verot plus soitinopetus

bbb

Mun tytön pianonopettajalla on monta kymmentä piano-oppilasta. Kun maksan tunnit, niin en saa kuittia. Maksaako ketään yksityinen soitinopettaja veroja? Ajatuksia?

Mitä te muut maksatte lapsenne soittotunneista? Minä maksan puolesta tunnista 13 euroa niin, että menemme hänen kotiinsa

6

1073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo___

      Itse en valittaisi, musiikkiopistolla n. 35e kerta 30 min.. Jos opettajalla on yli 20.000 eur flyygeli ( esim. yli 7 jalan pituinen Yamaha, Bösendorfer, Fazioli tai Steinway) ja on ilmiselvästi yli keskituloinen, eli ansaitsee yli 30t e / v, ni sit vois ehkä kysellä vero-moraalin perään.. Jotkut tajuavat tämän vasta eläkeikäisenä: jos voisin tehdä työkseni oikeasti sitä mitä haluan, voisin tehdä sitä mieluusti verottomana alipalkattuna.. Jos yrittäjän pitäisi ansaita nettona 10e/h, niin käsittääkseni laskutettavan tuntipalkan oltava lähemmäs 2,5 kertainen..

      • bbb

        Kiitos mielipiteestäsi. Missä vaiheessa musiikkiopinnot tulevat noin kalliiksi? Kyllä mun ystävät juttelevat, että heidän lastensa soittoharrastus musiikkiopistolla tulee halvemmaksi kuin yksityisellä.
        Kyllä tällä opettajalla on "normaali" päivätyö. Sen lisäksi hänellä on aivan älyttömästi soitto-oppilaita. Olen vaan ajatellut, että hänellä täytyy olla ihan älyttömät tulot...
        Onko teillä muilla kokemusta verottomien ja/tai verollisten soittotuntien hinnoista?


    • yksi ope

      Heips,

      Kyllä käsittääkseni iso osa maksaa mutta sinun hintasi on niin alhainen että ehkä ne verot jää tuossa maksamatta - mutta, eipä hän saa sitten itselleen kerättyä myöskään eläkettä ainakaan normaalin yrittäjäeläkkeen muodossa.

      Minä annan nykyisin tunteja vain parille oppilaalle sivutoimisesti ja ilmoitan tulot verottajalle. Minäkään en kyllä anna vanhanaikaisia kuitteja oppilaille, mutta maksavat rahat tililleni, eli heille jää kuitenkin tiliotteeseen "jälki", niinkuin minullekin.

      Niin juu, ja mun hinta on 25 eur/30 min. - kyllähän tuo aika joskus vähän venähtää - usein vähän pidemmälle ehtineillä aika on 45 min ja hinta siitä 35 eur.

      Kannattaa muistaa että tuosta jää käteen se 50%.

      • yksi ope

        Vielä tuli mieleeni tämä kysymyksesi kun tänään selailin nuotteja ja mietin että mikä joululaulu olisi sopivan oloinen oppilailleni. Käytännössä käytin taas 30 minuuttia aikaani soittaessani noita läpi ja vielä nappaan niistä kopiot heille, eli jos opetus pitää sisällään jotakin muutakin kuin pelkästään yhden pianokouluvihkon läpikäyntiä niin aikaa menee myös tuntien valmisteluun, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

        Nyt kun minulla on vain kaksi oppilasta niin kirjanpidon vääntämiseen ei mene enää kovasti aikaa mutta jos oppilaita on paljon niin siihenkin menee jonkinverran aikaa kuukausittain.

        Sitten kerron vielä yhden jutun, jota ei varmaan moni tule ajatelleeksi: soitinopetus on työtä, jota tehdään tyypillisesti samoihin aikoihin kun lapset käyvät koulua, eli rahaa ei tule kesällä, syyslomalta, joululomalta eikä talvilomalta. Sivutoimisella opettajalla tällä ei ole niin kovasti väliä mutta jos joku tekee tätä työtä päätoimisesti niin aika paljon pitää saada rahaa haalittua kasaan (= paljon on oltava oppilaita) että nuo loma-ajatkin pystyy elämään.

        Tämä kuulostaa melkein valitukselta, en nyt osaa tätä muuten kirjoittaa. Tykkään opettamisesta tosi paljon, enkä halua sitä kokonaan lopettaa vaikkei se taloudellisesti olekaan enää välttämätöntä. On aivan upea tunne kun huomaa että joku alkaa innostua musiikista ja tulee tunnille janoten lisää.


      • bbb
        yksi ope kirjoitti:

        Vielä tuli mieleeni tämä kysymyksesi kun tänään selailin nuotteja ja mietin että mikä joululaulu olisi sopivan oloinen oppilailleni. Käytännössä käytin taas 30 minuuttia aikaani soittaessani noita läpi ja vielä nappaan niistä kopiot heille, eli jos opetus pitää sisällään jotakin muutakin kuin pelkästään yhden pianokouluvihkon läpikäyntiä niin aikaa menee myös tuntien valmisteluun, ei paljon mutta vähän kuitenkin.

        Nyt kun minulla on vain kaksi oppilasta niin kirjanpidon vääntämiseen ei mene enää kovasti aikaa mutta jos oppilaita on paljon niin siihenkin menee jonkinverran aikaa kuukausittain.

        Sitten kerron vielä yhden jutun, jota ei varmaan moni tule ajatelleeksi: soitinopetus on työtä, jota tehdään tyypillisesti samoihin aikoihin kun lapset käyvät koulua, eli rahaa ei tule kesällä, syyslomalta, joululomalta eikä talvilomalta. Sivutoimisella opettajalla tällä ei ole niin kovasti väliä mutta jos joku tekee tätä työtä päätoimisesti niin aika paljon pitää saada rahaa haalittua kasaan (= paljon on oltava oppilaita) että nuo loma-ajatkin pystyy elämään.

        Tämä kuulostaa melkein valitukselta, en nyt osaa tätä muuten kirjoittaa. Tykkään opettamisesta tosi paljon, enkä halua sitä kokonaan lopettaa vaikkei se taloudellisesti olekaan enää välttämätöntä. On aivan upea tunne kun huomaa että joku alkaa innostua musiikista ja tulee tunnille janoten lisää.

        Kiitos mielipiteestä. Hyödytkö sinä jotenkin veromaksamisesta. siis eläkettä ajatellen? Sinä ymmärtääkseni olet päätoimisesti töissä muualla? Maksatko sinä esimerkiksi jotakin eläkemaksua, ja näin eläkkeesi on suurempi, kuin jos et pitäisi tunteja? Toisaalta eikö ne eläkemaksutkin ole aika suuret yrittäjällä? Olen ymmärtänyt, että niitä ei kaikki pieenituloiset esimerkiksi ompelijat pysty maksamaan.

        Tuleeko oppilaat sinun luoksesi, vai menetkö heidän luokseen? Toi hinta kyllä kuulostaa tosi korkealta, mutta se on juuri varmaan jotakin tota luokkaa silloin, kun verot maksetaan. Asutko pääkaupunkiseudulla? Sekin varmaan vaikuttaa soittotuntien hintaan. Kyllähän niitä kalliin hintaluokan kaupunkeja on silti ilmeisesti muuallakin.


      • NMKB
        bbb kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestä. Hyödytkö sinä jotenkin veromaksamisesta. siis eläkettä ajatellen? Sinä ymmärtääkseni olet päätoimisesti töissä muualla? Maksatko sinä esimerkiksi jotakin eläkemaksua, ja näin eläkkeesi on suurempi, kuin jos et pitäisi tunteja? Toisaalta eikö ne eläkemaksutkin ole aika suuret yrittäjällä? Olen ymmärtänyt, että niitä ei kaikki pieenituloiset esimerkiksi ompelijat pysty maksamaan.

        Tuleeko oppilaat sinun luoksesi, vai menetkö heidän luokseen? Toi hinta kyllä kuulostaa tosi korkealta, mutta se on juuri varmaan jotakin tota luokkaa silloin, kun verot maksetaan. Asutko pääkaupunkiseudulla? Sekin varmaan vaikuttaa soittotuntien hintaan. Kyllähän niitä kalliin hintaluokan kaupunkeja on silti ilmeisesti muuallakin.

        En usko, että tuosta 25 eurosta/tunti maksetaan mitään veroja, ELLEI opettaja anna asikallaalle laskua, jossa tarvittavat, viralliset tiedot (mm. y-tunnus). 25 e on aika normi pimeä hinta (jopa vain 30 minuttin tunnille, siis v. 2017). Pelkkiin tilitietoihin ei verottaja pääse automaattisesti käsiksi. Käteismaksu ja siitä annettu kuitti on luotettavampi merkki siitä, että verot maksetaan, kuin vain tilille maksettu palkkio.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe