Pumppaaminen

oljenkorsi2012

Imetyskriisi on päällä täällä, lääkärin ohjeen mukaan jouduttiin aloittamaan 2kk vauvalle lisämaidon antaminen. Turhauttaa, kun välillä paino on noussut hyvin rintamaidolla ja nyt taas tilanne on hälyyttävä, onneksi vauva kuitenkin yleiskunnoltaan hyvä ja reipas.
Mutta. Olen yrittänyt aiemminkin pumpata, maksimissaan 30ml olen saanut irti, välillä ei heru yhtään. Tiedän, etteivät kaikki heru pumpulle, mutta onko kenellekään käynyt niin ettei pumppu toimi tai tietty pumppu ei heruta? Toivejattelua? Mulla on ystävän käsikäyttöinen avent lainassa, sen pitäisi kai olla ok? Ystäväkään ei pumpulle herunut, joten en sitäkään kautta tiedä onko pumppu ok. Neuvolassa kokeiltiin pumppua, ei tullut mitään, mutta täti sanoi että on käyttänyt muunlaisia pumppuja.

11

2419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile lypsyä

      Mä olen aina saanut parhaat määrät maitoa ihan käsin lypsämällä. Pumppaaminen oli minusta jotenkin epämiellyttävää. Lämpimät kädet ja rinnan hieronta ennen lypsämistä auttoivat myös. Käsinlypsy vaatii vähän harjoittelua, mutta onnistuu toisilta paremmin kuin pumppaaminen. Kannattaa ainakin kokeilla. Paljonko teillä oli sitten vauvan paino noussut, kun tilanne on suorastaan hälyyttävä? Ja millä aikavälillä? En siis epäile, minua vain kiinnostaa, että mikä on hälyyttävä tilanne, kun on kaksikuisen painonnoususta kyse.

      • Viiden äippä

        Mikä on perimmäinen ongelma? Eikö vauva jaksa imeä vai eikä maitosi riitä? Pumppaaminen/lypsäminen perusteltua, jos vauva ei vaan jaksa imeä tarpeeksi, saa pullosta vähemmällä vaivalla maidon. Mutta oletko varma ettei maidon tuotantosi vaan ole liian vähäistä lapsen tarpeeseen nähden? Tällöinhän pumppaaminen ei auta tilannetta... Itselläni heruu pumpullekkin ihan hyvin. Käytössä Aventin manuaalinen pumppu ja Philipsin sähköinen. sähköinen toimii mulla paremmin. Oletko kokeillut lämmintä suihkua ennen pumppausyritystä? Entä pumppausta muutaman tunnin välein, vaikka se 10ml kerrallaan? Tämä saattaisi aktivoida maidon tuotantoa... Tsemppiä!


    • oljenkorsi2012

      Kiitos käsinlypsyvinkistä! Olen paristi puristanut tippoja houkuttimeksi vauvalle, mutten lypsänyt isompia määriä. Tytön paino oli tosiaan syntyessä 3850g ja pituus 50cm. Nyt mitat 4400g ja 56cm. Huoli oli se, että painoa oli tullut viimeisten 9 päivän aikana 10g/päivä. En osaa sen tarkemmin sanoa miten nuo mitat osuvat käyrille.
      Vaikea sanoa missä vika! Imuote on ok ja vauva kyllä imee reippaasti. En tunne herumista, rintoihin ei tule pakkautumisen tunnetta. Toisaalta kuitenkin muutaman ekan viikon tyttö kasvoi rintamaidolla. En tiedä... Välillä on kyllä aika epätoivoinen fiilis, mutta onneksi on ihana vauva! :)
      Neuvolassa taas sanottiin, että pumppaus juuri auttaisi maidontuotantoon? Näitäkin ohjeita on enemmän kuin yksi ihminen ehtii noudattaa...

      • kokeile lypsyä

        Kyllä pumppaus auttaa maidontuotantoon, jos pumpataan sen lisäksi, mitä vauva rinnasta syö. Ehkä viiden äiti luuli, että pumppaat sen SIJAAN, että imettäisit. :) Kieltämättä teidän vauvan painonnousu on aika vähäistä. Nyt on tärkeää, että vauva saa tarpeeksi ravintoa ja annat hänelle lisämaitoa, mutta toki sen lisäksi voi yrittää lisätä rintamaidon määrää. Sanot, että vauva imee reippaasti, mutta miten hän nielee? Onko nieleminen rytmikästä ja tiheää, vai tapahtuuko sitä vain harvoin? Eli imeekö vauva ns. tyhjää? Herumista voi helpottaa lämmittämällä rintaa ennen imetystä, joitakin myös auttaa vesiputouksen tai muuten virtaavan veden ajattelu. Oletko kokeillut juoda vettä samaan aikaan, kun aloitat imetyksen? Sekin auttaa joillakin. Rinta tuottaa sitä enemmän maitoa, mitä enemmän maitoa sieltä saadaan ulos, eli rinnan tyhjentäminen on tärkein maidontuotantoa lisäävä seikka. Rinnoissa harvemmin tulee enää pakkautumisen tunnetta tuossa vaiheessa imetystä, se kuuluu ihan alkuviikkoihin. Kuinka usein vauva muuten imee ja miten pitkään kerrallaan? Montako yöimetystä teillä on? Voisit ehkä ottaa yhteyttä imetystukihenkilöön, hän voisi tulla kotikäynnille ja saisit hyviä vinkkejä maidontuotannon lisäämiseen. Samalla hän voisi tsekata, että miltä se teidän imetys näyttää. :)


    • oljenkorsi2012

      Mä olen ihan hukassa tämän imetyshomman kanssa. Käytiin painokontrollissa neuvolassa ja nyt kun ollaan annettu lisämaitoa joka syötöllä (yht. 2,5dl päivässä), paino on noussut kolmen päivän aikana 160grammaa... Kun tavoite oli se 20g/päivä eli yhteensä 60grammaa. Nyt taas neuvolatäti sanoi, että lisämaitoa voi vähentää maksimissaan desiin päivässä. Mitä?!
      Mä en yhtään tajua (ja tiedän, ettei kukaan voi täällä mulle vastatakaan.. ;)), että mitä tuolta rinnoista tulee. Mistä tuo painonotkahdus johtuu ja pitääkö mun alkaa punnita tuota lasta kolmen päivän välein kotona. Lisämaitoa tosiaan nyt uskallan vähentää, koska kaksikuukautislääkäri on meillä perjantaina, eli siellä taas punnitaan ja katsotaan vauvan kunto.
      Yöllä vauva nukkuu pisimmän unijaksonsa ja syö nukkumaan mennessä n. klo 23 (joo, tiedän, mennään aika myöhään nukkumaan..) ja seuraavan kerran n. klo 3-4. Sitten taas klo 5-6 ja aamulla yleensä otan viereen nukkumaan noin yhdeksään saakka ja työnnän tissiä suuhun aina kun känisee. Vauva syö joskus 20min, joskus tunnin. Välillä vaihdellaan tissiä tiuhaan, jos kiukuttaa (yleensä rauhoittuu syömään parin vaihdon jälkeen), välillä syö pitkään ja vain kerran molemmista.

      No, perjantaina näkee taas missä mennään, mutta jotenkin tää venkslaaminen on välillä raskasta. Että riittääkö vai ei. Mutta toivoa taitaa olla, koska ei kai tuo lapsi tuolla korvikemäärällä voi kasvaa noin. :) Jos sais tisseihin mittarit ja lapseen tamagotchi-tyyppisen näytön, niin helpottais varmaan muitakin vanhempia ;)

      • varmasti oma

        maitosi alkaa nyt riittämään jos paino noin hyvin noussut.Jos mietityttää maidon riittävyys niin mene ihmeessä neuvolaan ylimääräisille punnituksille niin tiedät varmasti riittääkö.Yleensä sen kyllä vauvastakin huomaa että itkeekö plajon nälkäänsä vai ei.


    • tisumaitoa

      Ensinnäkin onnittelut vauvasta! Hienosti olet jaksanut imetystä pitää yllä lisämaitojen rinnalla! Monet äidit on huolissaan, kun rinnoissa ei ole "virtausmittaria" eli vauvan saamaa maitomäärää on vaikea arvioida. Vauvan kasvun lisäksi riittävästä maidonsaannista kertoo riittävän monet pissa- ja kakkavaipat. Tässä linkissä neuvoja imetyksen tehostamiseen:http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=93&Itemid=165

      Suosittelisin jonkun ylläolevan tavoin, että hakeutuisit imetystukiryhmään. Niitä on aika monilla paikkakunnilla, ei ole pakko mennä juuri oman kunnan ryhmään. Yleensä tapaamisia on kerran kuussa. Jotkut imetystukiäidit tekevät kotikäyntejäkin, mutta koska kyse on vapaaehtoistyöstä oman lapsiperhearjen keskellä, monilla tukiäideillä ei ole mahdollisuutta kotikäynteihin.

    • tisumaitoa
    • apua.......

      Ap:n imetyskriisi on toivottavasti jo ohi, mutta vastaan jos joku muu joskus etsii tietoa samaisest aiheesta :)

      Jos annat vauvalle lisämaitoa, niin rintasi/kroppasi luulevat, että vauva on tyytyväinen tällä maitomäärällä, mitä rinnoista nyt tulee. Jos haluat maitomäärää kasvattaa, niin tosiaan imetyksen päälle pitäisi vielä yrittää jollain konstilla pumpata/lypsää käsin, pienellä viiveellä sen pitäisi viestiä keholle, että maitoa tarvitaan lisää.

      Pumpulle heruminen on tosi yksilöllistä. En usko, että pumpun vaihtaminen välttämättä auttaa, kokemusta ei kyllä ole. Tuo pumppu on kyllä tosi suosittu, joten ihan hyvä kapistus pitäisi olla. Kokeile pumpata heti imetyksen päälle, jolloin heruminen on jo vauvan toimesta käynnistynyt. Pumppaa vaikkei mitään tulisikaan, jokainen tippakin vie oikeaan suuntaan.

      Maidon herumista minulla auttoi erittäin lämmin kaurapussi rinnoilla ja kun se oli hyvän tovin lämmittänyt rintoja, hieroin niitä hetken ja sitten tuli helpommin pumpullakin maitoa.

      Voit kokeilla "pesiä" vauvan kanssa pari päivää, eli kylmästi vaan lemppaat kaikki kotityöt miehelle tai odottamaan ja vain hengaat vauvan kanssa sängyssä. Vauva vaippasilleen ja sinä ilman paitaa tai paidan kanssa "kenguruhoitoa". Ihokontakti ja vauvan imettäminen tosi tiheästi voi auttaa. Pieni vauva ainakin varmasti nauttii tästä ylimääräisestä läheisyydestä =)

      Suihkussa ja saunassa voi koittaa lypsää käsin. Silloin maitoa ei saa talteen, mutta keholle lähtee viesti, että maitoa kului ja sitä tarvitaan nyt tiuhempaa ja enemmän. Eli lämmin suihku rinnoille ja hetken päästä lypsät maitoa käsin.

      Olethan muistanut juoda PALJON? Se auttaa maidon tuotantoon. itsellä hiipuu heti päivässä maidon tulo jos juominen jää vähäiseksi. Kun juon, alkaa maitoa tulla. Eli ihan selkeä yhteys näillä on :) ja tietty niukka syöminen vaikuttaa myös.

      • oljenkorsi2012

        Ohhoh, keskustelu oli herätetty henkiin! :) Joo, imetyskriisi alkaa laantua. Korvikkeesta ei päästy ikinä täysin eroon ja sitä kipuilen edelleen. Määrä oli pitkään 2dl/päivä, nousi sitten 3dl/päivä ja laski nyt kun kiinteät aloitettiin 4kk:n iässä. Eli ei menty minkään suositusten mukaan, mutta siitäkin pääsen kohta yli.

        Luin, sain ja kokeilin kaikkia neuvoja. Se ehkä tässä imetyksessä onkin ollut raskainta, että olen tehnyt paljon töitä sen eteen ja aina kysytään, että "oletko muuten kokeillut..?" tai todetaan, että "se vaatii hieman vaivannäköä". No shit sherlock... Paristi on myös joku todennut, että "mitenkäs se sitten ennenvanhaan, kun ei silloin mitään korvikkeita ollut...". Niin. No, meidän vauva olisi jäänyt kyllä henkiin, mutta kasvanut normaalia hitaammin. Tai sitten joku muu äiti olisi imettänyt lisäksi, en minä tiedä.

        Mutta tällä hetkellä nautin vauvastani, joka on nyt aika tarkalleen 5kk, ja imetyksestä ja kaikista uusista asioista, jotka vastaan tulevat. :)


    • Purely mine

      Maidon tulo on hormonaalista, mutta sen määrää voi lisätä hyvällä pumpulla. Se vaatii vaivaa, mutta stressi puolestaan hankaloittaa maidon tulemista.

      Jos pumppaamisesta tulee stressiä, niin on mahdollista, että maitoa heruu vähän. On helppo sanoa, ettei pidä stressata, koska siitä tulee lisää stressiä, kun ei sitäkään saisi tehdä.

      Onneksi ensimmäiset matotipat ovat niitä tärkeimpiä, joten pienikin määrä on hyvä.

      Tutkimusten mukaan maidon määrä 14vrk synytyksen jälkeen korreloi vahvasti sen määrään 6vk synnytyksen jälkeen. Pyyhettä ei kannata heittää kehään, mutta on hyvä tietää, että 14 ensimmäistä päivää ovat tärkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      288
      704
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe