kuulolaitteista

marie

Voisiko joku kertoa omia kokemuksiaan kuulolaitteesta? Minkälaisia ne uudet pienet digitaaliset ovat? Auttaisikohan sellainen minua?

Otin itseäni vihdoinkin niskasta kiinni ja yritän nyt tosissani saada kuulolaitetta edes kokeiltavaksi. Tosin harmittaa kun lääkäri ehdotti kuulon huonontumisen syyksi että "jos mulla on vaikkua korvissa"! ja muutenkin suhtautuvat nihkeästi pyyntööni koska kuulen toisella korvalla paremmin. Koko pienen ikäni mulla on kuulo tasaisesti huonontunut ja se nyt oli odotettavissakin etten jossain vaiheessa enää pärjäisi ilman kuulolaitetta. Mielestäni törkeää tuo vaikkujuttu!

Ja vielä sellainen asia että miten saisin lääkärille selitettyä että vaikka kuulen niin en erota esim. mitä puhutaan ellen näe huulia? Ja juuri tuo äänten erottelukyky laskee kuin lehmän häntä. :(

16

4086

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häme

yksityiselle korvalääkärille,ne näkee noi vaikku
      asiat heti.ja rupee tekeen tolle kuulolaite asiallekkin jotain.

• ......

että nuori ihminen (?) HALUAA kuulolaitteen...itse en tiedä ketään nuorta joka sellaisen haluaisi, pikemminkin päinvastoin. Sinnitellään ilman vaan. Mullekin määrättiin joskus 13-vuotiaana kuulolaite, jota en sitten ole koskaan käyttänyt. En edes tiedä missä se on.. Aluksi kyllä käyttää sitä yritin mutta korva ei tottunut siihen ikinä. En tiedä onko kuuloni sitten parantunut, mutta tuntuu että kuulen ihan normaalisti. Eikä kukaan lähipiiristäkään huomaa etten kuulisi normaalisti. Usein kyllä ihminen pärjää hieman huonommallakin kuulolla. Sitten ehkä voin laitetta harkita kun oikeasti huonokuuloisuus haittaa kaikkea mitä teet. Mutta mene ihmeessä yksityiselle jos haluat kunnon palvelua ja sen laitteen. Jos oot yli 18 ni se kyllä maksaa ja paljon...

• jeh

Ihme lääkäreitä suomestakin löytyy. Puhdistuta korvat vaikka terveyskeskuksessa ja sen jälkeen mene lääkäriin taas. Eivät ainakaan silloin voi väittää että se johtuisi vaikusta ! Kyllä sen itse parhaiten huomaa ja tietää jos ei kuule. Kuulolaitteesta ON apua. Jokaisella jolla on lähete kuulokeskukseen on oikeus kuulolaitteeseen, eikä siitä laitteesta joudu maksamaan. Kyllä siitä huonommasta kuulosta ilman laitteita on haittaa sosiaalisessa elämässä, johon sitten laitteet saattavat auttaa hyvinkin paljon.

Tsemppiä !

• ....
        jeh kirjoitti:

Ihme lääkäreitä suomestakin löytyy. Puhdistuta korvat vaikka terveyskeskuksessa ja sen jälkeen mene lääkäriin taas. Eivät ainakaan silloin voi väittää että se johtuisi vaikusta ! Kyllä sen itse parhaiten huomaa ja tietää jos ei kuule. Kuulolaitteesta ON apua. Jokaisella jolla on lähete kuulokeskukseen on oikeus kuulolaitteeseen, eikä siitä laitteesta joudu maksamaan. Kyllä siitä huonommasta kuulosta ilman laitteita on haittaa sosiaalisessa elämässä, johon sitten laitteet saattavat auttaa hyvinkin paljon.

Tsemppiä !

juuri hiljattain tyksin kuulokeskuksessa käyneenä tiedän kun niin sanottiin. Kummaa kuulontutkimusta jollei korvia sitten putsata. Multa on aina otettu turhat vaikut veks jos sellaista on ollut.

• Omega
        .... kirjoitti:

juuri hiljattain tyksin kuulokeskuksessa käyneenä tiedän kun niin sanottiin. Kummaa kuulontutkimusta jollei korvia sitten putsata. Multa on aina otettu turhat vaikut veks jos sellaista on ollut.

Keskussairaalassa minun tietääkseni kuulolaite on ilmainen kaikílle huonosta kuulosta kärsiville. Mutta, yksityisellä tietysti se maksaa ja kuulolaitteet on laadukkaampia ja asiakaspalvelu parempaa.
        Mistäs oot semmosta kuullut? Ei maksa. Väärä tieto.

• marie
        Omega kirjoitti:

Keskussairaalassa minun tietääkseni kuulolaite on ilmainen kaikílle huonosta kuulosta kärsiville. Mutta, yksityisellä tietysti se maksaa ja kuulolaitteet on laadukkaampia ja asiakaspalvelu parempaa.
        Mistäs oot semmosta kuullut? Ei maksa. Väärä tieto.

Niin, kyseinen lääkäri ei ollut edes NÄHNYT korviani kun sitä vaikkua ehdotti. Katseli vain papereitani, mitenkähän sen vaikun sieltä huomaa? Ja kyllä mä nyt korvani putsaan ainakin pari-kolme kertaa viikossa niin että tuskinpa sieltä mitään vaikkuja löytyy. Jos mulla on koko ikäni tasaisesti kuulo huonontunut niin TUSKIN syy on vaikuissa.

Yksityiselle en haluaisi mennä koska ei mulla ole varaa maksaa kuulolaitteesta omaisuuksia ja mitä sitten jos se ei sovikaan tai en kehtaa käyttää sitä? Tai jos se surisee tai vinkuu tai tulee korva kipeäksi tai... noitahan riittää. Sieltä kuulokeskuksesta jo alustavasti lupasivat että SAATAN saada kuulolaitteen koekäyttöön mutta se riippuu lääkärin mielipiteestä.

Voi olla kummallista että haluan kuulolaitteen mutta olen vähän jo kyllästynyt siihen että jää keskusteluissa ulkopuoliseksi kun ei kuule mitä muut puhuvat. Ja sitten vasta itsensä tyhmäksi tunteekin kun yrittää arvata mistä muut puhuvat mutta arvaa väärin ja rupeaa puhumaan ihan eri aiheesta... Ja opettajat muistavat n. 5 minuuttia sen että niitä on pyytänyt puhumaan lujempaa. Montaa kertaa ei viitsi edes pyytää.

Tosin kuulolaite kyllä leimaa... Ei se valitettavasti ole niinkuin silmälasit, yleisesti "hyväksytty" ja ok vaan sitten leimautuu kuulovammaiseksi. No, sehän minä olen mutta ei kaikkia silmälaseja käyttäviäkään sanota näkövammaisiksi. En nyt tarkoita loukata mitään vammaisryhmiä.

Haluaisin vielä saada käyttäjien mielipiteitä kuulolaitteista, varsinkin sellaisista pienistä ja huomaamattomista.

• ninah
        marie kirjoitti:

Niin, kyseinen lääkäri ei ollut edes NÄHNYT korviani kun sitä vaikkua ehdotti. Katseli vain papereitani, mitenkähän sen vaikun sieltä huomaa? Ja kyllä mä nyt korvani putsaan ainakin pari-kolme kertaa viikossa niin että tuskinpa sieltä mitään vaikkuja löytyy. Jos mulla on koko ikäni tasaisesti kuulo huonontunut niin TUSKIN syy on vaikuissa.

Yksityiselle en haluaisi mennä koska ei mulla ole varaa maksaa kuulolaitteesta omaisuuksia ja mitä sitten jos se ei sovikaan tai en kehtaa käyttää sitä? Tai jos se surisee tai vinkuu tai tulee korva kipeäksi tai... noitahan riittää. Sieltä kuulokeskuksesta jo alustavasti lupasivat että SAATAN saada kuulolaitteen koekäyttöön mutta se riippuu lääkärin mielipiteestä.

Voi olla kummallista että haluan kuulolaitteen mutta olen vähän jo kyllästynyt siihen että jää keskusteluissa ulkopuoliseksi kun ei kuule mitä muut puhuvat. Ja sitten vasta itsensä tyhmäksi tunteekin kun yrittää arvata mistä muut puhuvat mutta arvaa väärin ja rupeaa puhumaan ihan eri aiheesta... Ja opettajat muistavat n. 5 minuuttia sen että niitä on pyytänyt puhumaan lujempaa. Montaa kertaa ei viitsi edes pyytää.

Tosin kuulolaite kyllä leimaa... Ei se valitettavasti ole niinkuin silmälasit, yleisesti "hyväksytty" ja ok vaan sitten leimautuu kuulovammaiseksi. No, sehän minä olen mutta ei kaikkia silmälaseja käyttäviäkään sanota näkövammaisiksi. En nyt tarkoita loukata mitään vammaisryhmiä.

Haluaisin vielä saada käyttäjien mielipiteitä kuulolaitteista, varsinkin sellaisista pienistä ja huomaamattomista.

Jos jonkun mielestä kuulolaitteen käyttäminen leimaa sut "vammaiseksi" tms. niin se on sen ongelma. Mun mielestä kuulolaite ei tee ihmistä mitenkään huonommaksi. Tunnen itse erään todella hyvännäköisen, sporttisen, parikymppisen nuorenmiehen ja hänen ympärillään naiset kyllä pörräävät, vaikka hänellä on kuulolaite (sellainen tavallinen ruskea puolikuu) molempien korvien takana. Kuulolaitteen hyvä puoli on, että ihmiset tajuavat ettet ehkä kuule kunnolla ja ottavat sen huomioon keskustelussa.

• jep
        ninah kirjoitti:

Jos jonkun mielestä kuulolaitteen käyttäminen leimaa sut "vammaiseksi" tms. niin se on sen ongelma. Mun mielestä kuulolaite ei tee ihmistä mitenkään huonommaksi. Tunnen itse erään todella hyvännäköisen, sporttisen, parikymppisen nuorenmiehen ja hänen ympärillään naiset kyllä pörräävät, vaikka hänellä on kuulolaite (sellainen tavallinen ruskea puolikuu) molempien korvien takana. Kuulolaitteen hyvä puoli on, että ihmiset tajuavat ettet ehkä kuule kunnolla ja ottavat sen huomioon keskustelussa.

Minulla on ollut pienestä pitäen huono kuulo ja olen käyttänyt kuulokojetta pienestä iästä.Kuulokoje on hyvä ja siitä on suuri apu.Itse sen parhaiten tietää minkälainen kuulo on.Joissakin terveyskeskuksissa on myös kuulontutkinta,ota selvää onko sinun paikkakunnallasi mahdollisuus tutkituttaa kuulo ja jos on niin kannattaa käydä kuulo tutkituttamassa,onko se huonontunut.
        Kuulokoje on yli 18-vuotiaalle maksullinen mutta keskussairaalassa se on ilmainen.

• suzy
        marie kirjoitti:

kaikkihan me ollaan oltu nuoria.Mulla on ollut laite n.17 kesäisestä asti.Ja nyt vasta tänä kesänä laitoin digitaalisen, mikä ero analogiseen verrattuna. Enpä pistäisi enää vanhaa laitettä päähäni. Digitaalisen kojeen etuna on täydellinen melun kumoaminen ja vain tärkeät äänet vahvistuvat. Ulkona sen erityisesti huomaa, ennen niin kovat liikenteen melut ja jopa kova tuuli vaikutti häiritsevästi.
        Mene ihmeessä vaikka Mehiläiseen tai muulle yksityiselle, uudet digilaitteet (ne pienet) ei niin maltaita maksa. Itselläni on megaluokan digilaite joka maksoi kaikkine korvakappaleineen ja sovituksineen reilut 1700€, mutta nuo pienet jää alle tonnin. Luulen ja uskon että sijoitus kannattaa. Onhan meidän pressallakin semmoinen ja julkkiksilla monella mm. Tuomiojan Erkillä ja tuhansilla muilla.

• Silli
        suzy kirjoitti:

kaikkihan me ollaan oltu nuoria.Mulla on ollut laite n.17 kesäisestä asti.Ja nyt vasta tänä kesänä laitoin digitaalisen, mikä ero analogiseen verrattuna. Enpä pistäisi enää vanhaa laitettä päähäni. Digitaalisen kojeen etuna on täydellinen melun kumoaminen ja vain tärkeät äänet vahvistuvat. Ulkona sen erityisesti huomaa, ennen niin kovat liikenteen melut ja jopa kova tuuli vaikutti häiritsevästi.
        Mene ihmeessä vaikka Mehiläiseen tai muulle yksityiselle, uudet digilaitteet (ne pienet) ei niin maltaita maksa. Itselläni on megaluokan digilaite joka maksoi kaikkine korvakappaleineen ja sovituksineen reilut 1700€, mutta nuo pienet jää alle tonnin. Luulen ja uskon että sijoitus kannattaa. Onhan meidän pressallakin semmoinen ja julkkiksilla monella mm. Tuomiojan Erkillä ja tuhansilla muilla.

Mullakin on ollu koje toisessa korvassa 5-vuotiaasta lähtien. Vaikka siitä on kiusattu koulussa niin mieluummin kuulen paremmin kuin kärsin siitä etten kuule. Samalla tavallahan mä käytän silmälasejakin jotta näkisin maailman kirkkaammin enkä epämääräisenä utuna.

Nyt on molemmissa korvissa ollu jo vuoden verran digi-kojeet ja ovat tosi hyvät. Vanhat analogiset on huonoja, melu kuuluu moninkertaisena verrattuna puheeseen.

Toki jokaisen kuulo on omanlaisensa ja siihen pitää saada kuulolaite joka sopii. Digi-kojeissa voidaan säätää koje omalle kuulolle sopivaksi.

Kannataa varmaan pyytää apua Kuulonhuoltoliitolta jos on ongelmia nuivan lekurin kanssa. Sieltä saa tietoa apuvälineistä ja miten niitä hankitaan.

Ei kannata mennä yksityiselle ja maksaa maltaita jos on oikeutettu saamaan kaupungilta/kunnalta apua. Tosin yksityisellä saattaa asiat tapahtua nopeammin.

• motari vaan
        Silli kirjoitti:

Mullakin on ollu koje toisessa korvassa 5-vuotiaasta lähtien. Vaikka siitä on kiusattu koulussa niin mieluummin kuulen paremmin kuin kärsin siitä etten kuule. Samalla tavallahan mä käytän silmälasejakin jotta näkisin maailman kirkkaammin enkä epämääräisenä utuna.

Nyt on molemmissa korvissa ollu jo vuoden verran digi-kojeet ja ovat tosi hyvät. Vanhat analogiset on huonoja, melu kuuluu moninkertaisena verrattuna puheeseen.

Toki jokaisen kuulo on omanlaisensa ja siihen pitää saada kuulolaite joka sopii. Digi-kojeissa voidaan säätää koje omalle kuulolle sopivaksi.

Kannataa varmaan pyytää apua Kuulonhuoltoliitolta jos on ongelmia nuivan lekurin kanssa. Sieltä saa tietoa apuvälineistä ja miten niitä hankitaan.

Ei kannata mennä yksityiselle ja maksaa maltaita jos on oikeutettu saamaan kaupungilta/kunnalta apua. Tosin yksityisellä saattaa asiat tapahtua nopeammin.

Meitä eriasteisesti huonokuuloisia nuoria on kauheasti tässäkin maassa! Osoitteessa http://www.moottorikorvat.net/forum on erilaisten kuulovikaisten keskustelupalsta, joka tosin vaatii rekisteröitymisen ja itsestään pitää kertoa mm. nimi ennenkuin pääsee lukemaan mutta antoisaa on! Sielä mm. vertaillaan eri sairaanhoitopiirien käytäntöjä antaa uusia digikojeita kokeiltavaksi jne. On siellä pieni osio heillekin, jotka eivät halua esittäytyä.

• kuutar
        marie kirjoitti:

Minulla on ollut kuulokoje pienestä tytöstä asti ja se on mulle tärkeä apuväline,ilman sitä en kuule paljon mitään.
        Minulla on käytössä korvantaus koje ja se on tosi huomaamaton,moni ihminen ei edes huomaa sitä että minulla on kuulokoje oikeassa korvassa.
        Minä olen nuorempana hävennyt että minulla on kuulokoje,mutta nyt olen tosi kiitollinen että on kuulokojeita ja se on vain apuväline kuin on silmälasitkin.Onhan se parempi kun kuulee mitä ihmiset puhuvat ympärillä ja kuulokojeesta on minulle suuri apu arjessa että en luopuisi siitä.
        Toivottavasti Marie saat kuulokojeen,sinulle kuuluu kuulokoje.Sinun kannattaa kääntyä terveyskeskuksen puoleen ja ota selvää kuka siellä hoitaa kuuloon liittyvissä asioissa ja pyydä lähete keskussairaalaan kuulon takia.Keskusairaalassa tutkitaan kuulo ja tehdään kuulotestejä.Yleensä kuulokojeen saa keskussairaalan kautta ilmaiseksi.Ainakin täällä päin suomea jossa asun niin kuulokojeen saa lainaksi viideksi vuodeksi ja sitten kuulokoje uusitaan.
        Tsemppiä!

• Elvis
        kuutar kirjoitti:

Minulla on ollut kuulokoje pienestä tytöstä asti ja se on mulle tärkeä apuväline,ilman sitä en kuule paljon mitään.
        Minulla on käytössä korvantaus koje ja se on tosi huomaamaton,moni ihminen ei edes huomaa sitä että minulla on kuulokoje oikeassa korvassa.
        Minä olen nuorempana hävennyt että minulla on kuulokoje,mutta nyt olen tosi kiitollinen että on kuulokojeita ja se on vain apuväline kuin on silmälasitkin.Onhan se parempi kun kuulee mitä ihmiset puhuvat ympärillä ja kuulokojeesta on minulle suuri apu arjessa että en luopuisi siitä.
        Toivottavasti Marie saat kuulokojeen,sinulle kuuluu kuulokoje.Sinun kannattaa kääntyä terveyskeskuksen puoleen ja ota selvää kuka siellä hoitaa kuuloon liittyvissä asioissa ja pyydä lähete keskussairaalaan kuulon takia.Keskusairaalassa tutkitaan kuulo ja tehdään kuulotestejä.Yleensä kuulokojeen saa keskussairaalan kautta ilmaiseksi.Ainakin täällä päin suomea jossa asun niin kuulokojeen saa lainaksi viideksi vuodeksi ja sitten kuulokoje uusitaan.
        Tsemppiä!

aikuisen pitäisi saada ilmaiseksi yksi koje...toisesta joutuu maksaan jos yleensä tarvii kaksi. Itselläni ollut ekaluokasta asti koje ja aluksi häpesin sitä paljon mutta ei sitä enään näin kolmikymmppisenä jaksa :)

• jokke
        ninah kirjoitti:

No niin nyt tuli tämäkin asia julki?ei se laite tee ihmistä huonoksi lainkaan vaan uteliaisuus herää ihmisissä.mitä sillä korvassa on?okei minultakin kysyttin aivan samaan joskus sitten?semmoinen koje joka laitetaan korvakäytävään.pikkumuksu kysy multa mitä tuo on korvassa?mä sanoin kuuntelulaite.sitten ei kysynnyt enää.ei minun ympärillä naiset enää pörrää??olen mikä olen mutta sentään kuulen jotakin mitä ihmiset puhuu.mikäli tuntuu siltä kun joku katsoo?on muuten asennevika silloin.olin aikoinaan ammarissa siellä oli paljon noita kojeen käyttäjiä.oli sellasiakin joka on kallon sisään rakennettu implantti eli kela.vahvistin oli ulkopuolella.nyt sanon konkarina ei ole mitään häpeämistä.

• jokke
        Elvis kirjoitti:

aikuisen pitäisi saada ilmaiseksi yksi koje...toisesta joutuu maksaan jos yleensä tarvii kaksi. Itselläni ollut ekaluokasta asti koje ja aluksi häpesin sitä paljon mutta ei sitä enään näin kolmikymmppisenä jaksa :)

Hei ei kannata luopua nyt?muuten oletkos kuullut että pressalla on kuulokoje.???juu halosella on koje korvassa.men ihmeessä hakemaan kunnon kojeita korvapolilta hesasta jos olet hesalaisia.muuten hyvä vinkki kaikille ottakaa vanhat kuulokojeenne korvapolille niin saatte uuden.minäkin annoin vanhan pois kun ei sopinut lasien kanssa enää.ja koko on pienentynyt.eli korvakäytävä.nyt minulla on pieni koje joka laitetaan korvan sisään.

• jokke

Hei näistä kojeista on hirmu paljon apua.jos haluat kuulla jotakin.nykyään on ihan pieniä aparaatteja joka menee korvan sisään.kannattaa hommata.niistä vaikuista kannattaa putsata hyvin.esim voit sanoa ihan okkana lähete korvapolille jos olet helsikiläisiä.okei saat aina lähetteen korvapolille.sinut tutkitaan kunnolla ja katsotaan kaikki.juu se erottelu minuakin vaivasi monta vuotta kunnes hommautin kojeen nyt on helpottunut olo.niin vaikut puhdista siten ota topsi pumpuli puikko ja pyöritä hyvin hiljaa korvakäytävällä.kostuta puikko ensin isopropanoliin mieto liuos jolla hoidetaan haavoja.niin pyöritä ihan varovasti kunnes tulevat vaikut ois korvista.toista käsittely kunnes ei ole vaikkua,on keltainen.älä paina..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe