Museoauton korjaus

-a_

Hei,

miten määritellään museoauton muuttaminen l. saako
ruostevaurioita korjata ja jos niin missä kulkee
raja, päättääkö vuosikatsastaja sen että pitäisi käydä näyttämässä uudestaan tarkastajalla. Ei nimittäin välttämättä pysy kaikki autot tip top kunnossa 15 vuotta...

t.-a

13

6142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhuko

      Eihän sellainen ole mikään museoauto, missä on jotain ruostereikiä? Autonhan on tarkastanut vähintään kaksi hyväksyttyä museoajoneuvotarkastajaa, jotka ovat koulutettuja tehtäviinsä ja löytävät varmasti tarkastuksissa sentään ruostereiät! Museajoneuvotarkastushan on viimeisen päälle jämttiä puuhaa, ilmeisesti sinulta vielä kokematta?

      • -a_

        ...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
        voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
        joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.

        -a


      • tälläkertaa
        -a_ kirjoitti:

        ...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
        voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
        joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.

        -a

        Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.


      • Ruostuu
        tälläkertaa kirjoitti:

        Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.

        Kyllä pistehitsattujen koteloiden saumat tahtovat ruostua vaikka kuinka hyvin hoitaa.


      • Dino
        tälläkertaa kirjoitti:

        Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.

        "lähes uudenveroiseksi entisöidyt"

        Ei täysin ruosteetonta autoa montaakaan ole.
        Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
        entisöityjä.
        Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
        auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
        Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
        yllättävistä paikoista.
        Itsellä on ollut murtumia pelleissä. Ilmeisesti
        pojapelti ei ole suunniteltu lähes 110 kiloiselle
        kuljettajalle. Muutenkin rakenteet ovat heikkoja
        tietyissä paikoissa.
        Mikään ei kestä ikuisesti....


      • tarkastaja
        Dino kirjoitti:

        "lähes uudenveroiseksi entisöidyt"

        Ei täysin ruosteetonta autoa montaakaan ole.
        Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
        entisöityjä.
        Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
        auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
        Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
        yllättävistä paikoista.
        Itsellä on ollut murtumia pelleissä. Ilmeisesti
        pojapelti ei ole suunniteltu lähes 110 kiloiselle
        kuljettajalle. Muutenkin rakenteet ovat heikkoja
        tietyissä paikoissa.
        Mikään ei kestä ikuisesti....

        >Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
        entisöityjä.<

        >Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
        auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
        Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
        yllättävistä paikoista.<

        Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa?


      • Kuivassakin
        tarkastaja kirjoitti:

        >Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
        entisöityjä.<

        >Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
        auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
        Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
        yllättävistä paikoista.<

        Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa?

        Mikäs on sitten kokonaan entisöity?
        Avataanko -60 ja -70 luvun vaunuissa kaikki kotelot, oviensärmät, iskareiden korvakkeet ym. pienet koloset ja poistetaan kaikki ruoste?

        Sallitaanko poikkeamia alkuperäisestä ja kuinka monta.
        Esimerkiksi:
        -istuimet,
        -vilkkujen "lasit".
        Jääkö museoauto haaveeksi, jos ei löydy alkuperäisiä osia?


      • Dino
        tarkastaja kirjoitti:

        >Eikä kaikki museoautot ole välttämättä täysin
        entisöityjä.<

        >Lisäksi koteloissa sattaa muhia ruostetta, vaikka
        auto entisöidään sekä säilytetään sisätiloissa.
        Vuosien mittaan sattaa löytyä jotain paikattavaa
        yllättävistä paikoista.<

        Mikä on osaentisöity museoauto? Miten auto ruostuu kuivassa sisätilassa?

        Ajoneuvolaki, luku 2, 24§

        Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvo- järjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti


      • Anonyymi
        -a_ kirjoitti:

        ...kysymys koski jo vuosia sitten hyväksytyn museorekisterissä olevan auton korjaamisesta vai
        voidaanko olettaa, että 15 vuotta kuluu ilman että
        joku paikka hajoaa / kori pysyy tip-top kunnossa.

        -a

        Hyvä kysymys.
        Voidaanko olettaa että esimerkiksi vm. -75 mazda joka ylipäätään on selviytynyt vuoteen 2001 ja vielä museokuntoisena, vaikka 99% vastaavista on paalattu ruosteen vuoksi jo aikapäiviä sitten, kestäisi vielä toiset 25 vuotta moitteettomassa kunnossa...
        Mielestäni tietynlaisia autoja (kuten viime vuosituhannen japanilaiset) tulisi kohdella ymmärtävämmin eikä katsastusmiehen tulisi puuttua pieniin maalivikoihin tai pieniin pintaruosteisiin, jos auto on joskus saatu museorekisteröityä ja autoa on varmasti pidetty sen säilyttämistä ajatellen. Toki läpimätä jälkikäteen muuteltu auto ei enää vastaa tarkoitusta eikä täytä liikennekelpisuuden vaatimuksia


      • Anonyymi
        tälläkertaa kirjoitti:

        Lakihan sanoo, että MR-autolla saa ajaa vain 30:nenä päivänä/vuosi, johan nyt on kummaa, jos lähes uudenveroiseksi entisöidyt autot eivät hyvässä hoidossa tuota kestä! Ja aika harva ajaa edes talvella yhtään reissua.

        Ei MR-tarkastaja vaadi auton olevan uudenveroinen, vaan alkuperäistä vastaava eikä ruostetta saa näkyä, eikä mikään saa olla ainakaan näkyvästi rikki.
        Aika hurjia autoja on tullut juuri museokatsastettuna vastaan, kuin sokean kädettömän lapsen pohjatöiden päälle olisi pelkässä kuun valossa vedetty vasemmalla kädellä uusi maali pintaan ...mutta ei toki vielä näy ruostetta vaan kaikki muhkurat paistaa läpi, perät huutaa, ikkunat ei aukea, penkit on viittä vaille puhki, moottorit savuttaa ihan kunnolla, vanteet on väärät kyseiseen vuosimalliin, ym ym.


    • Korjata

      Vikoja saa korjata muttei tehdä muutoksia.
      SAHK sivuilla on jotain tietoa asiasta.

      • Roope 212

        mistä ne SAHK:n pussihousut tietävät mitä olet korjannut, kun korjaat vain asiallisesti.
        Tottahan autoja pitää korjata ja eikös se tarkatus ole vaan 15 vuoden välein.


      • Pena
        Roope 212 kirjoitti:

        mistä ne SAHK:n pussihousut tietävät mitä olet korjannut, kun korjaat vain asiallisesti.
        Tottahan autoja pitää korjata ja eikös se tarkatus ole vaan 15 vuoden välein.

        Ainakin mp-puolella uusintatarkastus on joka 8.vuosi ja joka kerta omistaja vaihdon yhteydessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      131
      3950
    2. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3455
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      17
      3397
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3337
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      61
      3244
    6. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      49
      2991
    7. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2905
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2657
    9. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      74
      2628
    10. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2377
    Aihe