Onko täällä pitkän fysiikan lukioita? Oon ajatellut sen ottaa lukioon, mutta ajattelin kysyä eka täältä että millasta on. Jos vaihtaa pitkän matikan lyhyeen voiko pärjätä enään pitkässä fysiikassa?
Pitkä fysiikka anyone?
22
6336
Vastaukset
- Nyt jo abi
"Jos vaihtaa pitkän matikan lyhyeen voiko pärjätä enään pitkässä fysiikassa?"
Riippuu vähän siitä, kuinka monta kurssia luet pitkää matikkaa ennen vaihtamista. (Tietenkin sitä on mahdotonta sanoa etukäteen.) Sanoisin kuitenkin, että kyllä lyhyelläkin matikalla pärjää pitkässä fysiikassa kokonaisuudessaan ihan hyvin, jos ei huomioida joitain yksittäisiä asioita (esim. 7. kurssilla pikkuisen derivointia). Totean kuitenkin vielä, että omassa koulussani tietääkseni ainoastaan yhdellä pitkän fysiikan opiskelijalla on lyhyt matikka.- Anonyymi
homo
No meillä ei ainakaan hirveästi pitkän matematiikan tietoja tarvittu fysiikan kursseilla, joten voin sanoa että ihan hyvin pärjää lyhyelläkin matikalla. Pitkästä matikasta on kuitenkin apua fysiikan kursseilla, esim. derivaatan hyvä ymmärtäminen. Toinen asia on ihan puhdas laskennallinen puoli, jonka pitkän matikan opiskelijat yleensä hallitsevat paremmin. Fysiikan kurssilla 8 pitää esimerkiksi osata ratkaista yhtälöitä joissa tuntematon on eksponentissa ja kurssilla 6 ratkaistaan yhtälöryhmiä. Myös trigonometriaa (eli sin, cos, tan) tarvitaan paljon, joten sen hallitseminen on suuri etu.
- aloittaja787
Ok, kiitoksia vastauksista. Varmistan vielä mutta todennäköisesti pitkän fysiikan voi vaihtaa lyhyeen siinä missä matikankin? Viesteistäni saa kuvan että olisin joku pateettinen luuseri joka on jo valmiiksi luovuttanut, mutta kyllä oon ajatellut tosissani edes yrittää :D
- Nyt jo abi
Jos fysiikka ei nappaa, voit lopettaa sen kokonaan milloin tahansa 1. kurssin jälkeen. Homma on erilainen kuin matikassa.
- lolmies123
Mitenkäs lentokone pysyy ilmassa?
- Anonyymi
Juomalla vitusti viinaa
- ABI, JKL Lyseo
Pitkää fysiikkaa lukeva abi Jyväskylästä täällä :D
Periaatteessa kyllä - mutta suosittelisin kuitenkin pitkää matematiikkaa. Ei muuten, mutta pitkässä matikassa asioita käydään syvemmin läpi, ja se auttaa fysiikanopiskelussa tärkeiden matemaattisten mallien ymmärtämistä (toinen osuus on se sanallinen teoria, joka voi olla joko helpompaa tai vaikeaa muistaa, riippuu ihmisestä).
Jos on kiinnostunut luonnon ymmärtämisestä ja matikkapäätä löytyy edes hieman, niin suosittelen antaumuksella - se matematiikka ei missään nimessä ole se vaikein osuus. Vaikeampaa on kunnolla ymmärtää pohjalla olevat teoriat, ja sitten niiden kautta rakentaa itselleen kestävä kuva niistä.- adsffg
Ok, kiitoksia vastauksesta. Osaatko selventää vielä nyt et paljonko ois luettava pitkää matikkaa ja fysiikkaa että ne vois kirjottaa kunnialla :D
- Onnea yritykseen!
Mielestäni opit kaiken tärkeän fysiikan ykköskurssilla ja olet tämän jälkeen valmis kirjoittamaan ko. aiheen. :) Älä missään nimessä valitse kertauskursseja kummastakaan aineesta, sillä niissä yritetään ainoastaan sekoittaa pääsi. Näillä opeilla kirjoitin itse laudaturin fysiikasta.
- Abi 2010
Olen samoilla linjoilla. Kertauskurssit ovat vain ajan hukkaa ja aiheuttavat turhaa stressiä.. Kirjoitin fysiikasta vain E:n ja olin kyllä todella pettynyt... Ykköskurssilla oppii jo fysiikan pääperiaatteet, joilla muut kurssit pääsee läpi helposti.
- mikki hiiri
p4askapuhetta mutta uskon t. aku ankka
- Abi 2010
Jos sovitaan, että pidetään nämä mikki hiiret pois keskustelusta ja yritetään pitää tämä tärkeä keskustelu asiallisena..
- 212121
Ei kyllä ykköskurssi liity mitenkään enää loppupään kursseihin...
- afraw
Ei ole mitään järkeä käydä fysiikkaa ilman pitkää matikkaa sillä jos menet jatko-opintoihin alalle jossa tarvitsee fysiikkaa niin siellä se pitkä matikkakin on melkein välttämätön. Ja jos pitkä matikka jo tuottaa vaikeuksia niin ei se fysiikka ole yhtää sen helpompaa.
- rvrdgd<
Itse lyhyen matikan opiskelijana, menin fysiikkaan mukaan. Lyhyessä matikassa käyt kyllä trigonometriaa ja yhtälöryhmiä. Olen minäkin pärjännyt lyhkäsellä fysiikassa, 8-9 ovat olleen fyssan kurssit. Eli jos kiinnostusta on fysiikkaan, niin mene vain mukaan. Lyhyessä matikassa ei tarvitse paljoa pyöritellä yhtälöitä, toisin kuin fysiikassa. Itsellä fysiikka, on auttanut matikan opiskelua :D
- fysiikan opiskelija
Lyhyellä matikalla pärjää lukio fysiikassa. Maksimissaan fysiikassa joutuu derivoimaan lukiossa, muuta matemaattisia kikkoja ei oikeestaan tarvii. Perus yhtälön pyörittämistä. Saattaa olla myös jokunen logaritminen asteikko, mutta eipä nekään vaikeita ole. Toinen asia on, että fysiikasta ei juurikaan ole hyötyä jatkon kannalta ilman pitkää matematikkaa, sillä korkeammissa kouluissa fysiikassa käytetään monimutkaista matematiikkaa.
- abi12
Pitkä matikka tukee fysiikkaa tosi paljon ja on kiva osata laskea esim. matka nopeus-aika -taulukosta integroimalla 8)
Derivaatta tulee fysiikassa vastaan, mutta lyhyessä matikassa sitä ei opetella.
Meillä on fysiikan ryhmässä vain 1 tyyppi joka ei lue pitkää matikkaa, enkä tiedä hänen menestyksestään mitään. Yhteensä meitä on 12.
Fysiikka on lukiossa (ainakin meillä) tosi kiinnostavaa, mikä on persoonallisen opettajan ansiota.
Jos meinaat hakea jatkoon tekniselle alalle niin kannattaa ehdottomasti jatkaa pitkää matikkaa!- jeeeeeep
Kyllä lyhyessä matikassa derivoidaan.
- fddfffffff
Itse pitkän matematiikan sekä fysiikan opiskelijana voin sanoa,että fysiikassa pärjää kyllä ihan hyvin ilman pitkää matematiikkaa. Pitkästä matematiikasta on hieman hyötyä, esimerkiksi kun puhutaan voima vektoreista ja graafisesta derivoimisesta,sillä ne ovat pitkän matematiikan opiskelijoille selvempiä.
- juuhjeeh
Itelläni mennyt näin:
MAA1 - 10
MAA2 - 10
FY1 - 8
FY2 - 9
Näillä näkymin kolmoskursseista kummastakin tulossa kymppi. Kyllä fysiikassa pärjää lyhyelläkin matikalla, tunnen monia. - opox
Aloittajalle:
ei ole erikseen mitään pitkää fysiikkaa, jonka voisit vaihtaa lyhyeen. Fysiikassa käydään kursseja ja jos pärjäät ja olet kiinnostunut, käyt ne.
Matikassa on erikseen lyhyt ja pitkä, joiden kurssit todellakin eroavat toisistaan vaikeuden ja määrän suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029