Hormoonihoito

Riina

Olen 54 vuotias, pari vuotta sitten loppui menkat. Nyt vaihdevuosioireet vaivaavat, ei juuri hikoiloua mutta yöheräämistä ja muuten koko paketti oireita. Eniten vaivaa onnettomat yöunet.

Joten sain Divige geeliä 0,5 mg annospussissa. Eka iltana kun voitelin nukuin ruhtinaallisesti aamuun asti ja tuntui että olen herran kukkarossa. Viikon verran olo tuntui hyvältä,tuli energiaa ja oli turvallinen ja seesteinen olo! Seuraavalla viikkolla alkoi hyvän olon tunne kadota ja yöunet keskeytyi. Ja iltapäivästä tuli ahdistava ja levoton olo.

Lisäsin sitten geeliä myös aamulla sen 0,5 mg. Kesti taas muutama päivä' hyvää oloa kunnes taas tuli huonot oireet. Nyt olen taas lisännyt että otan illalla 1 mg ja aamulla 0,5 mg, eli vrk annos yhteensä 1,5 mg.

En oikein ymmärrä mistä tämä aaltoilu johtuu. Kertooko se että estrogeeniä ei ole tarpeeksi! Lähtö FHS oli 60. Vai siitä että eikö imeydy. Onko reidet ainoa paikka johon sitä voidellaan ja pitääkö sitä hieroa kauan?

Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoimintaa lääkitys. Yhteensä estrogeenigeelin käyttöä tulee kohta täyteen 1 kk. Meneekö siinä kauan kunnes olo tasottuu? Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä ja kokemuksia käytöstä!

19

9595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riina

      Viime yön nukuin jo aika hyvin, lisäys oli ehkä paikallaan. No katellaan päivä kerrallaan mitä tästä tulee ja alkaako elämä helpottua.

      • Anonyymi

        Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nplink.net/t9gmnzae
        Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!


    • Pillerit helpotti

      Minä jouduin siirtymään geelistä pillereihin koska geeli ei imeytynyt riittävästi iholta verenkiertoon (estrogeenin määrä tutkittiin verestä). Oireeni oli pahemmat kuin ne "perinteiset" kuumat aallot ym.

      • Riina

        Kuinka kauan käytit geeliä ja millä annostuksella? Mitä oireita sinulla oli? Eilinen yö oli taas heräämistä kolmelta ja sitten valvottiin ja nyt on aika kurja olo. Onko sinulla pilleri helpottanut oireita?.


      • Pillerit helpotti
        Riina kirjoitti:

        Kuinka kauan käytit geeliä ja millä annostuksella? Mitä oireita sinulla oli? Eilinen yö oli taas heräämistä kolmelta ja sitten valvottiin ja nyt on aika kurja olo. Onko sinulla pilleri helpottanut oireita?.

        Estrogeeliä yritettiin runsaat puolisen vuotta ja annosta nostaen. Muistaakseni lopussa käytin jo 5-6 painallusta pumppupullosta.

        Menopaussioireista kävin läpi kaikki, kuumat aallot, yöhikoilu ja -palelu (kokovartalotärinä), pätkittäinen uni, pahat painajaiset, keskisttymisvaikeudet työssä (tein vahinkoja). Tulipa vielä masennustakin, ehkäpä kaikista näistä oireista. Pahat painajaiset aiheutti runsasta itkuisuutta.

        Pillerit poistivat noin viikossa kaikki oireet ja verikokeilla varmistettiin että estrogeenimäärä nousi normaalitasolle.


    • toivoa on

      Geelin voi hieroa myös olkavarsiin. Mulla vaihdevuosivaivoihin toi liikunta melkeimpä päivittäin ja ruokavaliosta turhat sokerit ja vehnä pois. Enemmän kasviksia ja hedelmiä ja puhdasta vettä. Kaikki olemme tietysti erillaisia ja vaivoja erillaisia.

    • Riina

      Sain tänää vastauksen eli Fhs 43 ja takana 6 viikkoa 0,5 mg Divigelgeelin käyttöä! Lähtötaso oli 60. Oireita on edellee varsinkin inhottava iltapäivälevottomuus. Onko se Divigelin sivuoire vai mikä? Vai eikö se geeli imeydy. Kyllä on vaikeaa olla, lääkärikin on lomaalla. Mitä neuvoja teillä omasta hoidostanne? Auttaisi vähän jaksamaan. Kiitos.

    • mitä tekis

      Otettiinko Riina sulta pelkästään FSH, eikä ollenkaan kilpirauhaskokeita?

      Mulla on ollut aikamoista taistelua näiden hormonien kanssa, minullakin siis kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaihdevuodet, ikää kuitenkin "vasta" 44v.
      Käytössä tällä hetkellä e-pillerit ja estr.geeli, ja tietysti thyroxin.

      Olethan tietoinen, että estrogeenin lisäys nostaa myös Thyroxinin tarvetta, niin että siksi olisi hyvä seurata verikokeista sekä nais- että kilpirauhashormoneita.

      • Riina

        Kiitos sinulle neuvoista! Kyllä itse pyytämäälä ne otettiin ja kuulemma normaalit.Pitää jatkossa seurata Tyhyroksin tarvettakin.

        Kyllähän tuo kilppiksen vajaatoimninta myös osaltaan sekoittaa pakkaa. Auttaako sinulla se estr.geeli ja aiheuttaako mitään sivuvaikutuksia ja kuinka kauan olet käyttänyt?

        Mietin tuossa että onko tuo Divigel huonompi tuote kuin estr.geeli.


    • mitä tekis

      Olen käyttänyt geeliä noin reilut kaksi vuotta ja kyllähän siitä tulee mulle sivuvaikutuksia. Välillä en käytä sitä ollenkaan, mutta välillä tuntuu että "joutuu" käyttämään, vaan enpä ole oikein päässyt ymmärrykseen onko siitä sitten enemmän haittaa vai hyötyä...

      Mitkähän ne sun kilppariarvot olivat? Mulla on tosi tarkkaa niiden arvojen kanssa, jos alkaa pikkasenkaan menemään alaspäin niin se tuntuu olossa ja se olotila on aikas samanlainen kuin estrogeenin puutteesta/liiasta. Ja sehän ei riitä että ne arvot pidetään pelkästään viitteissä, vaan jokaiselle on omanlaisensa hyvä arvot.

      Sen vaan olen tässä vuosien aikana huomannut, että aina kun lisään estrogeeniä niin kilpiarauhashormoonia tarvitsee lisätä. Ja yksi sisätautilääkäri sanoikin sen pitävän paikkansa.

      Mulla vaan jostain syystä nuo hormoonit heittelee jatkuvasti ja lääkityksiä joutuu muuttamaan, harmi koska olisi huomattavasti kivempi jos olon saisi pitemmäksi aikaa tasaiseksi.

    • Kuumaa täälläkin

      Jos vaihdevuosivaivoihin käyttää hormoonihoitoa, jotta estrogeenitaso kohoaa normaaliksi, eikö sama ruljanssi pyörähdä käyntiin sitten kun hoidon lopettaa? Ei kai hormoonihoitoa voi loputtomiin jatkaa?

      • Hormoonihurmio

        Ei pyörähdä sama ruljanssi käyntiin hoidon lopetettua. Vaihdevuosioireet loppuvat jossain vaiheessa JOKA TAPAUKSESSA, käytti korvaushoitoa tai ei. Korvaushoitoa ei suositella käytettäväksi kuin korkeintaan viisi vuotta, mutta jos vaivat jatkuvat, hoitoa on käytetty pitempäänkin.

        Pahin vaihe ei yleensä kestä vuosikausia. Minä kokeilin kolmen vuoden korvaushoidon jälkeen, selviäisinkö ilman, enkä ole sen jälkeen pillereihin turvautunut. Kuumia aaltoja on tullut senkin jälkeen, tosin koko ajan harvenevaan tahtiin ja aina vain lievempinä.


    • Riina

      Lopetin eilen divigelgeelin kerrasta, en jaksanut niitä ikäviä sivuvaikutuksia. Eli olo meni tosi kurjaksi kun aloitin 6 vkk sitten kuurin. Oma gyne on lomalla. Tk-gyne käski lopettaa kun levoton olo ja verenpurkautumapisarat rinnan alla ja kainalossa ja vähän ympäri kehoa.

      Olen kai niitä joille se ei sovi.suurin vaiva johon niistä toivoin helpotusta oli huonot yöunet. Sen huomasin kun kävin lenkillä en hikoillut ollenkaan. Nyt kun kävin lenkillä tuli kainalosta normaali hiki.

      Toki olen stressaantunut ja työstä uupumista, kilpparinvajaatoiminta on kai kans sekasin. Saan lähetteen siätautilääkärille.

      Toivon meille kaikille v v:iässä oleville voimaa ja jaksamista. Asiasta kertominen täällä helpottaa omaa olo ja antaa tukea ja tietoa miten ja mistä keinoista saadaan apua. Kirjoitellaan kuulumisia!

      • Anonyymi

        Hei Riina, oletko saanut hormonitoiminnan tasapainoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Riina, oletko saanut hormonitoiminnan tasapainoon?

        Kiitos olen saanu. Aloitin koskenkorva-dieetin.


    • Anonyymi

      Hei Riina,
      Vaihdevuosioireet voivat voimistua vuodenkin ajan ja silloi annosta täytyy säätää suuremmaksi tai vaihtaa tuotetta. Minulle on sopivin Estrogel geeli tuubissa,pumppupullossa olevan laatu vaihteli. Käytän geeliä 4 annosta iltaisin siveltynä laajasti reisiin, pakaroihin, alavatsaan, käsivarsiin ja olkapäille. Laaja ihoalue tuntuu varastoivan estrogeenin paremmin kuin suppea. Lisäksi Estring rengas. Tällä oireet pysyvät poissa, myös ahdistus, joka oli raskain kestää parin tunnin katkonaisten yöunien ohella. Korjaamiseen tarvittiin vaihdevuosiin erikoistunut lääkäri, tavallinen gyne ei ongelmaa ymmärtänyt. Koetin selviytyä pienemmällä annoksella alkuun pari kuukautta, ei tullut mitään - kamppailin elämänhalun kanssa ja työkykykin oli mennä.

      Kunnollinen asiantuntija ja oikea annostus korjaa ongelman muutamassa päivässä ❤️

      • Anonyymi

        Minäkin olen käyttänyt 4 urallista päivässä estrogeenia ja lisäksi vielä laastari,mutta kauheat oireet edelleen ,välillä vähän helpottaa ja taas pahenee. Ahdistus pahimpana oireena. Onkohan tuolla käyttämälläsi renkaalla muuta kuin paikallinen vaikutus lähinnä? Kaikki tieto on nyt tarpeen,kun jotenkin alkanut tuntua,että näiltä palstoilta saa enemmän hyödyllistä tietoa kuin joiltain lääkäreiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen käyttänyt 4 urallista päivässä estrogeenia ja lisäksi vielä laastari,mutta kauheat oireet edelleen ,välillä vähän helpottaa ja taas pahenee. Ahdistus pahimpana oireena. Onkohan tuolla käyttämälläsi renkaalla muuta kuin paikallinen vaikutus lähinnä? Kaikki tieto on nyt tarpeen,kun jotenkin alkanut tuntua,että näiltä palstoilta saa enemmän hyödyllistä tietoa kuin joiltain lääkäreiltä.

        Missä muodossa käytät keltarauhashormonia? Se nimittäin voi aiheuttaa juuri ahdistus- ym. epämiellyttäviä oireita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä muodossa käytät keltarauhashormonia? Se nimittäin voi aiheuttaa juuri ahdistus- ym. epämiellyttäviä oireita.

        ahdistukseen illalla auttaa muru mirtazapinia joka tuo unen, käytän välillä estrogeenilaastarin ohella


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe