Elikkä siis paljon rahaa opiskelija nyt oikei voi saada?

18v rahaongelmat

Hei kaikki! Ennen kuin alatte huutaa minulle siitä, että minun pitäisi mennä lukemaan aikaisempia keskusteluja ja että tätä on kysytty viisikymmentäkuusi miljoonaa kertaa, niin sanon että olen niitä jo lueskellut. En ole vain saanut tarkasti määriteltyä ratkaisua juuri minun ongelmaani, vaikka olenkin löytänyt hyvää tietoa.

Minun elämäntilanne on nyt tällainen: olen kuukausi sitten täyttänyt 18-vuotta ja olen vielä lukiolainen, mutta on nyt jo tullut rahaongelmia. Asun isän kanssa, ja hänen tulot ovat noin 8000 euroa vuodessa (työtön siis on, ja äiti asuu Espanjassa joten hänen tuloja ei minulle minnekkään lasketa). Kun olin alle 18, niin isä sai ennemmän toimeentulotukea sossulta, koska hänen perhemuoto laskettiin A 1:ksi (aikuinen 1 lapsi). Mutta nyt olen 18 ja isän toimeentulotukea vähennettiin noin 400 euroa.

Mistäs nyt sitä rahaa saisi? Saan kyllä 96 euroa opintorahaa (vaikka KELA:n laskuri väitti että saisin noin 180...), mutta sain sitä ennenkin, joten ei se mitään kata. Asumislisää en saa, koska asun isän luonna ja hän maksaa vuokran. Minä tiedän vain kolme tapaa yrittää ratkaista tämä ongelma, ja haluaisin että te kertoisitte onko ne mahdollisia vai ei, ja että onko muita mahdollisuuksia olemassa (lukuunottamatta töitä, sitäpaitsi työtulot varmaankin sekoittaisi ne minun tuet ja en lopussa saisi enempää rahaa, ellen tee pimeää työskentelyä, mutta se on jo aihe eri keskustelulle :D):
1. Hakea opintorahaa uudestaan, ehkä ne antavatkin enemmän nyt kun olen 18. En kyllä tähän hirveesti usko.
2. Hakea toimeentulotukea sossulta (olen jo kyllä jättänyt hakemuksen :D). Olen kyllä kuullut, etten sitä saa, koska ne haluavat minun ottavan opintolainaa. Olen myös kuullut, että se koko opintolainan summa lasketaan minulle tuloksi vaikken sitä nostaisi.
3. Nostaa opintolainaa. Tätä en haluaisi tehdä, ensinnäkin koska olen lukiossa, ja ei voi olla varma siitä pääsenkö yliopistoon. Ja jos pääsenkin, niin menen opiskelemaan tietojenkäsittelyä (tietotekniikka), ja sellaisella alalla on aika vaikea työllistyä nykyään (ja nyt ei aleta puhua siitä, että pitäisi hakea muulle alalle, se on jo erillinen keskustelu :D), joten minulle tulee vaikeuksia 25 000 euron lainan takaisinmaksussa yliopiston jälkeen.

10

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäihmettää...

      Yks kysymys...

      miks haet lukeen tietotekniikka jos kerran jo valmiiks tiedät ettet siitä työllisty?

      Ite luen sairaanhoitajaks, koska tällä alalla on tosi hyvät työllisyysnäkymät. kaipa mäkin olisin hakenut jonnekin kuvataiteilijaks opiskelemaan jos en olisi tälläinen pessimistinen realisti, mutta tottahan siinä vasta sitten joutuis velkakierteeseen, kun ensin joutuu ottaa lainaa opiskelemiseen ja kun ei vielä sais töitä valmistumisen jälkeen.

    • 18v rahaongelmat

      Ensinnäkin sanoin: " ja nyt ei aleta puhua siitä, että pitäisi hakea muulle alalle, se on jo erillinen keskustelu :D", joten olisin kiitollinen jos lukisitte viestin kokonaan ja vastaisitte kysymykseeni, ettekä aloittaisi eri keskustelua.

      No nyt kun kysymys esitettiin jo, niin vastaanpahan kuitenkin. Minä olen sellainen ihminen, että voin hakemaan vain yliopistoalalle, ja niistä kiinnostavin on tietojenkäsittely. Lääkäri ehkä työllistyisi paremmin, mutta ensinnäkin ei kiinnosta ja toisennakin en pääse. Tietojenkäsittelyyn vaaditaan vain e pitkästä matikasta, e tieteestä ja e äikästä nii pääsee suoravalinnalla. Sitten vielä en sanonut, etten työllisty, vaan että en se tulee olemaan vaikeeta ja en todennäköisesti heti yliopiston jälkeen minnekkään pääse, mutta uskon että 2 - 3 vuoden aikana pystyn siihen, vaikka siinä onkin se ongelma, että tulen olemaan 27v vanha ja sellainen ikä tietojenkäsittelyalalla on jo lähellä eläkettä. Periaatteessa, ei hyvältä näytä, mutten voi sille mitään. Ja tämä ei ole tämän keskustelun aihe eikä kuulu tälle palstalle.

    • 11+7

      Ota opintolainaa niinku muutkin. Se on opiskelijoille tarkoitettu ja niille erikseen räätälöity tukimuoto.

      • Töihin

        Olisiko kotipaikkakunnallasi sinulle sopivia iltatöitä?


    • 18v rahaongelmat

      "Ota opintolainaa niinku muutkin. Se on opiskelijoille tarkoitettu ja niille erikseen räätälöity tukimuoto."

      En haluaisi tehdä näin, koska minulle tulee mitä kaikkea ongelmia sen lainan takaisinmaksussa, eihän se mikään halpa laina ole, niinkuin valtio ja pankit väittävät.



      "Olisiko kotipaikkakunnallasi sinulle sopivia iltatöitä?"

      Ensinnäkin sanoin viestissäni: "lukuunottamatta töitä, sitäpaitsi työtulot varmaankin sekoittaisi ne minun tuet ja en lopussa saisi enempää rahaa, ellen tee pimeää työskentelyä, mutta se on jo aihe eri keskustelulle :D". Olisin kiitollinen teille, jos lukisitte viestin kokonaan ennen kuin vastaatte. Ja vastaukseksi tälle kysymykselle sanon, että ehkä töitä löytyy, mutta minulla ei niihin ole yksinkertaisesti aikaa, kun kuluu 3-4 tuntia joka päivä opiskeluun koulun lisäksi ja viikonloppuina ehkä n.7-8 tuntia. Jos väitätte, että tämä on liikaa, niin se on teidän mielipide, mutta itse tiedän että jos opiskelen vähemmän, niin mihinkään yliopistoon minua ei oteta.

      • raha2

        Ei ole yhteiskunnan velvollisuus maksaa täysi-ikäisen elatusta! Opintotuki on nimensä mukaisesti tarkoitettu tukemaan opiskelijaa, ei elättämään. Opintolainalla muutkin opiskelijat kustantavat opiskelunsa ja monet saavat lisäansioita käymällä töissä opiskelujen ohessa. Näin minäkin - saan opintotuen ja muutaman satasen kuukaudessa keikkatöistä, opintolainaa minun ei ole tarvinnut ottaa.


    • opiskelija

      Opintolaina tossa tilanteessa on tosi huono vaihtoehto. Opiskelijan asema käytännössä on olla köyhä, mutta velalle eläminen on jo eri asia. En suosittele.

      Oletko miettinyt omilleen muuttamista? Esim. opiskelijasolun saa melko edullisesti ja silloin saat myös enemmän tukea. Ja jos lisäksi tekee vielä vähän töitä niin ei pitäisi vaikuttaa opintotukeen. Tarkasta kuitenkin kelasta faktat :)

      Varsinkin lukiolaisille ja ammattikoululaisille ei opintotuki ole hääppöinen. Korkeakouluissa jo hieman parempi tilanne onneksi.

    • 18v rahaongelmat

      Onneksi sain sossulta toimeentulotukea, niin onpa näin toistaiseksi onglema ratkaistu.

      Mutta eikös yliopiston opiskelija saa yhtä paljon opintotukea kuin lukiolainenkin, jos asuu vanhempien luona? Vain onko minulla nyt faktat väärin?

    • 18v rahaongelmat

      No niinpä olikin. Kiitti tiedosta! :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe