EFT-sovellus

EFT-terapia

Hei, kerronpa myös tällä palstalla lupaavasta ja kokemukseni mukaan varsin tehokkaasta ahdistuksen hoitomenetelmästä, joka on käytössä esim. Ruotsissa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, USA:ssa jne., mutta jota Suomessa ei juuri tunneta. Olen käyttänyt sitä kliinisessä työssäni parin vuoden ajan ja välillä hämmästyttävällä tuloksekkuudella. tomii erityisesti traumaattisissa muistoissa ja ahdistuneisuushäiriöissä.
Menetelmä perustuu akupunktioon ja sovellettuun kinesiologiaan. Kuuluu sarjaan energiapsykologiset hoidot. Hoidon nimi on Emotional Freedom Techniques (EFT). Taustalla vanhempi sovellus amerikkalaisen psykologin Roger Callahanin parin vuosikymmenen aikana luoma Thought Field Therapy (TFT).

Olen käyttänyt tuota menetelmää nyt noin parinkymmenen henkilön kohdalla. Valtaosa on selvästi hyötynyt. Kaksi tai kolme näistä
ei juuri ollenkaan. Tuohon menetelmään ei tarvitse uskoa, että se tehoaisi. Kriittisyys on tärkeätä näissä hoidoissa toki. Olin itsekin tosi kriittinen, käänsin ohjeiston suomeksi ja kokeilin sitä tilanteessa jossa asiakas oli täysin poissa tolaltaan ja toinen vaihtoehto olisi ollut ambulanssilla ensiapuun vienti. Tilanne laukesi kymmenessä minuutissa täysin niin, että asiakas oli täysin rauhallinen. Sen jälkeen aloin kokeilla tätä menetelmää muihinkin ongelmiin.

Toimii paniikkihäiriössä, sosiaalisessa jännittämisessä, syömishäriössä ja traumaattisissa muistoissa ainakin. Siitä ei ole haittaa raportoitu, toisin kuin joistakin muista hoidoista. Tuloksellisuustutkimuksia alkaa jo olla, tosin lähinnä toisesta sovelluksesta (TFT) joka on käytännössä sama menetelmä. ei tämä mikään ihmehoito ole, perustuu kyllä akupunktion
pohjalle, ahdistavat tunteet virittävät kehoon reaktioita jotka laukeavat päälle kun ahdistava asia kohdataan uudestaan.Yhtymäkohtia on myös sovellettuun kinesiologiaan ja esim. Rosen-terapiaan ja aivojumppaan. Tällä yritetään sekä häiritä, että purkaa näitä kehon ehdollistumia. . Jos se onnistuu niin ongelma saattaa hyvinkin poistua lyhyelläkin hoidolla. En tiedä miksi sitä ei Suomessa tunneta. Ruotsissa (www.eft.se)ja Norjassa (www.tftnorway.com) se on käytössä samoin kuin Keski-Euroopassa.

Uudenlaista psykologista teoriaa, joka selittää näitä ilmiöitä ollaan luomassa energiapsykologian alalla. Suomeessa siihen on toistaiseksi suhtauduttu torjuvasti. Tietenkin on hyvä olla kriittinen, mutta minusta jos joku löytää tällä tavoin keinon auttaa vaikkapa itseään niin se on
hyvä. Suomessa ei kukaan anna näitä hoitoja tietääkseni, itse teen sitä osana muuta terapiaa. Hyvä bisneshän se olisi ja varmaan joku sen vielä keksii. Tuolta sivustolta (www.emofree.com) hoito-ohje on kuitenkin
ladattavissa ilmaiseksi. Totta kait jenkit on aika kritiikittömiäkin ja katteettomia lupauksia varmaan myös liittyy näihin hoitoihin.

EETTINEN HUOMAUTUS:

Haluan tuoda esille, että vaikka tuo kuvaamani
tekniikka on osoittautunut turvalliseksi, viestiäni ei pidä tulkita psykologiseksi hoito-ohjeeksi. Sellainen edellyttää kunkin asiakkaan tilanteen huolellista arviointia ja hoitomenetelmän valitsemista sen pohjalta.
En lupaa tämän hoidon vaikuttavuudesta mitään yksittäisen ihmisen kohdalla. Laitoin vapaamuotoisen käännöksen, koska ohjeet ovat todella noilla nettisivuilla englanniksi. hoito-ohjeisto on siis netissä kenen tahansa vapaasti poimittavissa ja olen lähinnä kuvannut miten hoitoa tehdään. Vaikka olen kuvannut joitakin esimerkkejä, niin niitä ei pidä ottaa kirjaimellisesti, eikä tehdä johtopäätöksiä hoidon vaikuttavuudesta samantapaisissa tilanteissa. Tämä on otettava huomioon, jos haluatte tehdä harjoitteita. Ne eivät korvaa jo mahdollisesti olemassa olevaa hoitoa tai hoitosuhdetta!
Jos haluat tehdä tuon hoidon niin jatka tästä ...

EFT-HOITO-OHJE, VOIT TEHDÄ SEN ITSELLESI

Hoito on käytännössä seuraava:
1. ajattele aktiivisesti jotain ahdistavaa asiaa tai ongelmaa (jännittävä tai ahdistava tilanne, jokin tapahtunut tai kuviteltu
2. arvioi sen ahdistusta asteikolla 0-10. (0 ei ahdistusta, 10 suurin mahdollinen). eli kuinka ahdistavalta olosi tuntuu kun ajattelet asiaa.
Laita tämä arvo ylös.

Varsinainen hoito tehdään taputtamalla noin kymmenen kertaa kutakin akupistettä samalla kun ajattelet ahdistavaa tilannetta.

3. taputa reippaasti otsasta, kohdasta mistä kulmakarvat alkavat läheltä nenän yläpäätä, kymmenen taputusta kahdella sormella

4. taputa tämän jälkeen silmäkulmasta, silmän uloin osa (luun päältä)

5. taputa poskipäästä noin tuuma silmän keskikohdasta alaspäin (poskiluun yläosa)

6. taputa ylähuulesta nenän ja huulen puolivälistä

7. taputa alaleuan kärjestä

8. taputa solisluun mutkasta ( vie sormet kurkusta alas päin aina soliskuoppaan ja siitä vielä tuuma alas päin ja siitä vielä joko tuuma vasemmalle tai oikealle

9. taputa kainalosta (noin kymmenen senttiä kainalokuopasta alaspäin kyljen keskikohdalta)

10. taputa peukalon ulkosyrjän kynsivallista (esim. oikeassa kädessä kynsivallin vasen puoli)
11. taputa etusormen samasta kohtaa (oik. kädessä vasen puoli)
12. taputa keskisormen...
13. taputa pikkusormen...
15. taputa karatepisteestä (on piste jolla kohtaa
löisit karateisku, kämmensyrjän keskikohta)

ajattele uudelleen ahdistavaa kokemusta, anna
uusi arvio. (0-10) seuraavaksi kuvattu mitä teet, jos on muuttunut. jos ei muuttunut, hyppää kohtaan JOS EI MUUTOSTA JA JATKA SIITÄ

JOS TAPAHTUNUT MUUTOS, ELI NUMERO ON TIPPUNUT, NIIN...

16. jatka taputtamalla kämmenselästä, mene pikkusormen ja nimettömän välisestä solasta noin tuuma ranteeseen päin. taputa tästä nopesti (2-3 kertaa/sekunti)
ja tee SAMALLA kun taputat seuraavaa:
1 taputa silmät auki
2. -" silmät kiinni
3. avaa silmät ja käännä katse alas ja sitten vasemmalle, alas ja sitten oikealle
4 pyöritä silmiä ympäri ensin toiseen suuntaan, sitten toiseen (voit kuvitella, että kasvosi ovat kuin kellotaulu. Nenäsi on piste jonka ympäri pyörität katseesi avulla viisareita)

5. hyräile ääneen jotain sävelmää (10 sek.)
6. laske ääneen luvut yhdestä viiteen
7. hyräile vielä vähän

-tee SITTEN VIELÄ uudelleen taputukset aina karatepisteeseen saakka (1-15).
Anna uusi arvio, jos lähellä nollaa tai nolla, voit lopettaa. Jos ei putoa alas selvästi, mieti onko ongelmassa jokin muu näkökulma, johon voisit keskittyä enemmän. kokeile sillä. Palauta mieleen alkuperäinen tilanne. Usein sen tunnelma on muuttunut ja huomaat kehossasi rentouden.
Testaa sitten tilannetta tosielämässä.

JOS EI MUUTOSTA eli numero ei ole tippunut sano ääneen kolme kertaa peräkkäin samalla kun taputat
karatepistettä "hyväksyn itseni täysin vaikka minulla onkin ____(tämä ongelma) .Tuon itselle ääneen hyväksymisen sanomisen jälkeen tehdään koko hoitoprotokolla uudelleen
hoito on siis
1. taputukset (kulmakarvat -- karatepiste
2. kämmenselän pisteen taputus manooverit sen
yhteydessä
3. taputukset (kohta 1 uudelleen)
4. itsen hyväksyminen karatepiste
>> koko juttu uudelleen
Tee muutama kierros ja ajattele sitten ongelmaa uudelleen. Kokeile ko. tilannetta käytännössä. Voit tehdä ennen tositilannetta myös.
Jo apua, niin laita vaikka viestiä palstalle, jos ei niin tästä ei sitten ollut sinulle apua.

Hoito on kummallinen, mutta joskus toimii tosi hyvin. Nuo silmien liikkeet ja äänen tuottaminen aktivoivat eri aivoalueita ja sotkevat niin alkupeäristä informaatiota. hoidon teho perustuu nähdäkseni tähän ehdollistumien purkautumiseen kun tulee uutta infoa joka sotkee entistä.
Himojen hoidossa (syöminen, viina ja tupakka) tulee tehdä hoito joka kerta kun tekee mieli nauttia ainetta.

7

5039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helinä

Olipa asiallinen juttu ja lisäksi hoito-ohjeet ja kaikki... jokainen uskokoot ja kokeilkoot, jos siltä tuntuu ilman 50 € käyntimaksua. JEES!! Tätä on oikea ihmisten hoitaminen.
      Kiitos sinulle ja hyvää ja menestyksellistä jatkoa.

• kokeilitko

Kokeilitko tuota menetelmää ja oliko siitä
        sinulle mitään apua?

• Kokeilija__

Todella outoa... tuli oikeasti parempi olo :) ihan niin kuin lihaksisto olisi rentoutunut ja alkoi jopa hymyilyttämään, kun teki tuota. Toisaalta tulee heti mieleen, että onko tämä vain näennäisvaikutteista, kun tästä on niin monelle ollut (muka) apua. Mutta en valita, alanpa tekemään tätä jatkossakin!

• psykologi

Kyllä kokemukseni mukaan vaikutukset ovat todellisia ja usein vielä jopa pysyviäkin. Kaikkiin ongelmiin ja kaikilla ihmisillä se ei
        kuitenkaan auta, eli mikään ihmehoito tämä ei ole. Mutta kun se on yksinkertainen, halpa ja vielä hauskakin niin kannattaa kokeilla.

• teuskan

Olen tätä menetelmää tutkinut itsehoitona, ostin jopa sen kirjan itselleni. Raija Teräsvirta tekee tätä työtä, soitin hänelle ja sain sen kirjan sieltä 16 € hintaan. Olen kokeillut sitä nyt parin kuukauden ajan itseeni. Joskus tuntuu selvää helpotusta ja joskus vain olo paranee siten, että sitä on vaikea selittää. Se on sellaista koko kehon "virkistystä" tavallaan, eli ei ole jättänyt ihan kylmäksi tämä asia, mutta ei se ole ihmerohto minun kohdallani. Aion kuitenkin vielä jatkaa tätä kokeillen itseeni.

• edistymistä

Lukeekohan tätä enää kukaan, mutta kirjoitetaan silti. :) Kuulin EFT:stä eräältä toiselta foorumilta, kun joku ohimennen mainitsi harjoittavansa tekniikkaa. Testasin juuri äsken, ja jotain merkkejä parantuneesta olotilasta huomasin samantien.

Pikkusen historiikkia omasta "olotilasta": Tässä jo kuukauden verran tullut skitsoiltua omien ajatusten, tai lähinnä niiden puuttumisen, takia. Eli jotain lievää (?) masennusta / psykoottista olotilaa on ollut päällä. Elämä tuntuu tyhjältä vailla sisältöä, sekä ajatukset muutenkin ovat sekaisin. Mitään hoitoa / analyysiä en ole lääkäreiltä kysellyt (ainakaan vielä), koska haluan ainakin yrittää parantua ilman mahdollista lääkitystä, ellei sitten aika paranna "haavoja". :) Ja tosiaan elämäni hektisimmät / stressaavimmat ajat ovat pikkuhiljaa takanapäin, joten syy lienee tämänhetkisessä elämäntilanteessa (johon sisältyy erittäin rutinoitunut, tylsä sekä aina samanlainen arki, johon ei tällä hetkellä muutosta voi vielä tehdä).

To the point: En ole varma teinkö neuvomasi asiat edes täysin oikein, mutta samantien pariin otteeseen naputeltuani olo sekä ajatukset tuntuivat jotenkin järkiintyneen. Ei hirveästi, mutta kuitenkin parempaan päin! Elämä tuntui enemmän elämisen arvoiselta, ja ns. "tyhjä olo" poistui. Tosin tällä hetkellä kirjoittaessani hyvän olon tila on laskenut huipentumasta, muttei siihen mitä se oli ennen kokeilua. Ero on pieni, mutta sitäkin merkittävämpi. Odotankin innolla seuraavaa kertaa kokeilun parissa, mutta kuitenkin pitäen odotukset tuloksista realistisina. Ei voi muuta sanoa kun että kannattaa kokeilla. Mitään haittaakaan siitä ei ole (paitsi Ehkä erittäin suurella minoriteetilla ihmisistä). Koittakaa saada selvää, väsyneenä jaksa pähkäillä lauseita tarkemmin. :P

• Naputtaja

Voin kertoa omasta kokemuksesta, että toimii. Ainakin minulle ja nopeasti. Ensin kokeilin eft:tä nukahtamisvaikeuksiin. Olin jo muutaman vuoden syönyt Imovaneja, en ihan joka ilta enkä edes kokonaista. Huomasin jo jääneeni niihin koukkuun. Eka päivänä naputtelin "kierroksen" kolme kertaa läpi, seuraavana päivänä taisin naputella pariin kertaan. Nukkumaan mennessä naputtelin kerran enkä meinannut loppuun päästä kun jo nukahdin. Niin jäi Imovanet. Vanha resepti on ollut uusittavana jo kolmatta viikkoa. Mahtava herätä ilman että tuntuisi kuin pää olisi täynnä puuroa, muisti on parantunut enkä ole enää niin ärtsy. Nyt vain en uskalla olla naputtelematta nukahtamista, on ollut sen verran rankkaa muutama vuosi. Joka kerta naputan nukkumaan mennessä kierroksen, aikaa vie n. 5 min. Toinen johon olen saanut eft:stä avun on ikäni vaivannut käärmekammo. Se on ollut aivan älytöntä. Jopa käärmeiden kuvat lehdissä on saanut minut aivan kauhusta kankeaksi, puhumattakaan luontoohjelmista joissa ne jopa liikkuvat. Uusiin paikkoihin mennessä on pitänyt varmistella paikallinen käärmetilanne, lelukaupoissa muovikäärmeet on saanut minut kipsiin. Siis todella paha fobia. Naputtelin kokeeksi kierroksen ja katsoin netistä käärmeen kuvaa. Eihän se mikään söpöliini ollut, mutta pystyin katsomaan. Jo se oli paljon minulle. Parin päivän päästä naputtelin varmuudeksi kolme kierrosta, sillä olin luvannut tyttärelleni mennä käärmenäyttelyyn Vallilaan. Olin valmistautunut kääntymään ovelta takaisin jos kauhu ottaa vallan. Ei ottanut. Seuraava askel oli ostaa lippu. Kuulostelin tuntemuksiani. Päätin jatkaa ja kiersin koko paikan, katselin käärmeitä, joinpa jopa kupposen kahvia siellä terraarioiden keskellä. Olin ihan rela. Kolmas asia mihin olen kokeillut eft:tä on iskiaskipu. Viime talven kipu oli jotain aivan kamalaa, juoksin lääkärillä, sitä "hoidettiin" lääkkeillä kuten Tramal, Sirdalud, Lyrica, Burana 800, Norflex, joitakin mainitakseni. Kipu ei hellittänyt mutta pää oli turtana. Kävin muutaman kerran kipupiikillä päivystyksessä josta oli muutaman tunnin helpotus. Sain vihdoin lähetteen mangneettikuvaukseen joka suoritetaan 30.8.-10. N. kolmisen viikkoa sitten naputtelin 4-5 päivänä iskiaskipuun eft:n oppien mukaisesti. Jalassa tuntuu edelleen kireys mutta varsinainen kipu on poissa. Siis kunnossa jalka ei todellakaan ole mutta kipua en aisti. Näillä kokemuksilla olen opettanut muillekin eft:tä, kuten Gary Craigin kirjassa usein toistetaan, että kokeilkaa sitä kaikkeen. Enkä todellakaan ole mikään maksettu mainospelle, olen vain erittäin tyytyväinen saatuani kolme noin suurta vaivaa pois. Innolla aion jatkaa kun olen vauhtiin päässyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3115
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2203
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1829
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1667
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1381
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1351
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1220
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1167
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1127
    Aihe