiaasta. Sekä tietysti kummilapsistani joita olen hoitanut silloin tällöin. Olen myös hoitanut lapsia työkseni. Toinen oma lapseni syntyy muutaman kuukauden päästä. Olen itse myös perheestä jossa sisarukseni kanssa meillä on vuoden ikäero ja sisarukseni onkin minulle tärkeintä maailmassa. Äitini on kovasti kannustanut minua tässä tilanteessa jossa hän itsekin on ollut. Minulla on ihana mies joka hoitaa yhdenveroisesti lapsiamme ja olen hyvin onnellinen elämässäni. Mutta tosiaan, ei ole varmaan sulta pois se tai tämä. :)

        ja lisäyksenä, että en ajatellut tehdä kolmea putkeen. Toivottavasti nyt helpotti sinua. :)


      • sinulle
        ihanaa arkea kirjoitti:

        ja lisäyksenä, että en ajatellut tehdä kolmea putkeen. Toivottavasti nyt helpotti sinua. :)

        Eikun lykkyä tykö sitten :)


      • skipadaveinou
        ihanaa arkea kirjoitti:

        No huhhuh :D Onpa katkeraa tekstiä.

        Mulla on kokemusta lapsista, omasta 9kk ja mieheni 4 vuotiaasta. Sekä tietysti kummilapsistani joita olen hoitanut silloin tällöin. Olen myös hoitanut lapsia työkseni. Toinen oma lapseni syntyy muutaman kuukauden päästä. Olen itse myös perheestä jossa sisarukseni kanssa meillä on vuoden ikäero ja sisarukseni onkin minulle tärkeintä maailmassa. Äitini on kovasti kannustanut minua tässä tilanteessa jossa hän itsekin on ollut. Minulla on ihana mies joka hoitaa yhdenveroisesti lapsiamme ja olen hyvin onnellinen elämässäni. Mutta tosiaan, ei ole varmaan sulta pois se tai tämä. :)

        Siis..Alle 4 vuotta kestänyt parisuhde, tulossa kaksi pientä lasta, uusioperheen ongelmat (turha väittää, niitä on aina) Hoitaa yhdenveroisesti? Eli joku työtön retku, tuskin perhe kovinkaan arvossa kerta aiemminkin eronnut, siinäpä sitä ihanuutta samakai miten paljon niitä elareita on kun ei niitä joudu itse mistään maksamaan? Voihan se sit pokata seuraavan akan ja tehä sillekkin liudan lapsia sillä onhan silläkin jo kokemusta sinun lapsiesi hoidosta :D Enpä lähtisi tuohon kelkkaan..


      • skipadaveinoulle
        skipadaveinou kirjoitti:

        Siis..Alle 4 vuotta kestänyt parisuhde, tulossa kaksi pientä lasta, uusioperheen ongelmat (turha väittää, niitä on aina) Hoitaa yhdenveroisesti? Eli joku työtön retku, tuskin perhe kovinkaan arvossa kerta aiemminkin eronnut, siinäpä sitä ihanuutta samakai miten paljon niitä elareita on kun ei niitä joudu itse mistään maksamaan? Voihan se sit pokata seuraavan akan ja tehä sillekkin liudan lapsia sillä onhan silläkin jo kokemusta sinun lapsiesi hoidosta :D Enpä lähtisi tuohon kelkkaan..

        "skipadaveinou" Sinulla taitaa olla paha olla!


      • skipadaveinou
        skipadaveinoulle kirjoitti:

        "skipadaveinou" Sinulla taitaa olla paha olla!

        Ei yhtä paha kuin sinulla muutaman vuoden päästä :D


      • ihanaa arkea
        skipadaveinou kirjoitti:

        Ei yhtä paha kuin sinulla muutaman vuoden päästä :D

        Hei skipadaveinou, voisitkohan vähän perustella ilmeisesti minulle tarkoitettuja perusteettomia väitteitä? Tosin et kyllä oikein kuulosta kirjottamasi perusteella siltä että mitään oikeasti edes tietäisit asioista, saati sitten elämästäni ja taustoista jotka sinua näemmä kiinnostavat kun tulet tuommoisia kommentteja laukomaan. Ihan vaan puolustukseksi miestäni kohtaan, koska on todella halpamaista ketään nimettömänä varsinkin ihmistä tuntematta haukkua/solvata, mieheni ei ole todellakaan mikään työtön retku, mutta tämä sua varmasti harmittaa. Jos sua vaivaa noin paljon se, että joillakin menee hyvin ja on hyvä elämä niin suosittelen ehkä suuntaamaan jonnekkin muualle ettei mielesi pahoitu enemmän.

        En aio tämän enempää elämästäni valottaa eikä ole tarpeenkaan, minulla on oikein hyvä olla varmasti kolmenkin vuoden päästä. :) Enkä aio varsinkaan alentua sinun tasollesi.


      • skipadaveiny
        ihanaa arkea kirjoitti:

        Hei skipadaveinou, voisitkohan vähän perustella ilmeisesti minulle tarkoitettuja perusteettomia väitteitä? Tosin et kyllä oikein kuulosta kirjottamasi perusteella siltä että mitään oikeasti edes tietäisit asioista, saati sitten elämästäni ja taustoista jotka sinua näemmä kiinnostavat kun tulet tuommoisia kommentteja laukomaan. Ihan vaan puolustukseksi miestäni kohtaan, koska on todella halpamaista ketään nimettömänä varsinkin ihmistä tuntematta haukkua/solvata, mieheni ei ole todellakaan mikään työtön retku, mutta tämä sua varmasti harmittaa. Jos sua vaivaa noin paljon se, että joillakin menee hyvin ja on hyvä elämä niin suosittelen ehkä suuntaamaan jonnekkin muualle ettei mielesi pahoitu enemmän.

        En aio tämän enempää elämästäni valottaa eikä ole tarpeenkaan, minulla on oikein hyvä olla varmasti kolmenkin vuoden päästä. :) Enkä aio varsinkaan alentua sinun tasollesi.

        Teehän tänään jotain muutakin ku istu koneella! Pyykin pesuun mars tai lenkille ettei pyllys levene! ;) Tää lähtee ny reenaa!


      • suurperhe82
        sinulle kirjoitti:

        Palataan asiaan sitten kun sinulla on vähän enemmän kokemusta lapsista kuin muutamalta kuukaudelta esikoisesi kanssa :) Itselläni ihanat terveet normaalit 4v ja 1v ja voin rehellisesti sanoa että olen aina välillä harvoin tosin mutta kuitenkin joskus ihan totaalisen uupunut lapsieni kanssa. Vaikka saan halutessani lastenhoito-apua ja mieheni auttaa lasten kanssa kun vain töiltään kerkeää. Olen täysin terve, hyvätuloinen, positiivisella elämänasenteella menevä,urheilua harrastava, lapsiaan todella paljon rakastava hyvässä avioliitossa elävä onnellinen perheenäiti. Ja mietin vaan että jos itse olen välillä totaalisesti väsynyt niin mites sitten ne joilla elämässä asiat onkin vähän tai paljon huonommin..? Mut sinähän olet sellainen yli-ihminen joka ei takuulla sairastu esim.synnytyksenjälkeiseen masennukseen,joudu yksinhuoltajaksi ja lapsetkaan ei tietenkään sairastu koskaan ja elämä on yhtä pilvilinnojen päällä pomppimista uhma-iästä mahd.kehitysviivästymistä ja oksutaudeista huolimatta :) Tee ainakin kolme putkeen mutta mieti tarkkaan mihin olet ryhtymässä ihan varmuuden vuoksi sillä jollakin tai voisinko sanoa aika usealla naisella lapsiperheen arjesta vähän kummia harhakäsityksiä siitä millaista se sitten todellisuudessa on.

        minä kerroin teile tarinan jäin raskaaksi eka kerran 19v ja nyt olen 34v ja itselläni on 9 lasta ja mikä viellä kaikilla on noin vajaa vuoden ikä ero ja jos ihmettelette miten noin monta ja tihiään tahtiin niin minä kerron kun jäin odottamaan toista lasta niin en ollut tietoinen raskaudesta ja testi käytiin tekemässä jopa verestä ja virtsasta mut eipä näkynyt vasta kuin olin 4kk raskaana sama kävi muile toisen lapsen syntymän jälkeen laitetiin hormooni kierukka johan alko muutamassa kuukaudessa maha kasvaa lääkärit totes et se on vain turvotusta kunnes sit tehtiin lääkärissä testi niin siinä ei näkynyt sanoin et tunnen mahassani liikettä ja vaadin ultrakuvaukseen johan olinkin 5kk sama musta kun olen odottanut on ollut kuparikierukkaa hormoonikierukkaa pillerit silti olen jäänyt odottamaan mut en kadu päivääkään lapsistani vaikka nuoruuteni menetin näin aikasin sillä lapsethan on jumalan lahja ja moni nainen ei edes lapsia saa niin olen onnellinen lapsistani vaik ei aina tässä ruusulla tanssitakaam mut se on elämää joo ja se on normaalia et koti on niinkö kaato paikka kun lapset leikkii ja sotkee mut siinä se juju on kun lapsia tekee ja ryhtynyt niin antakaa kaikkenne lasten eteen ja niitten hyväksi tärkein on rakkaus vaikka sitä aikaa ei jokaiselle aina ole mut sekin riippuu miten opetat lapsia ymmärtämään et kun lapset saa kotona rakkautta ja puhdasta vaatetta ja joka päivä lämmintä ruokaa ynm.. niin se piisaa ja vale on jos joku nainen sanoo 2-1 lapsen kanssa on uupunut niin paskan marjat minä herään 6 ylös vaik valvon iltaisin jopa 1-2 asti yöhön silti olen varhain ylhäällä antamassa joka lapselle koulu vaateet ja aamupalan ja nuorin laps on alle 2kk niin pesen syötän ja kuivitan ja sit heitän pyykit koneeseen ja alan tiskaamaan ja siivoon lattiat ja sen jälkein kattilat porisemaan ennenkö lapset pääsee koulusta ja meillä siivotaan 3-4 kertaa päivässä ja silti en ole uupunut olen onnellinen kun saan tehdä lasteni eteen kaiken haudassa kerkee levatä nauttikaa jokainen joka hetkestä vaikka välillä tuntuu et aivot ei jaksa mut se on normalia et hermot välillä menee kymmeneen eri solmuun mut voimia kaikille naisille ja suur perheile tää on elämää


    • kahden äiti

      Eka raskaus alkoi 1kk pillereiden poisjätöstä. Tuohon mennessä olin syönyt pillereitä 5vuotta.

      Toinen raskaus alkoi 2 vuotta ehkäisyn poisjätöstä. Ehkäisynä käytettiin kondomia 2vuotta.

      Eli paljon kauemmin meni aikaa odotella kuopusta. Itse olisin halunnut aloittaa kakkosen yrittämisen vuoden jälkeen, mutta mies halusi odottaa vielä toisen vuoden. Ikäeroa lapsillani siis himpun alle 5vuotta.

      Menkat alkoivat esikoisen syntymästä 4kk jälkeen (täysimetin 6kk). Kuopuksen syntymästä meni 11kk menkkojen alkuun (myös täysimetys 6kk). Esikoista imetin 1,5v ja samoin tarkoitus tämän nuoremman kanssa.

      Kolmas lapsi olisi toiveissa meillä molemmilla. Tällä hetkellä ei ole mitään ehkäisyä; kuopus nyt 1,2vuotta. Saa nähdä tärppääkö vai ei.. :D

      Ja vanhemmuuden vaativuudesta tms.
      - esikoinen oli sairaalahoidossa ekat 5kk. Komplikaatioita ja lyhyviä sairaalajaksoja ensimmäisen vuoden sisään kolme.
      - tuon jälkeen ei ole ollut terveysongemia.
      - junnu oli tosi huono nukkumaan ekat 3kk ja ainoa joka kelpasi hyysämään oli äiti. Päiväunia en ítse osaa nukkua, joten aika hankala saada univelkoja takaisin.
      - omakotitalosta sekä eläimistä huolehtiminen: olen ihan tyytyväinen lasten ikäeroon. Esikoinen katsoo välillä pikkusiskon perään, kun haen puita, käytän koirat ulkona, tms. Jos ikäero olisi pienempi, niin pitäisi ottaa molemmat lapset mukaan joka asian hoitoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe