Hei,
miten määritellään museoauton muuttaminen l. saako
ruostevaurioita korjata ja jos niin missä kulkee
raja, päättääkö vuosikatsastaja sen että pitäisi käydä näyttämässä uudestaan tarkastajalla. Ei nimittäin välttämättä pysy kaikki autot tip top kunnossa 15 vuotta...
t.-a
Museoauton korjaus
13
5452
Vastaukset
- puhuko
Eihän sellainen ole mikään museoauto, missä on jotain ruostereikiä? Autonhan on tarkastanut vähintään kaksi hyväksyttyä museoajoneuvotarkastajaa, jotka ovat koulutettuja tehtäviinsä ja löytävät varmasti tarkastuksissa sentään ruostereiät! Museajoneuvotarkastushan on viimeisen päälle jämttiä puuhaa, ilmeisesti sinulta vielä kokematta?
- -a_
...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.
-a - tälläkertaa
-a_ kirjoitti:
...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.
-aLakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.
- Ruostuu
tälläkertaa kirjoitti:
Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.
Kyllä pistehitsattujen koteloiden saumat tahtovat ruostua vaikka kuinka hyvin hoitaa.
- Dino
tälläkertaa kirjoitti:
Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.
"lähes uudenveroiseksi entisöidyt"
Ei täysin ruosteetonta autoa montaakaan ole.
Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
entisöityjä.
Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
yllättävistä paikoista.
Itsellä on ollut murtumia pelleissä. Ilmeisesti
pojapelti ei ole suunniteltu lähes 110 kiloiselle
kuljettajalle. Muutenkin rakenteet ovat heikkoja
tietyissä paikoissa.
Mikään ei kestä ikuisesti.... - tarkastaja
Dino kirjoitti:
"lähes uudenveroiseksi entisöidyt"
Ei täysin ruosteetonta autoa montaakaan ole.
Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
entisöityjä.
Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
yllättävistä paikoista.
Itsellä on ollut murtumia pelleissä. Ilmeisesti
pojapelti ei ole suunniteltu lähes 110 kiloiselle
kuljettajalle. Muutenkin rakenteet ovat heikkoja
tietyissä paikoissa.
Mikään ei kestä ikuisesti....>Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
entisöityjä.<
>Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
yllättävistä paikoista.<
Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa? - Kuivassakin
tarkastaja kirjoitti:
>Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
entisöityjä.<
>Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
yllättävistä paikoista.<
Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa?Mikäs on sitten kokonaan entisöity?
Avataanko -60 ja -70 luvun vaunuissa kaikki kotelot, oviensärmät, iskareiden korvakkeet ym. pienet koloset ja poistetaan kaikki ruoste?
Sallitaanko poikkeamia alkuperäisestä ja kuinka monta.
Esimerkiksi:
-istuimet,
-vilkkujen "lasit".
Jääkö museoauto haaveeksi, jos ei löydy alkuperäisiä osia? - Dino
tarkastaja kirjoitti:
>Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
entisöityjä.<
>Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
yllättävistä paikoista.<
Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa?Ajoneuvolaki, luku 2, 24§
Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvo- järjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti - Anonyymi
-a_ kirjoitti:
...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.
-aHyvä kysymys.
Voidaanko olettaa että esimerkiksi vm. -75 mazda joka ylipäätään on selviytynyt vuoteen 2001 ja vielä museokuntoisena, vaikka 99% vastaavista on paalattu ruosteen vuoksi jo aikapäiviä sitten, kestäisi vielä toiset 25 vuotta moitteettomassa kunnossa...
Mielestäni tietynlaisia autoja (kuten viime vuosituhannen japanilaiset) tulisi kohdella ymmärtävämmin eikä katsastusmiehen tulisi puuttua pieniin maalivikoihin tai pieniin pintaruosteisiin, jos auto on joskus saatu museorekisteröityä ja autoa on varmasti pidetty sen säilyttämistä ajatellen. Toki läpimätä jälkikäteen muuteltu auto ei enää vastaa tarkoitusta eikä täytä liikennekelpisuuden vaatimuksia - Anonyymi
tälläkertaa kirjoitti:
Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.
Ei MR-tarkastaja vaadi auton olevan uudenveroinen, vaan alkuperäistä vastaava eikä ruostetta saa näkyä, eikä mikään saa olla ainakaan näkyvästi rikki.
Aika hurjia autoja on tullut juuri museokatsastettuna vastaan, kuin sokean kädettömän lapsen pohjatöiden päälle olisi pelkässä kuun valossa vedetty vasemmalla kädellä uusi maali pintaan ...mutta ei toki vielä näy ruostetta vaan kaikki muhkurat paistaa läpi, perät huutaa, ikkunat ei aukea, penkit on viittä vaille puhki, moottorit savuttaa ihan kunnolla, vanteet on väärät kyseiseen vuosimalliin, ym ym.
- Korjata
Vikoja saa korjata muttei tehdä muutoksia.
SAHK sivuilla on jotain tietoa asiasta.- Roope 212
mistä ne SAHK:n pussihousut tietävät mitä olet korjannut, kun korjaat vain asiallisesti.
Tottahan autoja pitää korjata ja eikös se tarkatus ole vaan 15 vuoden välein. - Pena
Roope 212 kirjoitti:
mistä ne SAHK:n pussihousut tietävät mitä olet korjannut, kun korjaat vain asiallisesti.
Tottahan autoja pitää korjata ja eikös se tarkatus ole vaan 15 vuoden välein.Ainakin mp-puolella uusintatarkastus on joka 8.vuosi ja joka kerta omistaja vaihdon yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1181756
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill381475Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221408Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461250
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521241- 521188
- 591127
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.481014